Temat: początki - pytania
Franciszek Lubomirski:
Pawle - jeszcze dwa pytanka odnośnie to co napisałeś (muszę spytać ponieważ jak szukam w necie to niegdzie nie mogę znaleźć klarownej odpowiedzi).
Odnośnie Lung - czyli jeśli będziemy mieli szczęście i dostaniemy Lung - to wówczas lama Ole przekaze nam tekst odpowiedniej mantry, tak? Myślisz, że go zapamiętamy? Czy wygląda to inaczej?
Odnośnie - rozpoczęcia praktyki - że nie wszyscy tak samo ? Możesz to delikatnie rozwinąć:)
Pozdrawiam
W przypadku lungu do dowolnego tekstu wygląda to tak, że lama 1x czyta tekst,zazwyczaj dość szybko i nie ma tutaj większego znaczenia czy go wyraźnie słyszymy. Ważne jest usłyszenie go z ust lamy:)W ten sposób stajemy się kolejnym ogniwem w nieprzerwanej linii przekazu.
Po otrzymaniu lungu będziesz mógł korzystać z tekstu. Sam tekst będziesz mógł otrzymać w ośrodku.
Podobnie jest z lungiem np. mantry, lama powtarza mantrę np. 1x i po tym jak ją usłyszysz możesz już z niej korzystać. Jeśli miałeś kłopoty z jej zapamiętaniem, możesz poprosić o podyktowanie mantry kogoś kto ją zna.
To co teraz napiszę odnosi się przede wszystkim do tradycji Karma Kagyu, chociaż w innych tradycjach buddyzmu tybetańskiego np. Sakya itd,. jest w zasadzie podobnie.
Otóż, w naszej linii zwanej Drub Gju "linią praktyk" duży nacisk kładzie się na bliską relację lama/uczeń, dzięki czemu nauczyciel może nas bezpośrednio prowadzić dostosowując np. praktyki medytacji do naszych potrzeb, możliwości i zdolności. Zwyczaj ten pochodzący z dawnych Indii, w linii Kagyu jest do dziś praktykowany. Przykład: uczniowie Lamy Ole są inaczej prowadzeni niż na przykład Zachodni uczniowie Szamara Rinpocze. Każdy z nich ma innych uczniów, posiadających różne potrzeby itp. w związku z czym w każdym z tych ośrodków kładzie się nacisk na inne praktyki. Ale jednocześnie wszyscy są praktykami linii Karma Kagyu.
Współcześnie niektórzy lamowie ze względu na dużą liczbę uczniów, położyli nacisk na sformalizowany sposób praktyki, który jest wspólny dla wszystkich, chociaż i tu bywają wyjątki. Powód jest prosty robi się to tak bo często lama i uczeń nie mają czasu na stworzenie silnej osobistej relacji i indywidualne prowadzenie.
I znowu przykład:
w ośrodkach Karma Kagyu prowadzonych przez lamę Ole podstawową praktyką jest guru joga ułożona przez XVI Karmapę, natomiast główny trzon praktyki tworzy:
"medytacja schronienia" po niej praktyki nyndro, po ukończeniu nyndro Guru Joga VIII Karmapy. Oprócz tego można poznać tam skrócona formę medytacji Kochających Oczu, skrócona praktykę Buddy Medycyny, krótka formę medytacji Amitabhy, medytację przejrzystego światła no i prawdziwy klejnot jaki lama Ole przekazuje doskonałą praktykę Longczen Njingthig Phoła.
Przy czym należy podkreślić, że styl praktyki jaki występuje w ośrodkach lamy Ole jest typowy dla jego ośrodków, a nie linii Karma Kagyu. Bo na przykład w ośrodkach Szamara Rinpocze również w tych na Zachodzie, główną praktyką jest Szine - medytacja uspokojenia umysłu.
Niemniej, kiedy spotkasz się z lamą Ole zapytaj go od czego powinieneś zacząć swoją praktykę, na czym powinieneś się oprzeć. Być może lama udzieli ci indywidualnych wskazówek, wiem z własnego, doświadczenia, że czasem to robi. Na przykład pewnym moim bliskim znajomym polecił praktykować medytacje Zielonej Tary jako główną praktykę.
paweł włodarczyk edytował(a) ten post dnia 19.10.09 o godzinie 12:42