Beata W.

Beata W. Sztuki piękne i
krytyczne

Temat: Krzysztof Teodor Toeplitz - wstęp do katalogu wystawy - 1985

"Malarstwo Dudy Gracza jest lamentem nad nędzą konwencji
(...) zadziwiającą cechą obrazów Dudy Gracza, gdy potraktujemy je jako projekcję rzeczywistości prawdziwej, jest to, że - sądząc z pozorów - coś tu się bez ustanku buduje, natomiast nic nie jest zbudowane. Jedyną na dobrą sprawę budowlą, która wyłania się spoza bezładnego rumowiska wiecznego placu budowy, jest wspomniana już wieża Babel, wyraźnie ironiczna, pokazana w innej niż reszta obrazu skali, a przecież też nie dokończona."
Beata W.

Beata W. Sztuki piękne i
krytyczne

Temat: Krzysztof Teodor Toeplitz - wstęp do katalogu wystawy - 1985

"(…) Robotnicy – bohaterowie wielu obrazów Dudy Gracza – są robotnikami z ubioru raczej i kondycji społecznej, nie zaś dlatego, aby cokolwiek robili. Widzimy ich śpiących, zażywających rozrywek, pogrążonych w somnambulicznym otępieniu czy dywagacji, natomiast nigdy nie poświęcają się oni pracy i na tym tle owi wielokrotnie przywoływani przez krytykę „Jeźdźcy Apokalipsy czyli Fucha” są przez swój nadrealny rozpęd (wzorowany na Chełmińskim, którego „Trojka” pędzi przecież tak samo nierealnie przez pustkę stepu, której nie podoła żaden galop) raczej potwierdzeniem reguły i dobitną kropka nad „i” niż jakimkolwiek wyjątkiem prawdziwym.(...)"
Beata W.

Beata W. Sztuki piękne i
krytyczne

Temat: Krzysztof Teodor Toeplitz - wstęp do katalogu wystawy - 1985

(…) malarz nie wymyślił tego świata, nie powstał on w drodze przemyślanej artystycznej spekulacji, nie ma nawet cech metafory. Jest to po prostu odwzorowanie rzeczywistości, tyle tylko, że odwzorowanie rozumne, to znaczy wyciągające społeczne i emocjonalne wnioski z realnie istniejącej, rzeczywistej sytuacji.(...)”

Następna dyskusja:

Absolwenci z roku 1985 stom...




Wyślij zaproszenie do