konto usunięte
Temat: Prehistoria i początki fotografii
Joseph Niecephore Niepce (1765 - 1833 ) heliografiaod 1813 - pierwsze eksperymenty z rejestracją obrazu na materiale światłoczułym
1822 - pierwsza rejestracja obrazu cemery obscury
1827 - "Widok z okna Le Gras" pierwszy zachowny obraz fotograficzny
camera obscura
– (ciemny pokój, ciemnica) nieduże pudełko lub spore pomieszczenie – szczelne, w przedniej pionowej ściance był mały otwór, przez który wpadało światło i odbijało odwrócony obraz tego co na zewnątrz na przeciwległej ścianie
- pierwszy opisał to zjawisko Arystoteles
- zainteresowanie camera obscura obudziło się w renesansie w sztukach plastycznych
renesans był zainteresowany odzwierciedleniem rzeczywistości (w odróżnieniu od średniowiecza)
praktyczne zastosowanie camera obscura:
malarze renesansowi – pomoc w malowaniu
potem dodano soczewki – powstał pierwszy obiektyw
duże pomieszczenie, malarz szkicował, potem powiększał na zagruntowanym płótnie
HELIOGRAFIA
- Nieps połączył nośnik i camerę obskurę (początek 19w)
Louis Daguerre
1829 -Niepce i Doguerie podpisują umowę
1831 - Doguerie odkrywa światłoczułość jodowanej płytki srebrnej
19 sierpnia 1839 (oficjalny początek)
- na specjalne posiedzenie Akademii Francuskiej Arago ogłasza oficjalne odkrycie dageotypii
Dageotypia
jodowana płytka srebrna potem posrebrzana wytwarzana w oparach jodu kilka minut naświatlania 3-30 min potem 30-40 sek
- rtęć wydobywała obraz
- sól kuchenna utrwalała
Dageotypia była bardzo popularna
praca fotografa polegała na podróż od majątku do majątku po to aby wykonywać portrety, 90% degeotypów to portrety
"Wyspa św. Ludwika" - jeden z pierwszych dageotypów
WILLIAM HENRY FOX TALBOT (1800 -1877)
1832 - początek eksperymentów W.H.F Talbot
1835 - pierwsze obrazy fotograficzne Talbota
1839 - zakończenie prac Talbota nad Kalotypią
1844-46 - W.H. F. Talbot "The Pencil of Nature" (Ołówek natury) - album drukowany z 24 kalotypami
początek roku 1840 - Nowy York - pierwszy zawodowy zakład degeotypii
1841 - pierwszy w Europie zakład fotograficzny Richarda Bearda w Londynie