Tomasz Paweł
Barton
Profesjonalizm Pasja
Kreatywność
Temat: Strategia promocji
Poniżej tekst skopiowany z gostyn.pl. Po pojawieniu się informacji o strategii w mediach, pojawiło się sporo negatywnych komentarzy. Nie przywiązuję do nich zbyt wielkiej wagi, bo wiadomo jak to z komentarzami jest. Chciałbym jednak poznać opinie ludzi zdecydowanie bardziej rozwiniętych intelektualnie niż netowi napinacze. Jakie jest Wasze zdanie na temat powstania samej strategii? Co powinno się w niej znaleźć?Gostyń będzie miał długofalową strategię promocji. Gmina podpisała umowę na opracowanie dokumentu, który określi priorytety realizacji działań promocyjnych do roku 2020. Wykonawcą usługi będzie warszawska firma Brand Nature Access.
We wtorek 19 lipca 2011 r. w gostyńskim ratuszu podpisy pod umową złożyli Burmistrz Jerzy Kulak oraz Anna Kryszczyszyn, zastępca dyrektora zarządzającego spółki BNA.
Burmistrz stanął osobiście na czele roboczego zespołu zadaniowego, który będzie ściśle współpracował z konstruktorami dokumentu na wszystkich etapach jego budowy. W skład zespołu wchodzą również trzej radni: Tomasz Barton, przewodniczący samorządowej Komisji Rozwoju Gospodarczego i Promocji, Maciej Czajka i Michał Listwoń, członkowie tej komisji, oraz pracownicy Wydziału Promocji, którzy zajmują się zadaniami z zakresu promocji.
Harmonogram prac nad strategią przewiduje trzy fazy – analityczną, koncepcyjną i implementacyjną. W efekcie ma powstać dokument zawierający m.in.: pozycjonowanie marki Gostyń, określenie misji i celów strategicznych marki, a także ramowy plan działań promocyjnych do roku 2020. Istotnym elementem będzie zaplanowanie strategii komunikacji z ustaleniem kanałów i narzędzi komunikacyjnych oraz konkretnych działań.
Spotkanie, podczas którego podpisano umowę, zapoczątkowało zarazem fazę analityczną. Poświęcone było omówieniu dostępnych materiałów źródłowych – w tym istniejących dokumentów wieloletnich oraz wyników badań społecznych.
Burmistrz Jerzy Kulak określił oczekiwania samorządu wobec mającego powstać dokumentu. Zaznaczył, że niezmiernie istotny jest niezależny punkt widzenia konstruktora dokumentu strategicznego. To zaś gwarantuje zewnętrzna firma. Spojrzenie na miasto i gminę bez wewnętrznych obciążeń, przyzwyczajeń czy uprzedzeń, powinno ułatwić wyszukanie cech dystynktywnych czyli stanowiących o unikalności. Końcowy dokument ma też wspomóc planowanie budżetów marketingowych w kolejnych latach oraz wskazać priorytety, tak aby można było określić przejrzyste kryteria, jakie muszą spełniać inicjatywy oddolne, by mogły być zakwalifikowane do planu działań promocyjnych.
Przedstawicielki BNA podkreśliły, że przyjęte przez Gostyń założenia – w tym m.in. długofalowość strategii – sprawiły, iż firma zdecydowała się złożyć swoją ofertę. Myślenie nad marką musi mieć bowiem charakter długofalowy, a rozciągnięcie działań w czasie daje szansę nadania im odpowiedniej rangi i przeprowadzenia na większą skalę. Ważne jest to także ze względu na konieczność zaplanowania odpowiedniego budżetu na promocję marki.
Wyboru wykonawcy dokonano w oparciu o przeprowadzone zapytanie ofertowe. Zwrócono się do 23 firm. Zainteresowanie realizacją zadania wykazało 12 podmiotów, ale jeden nadesłał ofertę po wyznaczonym terminie. Ocenie poddano 11 ofert. Oprócz aspektu finansowego analizowano doświadczenie, harmonogram pracy nad strategią oraz koncepcję dokumentu strategicznego. Istotny wpływ na decyzję o powierzeniu realizacji spółce BNA miał zaproponowany zestaw instrumentów składających się na autorską metodologię, a także załączone do oferty przykłady realizacji podobnych zleceń dla innych samorządów.
Spółka BNA, działająca od 2001 roku, realizowała projekty promocyjne m.in. dla samorządów Szczecina, Lublina, Gorzowa Wielkopolskiego i Województwa Mazowieckiego. W portfolio BNA znajdują się też liczne projekty dla renomowanych firm i instytucji – w tym m.in. dla Kompanii Piwowarskiej, sieci Empik, Polskiej Sieci Handlowej „Lewiatan”, Link4, Lukas Banku, Nestlé, Orange, Reserved, Škody, Telekomunikacji Polskiej SA, TVN i Wedla. BNA przeprowadziła też tzw. rebranding Banku BPH i Totalizatora Sportowego, a także opracowała logo i system identyfikacji wizualnej dla Centrum Nauki „Kopernik”.