Marek F.

Marek F. Carpe diem

Temat: Niemieckie słówka - Paweł Sygnowski

Kategoria: Języki obce


Obrazek


Niemieckie słówka - Paweł Sygnowski

Nauką języków obcych zajmuję się w praktyce już wiele lat, począwszy od czasów szkolnych, a skończywszy na teraźniejszości. Obserwując swoje postępy, a raczej ich brak, na tle postępów osiąganych przez rówieśników, mogłem stwierdzić, że wcale nie byłem taki najgorszy. Jednakże – po w sumie 7 latach nauki – w dalszym ciągu nie mogłem pochwalić się odpowiednią znajomością języka i ogromne trudności sprawiało mi prowadzenie rozmowy.

Wielokrotnie nachodziło mnie to pytanie: dlaczego tak właśnie jest? Znalezienie odpowiedzi zajęło mi wiele czasu, po którym doszedłem do wniosku, że skoro efekty są nie takie, jakie być powinny, to znaczy, że cały system czy też sposób nauczania języka obcego w szkole jest zły – nic nie warty. (Już czuję na sobie te piorunujące spojrzenia nauczycieli :-)

Przypatrzmy się przez chwilę, jak wygląda ten sposób nauczania. Przede wszystkim koncentracja na lekcji danego języka obcego w szkole jest skierowana głównie w stronę poprawności gramatycznej. Typowa lekcja sprowadza się do odsłuchania, a następnie przeczytania na głos określonego tekstu w danym języku. Później ma miejsce omówienie tego tekstu pod względem zastosowanego słownictwa oraz konstrukcji gramatycznych. Po tym pozostaje już tylko przerabianie ćwiczeń mających za cel utrwalić nowe słownictwo i całą gramatykę. I to wszystko.


Obrazek