konto usunięte
Temat: Caparo T1 czyli cywilny bolid F1
Caparo T1: auto prawie gotowe, znamy dane techniczne.Prace projektowe nad cywilnym bolidem formuły 1 zaprojektowanym przez byłych konstruktorów McLarena dobiegają końca i jego twórcy opublikowali oficjalne dane techniczne.
Samochód, który po raz pierwszy zaprezentował się w zeszłym roku podczas wystawy Top Marques w Maroko, jest wspólnym dziełem Bena Scotta-Geddesa i Grahama Halsteada, do których dołączył Gordon Murray. Twórcy Caparo są nie tylko byłymi konstruktorami formuły 1, ale pracowali także nad supersportowymi modelami McLaren F1 i Mercedes-Benz SLR McLaren.
Po roku testów i strojenia Caparo T1 jest prawie gotowe i niebawem trafi do pierwszych klientów, tak więc opublikowano oficjalne dane techniczne.
Za dwumiejscowym kokpitem zamontowano wolnossący 8-cylindrowy silnik o pojemności 3,5 l. Jednostka oferuje moc 425 kW (575 KM) przy 10 500 obr./min i moment obrotowy 420 Nm przy 9000 obr./min, co przy masie zaledwie 550 kg oznacza moc właściwą 1045 koni na tonę.
Tak więc chyba nikogo nie zaskoczy, że samochód może przyśpieszać od 0 do 96 km/h w 2,5 s, a do 160 km/h w 5 s. Caparo T1 ma nie tylko piekielne przyśpieszenie, ale do zatrzymania z 160 km/h wystarcza mu 3,5 s. Z przednimi kołami oddzielonymi od karoserii i naruszającymi aerodynamikę auta oraz z zestrojeniem do jak najlepszego zachowania na torze wyścigowym Caparo T1 nie będzie zapewne rekordzistą w kategorii prędkość maksymalna. Jednak wynik w granicach 300 km/h i tak jest godny podziwu.
Konstrukcja samochodu podobna jest do bolidów F1, tak więc silnik zamontowano w nadwoziu niosącym, które tworzy węglowo-aluminiowy monokok. Moc 8-cylindrowego silnika przenoszona jest na tylną oś za pośrednictwem 6-biegowej sekwencyjnej skrzyni biegów i dyferencjału ze zwiększonym tarciem.
Również przednia i tylna oś nie zaprzeczą, że są dziełem konstruktorów formuły 1. Układ hamulcowy tworzą stalowe tarcze o średnicy 355 mm na wszystkich kołach z 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu i 4-tłoczkowymi z tyłu.
Bezpieczeństwo załogi zapewnia konstrukcja podobna do bolidu F1 z sztywnym przedziałem dla kierowcy i pasażera, wzmocnionym usztywnioną stalą i strefami zgniotu w kompozytowym przedzie. Fotele otrzymały 6-punktowe pasy bezpieczeństwa kompatybilne z systemem HANS chroniącym kręgi szyjne. W razie pożaru zadziała system gaśniczy.
Oczywiście samochód, który jest bolidem formuły 1 zalegalizowanym do eksploatacji na zwykłych drogach, nie będzie tani. Cenę podstawową Caparo T1 ustalono na poziomie 190 tys. funtów bez podatku.
źródło: http://roadlook.pl
a tu mozliwosci auta na filmie
http://youtube.com/watch?v=X-8EFZ9mayI