konto usunięte

Temat: DZIESIĄTKA KINA: dziesięć najlepszych filmów według...

DZIESIĄTKA KINA - dziesięć najlepszych filmów według miesięcznika KINO
1-28 lutego
KINO.LAB
CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2, Warszawa
http://kinolab.art.pl

***
Jak co roku, KINO.LAB i miesięcznik KINO zapraszają na przegląd „Dziesiątka KINA”, na który złoży się dziesięć filmów starannie wybranych spośród wszystkich długometrażowych produkcji mających premiery w Polsce w ubiegłym roku. Selekcji corocznie dokonują recenzenci miesięcznika KINO.

W kręgu zainteresowania dziennikarzy znalazły się filmy europejskie (w tym dwa polskie: „Cztery noce z Anną”, „33 sceny z życia”), amerykańskie (w tym „Aż poleje się krew”, „To nie jest kraj dla starych ludzi”) i azjatycki („Ostrożnie, pożądanie”).

Wśród tegorocznych tytułów są dzieła nominowane i nagradzane na licznych festiwalach (m.in. nagrodzona w Cannes Złotą Palmą dla najlepszego filmu „Klasa” czy „Persepolis” – nominowane do Oscara w kategorii „Najlepszy film animowany”, nagrodzone m.in. nagrodą jury w Cannes i nagrodą dla najlepszego filmu podczas European Film Awards).

Przegląd w KINO.LABie potrwa cały luty.

Program filmowy i opisy filmów:

Aż poleje się krew / There Will Be Blood
reż. Paul Thomas Anderson, USA 2007, 158’
1 lutego, niedziela, godz. 19.00 + 6 lutego, piątek, godz. 19.00
Akcja filmu toczy się w Teksasie i opowiada o początkach i prekursorach biznesu naftowego. Historia o rodzinie, chciwości, religii i ropie naftowej. Jednym z bohaterów filmu jest Daniel Plainview (Daniel Day-Lewis), którego widz poznaje jako dziewiętnastowiecznego poszukiwacza srebra. Jego historia toczy się przez kolejne 30 lat – w tym czasie Daniel z działającego w pojedynkę poszukiwacza zmienia się w otoczonego służbą potentata naftowego XX wieku.

Persepolis
reż. Vincent Paronnaud/Marjane Satrapi, Francja/USA 2007, 95’
4 lutego, środa, godz. 20.30 + 5 lutego, czwartek, godz. 20.30 + 8 lutego, niedziela, godz. 18.00
Historia o dojrzewaniu w Teheranie, w czasach wybuchu rewolucji islamskiej. Dziewięcioletnia Marjane wychowana w nieco zwariowanej, inteligenckiej rodzinie marzy o zostaniu prorokinią. Poznajemy ją (a wraz z nią Iran), gdy fundamentaliści przejmują władzę, zmuszając kobiety do noszenia chust, a mężczyzn do zapuszczania brody. Obserwujemy jej inteligentną grę ze „stróżami moralności”, odkrywanie zakazanego punku, Abby i Iron Maiden. Kiedy nasilają się prześladowania i wojna Iran-Irak nabiera gwałtowności, Marjane zostaje wysłana przez troskliwych rodziców do szkoły w Austrii.

Klasa / Entre les murs
reż. Laurent Cantet, Francja 2008, 128’
3 lutego, wtorek, godz. 19.30 + 10 lutego, wtorek, godz. 19.30
François jest nauczycielem. Szkoła, w której pracuje, położona jest w niebezpiecznej dzielnicy. Każda z klas to swoisty mikrokosmos współczesnej Francji, a przede wszystkim barwna mieszanka różnych osobowości. Są biali i czarni, leniwi i pracowicie, błyskotliwi i ślamazarni, sympatyczni i bezwzględni. François jest pasjonatem. Lubi i szanuje swoich uczniów, ma jednak swoje zasady. Nie wszyscy uczniowie je zaakceptują...

Motyl i skafander / Le Scaphandre et le papillon
reż. Julien Temple, Francja/USA 2007, 112’
7 lutego, sobota, godz. 18.00 + 28 lutego, sobota, godz. 19.00
Prawdziwa historia redaktora francuskiego ELLE, Jean-Dominique’a Bauby, który w wieku 43 lat zostaje sparaliżowany w wyniku udaru. Paraliż obejmuje całe jego ciało z wyjątkiem lewego oka. Mogąc posługiwać się jedynie okiem do komunikowania się z bliskimi, Bauby próbuje odtworzyć wspomnienia i opisać wszystkie aspekty swojego wewnętrznego świata - poczynając od psychicznego udręczenia spowodowanego uwięzieniem we własnym ciele, po wyimaginowane opowieści ze światów, które odwiedził w swoim umyśle.

To nie jest kraj dla starych ludzi / No Country for Old Men
reż. Ethan Coen, Joel Coen, USA 2007, 122’
2 lutego, poniedziałek, godz. 19.00 + 7 lutego, sobota, godz. 20.00 + 8 lutego, niedziela, godz. 20.00
Myśliwy Llewelyn Moss znajduje niedaleko granicy z Meksykiem paczkę heroiny, dwa miliony dolarów i wielu zabitych. Zabiera ze sobą pieniądze. Oczywiście obie strony nieudanego interesu chcą odzyskać stracone pieniądze i narkotyki, a także zabić wszystkich świadków. W ten sposób Moss wraz z całą rodziną musi ukrywać się. Nasłany na niego morderca nie ma łatwego zadania, gdyż Moss służył w wojsku i umiejętność zacierania po sobie śladów ma doskonale opanowaną.

Ciche światło / Luz silenciosa
reż. Carlos Reygadas, Francja/Holandia/Meksyk/Niemcy, 142’
9 lutego, poniedziałek, godz. 19.00
Johan i jego rodzina to mennonici z północnego Meksyku. Wbrew prawu boskiemu i ludzkiemu Johan, mąż i ojciec, zakochuje się w innej kobiecie.
Najnowszy film Carlosa Reygadasa to badanie społeczności mennonitów, sekty wyznaniowej osiadłej na północy Meksyku. Korzenie mennonitów sięgają XVI wieku, kiedy byli oni dysydencką sektą protestancką. Odmawiają oni chrztu dzieciom, ponieważ w ich przekonaniu religia jest sprawą świadomego wyboru. Popierają radykalną formę pacyfizmu, akceptują nowoczesne udogodnienia takie jak samochody i medycyna, ale potępiają Internet a nawet telefon. Historia skupia się na miłosnej ekstazie i bolesnej agonii jednego z członków tej zamkniętej społeczności.

Spotkania na krańcach świata / Encounters at the End of the World
reż. Werner Herzog, USA/Wielka Brytania 2007, 99’
11 lutego, środa, godz. 20.30 + 16 lutego, poniedziałek, godz. 19.00 + 18 lutego, środa, godz. 20.30
Werner Herzog wyruszył z ekipą filmową na Antarktydę, gdzie nakręcił dokument ukazujący tamtejsze niezwykłe krajobrazy.
Antarktyda w filmie Herzoga znajduje nowy wymiar i znaczenie – są magnesem dla plejady gwiazd nauki, którym znudziła się postindustrialna cywilizacja codzienności. Naukowcy pracują tu dla ludzkości, która wkrótce… ma opuścić Ziemię. Reżyser stawia pytania o to, kim są, jakie są ich marzenia. Jego bohaterowie są dość ekscentryczni, a elektryczne gitary na dachu stacji naukowej oddalonej o dziesiątki kilometrów od głównego miasteczka, to tylko jeden z wielu przykładów ich indywidualizmu. Hydraulik, wywodzący się z królewskiej rodziny Azteków czy filozof pracujący jako operator koparki, to inny przykład elitarności tego miejsca.
Swoboda, z jaką o swojej pracy i jej wyjątkowym charakterze opowiadają, fascynuje i odzwierciedla ich wewnętrzną wolność. W Mc Murdo, głównej bazie naukowej, która przypomina miasteczko górnicze, nadal stoi dom zbudowany w 1901 roku przez pierwszych zdobywców Antarktydy, Scotta i Shackletona.
Herzog pokazuje materiały archiwalne, nadając drugi wymiar oglądanej teraźniejszości. Sposób przedstawiania przyrody Bieguna Południowego i łączenie go ze specyficzną ścieżką dżwiękową dają poczucie zbliżania się do tajemnicy. Na początku filmu dowiadujemy się, że nie będzie to kolejny film o pingwinach. Jednak pewien zagubiony pingwin odciśnie piętno na tym filmie.

Cztery noce z Anną
reż. Jerzy Skolimowski, Polska/Francja 2008, 101’
12 lutego, czwartek, godz. 20.30 + 17 lutego, wtorek, godz. 19.30 + 19 lutego, czwartek, godz. 20.30
W szpitalu w prowincjonalnym miasteczku pracuje pielęgniarka Anna i zakochany w niej Leon. Kobieta nie zauważa introwertycznego adoratora. On tymczasem podejmuje próby zbliżenia się do niej. Odurza Annę środkami nasennymi, a nocami wkrada się do jej mieszkania. Obserwując śpiącą kobietę czerpie radość z jej widoku i bliskości. Każdej kolejnej nocy jest o krok od wyznania jej swojego uczucia...

33 sceny z życia
reż. Małgorzata Szumowska, Niemcy/Polska 2008, 100’
23 lutego, poniedziałek, godz. 19.00 + 26 lutego, czwartek, godz. 20.30
Opowieść o 33-letniej Julii, w życiu której zmienia się wszystko, co do tej pory uważała za pewne. Po śmierci rodziców rodzina rozpierzcha się i dziewczyna zostaje sama.

Ostrożnie, pożądanie / Se jie
reż. Ang Lee, Chiny/Tajwan/USA 2007, 157’
27 lutego, piątek, godz. 19.00
Chiny, przełom lat 30. i 40., początek II wojny światowej – grupa studentów planuje zabójstwo kolaborującego z Japończykami szefa chińskiego wywiadu, pana Jee (w tej roli znakomity aktor Tony Leung, znany polskiej publiczności z filmów Wong Kar Waia „Spragnieni miłości” czy „2046”). Jedna ze studentek, dziewczyna o imieniu Wang (Tang Wei) ma za zadanie uwieść kolaboranta i wydobyć z niego jak najwięcej informacji przed planowaną egzekucją. Nieoczekiwanie para głównych bohaterów zakochuje się w sobie. Reżyser pokazuje, że namiętność sprawia, iż zdrada czy lojalność wobec ojczyzny i przyjaciół przestają być jednoznaczne.

Bilety: 10-12 zł.

http://kinolab.art.pl