Temat: Spaced Learning - stosujecie?
Marek V.:
Są argumenty za 2 krokami po szkoleniu - pierwszy po min. 6 tygodniach, drugi po min. 6 miesiącach, np. w artykule Analiza pomiaru efektywności kosztowej procesów e-learningowych.
Po pierwsze jak rozumiem Bartkowi chodzi o ustalenie okresów odświeżania wiedzy, czyli o to jak szybko wiedza „wietrzeje” i wymaga odświeżenia, a nie o badanie efektywności szkoleń. Po drugie te 6 tygodni/6 miesięcy to sprawa całkowicie teoretyczna. Szkolenie może przecież dotyczyć przeróżnych rzeczy. Jeżeli szkolimy kogoś z obsługi nowego softu (z którego korzysta na co dzień to efektywność można mierzyć niemal natychmiast – nie ma sensu czekać pół roku), a jak szkolimy kogoś z nowego produktu (np. w bankowości z odwróconej hipoteki – która trafia się raz na jakiś czas) to może się okazać, że i rok nie wystarczy żeby badać efektywność.
Istotne jest też ustanowienie przed szkoleniem punktów odniesienia. W Llidero robimy to w formie strategicznej karty szkolenia, gdzie przed rozpoczęciem prac projektowych określane są cele na poziomie biznesu i zachowań.
Jak to się ma do odnawiania materiału? Badając efektywność można stwierdzić, że szkolenie jest lub nie jest efektywne (na różnych poziomach), ale warto też stwierdzić, dlaczego nie jest efektywne, a tu przyczyn może być wiele:
- szkolenie było kiepskie;
- szkolenie było niepotrzebne;
- szkolenie było mało szczegółowe;
- użytkownik, rzadko w praktyce wykorzystuje zdobytą na szkoleniu wiedzę, przez co ta „wietrzeje” itd.
Jak rozumiem Bartkowi chodzi o ten ostatni przypadek, bo tylko wtedy jest sen powtarzać materiał (co zresztą jest sensem spaced learningu – powtarzanie interwałowe).
ale gdyby w przypadku każdego szkolenia stosować inne parametry, to musiałby powstać nowy zawód i co najmniej dwa etaty - badacz skuteczności.
Takiej oceny można dokonać indywidualnie biorąc pod uwagę czynniki, które opisałem wyżej i bazując na własnym doświadczeniu (wystarczy raz zbadać każdy typ szkolenia, nie trzeba badać każdego szkolenia). W biznesie są o wiele bardziej skomplikowane analizy, których dokonuje się „intuicyjnie” i nie wymaga to osobnego zawodu. Poza tym jak już napisałem skuteczność szkolenia a trwałość efektów to dwie zupełnie różne rzeczy.
Temat jest bardzo ciekawy i wydaje mi się, że powinno się udać znaleźć opracowania dotyczące mechanizmów odpowiadających za trwałości wiedzy (nie mających nic wspólnego z e-learningiem). Poszukam, jak coś znajdę to się podzielę :)