Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Spaced Learning - stosujecie?

Koncepcja jest ciekawa i wydaje się prosta w implementacji. Powtarzamy, powtarzamy, powtarzamy..
Najpierw e-learning potem może jakaś pigułka, następnie jakiś załącznik itd. Stosujecie?

https://www.td.org/Publications/Blogs/Science-of-Learni...

www.e-learning.blog.pl
[i]Fb: Korpo E-learning[//i]>>>>>>>>>>NOWOŚĆ
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Spaced Learning - stosujecie?

W kilku realizacjach na koniec szkolenia zostawialiśmy dla uczestnika ściągę, czyli, np.
- 10 najlepszych zagajeń klienta,
- 5 rzeczy, o których warto pamiętać podczas rozmowy oceniającej itd.

Nie jest to do końca realizacja spaced learning, bo uczestnik nie jest bodźcowany materiałem w konkretnych odstępach czasowych. Dostaje jednak do ręki przydatny materiał, z którego będzie mógł skorzystać w razie potrzeby.
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Spaced Learning - stosujecie?

My nie badaliśmy, ale klient ma taką możliwość.
Bartłomiej P.:
A jakoś badaliście "wykorzystanie" ściągi?

www.e-learning.blog.pl
FB Korpo E-learningl<<<<<<<<<<<<NOWOŚĆ
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Spaced Learning - stosujecie?

Powinniście go podpytać. Ja by był ciekawy jak moje materiały się sprawdzają u klienta.

www.e-learning.blog.pl
Fb Korpo E-learning<<<<<<<<<<<<<<<NOWOŚĆ

konto usunięte

Temat: Spaced Learning - stosujecie?

My również stosujemy powtarzanie materiału w dwóch różnych aspektach.

Po pierwsze już w trakcie kursu kluczowe informacje powtarzane są kilkakrotnie (za każdym razem w innej formie), a użytkownik musi aktywnie potwierdzić ich zapamiętanie/zrozumienie. Realizujemy to w formie interaktywnych przerywników i podsumowań przed testami. Wyniki badaliśmy (100% użytkowników potwierdza, że ta forma jest ciekawa i ułatwia zapamiętywanie).

Poza tym stosujemy tą metodę również na poziomie planowania cyklu szkoleń. Najlepsze wyniki uzyskujemy u klienta aktywnie wdrażającego założenia blended learning. Podam przykład szkoleń produktowych (wprowadzenia do oferty nowej linii produktowej). Najpierw (jakiś miesiąc przed startem) organizowane są szkolenia stacjonarne (ogólne wprowadzenie). Na tydzień przed startem wypuszczamy szczegółowy e-learning. Podczas startu organizowane są warsztaty/webinaria. Jakiś miesiąc po starcie dajemy interaktywną prezentację na tablety opartą o e-learning. To jest rewelacyjne narzędzie. Dzięki interaktywności możemy zastosować te same, lub takie same zdania jak podczas e-learningu, dzięki czemu oddziaływanie jest jeszcze mocniejsze, nie tylko treść, ale i forma się przypomina.

Efekty są bardzo dobre. Oczywiście całość do najtańszych nie należy, ale mogę potwierdzić, że dowolna forma “powtarzania” sprawdza się świetnie, a materiały post-e-learningowe są bardzo ważne z punktu widzenia efektywności.
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Spaced Learning - stosujecie?

Bartek, a jakie rozwiązania zaliczyłbyś do takich, o których można powiedzieć, że są do spaced learning?
Bartłomiej P.:
A czy stosujecie rozwiązania o dłuższej perspektywie czasowej np. roku ?

www.e-learning.blog.pl
Fb Korpo e-learning<<<<<<<<<<NOWOŚĆ
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Spaced Learning - stosujecie?

Właśnie próbuje ustawić ten proces. Chciałbym po szkoleniach, w jakichś odstępach czasu przypominać uczestnikom o jego zawartości. Po miesiącu puścić pigułkę, po dwóch jakiegoś pdf-a z podsumowanie, po trzech może jakiś wywiad/artykuł na dany temat.

Kluczowe pytania:
- ile kroków powinien zawierać taki proces
- jakie powinny być odstępy czasu
- jaką formę mogą przybierać "przypominajki"

www.e-learning.blog.pl
FB Korpo E-learning<<<<<<<NOWOŚĆ

konto usunięte

Temat: Spaced Learning - stosujecie?

Bartłomiej P.:
Kluczowe pytania:
- ile kroków powinien zawierać taki proces
- jakie powinny być odstępy czasu
- jaką formę mogą przybierać "przypominajki"

Nie wydaje mi się, żeby na te pytania można było jednoznacznie odpowiedzieć. Zależy to zapewne od tego jak skomplikowana jest materia, jak użytkownicy oceniają przydatność kursu itd. Myślę, że nic nie stoi na przeszkodzie by po jakimś czasie (np. po pół roku) przeprowadzić weryfikację wiedzy (nawet wyrywkową, zwłaszcza przy dużej grupie), a później dobrać formę i częstotliwość.
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Spaced Learning - stosujecie?

Zgadzam się z panem Krzysztofem, że nie jest łatwo odpowiedzieć jednoznacznie, ale gdyby w przypadku każdego szkolenia stosować inne parametry, to musiałby powstać nowy zawód i co najmniej dwa etaty - badacz skuteczności.

Są argumenty za 2 krokami po szkoleniu - pierwszy po min. 6 tygodniach, drugi po min. 6 miesiącach, np. w artykule Analiza pomiaru efektywności kosztowej procesów e-learningowych.

Istotne jest też ustanowienie przed szkoleniem punktów odniesienia. W Llidero robimy to w formie strategicznej karty szkolenia, gdzie przed rozpoczęciem prac projektowych określane są cele na poziomie biznesu i zachowań.

konto usunięte

Temat: Spaced Learning - stosujecie?

Marek V.:
Są argumenty za 2 krokami po szkoleniu - pierwszy po min. 6 tygodniach, drugi po min. 6 miesiącach, np. w artykule Analiza pomiaru efektywności kosztowej procesów e-learningowych.

Po pierwsze jak rozumiem Bartkowi chodzi o ustalenie okresów odświeżania wiedzy, czyli o to jak szybko wiedza „wietrzeje” i wymaga odświeżenia, a nie o badanie efektywności szkoleń. Po drugie te 6 tygodni/6 miesięcy to sprawa całkowicie teoretyczna. Szkolenie może przecież dotyczyć przeróżnych rzeczy. Jeżeli szkolimy kogoś z obsługi nowego softu (z którego korzysta na co dzień to efektywność można mierzyć niemal natychmiast – nie ma sensu czekać pół roku), a jak szkolimy kogoś z nowego produktu (np. w bankowości z odwróconej hipoteki – która trafia się raz na jakiś czas) to może się okazać, że i rok nie wystarczy żeby badać efektywność.
Istotne jest też ustanowienie przed szkoleniem punktów odniesienia. W Llidero robimy to w formie strategicznej karty szkolenia, gdzie przed rozpoczęciem prac projektowych określane są cele na poziomie biznesu i zachowań.

Jak to się ma do odnawiania materiału? Badając efektywność można stwierdzić, że szkolenie jest lub nie jest efektywne (na różnych poziomach), ale warto też stwierdzić, dlaczego nie jest efektywne, a tu przyczyn może być wiele:
- szkolenie było kiepskie;
- szkolenie było niepotrzebne;
- szkolenie było mało szczegółowe;
- użytkownik, rzadko w praktyce wykorzystuje zdobytą na szkoleniu wiedzę, przez co ta „wietrzeje” itd.

Jak rozumiem Bartkowi chodzi o ten ostatni przypadek, bo tylko wtedy jest sen powtarzać materiał (co zresztą jest sensem spaced learningu – powtarzanie interwałowe).
ale gdyby w przypadku każdego szkolenia stosować inne parametry, to musiałby powstać nowy zawód i co najmniej dwa etaty - badacz skuteczności.

Takiej oceny można dokonać indywidualnie biorąc pod uwagę czynniki, które opisałem wyżej i bazując na własnym doświadczeniu (wystarczy raz zbadać każdy typ szkolenia, nie trzeba badać każdego szkolenia). W biznesie są o wiele bardziej skomplikowane analizy, których dokonuje się „intuicyjnie” i nie wymaga to osobnego zawodu. Poza tym jak już napisałem skuteczność szkolenia a trwałość efektów to dwie zupełnie różne rzeczy.

Temat jest bardzo ciekawy i wydaje mi się, że powinno się udać znaleźć opracowania dotyczące mechanizmów odpowiadających za trwałości wiedzy (nie mających nic wspólnego z e-learningiem). Poszukam, jak coś znajdę to się podzielę :)
Marek Hyla

Marek Hyla Dyrektor
Zarządzający
e-learning.pl

Temat: Spaced Learning - stosujecie?

To zagadnienie jest bardzo złożone i związane z krzywą zapominania, która dla kaźdej informacji jest (może być) niestety - inna. Również, niestety, każdy kolejny interwał może być różny, bo uzależniony jest od historii poprzednich powtórek oraz obecnego stanu pamiętania danego faktu. Trudno więc odpowiedzieć en block na pytanie jaki powinien być pierwszy i kolejny interwał.

Nie wiem czy mieliście okazję pracować z serwisem supermemo.net, który oparty jest o metodę spacing repetition. W nim doskonale widać jak ważne jest zindywidualizowane podejście do każdej informacji z osobna i w jaki sposób optymalizuje to proces przyswajania wiedzy. Tutaj: https://www.supermemo.pl/opis_metody znajdziecie podwaliny naukowe tej metody. W supermemo pierwszy interwał to 2-3 dni; kolejne (jesli pamiętamy daną informację) to ok. 10-14 dni; kolejne (jesli pamiętamy) idą już w miesiące. Jesli informacji nie pamiętamy - to interwał maleje znowu do małych dni.

Kiedyś (rok 2001), przygotowując się do prezentacji tego rozwiązania/metody w Japonii wrzuciłem do procesu powtórek 100 znaków kanji. Poświęciłem przez 4 tygodnie w sumie na ich naukę 4h i nauczyłem się ok. 90 z nich ("nauczyłem się" - to znaczy potrafiłem je np. rozpoznać i przetłumaczyć na zasadzie "bodziec-reakcja" na neonach ulic Tokio). Gdy powiedziałem o tym Japończykom, to nie mogli uwierzyć w efektywność tego podejścia... Warunkiem skuteczność jest, niestety, skrupulatna regularność korzystania z serwisu/metody - de facto trzeba go stosować każdego dnia wobec zarekomendowanych przez metodę powtórek.

Aha - supermemo to tak naprawdę komputerowa wersja systemu fiszkowego znanego od wielu lat...
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Spaced Learning - stosujecie?

Ciekawe.

Supermemo polega z tego co pamiętam na ciągłym powtarzaniu tej samej informacji, przedstawionej w ten sam sposob. Wydaje mi się jednak, że w przypadku szkoleń e-l powtarzanie tego samego zaowocowałoby tylko znudzeniem uczestników.

Instynktownie czuję, że kolejne powtórki powinny być co raz bardziej "skondensowane" z odnośnikami do całej treści.

www.e-learning.blog.pl
FB: Korpo E-learning<<<<<<<<<<NOWOŚĆTen post został edytowany przez Autora dnia 05.03.15 o godzinie 19:53
Marek Hyla

Marek Hyla Dyrektor
Zarządzający
e-learning.pl

Temat: Spaced Learning - stosujecie?

To trochę tak, a trochę nie tak...

Jeśli myślisz o supermemo (lub innych metodach opartych o spacing repetition) to trzeba przebudować myślenie o e-learningu. Trudno w tej sytuacji jako wehikułu dla e-l stosować klasyczne (lub mnie klasyczne) e-szkolenie. Sama struktura powtórek staje się takim wehikułem.

Masz rację - generalnie polega to na powtarzaniu informacji. Ale metoda optymalizuje ten mechanizm. W teorii powtarzasz informacji na granicy ich zapominania (a więc nie rzadziej i nie częściej niż musisz - Ty, indywidualnie).

Metoda ta doskonale nadaje się do szkoleń wiedzonych (takich, które w oparciu o konkretne atomy informacji kreują w głowach ich odbiorców wiedzę - to, nota bene, atomizacja jest kluczowa) - trochę na bazie "bodziec - reakcja". Jeśli chcesz, żeby np. agenci znali na wyrywki specyfikację produktową - to ten mechanizm jest doskonały. Największym wyzwaniem jest (jak to zwykle bywa) przekonanie ludzi do tego, by z metody regularnie korzystali...

Następna dyskusja:

Wdrożenie Social Learning




Wyślij zaproszenie do