Marcin Nowak Handel B2B
Temat: Czy kolejny klon Naszej-klasy ma szansę na sukces? -...
Czy kolejny klon Naszej-klasy ma szansę na sukces? - web.gov.plPortal http://web.gov.pl jest elementem projektu systemowego PARP,
którego celem jest popularyzacja idei społeczeństwa informacyjnego
i gospodarki opartej na wiedzy. Projekt jest realizowany
pod nadzorem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
http://www.web.gov.pl/baza-wiedzy/baza-porad-interneto...
Portale społecznościowe przeżywają obecnie rozkwit. W mediach pojawiają się informacje o rozwoju serwisów takich jak nasza-klasa.pl. Znajomych często mówią o portalach Grono, Fotka czy Goldenline. Taka popularność rodzi pokusę naśladownictwa i podjęcia próby wykrojenia dla siebie kawałka z tego tortu, który wydaje się być bardzo duży i wartościowy. Czy jednak sukces odniesiony przez innych nie stanie się naszą porażką, gdy zechcemy go powielić?
Na co zwracać uwagę przy zakładaniu serwisu społecznościowego
Zanim zabierzemy się za tworzenie własnego serwisu społecznościowego, musimy realnie ocenić szansę jego powodzenia. Zwłaszcza w sytuacji, gdy realizacja projektu wiąże się z pozyskiwaniem funduszy od osób trzecich lub poważnych instytucji (banki, dotacje agencji rządowych). A takie fundusze mogą być potrzebne. Co więc należy zrobić?
Krytyczne elementy serwisu społecznościowego
Rysunek 1: krytyczne elementy serwisu społecznościowego
Nisza - czyli zastanów się nad ideą serwisu
Za każdym z portali społecznościowych, które odniosły sukces, kryje się idea, pomysł, na którym opiera się przedsięwzięcie i który przynosi wymierne zyski:
* w przypadku Naszej-Klasy jest to odświeżanie starych znajomości połączone z przynależnością do konkretnej grupy osób. Prosty pomysł na skupianie społeczności klasowych po latach zaowocował dotarciem do ludzi, którzy wcześniej nigdy nie używali innych serwisów społecznościowych
* twórcy serwisu Przeznaczeni.pl doszli do wniosku, że ludzie korzystają z portali społecznościowych, bo tak naprawdę chcą się ze sobą spotykać w świecie rzeczywistym (w tzw. "realu"). I nie chodzi tu o randki, ale o grupowe (!) wyjazdy, pielgrzymki, zabawę itp. W tym wypadku sukces jest tym większy, że ludzie płacą za możliwość korzystania z serwisu i to niemałą kwotę. Twórcy serwisu znaleźli sensowną niszę, która ma inne potrzeby niż reszta i jest w stanie płacić realne pieniądze za to, żeby wejść do klubu.
Na czym chcesz zarabiać?
Zastanów się, w jaki sposób Twój serwis społecznościowy będzie generował przychody. Czy będą to:
* reklamy (jeśli tak, to w jaki sposób zamierzasz przyciągnąć reklamodawców?),
* płatny dostęp do serwisu (za dostęp do jakich treści czy funkcjonalności użytkownicy będą skłonni zapłacić?) - sukces może być tu związany z wyborem odpowiedniej niszy rynkowej i odpowiednimi potrzebami z nią związanymi, które potrafisz zaspokajać lepiej niż inni,
* opłaty za korzystanie z pojedynczych usług (tzw. usług premium).
W przypadku opłat od użytkowników musisz zastanowić się nad sposobem ich pobierania. Do wyboru masz płatności za pośrednictwem SMS lub korzystanie z serwisów płatniczych umożliwiających zapłatę on-line z konta bankowego lub przy pomocy karty płatniczej.
Sprawdź, jaką masz konkurencję
Jeśli masz już pomysł na swój serwis, sprawdź na ile silna i liczna jest konkurencja. W przypadku, gdy w Internecie istnieje wiele podobnych serwisów (np. pozwalających na gromadzenie zdjęć), zastanów się, czy Twój pomysł wniesie coś nowego. Coś, co spowoduje, że zgromadzisz wokół siebie dużą społeczność, której przeważająca część korzysta obecnie z serwisów konkurencji. Jeśli taka wartość dodana nie istnieje - może lepiej zrezygnować z przedsięwzięcia?
Warto też przyjrzeć się potrzebom internautów z lokalnego punktu widzenia. Amerykański serwis Classmates.com, na pomyśle którego bazowali twórcy nasza-klasa.pl, przyniósł milionowe straty. Polska wersja natomiast odniosła bardzo duży sukces. Różnica może kryć się w uwarunkowaniach kulturowych i socjologicznych danego kraju. Tak wielki sukces naszej-klasy.pl nie byłby możliwy bez odpowiednio dużej liczby internautów w Polsce będących w wieku, w którym z chęcią wracają do kontaktów z lat szkolnych.
Oceniając siłę konkurencji przestudiuj statystyki.
Sprawdź jakie masz możliwości techniczne
Serwis społecznościowy z założenia ma przyciągnąć dużą grupę użytkowników. Jej wielkość jest uzależniona od szeregu czynników - od idei serwisu poczynając, na działaniach promocyjnych kończąc.
Twórcy portali społecznościowych muszą liczyć się z tym, że ich projekty w przypadku odniesienia sukcesu będą miały dużą oglądalność. Liczba wizyt może wzrosnąć lawinowo. Zwłaszcza np. po informacjach, które ukażą się w mediach. W związku z tym, musisz zadać sobie m.in. takie pytania:
* jak dużą liczbę wizyt jest w stanie wytrzymać mój serwer?
* czy mam możliwość zwiększenia jego wydajności:
o jak szybko mogę to osiągnąć?
o ile będzie mnie to kosztować?
Czy to jest bezpieczne?
Jeśli planowany przez Ciebie serwis ma gromadzić informacje o użytkownikach, musisz dołożyć starań, by podawane przez nich dane były bezpieczne. Portal nasza-klasa.pl w momencie dużego wzrostu popularności przeszedł kontrolę Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
Policz, czy Twój pomysł broni się ekonomicznie
Gdy doszedłeś do wniosku, że masz świetny pomysł na serwis społecznościowy, który przyniesie Ci zyski, pobije konkurencje, będzie miał odpowiednie zaplecze techniczne itd., opracuj biznesplan. Nie bój się tego pojęcia.
Bardzo często do podjęcia najważniejszej decyzji - czy rozwijać pomysł, czy też szukać innego pomysłu - wystarcza prosty rachunek, uproszczony biznesplan. Większość niezbędnych danych o kosztach i możliwych przychodach jesteś w stanie zdobyć przeszukując Internet i wysyłając zapytania do firm świadczących usługi, z jakich planujesz skorzystać.
Jeśli pomysł obroni się w prostym rachunku, przejdź do opracowania pełnego biznesplanu. Pomogą Ci w tym artykuły umieszczone na tym portalu.
Rozważ możliwości finansowania projektu
Jeżeli z Twoich obliczeń wynika, że projekt ma szansę być dochodowy, zastanów się jak zdobyć pieniądze na jego realizację (jeżeli sam nie posiadasz wystarczającej kwoty). Masz kilka możliwości pozyskania środków:
* pożyczka od rodziny lub znajomych,
* kredyty bankowe,
* fundusze pożyczkowe
* kapitał pozyskany od inwestorów (fundusze zalążkowe "Seed", fundusze Venture Capital).
Przeczytaj więcej na temat sposobów finansowania projektu.
Pamiętaj, że w przypadku Działania 8.1 dofinansowanie ma formę refundacji. Pieniądze będą Ci zwracane po jakimś czasie - musisz więc do czasu ich zwrotu zapewnić je sobie z innego źródła.
http://www.web.gov.pl/baza-wiedzy/baza-porad-interneto...