Juliusz B.

Juliusz B. INSTYTUT BIZNESU

Temat: Kodeks Dobrych Praktyk Freelance

Od 20 kwietnia, po niespełna czterech miesiącach pracy nad formułą Kodeksu Dobrych Praktyk Freelance, jego treść organizatorzy przedstawiają na stronie http://kodeksfreelance.pl.

Z początkiem roku 2009 agencja doradztwa marketingowego Rubikom, butik personalny IdeoHR oraz wielu specjalistów i freelancerów z branży reklamowej zainicjowali projekt społeczny - Kodeks Dobrych Praktyk Freelance. Projekt został wsparty m.in. przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy IAA w Polsce.

Po licznych analizach i wywiadach ze środowiskiem freelancerów w Polsce i na świecie oraz badaniu relacji agencje reklamowe – freealcerzy, udało się wypracować uniwersalne wartości etyczne – podsumowuje koordynator projektu Marcin Gieracz, na codzień Partner&Strategic Planner w agencji Rubikom. Jak można przeczytać w preambule: "Kodeks Dobrych Praktyk Freelance" ma służyć wszystkim tym, którzy świadomie wybrali wolność i niezależność zawodową. Kodeks ma promować istotę tej niezależności. Kształtować wartości freelance, które umożliwią tej grupie zawodowej rozwijać się i świadczyć wysokiej jakości usługi na konkurencyjnym rynku branżowym. - wyjaśnia Marcin Gieracz.

Ale spisaliśmy nie tylko standardy, które mamy nadzieję pozwolą na sukcesywną poprawę wizerunku i jakości pracy freealncerów w Polsce. Na oficjalnej stronie internetowej projektu dostępne są także praktyczne szablony:
- creative brief,
- umowa o dzieło,
- umowa zlecenia),
porady związane z prawem autorskim i zasadami pounfności danych, a także skrzynka kontaktowa do współpracujących z nami prawników, którzy nieodpłatnie zgodzili się wspierać nasz projekt - wszystko po to, aby pomóc freelancerom w ich codziennych problemach zawodowych – dodaje Marcin Gieracz.

W najbliższych dniach, dzięki uprzejmości Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy IAA, wszystkim freelancerom, którzy przystąpią do naszego nieformalnego grona pracujących w zgodzie z Kodeksem, będziemy mogli zaproponować specjalne, preferencyjne warunki zostania członkiem IAA w Polsce – co również może być dodatkową formą pomocy freelancerom w uwiarygodnieniu swojej pozycji na rynku. Mamy nadzieję wygenerować pożądany wizerunek freelancera, jako wysokiej klasy specjalisty, dla którego czy formalna, czy nie formalna współpraca zawsze jest najwyższej jakości – kończy Marcin Gieracz.

Ponadto organizatorzy projektu zakładają, że już w maju uruchomiona zostanie strona http://projektfreelance.pl, która ma być darmową giełdą projektów freelance. Co znaczy, że Kodeks nie zakończy się jedynie publikacją pompatycznych haseł.