Marek Wojtaszek IT Manager
Marcin
Gryga
Administrator
Systemów i Sieci,
ATM S.A.
Temat: Case Study - udane/nieudane wdrożenia
no to opisz jak masz u siebie zrobione :)
Tomasz
Plewa
mgr inż. nauk
zbytecznych ;)
Temat: Case Study - udane/nieudane wdrożenia
Marcin Gryga:
no to opisz jak masz u siebie zrobione :)
aaaa widac zainteresowanie tematem Zimbry jak diabli :)
Marek Wojtaszek IT Manager
Temat: Case Study - udane/nieudane wdrożenia
Marcin Gryga:
no to opisz jak masz u siebie zrobione :)
No dobra to będę pierwszy:
Działając na zlecenia klienta, GM-Tech przygotowała projekt oraz przeprowadziła wdrożenie i migrację do systemu pocztowego opartego na pakiecie VMWare Zimbra Colaboration Suite. GM-Tech była odpowiedzialna za pełną konfigurację i migrację z zastanego środowiska pocztowego.
Stan przed wdrożeniem:
Przed dokonaniem wdrożenia całość systemu była oparta o system pocztowy składający się z takich komponentów jak postfix i courier pop3/imap4. Funkcje webmaila pełnił roundcube. Brak centralnego punktu do zarządzania środowiskiem pocztowym powodował utrudnienia w administracji ustawieniami kont użytkowników. Klienci skarżyli się na długi czas oczekiwania na zmiany w systemie oraz na małą funkcjonalność webowego klienta pocztowego. Wszystko to przekładało się miedzy innymi na niezadowolenie użytkowników oraz na wysokie koszty utrzymania systemów informatycznych.
Przeprowadzone zmiany:
W trakcie prac projektowych wspólnie z Klientem ustalono, że wdrożona zostanie darmowa wersja pakietu Vmware Zimbra Colaboration Suite. Jako system operacyjny wybrano Ubuntu Linux w wersji 10.4.
Dokonane zmiany w znaczący sposób wpłynęły na poprawę wydajności i wygody pracy zapewniając między innymi:
Stworzenie centralnego punktu zarządzania wszelkimi ustawieniami środowiska pocztowego
Zapewnienie użytkownikom możliwości wygodnego zarządzania regułami SPAMu i filtrowania wiadomości na poziomie serwera pocztowego
Zapewnienie użytkownikom mobilnym możliwości użytkowania zasobów poprzez telefony komórkowe lub PDA
Dostęp do kalendarza, planowania zadań oraz możliwości darmowego tworzenia dokumentów, prezentacji i arkuszy kalkulacyjnych online
Wszyscy użytkownicy mogą komunikować się pomocą się ze sobą za pomocą webowego komunikatora
Dodatkowe korzyści:
Ponieważ Zimbra opiera głównie swoje funkcjonowanie o usługi katalogowanie oraz protokół LDAP, w firmie zdecydowano się na użycie jej jako katalogu użytkowników. Za pomocą swoich danych pochodzących z ich kont pocztowych, pracownicy dostali możliwość logowania się do różnych usług w firmie. Niewątpliwie usprawniło to proces cyklu życia konta oraz wpłynęło na wygodę zarządzania dostępem do usług w całej firmie.
Jakieś pytania, refleksje?
Łukasz
Tomczuk
Programista
developer, 3e
Temat: Case Study - udane/nieudane wdrożenia
Witam,Nie wiem może jaki jest koszt ZIMBRA'y komercyjny ?
Grzegorz
Mroczkowski
Administrator MS SQL
Server, Oracle,
T-SQL, Zimbra,
infra...
Temat: Case Study - udane/nieudane wdrożenia
Witam,Ja w takim razie mogę być drugi.
Zimbrę wdrażałem prawie półtora roku temu, na początku wahaliśmy się pomiędzy Zimbra Network, a Atmailem, ostatecznie stanęło na wersji Zimbra OpenSource.
Bardzo zależało nam też na jakichś systemach HA, oraz redundancji łącza. Nie mamy, niestety BGP :( Problem HA rozwiązaliśmy stawiając na serwerach DRBD + HB. Staneły trzy serwery: Active, Passive oraz środowisko testowe. Serwery produkcyjne połączone dwoma kartami sieciowymi 1GB, jedna para dla DRBD, druga do wyjścia na świat. Środowisko testowe z jedną kartą sieciową 1GB.
Całość stanęła na Debianie 5.04 amd64 bez środowiska graficznego.
Redundancja łącza poprzez dwóch niezależnych ISP, dwa routery, VLANy oraz podwójny adres IP na zewnętrznym serwerze DNS - nietypowo, bo nie podwójny MX, a pojedynczy rekord A z dwoma adresami IP. Oprócz redundancji (właściwie pseudo-redundancji) osiągnęliśmy w ten sposób bardzo fajny load-balance pomiędzy łączami - już nie pseudo :). To mocno podniosło wydajność środowiska.
Początkowo serwer Active i Passive były w jednej klatce IBM Blade Center, potem przeniosłem serwer Passive do oddzielnego serwera stand-alone, poza klatką blade'ów, z niezależnym UPSem. Powinno to bardzo pomóc redundancji :)
Serwer środowiska testowego jest u nas też wykorzystywany jako serwer backupów, co z perspektywy czasu uważam za niezbyt udane rozwiązanie - trzeba było na etapie wdrożenia postawić niezależny serwer do backupów. Sam backup nie trwa długo, ale jego pakowanie i archiwizacja to jest nawet 5-6h - nasza Zimbra zajmuje teraz ponad 250GB, a serwer testowy to niezbyt silna maszyna.
Sama migracja praktycznie nie istniała, wszyscy klienci poczty (około 800 skrzynek) mieli stare konta w POP3. W procedurze migracji mieliśmy przepięcie DNSa w rekordzie A dla klientów POP3 - testowaliśmy to rozwiązanie na wszelkie sposoby i okazało się trafne.
Potem powoli migrowaliśmy klientów z POP3 na IMAP, ale już bez presji czasu :)
Co bardziej hadkorowi userzy używają klienta zimbry oraz jego protokołu - jest więc praca grupowa na aplikacji klienckiej, nie tylko na WebCliencie.
Pracuję nad uruchomieniem funambola, tak, by zapewnić pracę grupową na klientach mobilnych oraz MS Outlooku. Ale robię to też bez presji czasu :)
System działa bezawaryjnie dokładnie 1.5 roku. Z większych zmian: podmieniłem dyski na większe, co jakiś czas robię upgrade - startowałem z wersji 6.0.4.
Wystawię gdzieś w necie procedurę instalacyjną step-by-step, wraz z postawieniem środowiska DRBD + HB, ale na to potrzebuję trochę czasu.
Jeśli macie jakieś pytania, uwagi, chętnie wymienię doświadczenia :)
--
Pozdrawiam,
GM
Daniel W. Architekt ;)
Temat: Case Study - udane/nieudane wdrożenia
To ja z innej baczki. Jak sie tego robi backup.
Michał
Panasiewicz
Administrator
systemów, sieci i
aplikacji.
Temat: Case Study - udane/nieudane wdrożenia
http://wiki.zimbra.com/wiki/Backup_and_Restore_Articleshttp://wiki.zimbra.com/wiki/Open_Source_Edition_Backup...
i jeszcze na kilka innych sposobów,w zależności jakie masz środowisko, bez tego typu danych trudno coś doradzać.
Daniel W. Architekt ;)
Temat: Case Study - udane/nieudane wdrożenia
Myślałem ze jako produkt ze stajni VMware doczekał się jakiejś wtyczki do systemów backup.
Michał
Panasiewicz
Administrator
systemów, sieci i
aplikacji.
Temat: Case Study - udane/nieudane wdrożenia
Daniel W.:ależ proszę:
Myślałem ze jako produkt ze stajni VMware doczekał się jakiejś wtyczki do systemów backup.
http://www.zextras.com/zextras-backup-for-zimbra.html
Podobne tematy
-
SGH » Roztrzaskaj Case Study -
-
SGH » Dzień z McKinsey na SGH oraz konkurs Case Study... -
-
Transport & Logistyka » Case study - aglomeracja poznańska -
-
MLM Leader » Jak pozyskałem 42 osoby w 48 godzin (case study) -
-
Uniwersytet Ekonomiczny w... » BCG Day w Krakowie, 16 marca / zapisz się na ekskluzywne... -
-
AKADEMIA EKONOMICZNA W... » BCG Day w Krakowie, 16 marca / zapisz się na ekskluzywne... -
-
Koźmiński » Ernst & Young: REKRUTACJA, EY Day na SGH i Case Study z... -
-
enova » Case study - enova w firmie outsourcingowej -
-
Marka i branding » szukam case study -
-
Newslettery i email marketing » Case study - e-mailowy zawał serca -
Następna dyskusja: