Temat: Czy zarządzający podejmują działania mające ograniczenie...
Myślę, ze temat jest szerszy i ma kilka wątków.I jestem przekonana, że zanim zaczniemy walczyć ze stresem pracowników - należy zdiagnozować jego przyczyny - wiec schemat zaproponowany przez panią Przemkę jest jak najbardziej na miejscu. Pytanie jak diagnozować przyczyny pozostaje otwarte. Nie zawsze pomoże otwarta rozmowa z pracownikiem, nie zawsze kultura organizacji na to pozwala.
No i pytanie co to jest ten szkodliwy stres, czy frustracja i z czego może wynikać?
Hay Group w badaniach zaangażowania mówi wyraźnie, ze samo zaangażowanie nie wystarczy, bo paradoksalnie to pracownicy zaangażowani są sfrustrowaną grupą pracowników w organizacji. Bo im zależy a nie mogą. Nie mogą bo postrzegają w swoim otoczeniu (narzędzia, procedurach itp) przeszkody, które utrudniają im realizację swojego potencjału i celów firmy (są zaangażowani - wiec im na calach firmy zależy). Wiec są sfrustrowani. Tak rozumiana frustracja odnosi się do niemożności osiągnięcia sukcesu na danym stanowisku lub w danej roli ze względu na istniejące bariery organizacyjne lub niezdolności organizacji do wykorzystania talentów pracownika. Frustracja nie jest brakiem motywacji lub satysfakcji. Wręcz odwrotnie. Frustrację w miejscu pracy odczuwają osoby, które czują się zaangażowane. Frustracja rodzi się w pracownikach, którzy wierzą w organizację, w której pracują i pragną przyczynić się do jej sukcesu. Problem polega na tym, że z przyczyn niezależnych od siebie, nie są w stanie. To pracownikom zdemotywowanym i niezaangażowanym nie zależy na sukcesie firmy, nie odczuwają więc frustracji. Czasem dobra diagnoza barier - przyczyni się do podniesienia komfortu pracy. Zachęcam do lektury artykułu moich kolegów w październikowym wydaniu "Personel i zarządzanie". A tu znajdziecie krótki tekst na ten temat:
http://www.haygroup.com/downloads/ww/White_Paper_The_F...
A dla tych co lubią więcej czytać - książkę Marka Royala "Wróg zaangażowania"
Drugim aspektem jest przywódca i to jaki klimat organizacyjny tworzy dla swoich bezpośrednich podwładnych. Tu już bardziej skupiamy się na indywidualnych preferencjach pracowników i tego czego oczekują od podwładnych. Co więcej prowadzone badania pokazują, ze rzecz tak niewymierna jak klimat organizacyjny (jeżeli posiadamy dobre narzędzie do jego zmierzenia) potrafi bezpośrednio przełożyć się na twarde wyniki biznesowe poszczególnych jednostek.
Takie elementy klimatu jak: przejrzystość, wynagradzanie, standardy pracy, elastyczność itp. potrafią znacząco wpłynąć zarówno na zwiększenie motywacji pracowników, ale również na zmniejszenie ich frustracji / stresu w organizacji.
tu dla ciekawych opis przypadku powiazani arozwoju przywódców z wynikiem biznesowym firmy:
http://www.haygroup.com/downloads/ww/misc/belron_repor...