Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu
1. Miejsce:
a. w dużej (w sensie powierzchni) firmie w miarę możliwości centralnie, z dostępem dla wózków widłowych
b. z możliwością podziału na sektory w zależności od rodzaju części
c. dla części o wysokiej wartości, zwykle o małej częstotliwości ruchu (np z zawartością stopu platyny i rodu) odrębny magazyn z ograniczonym dostępem, działający na zasadzie skarbca
d. nie powinny istnieć "podręczne" magazynki będące poza ewidencją - skutkuje to kupowaniem części które leżą u kogoś w szufladzie. Największą ilością funkcjonującą poza magazynem jest to, co się zmieści w dwóch podręcznych sakwach dyżurnych utrzymania ruchu. Jeśli już muszą istnieć te magazynki podręczne powinna być dla nich prowadzona odrębna ewidencja stanów i również monitorowanie obrotu części
2. Wsparcie systemu IT
a. jest konieczne, nawet jeśli w niewielkiej firmie byłby to arkusz kalkulacyjny pokazujący przychody - rozchody - stan. Nawet Excell wspomaga bieżące i szybkie monitorowanie poziomu zapasów, oczywiście w ograniczonej skali
b. stany magazynowe powinny być dostępne w sieci dla wszystkich pracowników potencjalnie zainteresowanych, czyli produkcja, technologia, UR - za wyjątkiem wysokowartościowych części w skarbcu
c. im więcej części tym bardziej warto zainwestować w bardziej złożone narzędzie wsparcia, umożliwiające automatyczne zamawianie w odniesieniu do poziomu zapasu (CBP)
3. Odpowiedzialność
a. wystawiać zapotrzebowanie na zakup części powinien - w przypadku części standardowych - pracownik magazynu, na podstawie
ustalonych poziomów bezpieczeństwa
b. minimalny poziom zapasu powinien być ustalany w sposób oficjalny (karta materiałowa bądź podobne) przez:
- kierownika działu w strukturach którego znajduje się magazyn (odpowiedzialnego za wartość zapasów)
- kierownika utrzymania ruchu - prawdopodobieństwo awarii, krytyczność awarii dla funkcjonowania linii, etc
- wyznaczoną osobę z działu zakupów - czas dostawy od momentu złożenia zapotrzebowania
- w przypadku części z grupy 10% najbardziej wartościowych w proces powinien być włączony również kontroler finansowy, szacujący konsekwencje finansowe w przypadku braku części i przestoju w porównaniu do kosztu pieniądza zamrożonego w zapasie
c. poziomy zapasów powinny być regularnie (kwartalnie, półrocznie) przeglądane pod kątem wykazanego zużycia części
Organizacja pracy:
a. ideałem jest funkcjonowanie magazynu w tych samych godzinach co produkcja
b. jeśli ze względów organizacyjnych bądź kosztowych jest to niemożliwe, musi na każdej zmianie funkcjonować osoba posiadająca możliwość dostępu do magazynu w przypadku poważnej awarii; muszą być określone kryteria kiedy można wejść do magazynu
c. uwaga na drażliwą kwestię odpowiedzialności materialnej, warto wprowadzić system plomb imiennych
d. znacznie ułatwia pracę składanie wcześniejszych zamówień na pobranie części; magazyn na podstawie formalnego zamówienia (chociażby mailem w umówionym formacie i po ustalonej ścieżce) wcześniej kompletuje wszystkie części - im większe wyprzedzenie również tym lepsze zarządzanie poziomem zapasów i unikanie ryzyka stanów zerowych
e. kto rozwozi części czy też pobiera ogólnie zależy od ilości pracowników którymi dysponują działy, kwestia umowna - ważne byleby z góry ustalona. Jeśli jest jeden magazynier to raczej wyklucza to dostarczanie części na miejsce awarii.
... coś jeszcze ...?
Kamila Sicińska edytował(a) ten post dnia 21.01.08 o godzinie 11:21