Wojciech M.

Wojciech M. logistyka, MCTS
Managing Projects
with MS Project 2010

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

No właśnie... Jak widzicie IDEALNY magazyn części zamiennych?

Rozwozimy towary wg zgłoszonych zapotrzebowań w miejsca odbioru czy może udostępniamy technologom rampę i odbierają towar sami/przez kierowców itp...

Jak sprawdzamy zgodność przyjętego towaru z zamówieniem? Wołamy technologa czy udostępniamy mu zdalny podgląd na przyjęty towar/dokumenty itp...?

Popuśćmy wodze fantacji i stwórzmy razem IDEALNY magazyn części zamiennych...
Łukasz J.

Łukasz J. Z-ca Dyrektora
Zakupów

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

Jak sprawdzamy zgodność przyjętego towaru z zamówieniem? Wołamy technologa czy udostępniamy mu zdalny podgląd na przyjęty towar/dokumenty itp...?

Firma w której pracuję produkuje maszyny górnicze. Każdy komponent musi spełniać szereg wymagań technologicznych i posadać wszelkie dopuszczenia do pracy pod ziemią. W tej firmie za sprawdzenie zgodności (czytaj ilość i rodzaj towaru) odpowiedzialny jest magazynier natomiast towar nie może być wprowadzony na stan magazynowy dopóki kontroler jakości nie sprawdzi wszelkich parametrów. Uważam, że stała kontrola jakości to dobry pomysł natomiast jeśli nie ma takiej potrzeby, aby sprawdzać za każdym razem jakość towaru pod względem "dopuszczeniowym" to sprawdzenie zgodności towaru powinno być obowiązkiem magazyniera.

pozdrawiam życząc nowo założonej grupie wielu ciekawych wypowiedzi:)
Kamila Sicińska

Kamila Sicińska Najgorszy sort
Polaka

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

Według mnie nie istnieje jeden uniwersalnie idealny magazyn części zamiennych dla UR - jak on powinien wyglądać zależy od:
- organizacji firmy (relacja pomiędzy gospodarką magazynową i UR)
- specyfiki biznesu (czyli części)
- odległości na jakie mają się przemieszczać części
Krzysztof Liszkowicz

Krzysztof Liszkowicz Dyrektor Produkcji

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

Znam firmę w której jest prowadzona gospodarka magazynowa wszystkich części magazynowych miedzy innymi śrubek, pasków, łożysk itp.

To zależy od tego co chcemy monitorować, na ile nam to potrzebne i co chcemy osiągnąć.

W opisanym na początku przypadku mowimy o ważnych elementach, kluczowych częściach. Wtedy takie UR należy traktować jak normalny magazyn moim zdaniem.
Kamila Sicińska

Kamila Sicińska Najgorszy sort
Polaka

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

Nie rozumiem Krzysztof - a magazyn części zapasowych jest nienormalny?
Rządzi się takimi samymi zasadami jak magazyn surowców (różnice są jedynie w sposobie szacowania poziomu zapasów i prawdopodobieństwie oceny zużycia zapasów).
Krzysztof Liszkowicz

Krzysztof Liszkowicz Dyrektor Produkcji

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

Kamila Sicińska:
Nie rozumiem Krzysztof - a magazyn części zapasowych jest nienormalny?
Rządzi się takimi samymi zasadami jak magazyn surowców (różnice są jedynie w sposobie szacowania poziomu zapasów i prawdopodobieństwie oceny zużycia zapasów).

Oj to zależy jeszcze od profilu firmy.

Z tego co wiem to w firmie o profilu produkcji Automotive kontroli jakości sa poddawane nawet śrubki przychodzące z zewnątrz jako towar.
Wiele firm nie musi mieć takich restrykycjnje zasady kontroli wszystkich surowców czy części dla UR.
Im wystarczy, że otrzymają cześci, organoleptycznie sprawdzą ilość i jakość (powierzchownie, wyrywkowo) i wprowadzą na stan.

Magazyn w którym elementem jest szczegółowa kontrola jakości jest chyba nieco inny niż taki w którym tego nie ma.

Wprowadzając potem do systemu taki towar można go wprowadzić na stan ale będzie on czekał na zwolnienie np. technologa i dopiero wtedy będzie dostępny do pobrania z magazynu.
Kamila Sicińska

Kamila Sicińska Najgorszy sort
Polaka

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

kontrola wejściowa, sposób i miejsce jej przeprowadzenia to nie jest magazyn:-) oczywiście, może być przeprowadzana w magazynie ale nie musi.
Krzysztof Liszkowicz

Krzysztof Liszkowicz Dyrektor Produkcji

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

Kamila Sicińska:
kontrola wejściowa, sposób i miejsce jej przeprowadzenia to nie jest magazyn:-) oczywiście, może być przeprowadzana w magazynie ale nie musi.

ale blokada jakościowo nie dopuszczonego produktu to gospodarka magazynowa. Czy to magazyn? Dla mnie tak.
Miejsce składowania towaru do kontroli to magazy czy nie? Dla mnie tak :)
Kamila Sicińska

Kamila Sicińska Najgorszy sort
Polaka

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

oczywiście że tak - natomiast kontrolę jakościową możesz przeprowadzić wszędzie, czyż nie?
A kwestia blokady / dopuszczenia części do użytkowania to kwestia jak sam napisałeś gospodarki magazynowej a nie magazynu, czyli w realiach większych firm raczej oprogramowania IT.

No właśnie, czyli idealny magazyn to magazyn:
- uwzględniający potencjalną konieczność przeprowadzenia kontroli wejściowej i/lub wyjściowej
- operujący odpowiednim oprogramowaniem IT
- w lokalizacji uwzględniającej możliwości i koszty transportu / częstotliwość przewozów / czas dostarczenia w stosunku do wymaganego czasu reakcji

... tylko w dalszym ciągu twierdzę, że mało to się różni od na ten przykład magazynu surowców ...
Krzysztof Liszkowicz

Krzysztof Liszkowicz Dyrektor Produkcji

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

Kamila Sicińska:

... tylko w dalszym ciągu twierdzę, że mało to się różni od na ten przykład magazynu surowców ...

Zgadzam się ale jednak magazyn części do UR jest tylko w nielicznych firmach dlatego nawet jeżeli jest to albo jest on na wysokim poziomie (opisywany) albo całkiem prościutki tylko po to aby znac stany pewnej grupy części.
Kamila Sicińska

Kamila Sicińska Najgorszy sort
Polaka

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

hm. chyba nie w nielicznych ... tam, gdzie jest produkcja i linia produkcyjna składa się z maszyn złożonych (wymagających do naprawy czegoś bardziej zaawansowanego technologicznie niż bezpiecznik) obeność magazynu części zamiennych jest konieczna: porównując koszt przestoju (wytraty produkcji) do kosztu magazynowania takiej części jest to w większości wypadków oczywisty wniosek.

I znów wrócę do jednego wątku: nie musisz mieć odrębnego magazynu części zamiennych żeby znać ich stan ani też odwrotnie, posiadanie magazynu części zamiennych nie oznacza, że znasz ich stan - aby znać zapas musisz prowadzić ewidencję w systemie (czy w kartotekach) a gdzie części są składowane to inna bajka.
Krzysztof Liszkowicz

Krzysztof Liszkowicz Dyrektor Produkcji

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

Kamila Sicińska:
hm. chyba nie w nielicznych ... tam, gdzie jest produkcja i linia produkcyjna składa się z maszyn złożonych (wymagających do naprawy czegoś bardziej zaawansowanego technologicznie niż bezpiecznik) obeność magazynu części zamiennych jest konieczna: porównując koszt przestoju (wytraty produkcji) do kosztu magazynowania takiej części jest to w większości wypadków oczywisty wniosek.

Chyba nie do końca dobrze się zrozumieliśmy.
Bardzo często UR ma swoje 4 kąty gdzie trzymają swoje części zamienne w szafkach, szafeczkach i szuldakach. Czy to można nazwać magazynem? Oczywiście zgadzam się, że części zamienne muszą być. Ale czy jest potrzeba tworzenia magazynu + gospodarki magazynowej?
I znów wrócę do jednego wątku: nie musisz mieć odrębnego magazynu części zamiennych żeby znać ich stan ani też odwrotnie, posiadanie magazynu części zamiennych nie oznacza, że znasz ich stan - aby znać zapas musisz prowadzić ewidencję w systemie (czy w kartotekach) a gdzie części są składowane to inna bajka.

Z pierwszym sie zgodzę. Nie musi być odrębnego magazynu.
Tylko co to jeszcze znaczy magazyn? Miejsce przechowywania tylko? Jeżeli tak to drugie stwierdzenie też jest prawdziwe.
Kamila Sicińska

Kamila Sicińska Najgorszy sort
Polaka

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

No właśnie, uzgodnijmy - idealny magazyn (w sensie miejsca jak ja to rozumiałam) czy idealny magazyn w sensie gospodarki magazynowej? o czym rozmawiamy?
Krzysztof Liszkowicz

Krzysztof Liszkowicz Dyrektor Produkcji

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

Kamila Sicińska:
No właśnie, uzgodnijmy - idealny magazyn (w sensie miejsca jak ja to rozumiałam) czy idealny magazyn w sensie gospodarki magazynowej? o czym rozmawiamy?

Dla mnie osobiście magazyn idealny to miejsce + gospodarka.
Pytanie o co chodzi założycielowi wątka :)

Fantastyczna konwersacja Kamilo :)
Kamila Sicińska

Kamila Sicińska Najgorszy sort
Polaka

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

1. no właśnie- założyciel, co miałeś na myśli?

2. mi również bardzo miło się rozmawia:-)

No to dopóki założyciel nie odpowie to nie mamy się o co spierać? szkoda ...
Wojciech M.

Wojciech M. logistyka, MCTS
Managing Projects
with MS Project 2010

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

Kamila Sicińska:
1. no właśnie- założyciel, co miałeś na myśli?

No to muszę się wtrącić, żeby dyskusja nie stanęła, bo aż miło się czyta!

Intencją wątka było poszukanie najlepszych metod zarządzania i organizacji magazynu części zamiennych.

Osobiście znam tylko przypadek następujący, duży magazyn części zamiennych, cały pod kontrolą dużego systemu IT a z drugiej strony multum małych magazynków podręcznych poszczególnych wydziałów/technologów (nie ewidencjonowane w systemie jako stan bo już zostały pobrane z m. centralnego). Dodatkowo metody zarządzania TYM magazynem pomimo istnienia systemu IT stanęły kilkanaście lat temu w miejscu. Zero kodów kreskowych, ręczne liczenie partii zamówionych np. podkładek (a zamawia się je w tysiącach), wołanie technologów do magazynu (odległego od niektórych wydziałów nawet o 1-2 km) po odbiór towaru (zamiast rozwożenia po miejscach zdawczych wg ustalonej metody - czy ktoś to widział w praktyce?)...

Chciałbym też poznać punkt widzenia technologa/planisty, który jest klientem gospodarki centralnym magzynem.

No to jak ten idealny magazyn stworzyć i jak nim zarządzać?
Kamila Sicińska

Kamila Sicińska Najgorszy sort
Polaka

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

1. Miejsce:
a. w dużej (w sensie powierzchni) firmie w miarę możliwości centralnie, z dostępem dla wózków widłowych
b. z możliwością podziału na sektory w zależności od rodzaju części
c. dla części o wysokiej wartości, zwykle o małej częstotliwości ruchu (np z zawartością stopu platyny i rodu) odrębny magazyn z ograniczonym dostępem, działający na zasadzie skarbca
d. nie powinny istnieć "podręczne" magazynki będące poza ewidencją - skutkuje to kupowaniem części które leżą u kogoś w szufladzie. Największą ilością funkcjonującą poza magazynem jest to, co się zmieści w dwóch podręcznych sakwach dyżurnych utrzymania ruchu. Jeśli już muszą istnieć te magazynki podręczne powinna być dla nich prowadzona odrębna ewidencja stanów i również monitorowanie obrotu części

2. Wsparcie systemu IT
a. jest konieczne, nawet jeśli w niewielkiej firmie byłby to arkusz kalkulacyjny pokazujący przychody - rozchody - stan. Nawet Excell wspomaga bieżące i szybkie monitorowanie poziomu zapasów, oczywiście w ograniczonej skali
b. stany magazynowe powinny być dostępne w sieci dla wszystkich pracowników potencjalnie zainteresowanych, czyli produkcja, technologia, UR - za wyjątkiem wysokowartościowych części w skarbcu
c. im więcej części tym bardziej warto zainwestować w bardziej złożone narzędzie wsparcia, umożliwiające automatyczne zamawianie w odniesieniu do poziomu zapasu (CBP)

3. Odpowiedzialność
a. wystawiać zapotrzebowanie na zakup części powinien - w przypadku części standardowych - pracownik magazynu, na podstawie
ustalonych poziomów bezpieczeństwa
b. minimalny poziom zapasu powinien być ustalany w sposób oficjalny (karta materiałowa bądź podobne) przez:
- kierownika działu w strukturach którego znajduje się magazyn (odpowiedzialnego za wartość zapasów)
- kierownika utrzymania ruchu - prawdopodobieństwo awarii, krytyczność awarii dla funkcjonowania linii, etc
- wyznaczoną osobę z działu zakupów - czas dostawy od momentu złożenia zapotrzebowania
- w przypadku części z grupy 10% najbardziej wartościowych w proces powinien być włączony również kontroler finansowy, szacujący konsekwencje finansowe w przypadku braku części i przestoju w porównaniu do kosztu pieniądza zamrożonego w zapasie
c. poziomy zapasów powinny być regularnie (kwartalnie, półrocznie) przeglądane pod kątem wykazanego zużycia części

Organizacja pracy:
a. ideałem jest funkcjonowanie magazynu w tych samych godzinach co produkcja
b. jeśli ze względów organizacyjnych bądź kosztowych jest to niemożliwe, musi na każdej zmianie funkcjonować osoba posiadająca możliwość dostępu do magazynu w przypadku poważnej awarii; muszą być określone kryteria kiedy można wejść do magazynu
c. uwaga na drażliwą kwestię odpowiedzialności materialnej, warto wprowadzić system plomb imiennych
d. znacznie ułatwia pracę składanie wcześniejszych zamówień na pobranie części; magazyn na podstawie formalnego zamówienia (chociażby mailem w umówionym formacie i po ustalonej ścieżce) wcześniej kompletuje wszystkie części - im większe wyprzedzenie również tym lepsze zarządzanie poziomem zapasów i unikanie ryzyka stanów zerowych
e. kto rozwozi części czy też pobiera ogólnie zależy od ilości pracowników którymi dysponują działy, kwestia umowna - ważne byleby z góry ustalona. Jeśli jest jeden magazynier to raczej wyklucza to dostarczanie części na miejsce awarii.

... coś jeszcze ...?Kamila Sicińska edytował(a) ten post dnia 21.01.08 o godzinie 11:21
Krzysztof Liszkowicz

Krzysztof Liszkowicz Dyrektor Produkcji

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

No cóż ... prawie wszystko zostało powiedziane :)

Ja tylko pozwolę sobie napisać, że czasami nie warto aby te małe magazynki podręcznie UR były w ewidencji gdyż wartość materiałów w nich zawartych nie jest taka duża (śrubki, podkładki, kable itp.). Gdyby było inaczej to tak jak wyżej napisane - konieczność wpięcia w system IT.

Co do samego rozwożenia to kwiestia tego kto czym dysponuje.
W przypadku awarii nie da się tego zaplanować wcześniej więc nie można przygotować towaru do wydania z magazynu. Czasami utrzymanie ruchu posiada swoje wózki którymi poruszają się po dużym zakładzie i wtedy mogą podjeżdzać do magazynu.

Pamiętajmy tylko, że towar czasami musi przejść KJ podczas przyjęcia na magazyn dlatego warto pomyśleć o miejscach tymczasowego przechowania do momentu akceptacji.

No i mamy nasz idealny magazyn części zamiennych :)
Kamila Sicińska

Kamila Sicińska Najgorszy sort
Polaka

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

Krzysztof Liszkowicz:
Ja tylko pozwolę sobie napisać, że czasami nie warto aby te małe magazynki podręcznie UR były w ewidencji gdyż wartość materiałów w nich zawartych nie jest taka duża (śrubki, podkładki, kable itp.). Gdyby było inaczej to tak jak wyżej napisane - konieczność wpięcia w system IT.

chciałam podać jeden przykład: znam firmę w której po podliczeniu tych podręcznych magazynków okazało się, że spoczywa tam równowartość miesięcznego obrotu tejże firmy.
Odkryto również, że ostatnio był kilkuminutowy postój produkcji bo z magazynu pobrano część x, ostatnią, zapasu nie zdołano jeszcze uzupełnić - a ta część x leżała sobie właśnie w "szufladzie".
Ja nie lubię i się nie zgadzam na tworzenie drugiego obrotu:-)
Krzysztof Liszkowicz

Krzysztof Liszkowicz Dyrektor Produkcji

Temat: Magazyn części zamiennych dla służb utrzymania ruchu

Kamila Sicińska:
Krzysztof Liszkowicz:
Ja tylko pozwolę sobie napisać, że czasami nie warto aby te małe magazynki podręcznie UR były w ewidencji gdyż wartość materiałów w nich zawartych nie jest taka duża (śrubki, podkładki, kable itp.). Gdyby było inaczej to tak jak wyżej napisane - konieczność wpięcia w system IT.

chciałam podać jeden przykład: znam firmę w której po podliczeniu tych podręcznych magazynków okazało się, że spoczywa tam równowartość miesięcznego obrotu tejże firmy.
Odkryto również, że ostatnio był kilkuminutowy postój produkcji bo z magazynu pobrano część x, ostatnią, zapasu nie zdołano jeszcze uzupełnić - a ta część x leżała sobie właśnie w "szufladzie".
Ja nie lubię i się nie zgadzam na tworzenie drugiego obrotu:-)

Nie no jeżeli wrzucamy wszystko do szuflady byle jak to może i tak się zdarzyć, że wartość będzie spora ale jeżeli magazynek UR będzie uporządkowanym tzn na śrubeczki każde w osobnym pojemniczku, wyznaczone miejsce na podręczne zamienne części jak bezpieczniki, styczniki itp to wtedy nie grozi nam taka sytuacja jak wyżej opisana.
Nie jest to łatwe ale nie nie możliwe :)
Mój Tato pracuje w UR gdzie tak jest zrobione i każdy wie gdzie jakie części powinny się znajdować. Jak ich tam nie ma tzn, że sie skonczyły :)
5S i już :)



Wyślij zaproszenie do