Grzegorz Taracha

Grzegorz Taracha iOs Swift developer

Temat: pfff.. XNA ?

zaledwie jeden topik z jednym watkiem od pol roku.. hmm
zastanawiam sie o czym to swiadczy,
czy ta technologia jest wciaz tak malo znana, czy moze ma niewielu entuzjastow?

Ja przyznam, ze odkrylem XNA dopiero pare dni temu, podczas przegladania inforamcji o DirectX.NET. I zainteresowala mnie na tyle, ze postanowilem ja wykorzystac do napisania gry 3d z moim zespolem (w ramach laboratorium licencjackiego).
I teraz wyszukuje w internecie jak najwiecej informacji,przykladow, tutoriali, no i niestety niewiele tego jest (zwlaszcza na polskich stronach; niby jest xna.pl, ale na chwile obecna niedziala).

Macie moze juz jakies wieksze doswiadczenie z XNA? Moze mogli byscie sie czyms ciekawym podzielic, czy opowiedziec z czym bylo najwiecej trudnosci?

...ale domyslam sie, ze i tak przez kolejne pol roku moj post zostanie bez odpowiedzi...
Hubert M.

Hubert M. Senior Software
Developer - TMECC
Sp. z o.o.

Temat: pfff.. XNA ?

Jaka technologia takie zainteresowanie. Dlaczego chcesz uzywac XNA? Chcesz napisac gre, czy silnik? GarageGames wypuscilo silnik Torgue bazujacy na XNA, niestety tylko 2d i do tego platny, ale jest jakas licencja 30dniowa, zeby sie zapoznac - sciagnij, popatrz.

Nie wiem jaki jest zakres waszej pracy, co macie pokazac w ramach laboratorium, dlatego pytam. Gre 3d w tym pisac to prawdziwe wyzwanie. Nie lepiej znalezc silnik oparty na C# (bo jak rozumiem to jedna z motywacji: DirectX.Net, XNA, pachnie mi unikaniem c, c++ ;)). Pracy i tak bedzie mnostwo. No chyba ze laboratorium objemuje pisanie silnika. Ja sie generalnie poddalem, wole pisac gre.Hubert Moskwa edytował(a) ten post dnia 15.10.07 o godzinie 16:34
Grzegorz Taracha

Grzegorz Taracha iOs Swift developer

Temat: pfff.. XNA ?

XNA zainteresowalo mnie przede wszystkim tym, ze jest wieloplatformowe (Windows, Xbox), i ponoc nie jest trudne.

Ostatnie dni spedzilem na tym, zeby jak najwiecej sie o nim dowiedziec. Znalazlem sporo ciekawych przykladow (w tym nawet jedna duza gra 3d) i informacji. Ale niestety okazalo sie, ze XNA ma dwie powazne wady:
- na chwile obecna jest obslugiwany tylko przez Visual Studio Express ,pod wersjami Standard,Profesional,itp nie mozna z niego korzystac,
ma sie to zmienic w nowej wersji XNA (2.0), a ta ma wyjsc z koncem tego roku (ale i to nie na pewno)
- zeby w ogole pisac kod i uruchamiac gry korzystajac z XNA, potrzebna jest karta graficzna obslugujaca Pixel Shader 1.1,
(ja mam laptopa, ktory nie spelnia wymagan,i kolega tez ma slabszy sprzet)
Takze wyglada na to, ze zmienimy XNA na DirectX.NET. I nie jest to unikanie c/c++, ja bym o wiele bardziej wolal pisac gre w c++ (mam juz w tym doswiadczenie), ale mamy z gory narzucone korzystanie z C# (ewentualnie Javy).

Nie planujemy (tzn. ja nie planuje, bo jestem w tym projekcie glownym programista) korzystac z gotowego silnika, i nie wydaje mi sie jakims wielkim wyzwaniem pisac wszystko od podstaw. Zwlaszcza, ze gra nie bedzie skomplikowana - polaczenie 2d i 3d - postac poruszajaca sie po planszy, a gdy dojdzie do specjalnych punktow (stoisk) wlacza sie gra 2d (bedzie ich pare - logiczne, zrecznosciowe,moze karciane).
Mam tez nadzieje, ze wiele mi sie uda przeniesc z wczesniejszych moich gier, z c++ do tego projektu.
Hubert M.

Hubert M. Senior Software
Developer - TMECC
Sp. z o.o.

Temat: pfff.. XNA ?

Na moim laptopie XNA tez nie dzialalo (Rageon IGN 350M, prehistoria grafiki 3d), dostawalem Exception ze moja karta nie spelnia tego wymagania:
"Could not find a Direct3D device that has a Direct3D9-level driver and supports pixel shader 1.1 or greater."

Ale to jest akurat do obejscia, trzeba podmienic: ReferenceGraphicsDeviceManager, najlepiej poszukac pod tym hasłem, wtedy znajdziesz pelny opis rozwiazania, taki bardziej doglebny, jezeli Cie interesuje.

W skrocie dziedziczac z Microsoft.Xna.Framework.Game robimy:

public class MyGame : Microsoft.Xna.Framework.Game
{
ReferenceGraphicsDeviceManager graphics;
ContentManager content;

public MyGame()
{
graphics = new ReferenceGraphicsDeviceManager(this);
graphics.IsFullScreen = true;
content = new ContentManager(Services);
}
..........

Z tym ze ReferenceGraphicsDeviceManager dolaczamy do projektu w implementacji ktora mozesz znalezc w internecie (na forach temat byl swego czasu na topie). Czy rozwiazanie jest pelne, tego nie wiem, nie drazylem tematu zbyt dlugo. Jezeli nie skorzystasz z PixelShadera to pewnie wszystko bedzie ok.

Co do gotowego silnika to dlatego pytalem o zakres, etc. Im prostsza gra tym mniejszy sens korzystania z czegos gotowego. Kazdemu wg potrzeb, mysle ze na prosciutkie 3d + 2d, Xna jest calkiem sympatyczne.

[edit]
Jezeli sie zdecydujesz zwalczyc problem, a nie znajdziesz Managera, to moge CI oczywiscie podeslac, ale nie sadze zeby byl jakikolwiek problem, ja to podmienialem i moglem programowac (z tym ze jak wspomnialem niewiele).Hubert Moskwa edytował(a) ten post dnia 15.10.07 o godzinie 19:52

Następna dyskusja:

XNA Game Developer




Wyślij zaproszenie do