Temat: Jak znaleźć dobrego specjalistę do opracowania modelu...
Adam to całkowicie normalne, że chcesz jak najlepiej zainwestować swoje udziały w odpowiednią osobę. To że marketingowiec się wystraszył nie najlepiej o nim świadczy ale to być może po prostu przypadek i za chwilę kontakt z nim wróci. Jeśli jednak nie to w zasadzie masz już odpowiedź na pytanie czy był dobry?
Chcąc poznać wartość marketingowca najprościej byłoby poprosić go o przygotowanie zarysu biznesplanu, modelu biznesowego etc. i przedstawienie go Tobie celem weryfikacji. Nie liczyłbym jednak na to bo z punktu widzenia marketingowca taki zarys to już praca poza tym przekazuje Ci w ten sposób wiedzę, ktorą możesz póxniej użyć nie dzieląc się z nim udziałami.
Jak bym miał Twoj problem najpewniej poprosiłbym o przedstawienie wyników na polach innych serwisów/portali jakimi ów marketingowiec zarządzał. Przykładowa dobra odpowiedź jakiej bym oczekiwał to:
"w styczniu 2010 roku rozpocząłem wspólpracę z serwisem 123.eu. po analizie zastanej sytuacji podjelismy kroki: [tu lista krokow juz zrealizowanych bo te niezrealizowane moga nadal stanowić tajemnicę handlową i raczej na pewno stanowią]. W wyniku tego sprzedaż (zyski/obroty etc.) wzrosly w przeciagu roku o xx procent, planowany dalszy wzrost przewidywany jest na poziomie yy%"
Jeśli jest dobry i jeśli ma się czym pochwalić nie będzie miał z tym problemu, musisz się jednak liczyć z tym, ze takie usługi tanie nie będą. Z drugiej strony możesz próbować znaleźć marketingowca który nie może pochwalić się konkretami ma za to wiedzę i entuzjazm oraz wizje rozwoju twojego serwisu. Taki entuzjazm tez jest dobry i czasem potrafi z powodzeniem zastapić dświadczenie. No tylko że trudniej jest taka osobę zweryfikować, jest tansza ale i ryzyko większe :). Jak to w życiu bywa.
W przypadku Twojego serwisu swój model biznesowy powinieneś oprócz marketingowca dość poważnie przedyskutować z prawnikiem. Zwłaszcza na przestrzeni zmian i harmidru jaki się teraz dzieje wokoł ACTy. Bazujesz na wymianie informacji pomiędzy nieznanymi sobie osobami o książkach, filmach czy grach. Nie jestem ekspertem ale ochrona praw autorskich w takim wypadku może być postrzegana jako naruszona (dlatego dobrze przegadaj temat z prawnikiem) bo nawet w modelu biznesowym opartym na dystrybucji reklam dla użytkowników to jednak kojarzysz ze sobą osoby niespokrewnione.
Wydaje mi się ze w myśl obowiązujących przepisów prawa pożyczyć (wymienić) książkę, film czy grę mogę w ramach osób blisko spokrewnionych w tak zwanej rodzinie, w innym przypadku chyba nie można lub może to być jakoś niewłaściwie interpretowane przez firmy (artystów) dbających o swoje zyski.
W modelu bardziej dla ciebie zyskownym gdzie np. udostępniasz konta premium z dodatkowymi funkcjonalnościami, czy też sprzedajesz punkty tak żeby ktoś mógł sobie pożyczać rzeczy temat jest jeszcze bardziej "śliski" bo czerpiesz zyski z "wymiany" utworów a artysta/producent już nie (chyba ze przewidujesz dzielić się zyskami z ZAIKSem i innymi tego typu instytucjami).
tak czy inaczej portal ciekawy i przyzwoicie wykonany. Znajdź prawnika na konsultacje zapłać mu za godzinke rozmowy i będziesz wiedział jaki model biznesowy możesz realizować w zgodzie z polskim prawem.
Życzę powodzenia :)