konto usunięte

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

Witam

Korzystając z tego, że pełno tutaj ludzi znających się na rzeczy chciałbym rozwinąć dyskusję na temat żywotności serwisów społecznościowych a konkretnie pewnego rodzaju efektu przełomowego w jego całym cyklu.

Analiza cyklu życiowego wielu serwisów a konkretniej pozyskiwania przez nich użytkowników nasuwa tezę, że większość z nich aby przejść na kolejny etap swojego rozwoju potrzebuje przebić się przez pewną barierę.

Przykłady takich serwisów jak polska nasza-klasa.pl czy na przykład facebook pokazują, że to co wyróżnia je od innych serwisów leży po stronie pewnego zagadkowego boom.

W amerykańskim wydaniu porównanie facebooka i konkurencyjnego ( na początku ) connectu wydanego kilka miesięcy później bardzo dobrze wykazuje nie tylko to, że kto pierwszy ten lepszy ale także to, że ten właśnie breakpoint decyduje o dramatycznym wzroście liczby użytkowników. Przyjmując, że mówimy o serwisach o tej samej funkcjonalności.

Stawiam więc publiczne pytanie. Jaki waszym zdaniem czynnik może wpływać na wywołanie tego rodzaju boomu. Czasami mam wrażenie, że skuteczne operowanie wirusowym zainteresowaniem serwisu musi się zacząć od solidnego ogniska zapalnego.

W takim wypadku czy w internecie zasada "Nie ważne co mówią byle by mówili" jest wiodąca czy też wymaga również innych czynników sprzyjających.

Kiedy zaczynałem zabawę z internetem, moja wiedza na temat jakiegokolwiek zaplecza internetu była znikoma. Wtedy też popularne serwisy dochodziły do mnie pocztą pantoflową. Nie było to wynikiem mojego usilnego wyszukiwania informacji, reklamy a tym, że poprzez komunikację p2p ktoś zasugerował mi dany serwis.

Tutaj ja upatruje breakpoint serwisu. Pytanie czy był wywołany przez jakieś konkretne metody czy stanowi on przypadek, którego nie da się kontrolować.
Szymon Szymczyk

Szymon Szymczyk Komunikacja i nowe
technologie

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

Trochę przypadku, ale przede wszystkim funkcjonalność i zaspokajanie określonych potrzeb użytkowników. Pierwszeństwo również odgrywa dużą rolę - jeśli zarejestruję się w jednym serwisie nie będzie mi się chciało tracić czasu na kolejny, bardzo podobny.
Szymon Piekarz:
Witam
Stawiam więc publiczne pytanie. Jaki waszym zdaniem czynnik może > wpływać na wywołanie tego rodzaju boomu. Czasami mam wrażenie,
że skuteczne operowanie wirusowym zainteresowaniem serwisu musi
się zacząć od solidnego ogniska zapalnego.

W przypadku facebook takim ogniskiem początkowo było środowisko akademickie - otwarte na nowości, dynamiczne, szybko przekazujące informacje. To na pewno pomogło.
Grzegorz Marynowicz

Grzegorz Marynowicz moje dzieci
MamBiznes.pl,
Młodelata.pl

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

Moim zdaniem serwis musi być odpowiedzią na określoną potrzebę. Dodatkowo potencjalna liczba użytkowników winna być jak największa. Często przywoływana nasza klasa spełnia te warunki.Grzegorz Marynowicz edytował(a) ten post dnia 17.12.07 o godzinie 00:49

konto usunięte

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

W przypadku serwisu społecznościowego liczą się dwie podstawowe rzeczy:
- funkcjonalności są dla mnie atrakcyjne,
- identyfikuję się z częścią odbiorców serwisu i mam z kim utrzymywać relację.
A krąg odbiorców rozszerza się dalej dzięki wzajmenej rekomendacji (Szymon nazwał to komunikacją p2p, lepiej chyba pozostać przy tradycyjnym marketingu szeptanym).

Zarówno u n-k jak i fb wystapiło dokładnie to: dostatecznie dużo znajomych było już w serwisie, a ci ściągali kolejnych. Fb zaczynał od społeczności akademickiej, tam łatwo się rozprzestrzenił i "wyszedł" do szerszej publiczności. Podobnie n-k, jeszcze pół roku temu nikt wśród warszawskich znajomych nie znał tego serwisu. Już wówczas we Wrocławiu wielu tworzyło swoje klasy tamże. Sam nie wiem kiedy dla n-k nastąpił breakeven point, a nawet gdybym, czy ta wiedza coś zmieni? Za każdym razem jest przecież inaczej ;)

Dużo ciekawszym pytaniem jest dlaczego n-k aż tak bardzo wystrzeliła i dlaczego właśnie ona. Odsyłam do wpisu i komentarzy na blogu netto: http://netto.blox.pl/2007/12/nasza-klasa-jego-kasa.html (tam można znaleźć kilka hipotez).

Pozdrawiam, WojtekWojciech Jukowski edytował(a) ten post dnia 17.12.07 o godzinie 01:05

konto usunięte

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

Przypadek naszej-klasy jest ostatnio dość często wałkowany w Polskiej blogosferze i wiele różnych teorii i wniosków zostało już wypowiedzianych.

Jeżeli już wkraczamy na pole komentowania konkretnie ich sukcesu to moim zdaniem sukcesem naszej klasy było wypełnienie niszy jaką stanowił serwis łączący zarówno młode jak i troszkę starsze pokolenie . Dodatkowo konstrukcja pozwala na bezpośrednią komunikację z ludźmi których znamy lub dość dobrze znaliśmy. W wypadku naszej klasy jestem przekonany, że odpowiedni marketing tradycyjnymi metodami pozwoliłby jeszcze szybciej zdobyć rzeszę użytkowników co tylko potwierdza wspaniały pomysł jakim było wprowadzenie tego typu serwisu do Polski. Już pomijając to czy to jest kopia czy nie =) Patrz.pl też było kopią i też trochę szumu wokół nich było.

Z tego co widzę stosowanie metody zamkniętego środowiska jest dobrym sposobem na stworzenie bombki, która może być pewnym ogniskiem zapalnym dla przełomu serwisu.

Po kilku swoich przykładach widzę, że połączenie ciekawości z dobrym contentem odpowiednio ukierunkowane może przyśpieszyć procent pozyskiwania użytkowników, ale ja uważam, że boom serwisu nie może nastąpić w wersji zamkniętej. Chociaż może się mylę.

Na rynku Polskim pomijając grono ciężko szukać przykładu tego typu pozyskiwania użytkowników. Tutaj jednak nasuwa się kolejne pytanie. Jak długo użytkownicy będą tolerować kolejne formy tych samych pomysłów i zamkniętych środowisk =)
Piotr A.

Piotr A. Solution provider

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

Niezależne od tego, jaki czynnik wywoła "boom", dobrze mieć przemyślany model biznesowy... żeby nie skończyć jak pierwowzór wszystkich "klasowych" serwisów społecznościowych, classmates.com

więcej na ten temat:
http://gospodarka.gazeta.pl/technologie/1,81010,476893...
Miсhal S.

Miсhal S. quidquid latinum
dictum est, altum
viditur

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

50 mln uzytkownikow i 90mln$ dochodu...

wiesz ilu chcialoby tak skonczyc? ;>michal s. edytował(a) ten post dnia 17.12.07 o godzinie 15:58

konto usunięte

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

Ja chętnie ...dobra to niech mnie ktoś w ten sposób wykończy :)nawet już te ochłapy wezme ... 5 mln na waciki jakoś się utrzymam :)

konto usunięte

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

michal s.:
wiesz ilu chcialoby tak skonczyc? ;>michal s. edytował(a) ten post dnia 17.12.07 o godzinie 15:58

zły punkt widzenia
Jak dla mnie Porażka Classmates.com to typowa Wtopa

To tak jakby kupić działkę budowlaną w warszaiwe 10 lat temu za 20 000 zł i sprzedać ją teraz za 50 000 chwaląc się jak łatwo zarobiło się 30 000 - choć w gruncie rzeczy taka transakcja byłaby debilna.

Pienize których nie zarobiono nie widać i dlatego może się wydawać kilka mln $ sukcesem - ale tak nie jest :)

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

Marcin Deręgowski:
Jak dla mnie Porażka Classmates.com to typowa Wtopa

Ilosc odwiedzin classmates.com sukcesywnie maleje od kilku lat. Moze po prostu taki jest cykl zycia serwisow dla absolwentow. Hurraoptymizm jak sie zobaczy twarze niewidziane od wielu lat, a potem zmeczenie materialu i spadek odwiedzin.

konto usunięte

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

Piotr A.:
Niezależne od tego, jaki czynnik wywoła "boom", dobrze mieć przemyślany model biznesowy... żeby nie skończyć jak pierwowzór wszystkich "klasowych" serwisów społecznościowych, classmates.com

więcej na ten temat:
http://gospodarka.gazeta.pl/technologie/1,81010,476893...


Boom - tak , ale moze byc wielkie "klap"- wchodzac na nasza-klasa.pl dostaje bialej goraczki kiedy co jakis czas jestem wyrzucana z serwisu - kolejne przeciazenie serwera . Czlowieka zaczyna szarpac.
Tyle sie o tym mowi - i o to wlasciwie chodzi. Swietna baza, selekcja ludzi "samoistna"- podszywacze raczej nie maja szans- nie to co grono.net gdzie mozesz byc nawet prezydentem Francji...

Jesli nadal nasza-klasa bedzie tak "zajebiscie dzialac" to wielki "boom" nadejdzie niebawem - ale innego rodzaju.;(

Jednak pomysl - super . I znowu o to chodzilo ....;)

pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

Się bańka rozpręża i w końcu pęknie =) chociaż Polska to dziwny kraj zapewne wielu z nas przetrwa wzorem naszych wspaniałych pilotów co w opinii zagranicznej nawet na drzwiach od stodoły polecą :D

Co do naszej klasy to polecam sie tam wbić o 4 rano :D Cisza ... spokój ... ładuje się ... pan gąbka poszedł na imprezę.

Z drugiej strony to mam wrażenie, że jakieś nieznane zawistne jednostki zazdroszczą sukcesu i się czepiają czego mogą się czepiać.

Jak ekipa naszej klasy robiła serwis na zasadzie "eksperymentu" to nic dziwnego, że nie był on zaprojektowany do obsługi takiego ruchu.

Zapewne najlepiej byłoby go przepisać, kto wie może to właśnie czynią. Poza tym zawsze pamiętałem pewną maksymę. "im wyżej wzlecisz, tym mocniej będzie bolał upadek".

konto usunięte

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

czy poza naszą-klasą nie ma w Polsce innych znaczących serwisów łebdwazerowych?:)Sławomir W. edytował(a) ten post dnia 18.12.07 o godzinie 12:11
Jacek Pagacz

Jacek Pagacz IT Director

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

Wracając do zasadniczego pytania....
Na pewno istnieje break-point. Sam jestem współwłaścicielem jednego z serwisów web2.0 (pytamy.pl) i moge obserwować to zjawisko na własnym przykładzie. Powiem więcej, istnieje kilka break-pointów, po których następuje skokowy wzrost czy to oglądalności czy też ilości odwiedzin. Po czym, aby przekroczyc kolejne magiczne granice należy ponownie takie break-pointy osiągnąć. Są serwisy, które nigdy ich nie przekroczą, bo nie mogą, bo ich grupa docelowa jest określona i wiadomo jak duża ona jest, np. serwisy dla miłośników kotów.
Ja mam teorię, że prawdziwy sukces na polskim rynku osiąga jeden serwis rocznie. W 2006 roku była to nk - wtedy ten serwis wystartował. Czy w tym roku jakiś się objawi? Być może dowiemy sie o tym za jakiś czas. Ja na razie nie widze żadnego faworyta.
Andrzej Góralczyk

Andrzej Góralczyk Poprawiam
przedsiębiorstwa.
Właściciel portalu
Dyrekcja.pl

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

Dla mnie efekt okresowej eksplozji ruchu na serwisach społecznościowych, to typowy tzw. nieliniowy dodatni efekt sieci - im więcej ludzi zapisanych, tym większe szanse zaspokojenia potrzeby socjalizacji, czyli większa wartość dla uczestników.

Tyle tylko, że nie sięga taka eksplozja zenitu, gdyż hamują ją różne ograniczenia, jak wydajność serwerów czy po prostu nasycenie rynku, brak nowych pomysłów "odświeżających" atrakcyjność serwisu itp. No i te serwisy przeżywają powtórkę boomu, które są w stanie pokonywać owe ograniczenia.

Prędzej czy później każdy natrafi na ograniczenie, którego nie pokona i zacznie się stagnacja a potem obniżenie ruchu, do pewnego poziomu utrzymującego się przez dłuższy czas, a utrzymanie go będzie wymagało rosnącego wysiłku. Bo tyle nowych atrakcji dookoła...
Szymon Szymczyk

Szymon Szymczyk Komunikacja i nowe
technologie

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

Niektóre, największe serwisy (np. Facebook) jeszcze długo nie muszą obawiać się zmniejszenia ruchu. Natomiast, gdy będą już tam prawie wszyscy, ludzie nie będę rezygnować chociażby dlatego, że... są tam prawie wszyscy ich znajomi. Więc po co szukać ich gdzie indziej? Wszystko oczywiście przy założeniu, że technicznie wszystko będzie rozwiązane przynajmniej przyzwoicie.

konto usunięte

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

Marcin Kowalski:
Ilosc odwiedzin classmates.com sukcesywnie maleje od kilku lat. Moze po prostu taki jest cykl zycia serwisow dla absolwentow. Hurraoptymizm jak sie zobaczy twarze niewidziane od wielu lat, a potem zmeczenie materialu i spadek odwiedzin.

Tak jak najbardziej się zgadzam. Mając na myśli :wtopę" myśl e o biznesie - trzeba też wiedzieć kiedy coś sprzedać. A taki punkt przegięcia w przypadku serwisów tego typu jest faktycznie chyba nie do uniknięcia.
Nasza-klasa, żeby uniknąć w przyszłym roku spadku oglądalności musiałaby już mieć stworzone (nie zaczynać) mechanizmy zatrzymujące społeczność. A tak będzie można tylko patrzeć za kilk amiesięcy na malejący wykres alexy.
http://www.alexa.com/data/details/traffic_details/nasz....
Miсhal S.

Miсhal S. quidquid latinum
dictum est, altum
viditur

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

wtopa w sensie zle przeprowadzona publiczna emisja
jak najbardziej sie zgadza.

ale to jeszcze nie koniec calssmates
tak jak pisalem maja caly czas pozycje,
ktorej mozna tylko pozazdroscic.

tak, wiem facebook ma lepsza ;)

classmates (a traczej spece z United Online)
dali ciala z przeprowadzeniem publicznej oferty

Prawdopodobnie zle dobrali cene i sie przeliczyli
ale juz na pewno fatalnie wybrali moment operacji
i nie chodzi tu (tylko) o moment cyklu zyciowego samego serwisu
ale to co sie dzije na gieldach

W tym samym czasie niepowiodly sie inne publiczne oferty w stanachmichal s. edytował(a) ten post dnia 29.12.07 o godzinie 20:13

konto usunięte

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

Nie chciałem zaczynać nowego wątku a w tym odnalazłem odpowiednią tematykę.

Być może jeszcze za szybko na stwierdzenie faktu, że to już, ale patrząc na wykres alexy nie sposób oprzeć się wrażeniu że już mamy punkt przełamania:
http://www.alexa.com/data/details/traffic_details/nasz...

Przyznaję, że szacowałem to bardziej na marzec, ale po pierwsze na dane warto poczekać jeszcze 2-3 tygodnie, a po drugie chłopaki przez 6 miesięcy nie zrobili nic, żeby zatrzymać ruch :(.
Marek W.

Marek W. Doradztwo
logistyczne,
zarządzanie zapasami

Temat: Breakpoint w cyklu życiowym serwisów web 2.0

Od jakiegoś czasu mówię, że nasza-klasa musi paść - zabije ją (poza serwerami) absolutny brak treści. Po tym jak już wszyscy wymienią się e-mailami to może i zostawią swoje konta (na zasadzie, że może ktoś się jeszcze nowy znajdzie), ale komunikację będą załatwiać poza n-k - bo komunikacji przez n-k brak wartości dodanej.

Z drugiej strony wiem co to problem braku masy krytycznej. Prowadzę portal http://www.mojewino.pl ewidentnie portal niszowy. Borykam się z tym, że osoby, które potencjalnie potwierdziły chęć współtworzenia tej masy nie mają czasu i społeczność rośnie wtedy znacznie wolniej niż w przypadku wzrostu stymulowanego pocztą pantoflową.

U siebie spodziewałem się dwóch przystanków użytkowników, ale możliwe, że po każdym przystanku pojawi się wizja następnego



Wyślij zaproszenie do