Szymon Niemczura

Szymon Niemczura Start-up leader

Temat: VoIP w firmie

Witam, jestem tutaj nowy :)

Mam takie pytanko do ekspertów:
Chciałbym założyć w firmie VoIP'a dla 15 telefonów które są wpięte w centralkę Platan DCT-200. Jest również łącze DSL2000 z TP.

Czy takie łącze będzie wystarczające?
Jaki gateway powinienem zastosować, aby mieć pewność że wszystko będzie działać sprawnie i bezawaryjnie?

Z góry bardzo dziękuje za pomocną dłoń i pozdrawiam serdecznie,
Szymon Niemczura
Jarosław Rafa

Jarosław Rafa senior software
engineer, Motorola
Solutions Systems
Polska

Temat: VoIP w firmie

Podstawowe pytanie - ile rozmów zewnętrznych naraz?
Szymon Niemczura

Szymon Niemczura Start-up leader

Temat: VoIP w firmie

Im więcej tym lepiej. Powiedzmy ok 10
Jarosław Rafa

Jarosław Rafa senior software
engineer, Motorola
Solutions Systems
Polska

Temat: VoIP w firmie

Jakiego uplinka daje TP w usłudze DSL2000? Musisz liczyć przynajmniej po 32k na każdą rozmowę (przy kodekach o nizszym pasmie jakość dźwięku jest do kitu), no i oczywiście musisz miec rezerwę, zeby nie wysycic całego pasma.
Czyli przy 10 rozmowach ja bym liczył, ze potrzebny ci jest uplink 512 kbit/s. Jeśli masz mniejszy, odpowiednio sobie przelicz na mniejszą ilośc rozmów. No i oczywiście wybierz operatora VoIP który ma dobre łącze do TP, sprawa trywialna nie jest, bo TP praktycznie nie ma peeringu z innymi polskimi operatorami internetowymi (wszyscy inni operatorzy z reguły mają peering miedzy sobą).
Co do bramek - chyba najprostsze rozwiązanie to np. bramka z 8 portami FXO (chyba Dlink coś takiego ma w ofercie), podłączona do 8 linii wewnętrznych na centralce, centralka zaprogramowana tak, żeby po wybraniu odpowiedniego prefiksu łączyła z jednym z tych numerów wewnętrznych, dalsze cyfry numeru idą już DTMFem do bramki. O ile sie da tak na centralce zrobić.
Moze spece od Asteriska zaproponują jakies bardziej wyrafinowane rozwiązanie, ja niestety z Asteriskiem zadnych doświadczeń praktycznych nie mam...
Paweł G.

Paweł G. Starszy kierownik
projektu

Temat: VoIP w firmie

pamietaj ze przy bramce na linie wewnetrzne i wyborze prefixu do wdzwonienia sie na bramke zablokowac mozliwosc polaczenia z bramka z miasta:-) bo jakis sprzyciarz bedzie dzwonil na Twoj koszt do Bangladeszu na komórke placąc tylko za lokalne połaczenie :-).

Jakie masz linie miejskie na centrali ? tak jest prosciej bezpieczniej no i nie trzeba sie na bramke wdzwaniac jak masz analogi to linksys spa 3102 sa chyba najlepszy i najtanszy.

co do pasma to przy 5 - 10 rozmowach jednczesnych to ryzyko,ze uzytkownicy bardzo szybko wyperswaduja Ci uzywanie w firmie voipa na DSLu jest 100%

Inne rozwiazanie to zwal wszytsko na operatora. Da ci nawet dedykowane pasmo pod VoIP.

Zastanów się po co Ci VoIP w firmie jak masz tylko 1 lokalizacje.
Jak chcesz obnizyc koszty to weź prefix lub przenies wogóle linie miejskie które masz do jakiegoś operatora.
Zaoszczedzisz na stawkach za polaczenia i abonamcencie.
Oskar K.

Oskar K. Product Manager,
Konsorcjum FEN

Temat: VoIP w firmie

Szymonie ponizej umieszczam linka z case study dotyczacego wdrozenia systemu VOIP przez naszego partnera (material podstawowy - wystarczy go lekko zmodyfikowac do Twoich potrzeb, da Ci rowniez on poglad na cala sprawe)

http://fen.pl/index.php?go=0&act=2&id=2661&lastact=11&...

Co do rozmow wychodzacych i zapotrzebowania na pasmo - niestety przy prowadzeniu 15 rozmow rownoczesnie lacze tego nie wytrzyma...
Szymon Niemczura

Szymon Niemczura Start-up leader

Temat: VoIP w firmie

Dziękuje wszystkim za informacje i pomoc. Przetrawię i zastanowię się co zrobić! :)

Co do kilku wyjaśnień, to w sumie nie jest to tylko jedna lokalizacja, gdyż chodzi także o oddział w Berlinie.

Jeszcze raz dziękuje i pozdrawiam serdecznie,
Szymon
Oskar K.

Oskar K. Product Manager,
Konsorcjum FEN

Temat: VoIP w firmie

Szymonie VOIP daje Ci szerokie mozliwosci - wystarczy ze w oddziale w Berlinie umiescisz telefon IP skonfigurowany pod tego samego operatora ktorego uzywasz (bezplatne rozmowy) i smialo mozesz rozmawiac i np. prowadzic konferncje z wieloma oddzialami rozsianymi w roznych miejscach na swiecie:) Telefon/bramka znajdujaca sie poza granicami naszego ukochanego kraju moze miec przypisany "polski" numer np. poznanski. Osoba ta dzwoniac zaplaci stawke u swojego operatora jak za polaczenie miedzymiastowe/lokane mimo iz faktycznie rozmowa bedzie prowadzona z osoba znajdujaca sie w Berlinie...
Paweł G.

Paweł G. Starszy kierownik
projektu

Temat: VoIP w firmie

Oskar K.:
Szymonie VOIP daje Ci szerokie mozliwosci - wystarczy ze w oddziale w Berlinie umiescisz telefon IP skonfigurowany pod tego samego operatora ktorego uzywasz (bezplatne rozmowy) i smialo mozesz rozmawiac i np. prowadzic konferncje z wieloma oddzialami rozsianymi w roznych miejscach na swiecie:) Telefon/bramka znajdujaca sie poza granicami naszego ukochanego kraju moze miec przypisany "polski" numer np. poznanski. Osoba ta dzwoniac zaplaci stawke u swojego operatora jak za polaczenie miedzymiastowe/lokane mimo iz faktycznie rozmowa bedzie prowadzona z osoba znajdujaca sie w Berlinie...

Mam pytanko bo nie sprawdzalem, ale wydaje mi sie że do takich rzeczy jak polski numer VoIP w Berlinie czy w innych miejscach nalezy uzywac numeracji niegeograficznej . Przyznawanie numeru ze strefy Poznanskiej np w Krakowie jest niezgodne z prawem telekomunikacyjnym (np. ze wzgledu na to ze telefon na 997 powinien polaczyc cie na najlizszy postrerunek Policji itp itd).
Moze ktos zna odpowiedź?
Oskar K.

Oskar K. Product Manager,
Konsorcjum FEN

Temat: VoIP w firmie

Z tego co sie orientuje nie ma dokladnego uregulowania prawnego- brak ostatecznej opinii...

Co do numerow alarmowych:

http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp?news_cat_id=140&ne...

konto usunięte

Temat: VoIP w firmie

Oskar, ja właśnie z HaloNetem stoję przed takim dylematem, czy uruchamiać numery alarmowe czy nie. Bo załóżmy że dam komuś numer jaki wybierze, warunkiem aktywacji numeru będzie podanie lokalizacji w jakiej się znajduje (przybliżonej oczywiście). Ktoś ma kłopot, dzwoni na 112 a ja go przełączam do odpowiedniego miejsca zgodnie z UKE. Ale ......

Załóżmy że ten ktosiek weźmie bramkę VoIP pod pachę i pojedzie na drugi koniec Polski, nie zmieni ustawień o lokalizacji w systemie HaloNet, coś mu się stanie, zadzwoni pod 112 a ja go przełączę do centrum alarmowego pod stary adres, on nie dostanie pomocy i np. umrze. I co wtedy .....? Kto zawinił?

Ta luka w prawie jest totalnie niebezpieczna i przyznam szczerze, że tylko z tego powodu do tej pory w HaloNet nie ma możliwości dzwonienia na numery alarmowe. Nie wiem czy dobrze postępujemy ale boimy się że danie możliwości dzwonienia w tak nie kontrolowany sposób jest jeszcze bardziej niebezpieczne niż brak możliwości połączeń na 112.
Jarosław Rafa

Jarosław Rafa senior software
engineer, Motorola
Solutions Systems
Polska

Temat: VoIP w firmie

Paweł Gawłowski:

nalezy uzywac numeracji niegeograficznej . Przyznawanie numeru ze strefy Poznanskiej np w Krakowie jest niezgodne z prawem telekomunikacyjnym

Nie wiem czy jest niezgodne, skoro wszyscy operatorzy VoIP tak robią... Mozesz podac konkretny artykuł PT który wprost stwierdza że tak nie wolno?
(np. ze wzgledu na to ze telefon na 997 powinien polaczyc cie na najlizszy postrerunek Policji itp itd).
Moze ktos zna odpowiedź?

A to się rozwiązuje w ten sposób, że w panelu uzytkownika u swojego operatora VoIP okreslasz lokalizację. W ten sposób nie tylko wiadomo, gdzie op cie ma połaczyć jak dzwonisz pod 112, ale i w centrali alarmowej pod nr 112 od razu widzą skąd dzwonisz (tzn. teoretycznie powinni widzieć bo jeszcze w Polsce to nie do końca działa, ale już niedługo będzie). Tak ma np. IPFON.
Paweł G.

Paweł G. Starszy kierownik
projektu

Temat: VoIP w firmie

Czesc

Zerknij na :
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
w sprawie planu numeracji krajowej dla publicznych sieci telefonicznych.

Jest tam opisany dokładny sposób przyznawania numeracji oraz jej adresowania.
Mozesz równiez poczytac na stronach UKE aktulane propozycje zmian przedstawionych przez UKE do tego rozporządzenia

Jedyny wyjatek w przydzielaniu innej numeracji niz wynikajacej z podziału to cytując jest przypadek:


"W SN na obszarach powiatów podzielonych granicami stref numeracyjnych dopuszcza się przyznawanie zakresu numeracji ustalonego dla innej strefy numeracyjnej występującej w tym powiecie, ze szczególnym uwzględnieniem przebiegu granic województw"
Jarosław Rafa

Jarosław Rafa senior software
engineer, Motorola
Solutions Systems
Polska

Temat: VoIP w firmie

Sęk w tym, że to rozporządzenie nie brało pod uwagę, że istnieje coś takiego jak VoIP. Można z niego wywnioskować tylko tyle, że w tradycyjnej telefonii, gdzie numer jest jednoznacznie powiązany z fizyczną lokalizacją linii, nie można przyznawać na obszarze danej strefy numerów z innej strefy. I tego sie faktycznie nie robi.
W VoIP-ie z założenia jest zerwana jednoznaczna więź między numerem a fizyczną lokalizacją linii, więc jeżeliby trzymać się Twojego sposobu rozumowania, to w zasadzie w VoIP-ie w ogóle nie powinno być numerów z tradycyjnych stref numeracyjnych, a tylko 0-39 (które ciągle jeszcze nie do końca działają).
W każdym razie projekt nowelizacji PT (nie wiem czy jedyny, ale ten, który ja czytałem) idzie w takim kierunku, żeby zlikwidować strefy numeracyjne i całą Polskę potraktować jako jedną strefę, z jednolitą 9-cyfrową numeracją. Jeżeli to wejdzie w życie, to problem sam się rozwiąże.

konto usunięte

Temat: VoIP w firmie

Jarosław Rafa:
Paweł Gawłowski:

nalezy uzywac numeracji niegeograficznej . Przyznawanie numeru ze strefy Poznanskiej np w Krakowie jest niezgodne z prawem telekomunikacyjnym

Nie wiem czy jest niezgodne, skoro wszyscy operatorzy VoIP tak robią... Mozesz podac konkretny artykuł PT który wprost stwierdza że tak nie wolno?
(np. ze wzgledu na to ze telefon na 997 powinien polaczyc cie na najlizszy postrerunek Policji itp itd).
Moze ktos zna odpowiedź?

A to się rozwiązuje w ten sposób, że w panelu uzytkownika u swojego operatora VoIP okreslasz lokalizację. W ten sposób nie tylko wiadomo, gdzie op cie ma połaczyć jak dzwonisz pod 112, ale i w centrali alarmowej pod nr 112 od razu widzą skąd dzwonisz (tzn. teoretycznie powinni widzieć bo jeszcze w Polsce to nie do końca działa, ale już niedługo będzie). Tak ma np. IPFON.

No i ciekaw jestem co będzie jak ten Klient IPFON zaloguje się na swoim koncie na wakacjach nad morzem i jak złamie nogę i będzie potrzebował pomocy to zadzwoni na numer alarmowy, ale w miejscowości w której mieszka. I co wtedy .... ??

konto usunięte

Temat: VoIP w firmie

wtedy centrum ratownictwa powiadomi najblizsze temu, gdzie wydarzyl sie wypadek

konto usunięte

Temat: VoIP w firmie

Mateusz Aleksander Górecki:
No i ciekaw jestem co będzie jak ten Klient IPFON zaloguje sięna swoim koncie na wakacjach nad morzem i jak złamie nogę i będzie potrzebował pomocy to zadzwoni na numer alarmowy, ale wmiejscowości w której mieszka. I co wtedy .... ??

Prawdopodobieństwo wyjechania użytkownika z bramką/softphonem/telfonem IP nad morze i potrzeby wezwania pomocy jest dużo niższa niż prawdopodobieństwo potrzeby wezwania pomocy w lokalizacji, skąd zazwyczaj wykonuje połączenia i jaką skonfigurował dla numerów alarmowych.
Sorry, ale ten argument do mnie nie przemawia.

Fakt, UKE póki co nie wymaga od operatorów VoIP wspierania numerów alarmowych. Wymaga to dobrych chęci operatora i wklepania kilku tysięcy różnych lokalizacji alarmowych. Ale dla chcącego nic trudnego, zatem bez sensu jest gadka w stylu "lepiej niech umrze w domu, bo nie mamy takiej usługi, niż umrze na nartach/nad morzem, kiedy jakimś to cudem weźmie pod pachę bramkę/telefon IP/softphone i tam połączy się ze złą jednostką".
Jarosław Rafa

Jarosław Rafa senior software
engineer, Motorola
Solutions Systems
Polska

Temat: VoIP w firmie

Mateusz Aleksander Górecki:

No i ciekaw jestem co będzie jak ten Klient IPFON zaloguje się na swoim koncie na wakacjach nad morzem i jak złamie nogę i będzie potrzebował pomocy to zadzwoni na numer alarmowy, ale w miejscowości w której mieszka. I co wtedy .... ??

Ja gdybym był tym klientem, to po przyjeździe na wakacje, jakbym podłączał bramkę do sieci (przecież odrobinę roboty to wymaga), to przy okazji wszedłbym na stronę IPFON-a i zmienił moja aktualną lokalizację... Tak to przynajmniej chyba było obmyślane, że w ten sposób powinno to funkcjonować...
Gorzej, jak ktoś ma w dwóch różnych miejscach bramki zalogowane na tym samym koncie... Wtedy powinien byc świadomy tego faktu i na numery alarmowe dzwonić z komórki...

konto usunięte

Temat: VoIP w firmie

Mam wrażenie, że zbyt głęboko temat został przez Szanownych Kolegów rozwinięty. Poza tym, kto o zdrowych zmysłach i komórką w kieszeni (to ostatnie jest standardem) wozi ze sobą bramkę VoIP na wakacje i chciałby z niej dzwonić na numery alarmowe? To oczywiście nie znaczy, że macie w tej dyskusji racji.

konto usunięte

Temat: VoIP w firmie

Szymon Niemczura:
Witam, jestem tutaj nowy :)

Mam takie pytanko do ekspertów:
Chciałbym założyć w firmie VoIP'a dla 15 telefonów które są wpięte w centralkę Platan DCT-200. Jest również łącze DSL2000 z TP.

Czy takie łącze będzie wystarczające?
Jaki gateway powinienem zastosować, aby mieć pewność że wszystko będzie działać sprawnie i bezawaryjnie?

Z góry bardzo dziękuje za pomocną dłoń i pozdrawiam serdecznie,
Szymon Niemczura

W takich sytuacjach ja polecam postawienie dodatkowego łącza 2 Mb/s. Albo zestawienie 4 Mb i wydzielenie z nich na routerze pasma 1,5-2 Mb tylko na VoIP. Jeśli chcesz mieć 10 rozmów jednoczesnych, to powinno być z lekką górką.

Następna dyskusja:

Voip w firmie - jak co poco...




Wyślij zaproszenie do