Robert Król

Robert Król project manager,
wsparcie projektów
innowacyjnych

Temat: voip center over sip only

bede sie streszczal, bo nie ma co sie rozpisywac...
mój zespól składa się z trzech osob. wszyscy mobilni (brak biura). wpadliśmy na taki pomysł:
* wykupujemy numer SIP + numer lokalny - np. http://darmowerozmowy.pl/
* podłączamy takiego asteriska/trixbox'a do bramki SIP
* jeśli jakaś osoba jest aktualnie podłączona do centrali to odbiera telefon, w przeciwnym wypadku rozmowa forwardowana jest na komórke

plusy:
* kilka osob moze korzystac z jednego konta SIP (jednoczesnie go blokować, ale to inna kwestia)
* nabycie doświadczenia w konfiguracji centrali voip - to na czym nam najbardziej zależy :]

wolimy teraz zainwestować czas w voip i systematycznie, wraz z rozwojem firmy go rozbudowywać.

pytanie brzmi: czy jest to do zrobienia? czy zadziała over SIP only? i czy nie bedzie to szajs na tranzystorach?Robert Król edytował(a) ten post dnia 11.09.08 o godzinie 23:29
Stanisław P.

Stanisław P. Software designer

Temat: voip center over sip only

Robert Król:
mój zespól składa się z trzech osob. wszyscy mobilni (brak biura). wpadliśmy na taki pomysł:
Co to znaczy mobilni? Pracujący z domu, czy pracujący z komórką, która ma klienta sip?
* wykupujemy numer SIP + numer lokalny - np. http://darmowerozmowy.pl/
Szczerze mówiąc, jak widzę, że ktoś poleca xlite / sjphone / cokolwiek softwareowego na swojej stronie, wolę trzymać się z daleka :) Nie ma to jak porządny snom / linksys (nigdy grandstream)
* podłączamy takiego asteriska/trixbox'a do bramki SIP
Zaraz zaraz... Jeśli już masz numer na darmowerozmowy, to po co bramka SIP? Bramka to praktycznie przejściówka pomiędzy sip i linią telefoniczną - klient_sip->asterisk->provider może się komunikować po sip'ie całkowicie. Chyba, że nie zrozumiałem intencji dokładnie...
* jeśli jakaś osoba jest aktualnie podłączona do centrali to odbiera telefon, w przeciwnym wypadku rozmowa forwardowana jest na komórke
Czyli standardowy huntgroup - narazie ok.
plusy:
* kilka osob moze korzystac z jednego konta SIP (jednoczesnie go blokować, ale to inna kwestia)
Nie znalazłem dokładnych informacji, ale może można w darmowerozmowy mieć więcej niż jedno połączenie wychodzące jednocześnie? Na stronie nic nie wspominają o ograniczeniach...
* nabycie doświadczenia w konfiguracji centrali voip - to na czym nam najbardziej zależy :]
Póki o tym pamiętasz, to jest ok.
wolimy teraz zainwestować czas w voip i systematycznie, wraz z rozwojem firmy go rozbudowywać.
pytanie brzmi: czy jest to do zrobienia? czy zadziała over SIP only? i czy nie bedzie to szajs na tranzystorach?
Wersja pesymistyczna: jeśli dopiero zaczynasz zabawę z ast. to tak - przez kilka tygodni będzie szajs i całość będzie rozpadać się przy dowolnym problemie. Potem będzie dużo lepiej - ale do tego potrzeba czasu ;) Jeśli masz czas na naukę, to oczywiście polecam takie rozwiązanie. Lepiej bawić się na własnym systemie do którego jest cały czas dostęp, niż testować na prawdziwych userach...
Robert Król

Robert Król project manager,
wsparcie projektów
innowacyjnych

Temat: voip center over sip only

Stanisław Pitucha:

Co to znaczy mobilni? Pracujący z domu, czy pracujący z komórką, która ma klienta sip?
pracujący z laptopem, który czasem złapie dostęp do internetu.

O komórke z ciekawości spytam, bo akurat jeden z nas ma taką możliwość... to działa ? :) jak jest z opłacalnością? czy koszt przesyłu danych nie przewyższa normalnej ceny za rozmowe? Sam bym sobie to obliczył, ale nie znam statystycznej ilości danych przesyłanych podczas np. minutowego połączenia. Ty znasz?
Szczerze mówiąc, jak widzę, że ktoś poleca xlite / sjphone / cokolwiek softwareowego na swojej stronie, wolę trzymać się z daleka :) Nie ma to jak porządny snom / linksys (nigdy grandstream)
wiadomo. kwestia potrzeb. wydaje się, że rozwiązanie software'owe dla nas w zupełności wystarczy. Życie zweryfikuje jak to będzie funkcjonować.
* podłączamy takiego asteriska/trixbox'a do bramki SIP
Zaraz zaraz... Jeśli już masz numer na darmowerozmowy, to po co bramka SIP? Bramka to praktycznie przejściówka pomiędzy sip i linią telefoniczną - klient_sip->asterisk->provider może się komunikować po sip'ie całkowicie. Chyba, że nie zrozumiałem intencji dokładnie...
albo ja nie wyraziłem się fachowo. miałem na myśli standardowy numer SIP, który uzyskuje się u takiego dostawcy. Zapewne bramka != numer, czyli wina leży po mojej stronie :)

czyli mamy numer SIP, pod który chcemy podłączyć asteriska.
plusy:
* kilka osob moze korzystac z jednego konta SIP (jednoczesnie go blokować, ale to inna kwestia)
Nie znalazłem dokładnych informacji, ale może można w darmowerozmowy mieć więcej niż jedno połączenie wychodzące jednocześnie? Na stronie nic nie wspominają o ograniczeniach...
ciekawe... możliwe jest takie rozwiązanie? Rozumiem, że z połączeniem SIP-SIP technologicznie nie byłoby problemu, ale SIP-NUMER STACJORANY? Istnieją w polsce dostawcy którzy umożliwiają wykonywanie wielu połączeń jednocześnie z jednego konta SIP (a do niego stacjonarny?) ?

Może propozycja innego, różnego od SIP rozwiązania? moja wiedza w tym zakresie jest jeszcze mała, ale zaryzykuje stwierdzenie, że inne rozwiązania wymagają pociągnięcia dodatkowej linii do pomieszczenia z serwerem. Prawda czy fałsz?
Innymi słowy, czy sip jest jedynym w pełni software'owym rozwiązaniem, które przede wszystkim nie wymaga dużych nakładów finansowych?

Jeśli masz czas na naukę, to oczywiście polecam takie rozwiązanie. Lepiej bawić się na własnym systemie do którego jest cały czas dostęp, niż testować na prawdziwych userach...
Dokładnie tak.

konto usunięte

Temat: voip center over sip only

snom / linksys (nigdy grandstream)

Jakbym słyszał moich techników :-)

konto usunięte

Temat: voip center over sip only

Panie Robercie,

Taką funkcjonalność spełni Panu każdy dobry operator VoIP.
Napiszę na przykładzie HaloNet, ale proszę traktować to jako reklamę rozwiązania a nie koniecznie mojej firmy.

Kupuje Pan bramkę VoIP, a z nią zazwyczaj darmowy numer i pakiet minut na start. Czyli w firmie odbierać już można.
A żeby być osiągalnym pod komórką jak nikogo nie ma w firmie to:
w ustawieniach usługi w Panelu Użytkownika szuka Pan funkcji przekierowań (nie stałych, ale zarządzanych). W przypadku HaloNet może Pan ustawić następujące opcje:

Przekieruj połączenie:
jeżeli nie odbieram przez xx sekund
jeżeli numer jest zajęty
jeżeli jestem niezalogowany

lub

przekieruj zawsze (ta opcja ma najwyższy priorytet).

Za chwilę uruchomimy opcję kolejnych kroków czyli jeżeli pierwsze przekierowanie nie zadziała (bo np. wskazany numer będzie zajęty) to będzie można dalej przekierowywać itp itd.

Oprócz HaloNet takie możliwości daje na pewno też Freeconet.
Robert Król

Robert Król project manager,
wsparcie projektów
innowacyjnych

Temat: voip center over sip only

oczywiście, wiem, że moje wymagania spełnia pewnie z 80% operatorów. Przeciez to nic skomplikowanego :)
Jak już wspomniałem - najważniejszy element planu to edukacja.

w przyszłości przewidujemy integracje z Microsoft CRM oraz pare innych rozwiązań - głównie wewnątrz firmy. Nie mamy w planach sprzedaży swoich usług na tym polu, chociaż kto wie... still... nauka!
Stanisław P.

Stanisław P. Software designer

Temat: voip center over sip only

Robert Król:
O komórke z ciekawości spytam, bo akurat jeden z nas ma taką możliwość... to działa ? :) jak jest z opłacalnością? czy koszt przesyłu danych nie przewyższa normalnej ceny za rozmowe?

To działa - znam trochę osób które tak robią, ale nie w PL, więc o cenach nic powiedzieć nie mogę sensownego...
ciekawe... możliwe jest takie rozwiązanie? Rozumiem, że z połączeniem SIP-SIP technologicznie nie byłoby problemu, ale SIP-NUMER STACJORANY? Istnieją w polsce dostawcy którzy umożliwiają wykonywanie wielu połączeń jednocześnie z jednego konta SIP (a do niego stacjonarny?) ?

Nie powinno być problemów żadnych. Sip jak i pstn przekazuje numery tylko jako identyfikator do routingu (w uproszczeniu ;) ). Idea "linia==numer", istnieje tylko na samym końcu po stronie abonenta analogowego...
Także po stronie sip - konto != klient. Jeśli pod tym samym kontem zarejestrują się 2 urządzenia, to przy poprawnej konfiguracji powinny obydwa dzwonić przy połączeniu przychodzącym.
Może propozycja innego, różnego od SIP rozwiązania? moja wiedza w tym zakresie jest jeszcze mała, ale zaryzykuje stwierdzenie, że inne rozwiązania wymagają pociągnięcia dodatkowej linii do pomieszczenia z serwerem. Prawda czy fałsz?
Innymi słowy, czy sip jest jedynym w pełni software'owym rozwiązaniem, które przede wszystkim nie wymaga dużych nakładów finansowych?

Może być i inny protokół (h323, iax, megaco, ...) - ale to raczej nic nie zmienia. Voip generalnie, to jedyne w pełni software'owe rozwiązanie - prawda. (chyba, że ktoś powie coś czego jeszcze nie wiem...)

---
w przyszłości przewidujemy integracje z Microsoft CRM oraz pare innych rozwiązań
MS OCS integruje się z openser+asterisk przez sip... (tzn. po odpowiednim voodoo, ofiarach z dziewic, etc. - OCS potrzebuje min. 2 serwerów do działania wogóle - wskazane min. 3 żeby baza była oddzielnie)Stanisław Pitucha edytował(a) ten post dnia 12.09.08 o godzinie 23:39
Jarosław Rafa

Jarosław Rafa senior software
engineer, Motorola
Solutions Systems
Polska

Temat: voip center over sip only

Robert Król:
* wykupujemy numer SIP + numer lokalny - np. http://darmowerozmowy.pl/
* podłączamy takiego asteriska/trixbox'a do bramki SIP
* jeśli jakaś osoba jest aktualnie podłączona do centrali to odbiera telefon, w przeciwnym wypadku rozmowa forwardowana jest na komórke

Mozna to zrobic bez trixboxa, asteriska czy stawiania jakiegokolwiek oprogramowania (poza ew. softphonem) po swojej stronie.
1) wykupujesz standardowe konto SIP z numerem telefonicznym u dobrego operatora (ja korzystam z IPFON-a i przetestowalem ze opisywane rozwiazanie tam dziala)
2) do takiego konta mozna zalogowac naraz albo na zmiane kilka terminali (softphonow, telefonow VoIP albo zwyklych telefonow analogowych z bramkami VoIP np. najpopularniejsza bramka PAP-2T)
3) kiedy ktos dzwoni na ten numer, dzwonia wszystkie zalogowane telefony; kto pierwszy odbierze ten rozmawia; jezeli w czasie rozmowy na ten sam numer dzwoni kolejny rozmowca, to dzwonia pozostale telefony i znowu kto pierwszy odbierze ten rozmawia
4) jezeli zaden terminal aktualnie nie jest zalogowany, mozna przekierowac rozmowe na skrzynke glosowa lub na inny numer (np. na komorke) korzystajac z ustawien panelu klienta na stronie operatora.

Aha, jezeli jedna osoba rozmawia to konta nie blokuje. Pozostali zalogowani na to samo konto moga bez problemu dzwonic i odbierac rozmowy.
Mozna tez zadzwonic na wlasny numer :), wtedy dzwonia telefony twoich pozostalych wspolpracowanikow i mozesz rozmawiac z ktoryms z nich (aczkolwiek nie wiadomo, ktory pierwszy odbierze ;)) i to oczywiscie za darmo (rozmowa wewnatrz sieci).

Tak wiec to czego potrzebujesz jest juz gotowe zrobione i dziala. Oczywiscie dla celow edukacyjnych mozesz zrobic to samo na wlasnym serwerze, jezeli glownie na edukacji ci zalezy...Jarosław Rafa edytował(a) ten post dnia 13.09.08 o godzinie 01:49
Jarosław Rafa

Jarosław Rafa senior software
engineer, Motorola
Solutions Systems
Polska

Temat: voip center over sip only

Robert Król:

SIP-NUMER STACJORANY? Istnieją w polsce dostawcy którzy umożliwiają wykonywanie wielu połączeń jednocześnie z jednego konta SIP (a do niego stacjonarny?) ?

Chyba nawet sporo, zdaje mi się że większość operatorów VoIP nie ogranicza liczby jednoczesnych połączeń na jednym koncie.

konto usunięte

Temat: voip center over sip only

Jarosław Rafa:
Robert Król:

SIP-NUMER STACJORANY? Istnieją w polsce dostawcy którzy umożliwiają wykonywanie wielu połączeń jednocześnie z jednego konta SIP (a do niego stacjonarny?) ?

Chyba nawet sporo, zdaje mi się że większość operatorów VoIP nie ogranicza liczby jednoczesnych połączeń na jednym koncie.
Dokładnie tak jest - większość nie ogranicza.
Robert Król

Robert Król project manager,
wsparcie projektów
innowacyjnych

Temat: voip center over sip only

OCS potrzebuje min. 2 serwerów do działania wogóle - wskazane min. 3 żeby baza była oddzielnie)
hehe cały Microsoft :]

no nic, dobrze wiedzieć, że założenia są poprawne. Dzięki za pomoc!

Następna dyskusja:

VOIP małe Call Center




Wyślij zaproszenie do