Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Witam,

Poszukuję telefonów bezprzewodowych, które miałyby współpracować z 3CXem. Do wyboru mamy dwa typy, WiFI i DECT.
Zastanawiam się nad dwoma rozwiązaniami:
1. Polycom SpectraLink - telefony WiFi dla których 3CX udostępnia provisioning.
2. Polycom kirk - zaawansowane rozwiązania DECT, które też oficjalnie współpracują z 3CX
*Jest jeszcze trzecie Siemens Gigaset (wszystkie jego modele IP) - proste w konfiguracji/użytkowaniu ale przeznaczone raczej dla małych firm gdzie pracowników mamy niewielu.

Macie jakieś doświadczenie z pierwszymi dwoma?

Telefony będą wykorzystywane jako "dodatek" do biurkowych. Pracownik będzie się poruszał między piętrami, budynkami organizacji, oddziałami które spina VPN. Wszystkie budynki/lokalizacje pokryte zasięgiem WiFi, dlatego rozsądnym rozwiązaniem wydaje się być SpectraLink.
Rozwiązanie do 50 słuchawek bezprzewodowych.

Każda opinia będzie pomocna.

P.S. orientujecie się dlaczego 3CX umieścił na swojej stronie "Polycom SoundPoint IP 320, 321, 330, 331, 450, 550, 560, 650, 670 - Not recommended" ?

Pozdrawiam
Tomek
Marcin Pudełek

Marcin Pudełek pracownik telekomu

Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Kwestia roamingu. Jeżeli telefony bezprzewodowe mają być tylko dodatkiem sugeruje rozwiązanie tańsze i mniej profesjonalne, czyli WiFi. Jeżeli jednak chcemy zachować roaming to pozostaje system DECT.

Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Hej,

Tomku są jeszcze telefony ascom :
http://www.ascomwireless.pl/

Bardzo dobra jakość, odporne na uszkodzenia, możliwości zakupu telefonu z certyfikatem szczelności IP65.

Telefony wifi 802.11/n

Po starej znajomości mogę przygotować Ci dobrą ofertę.

Odnośnie Twojego pytania, to 3CX zawsze miał problem z rozwiązaniem BLF i BLA na telefonach polycom. Być może to jest wina tego że nie są rekomendowane. Spekuluję tylko.
Marcin Pudełek

Marcin Pudełek pracownik telekomu

Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Jest w nich roaming?

Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Jeżeli pytasz o telefony DECT to jak najbardziej.

Jeżeli chodzi o wifi, to telefony obsługują taką funkcję, reszta będzie zależała od accesspointa.
Marcin Pudełek

Marcin Pudełek pracownik telekomu

Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Wiadomo, iż DECT ma to w standardzie. Ale szukałem kiedyś rozwiązania pod WiFi, które nie przerywałoby trwającej rozmowy podczas zmiany AP.
Jakub Klausa

Jakub Klausa CTO, SS7
Technologies sp. z
o.o.

Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Marcin P.:
Wiadomo, iż DECT ma to w standardzie. Ale szukałem kiedyś rozwiązania pod WiFi, które nie przerywałoby trwającej rozmowy podczas zmiany AP.

Aby to działało bez przerwy konieczne byłoby przełączenie samego WiFi w czasie który byłby niezauważalny (powiedzmy mniej niż 200ms). Sam ten warunek powoduje, że nie jest to rzecz standardowa. Na dodatek, poza samą warstwą radiową masz jeszcze warstwę IP, czyli w ogólności rozszerzenia mobility IP itp (zakładając, że cała sieć głosowa nie jest w uproszczeniu płaską konstrukcją opierającą się na broadcastach).

WiFi nie nadaje się do mobilnego głosu (w rozumieniu przemieszczających się w czasie rozmowy terminali). Zarówno radioplanowanie jak i planowanie na poziomie IP i dalej takiej sieci jest znacznie bardziej skomplikowane niż rozwiązanie tego za pomocą DECTa, w którym masz przynajmniej minimalnie funkcjonalnego ale jednak GAPa. W przypadku rozwiązań VoIP WiFi generalnie wpadasz w vendor lock in, bo uniwersalnych rozwiązań z powodów technologicznych nie ma. A w DECTcie z minimalną funkcjonalnością, ale mimo wszystko to działa.
Marcin Pudełek

Marcin Pudełek pracownik telekomu

Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Czyli wracamy do tego co powiedziałem na początku.
Jeżeli chcemy zachować pełną mobilność pozostaje tylko DECT. Są jednak przypadki w których wymagana jest jedynie "nomadyczność", wtedy można zastosować technologię WiFi. Dodatkowo zyskujemy większą funkcjonalność dzięki IP.

Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Elastyczne przechodzenie między accespointami, jest wykonalne, ale tak jak koledzy powyżej zaznaczyli nie jest łatwe.

Należy ustawić na jakim poziomie zasięgu następuje zmiana accespointa, logicznie rozmieścić accespointy i liczyć na to że w trakcie zmiany accespointu nastąpi wyciszenie obydwu stron na klika sekund. Jeśli accespointy będą "porządnej" jakość połączenie nie powinno zostać zerwana.

Tak czy siak, instalacja wielu accespointów może okazać się mimo wszystko nieopłacalna w stosunku do zakupu IP-DECTa a i sam komfort z korzystania z takiego rozwiązania będzie niezadowalający.

konto usunięte

Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Tomek,
Jeśli nie chcesz żeby Cię Klient znienawidził to idź w DECTA. Jak chcą, to mogą się wcześniej pobawić WiFi np z 3CXphonem zinstalowanym na smartphonach z Androidem czy iPhonie i się przekonać czy im pasują atrakcje dostarczane przez takie rozwiązanie :).

Pozdrawiam.
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Jakub Klausa:
WiFi nie nadaje się do mobilnego głosu (w rozumieniu przemieszczających się w czasie rozmowy terminali).

Bzdura. Zresztą sam dalej piszesz że jednak istnieją takie rozwiązania ale vendor lock i tak dalej.
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Mariusz Świątek:
Należy ustawić na jakim poziomie zasięgu następuje zmiana accespointa, logicznie rozmieścić accespointy i liczyć na to że w trakcie zmiany accespointu nastąpi wyciszenie obydwu stron na klika sekund. Jeśli accespointy będą "porządnej" jakość połączenie nie powinno zostać zerwana.

Podejście od d.... strony. AP rozmieszcza się nie "logicznie" tylko na podstawie pomiarów propagacji i widma radiowego z użyciem dedykowanych do tego narzędzi. Następnie na podstawie zebranych danych opracowuje się plan rozmieszczenia AP. Służą temu np. AirMagnet Survey oraz AirMagnet Planner. Natomiast zarządzaniem taką siecią zajmują się kontrolery - to w nich jest zaszyta cała logika i to one decydują o - jak to ująłeś - zmianie AP.

A teraz odpowiedź na pytanie czemu nie DECT tylko WiFi. Z tego prostego powodu że WiFi często już jest lub jest właśnie wdrażane tudzież będzie wkrótce wdrażane z myślą o innych procesach biznesowych. Jeśli firma korzysta np. z systemu gospodarki magazynowej wspieranym przez terminale bezprzewodowe i ma już sieć WiFi to nie będzie budowała drugiej sieci, tym razem DECT, pod telefonię. Ponadto DECT ma szereg wad - z większych to np. mała skalowalność systemu czy problem z lokalizacjami geograficznie rozproszonymi.
Jakub Klausa

Jakub Klausa CTO, SS7
Technologies sp. z
o.o.

Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Krzysztof Kania:
Jakub Klausa:
WiFi nie nadaje się do mobilnego głosu (w rozumieniu przemieszczających się w czasie rozmowy terminali).

Bzdura. Zresztą sam dalej piszesz że jednak istnieją takie rozwiązania ale vendor lock i tak dalej.

Oj-oj. Zaczynamy z wysokiego c :P ;-)

To, ze coś się do realizacji określonego cenu nie nadaje (jest rozwiązaniem suboptymalnym) nie znaczy, że nie można próbować tego używać - wiosna idzie i fakt, że widelcem można grabić nie zmienia faktu, że tenże widelec do takiej roboty się nie nadaje.

Jakoś nie widzę żeby operatorzy mobilnych usług głosowych porzucali swoje zabawki na rzecz accesspointów wifi - bo się da! :P
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Jakub Klausa:
Jakoś nie widzę żeby operatorzy mobilnych usług głosowych porzucali swoje zabawki na rzecz accesspointów wifi - bo się da!

Brniesz w opary absurdu i sam wpadasz we własne sidła. Bo idąc Twoim tokiem rozumowania należałoby wytknąć operatorom mobilnych usług głosowych że szastają pieniędzmi na lewo i prawo a do tego wymyślają nowe technologie chociaż drzwi są otwarte bo mogli zbudować swoje sieci w standardzie DECT.

Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Krzysztof Kania:

A teraz odpowiedź na pytanie czemu nie DECT tylko WiFi. Z tego prostego powodu że WiFi często już jest lub jest właśnie wdrażane tudzież będzie wkrótce wdrażane z myślą o innych procesach biznesowych. Jeśli firma korzysta np. z systemu gospodarki magazynowej wspieranym przez terminale bezprzewodowe i ma już sieć WiFi to nie będzie budowała drugiej sieci, tym razem DECT, pod telefonię. Ponadto DECT ma szereg wad - z większych to np. mała skalowalność systemu czy problem z lokalizacjami geograficznie rozproszonymi.

ale mogą się trafić problemy raczej nie do przeskoczenia dla VoWLAN - np "pusta" hala , gdzie będzie rozmawiać np 50 telefonów jednocześnie - DECT zrobi to bez problemu
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Marek R.:
ale mogą się trafić problemy raczej nie do przeskoczenia dla VoWLAN - np "pusta" hala , gdzie będzie rozmawiać np 50 telefonów jednocześnie - DECT zrobi to bez problemu

Po pierwsze nie wiem czemu miałby to być problem dla VoWLAN - proszę rozwinąć myśl. Po drugie DECT zrobi to bez problemu (powiedzmy że bez problemu) jeśli od razu był zbudowany z myślą o owych 50-ciu telefonach i nie było potrzeby przeskalowania systemu z powiedzmy 10-ciu telefonów. Bo dla DECT'a to nie ewolucja a rewolucja. VoWLAN można natomiast skalować.

Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Krzysztof Kania:
Marek R.:
ale mogą się trafić problemy raczej nie do przeskoczenia dla VoWLAN - np "pusta" hala , gdzie będzie rozmawiać np 50 telefonów jednocześnie - DECT zrobi to bez problemu

Po pierwsze nie wiem czemu miałby to być problem dla VoWLAN - proszę rozwinąć myśl. Po drugie DECT zrobi to bez problemu (powiedzmy że bez problemu) jeśli od razu był zbudowany z myślą o owych 50-ciu telefonach i nie było potrzeby przeskalowania systemu z powiedzmy 10-ciu telefonów. Bo dla DECT'a to nie ewolucja a rewolucja. VoWLAN można natomiast skalować.
problem z VoWLAN - sam sobie odpowiedz - ilu userów może obsłużyć pojedynczy AP - np Cisco i w zasięgu ilu AP jednocześnie może się znaleźć ten sam telefon.
Problem wcale nie jest taki wydumany - może się zdarzyć na hali targowej czy magazynie. Najgorzej jeśli są przechowywane elementy silnie pochłaniające fale - np puszki czy papierosy w folii aluminiowej - w danym miejscu możemy mieć wielkie różnice w pokryciu.
"Rasowy" systemowy DECT - załatwi sprawę bez problemu - oczywiście musi być wyskalowany na najtrudniejsze warunki i poradzi sobie " jak puszek nie będzie w magazynie" :)
Marcin Wysocki

Marcin Wysocki Ascom Wireless

Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Witam,

Panowie, trzeba rozróżnić technologie - DECT oraz IP-DECT.
Rozwiązanie DECT faktycznie w niektórych przypadkach wydaje się być ograniczone (głównie ze względów finansowych). W większości przypadków stacje bazowe są "głupie" i zarządza nimi serwer do którego są podłączone. W zależności od producenta, do serwera (często jest to karta w centrali) można podłączyć pewną ilość stacji bazowych i dołożenie dodatkowych wiąże się z koniecznością zakupu karty/serwera.
W przypadku IP-DECT`a, wpinany stacje bezpośrednio w LAN, nie ma ograniczenia ilości baz które są w systemie i nie ma żadnych serwerów sterujących..
Co do "wąskiego gardła" w DECT`ie, faktycznie w standardzie stacje mają 12 kanałów rozmownych (12 rozmów w ramach jednej stacji bazowej (różnie dzielone w zależności od producenta)), czyli jednoczesne połączenie 50 telefonów wymaga ok 4 stacji..
Panie Krzysztofie proszę pamiętać iż przesyłanie danych poprzez sieć DECT oraz IP-DECT jest jak najbardziej możliwe i wcale nie oznacza to utraty jakości w połączeniach głosowych.
Co do samej infrastruktury, WiFi działa w zakresie fal w którym propagacja sygnału jest dużo bardziej narażona na odbicia sygnałów. W przypadku magazynów wysokiego składowania średnio ilość AP(nawet w standardzie N) jest 2 razy większa niż stacji DECT.

Pozdrawiam
MarcinMarcin Wysocki edytował(a) ten post dnia 26.04.12 o godzinie 12:42
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Marek R.:
problem z VoWLAN - sam sobie odpowiedz - ilu userów może obsłużyć pojedynczy AP - np Cisco i w zasięgu ilu AP jednocześnie może się znaleźć ten sam telefon.

Założenia projektowe dla VoWLAN są określone, między innymi pokrywanie się "komórek" w 30%. Ilu userów może obsłużyć jeden AP to wypadkowa wielu czynników - np. czy będą to tylko telefony czy telefony i terminale czy telefony, terminale i stanowiska komputerowe. Co istotne można w VoWLAN realizować QoS, tworzyć VLANy dla osobnych usług, etc. Ponadto całym środowiskiem zarządza kontroler więc kontroler może wymusić by np. 100 osób siedzących w sali konferencyjnej nie było przypisanych do jednego AP ale również do sąsiednich. Analogicznie w przypadku tej hali o której tak lubisz pisać. Kontroler może chwilowo podnieść moc sąsiadów a obniżyć tego jednego by uniknąć interferencji. Może tak tez zrobić w przypadku awarii któregoś z AP i sąsiadami "uzupełnić" rejon obsługiwany przez tego padniętego AP. Ponadto kontroler jest w stanie reagować na pojawianie się interferencji czy innych zakłóceń i dynamicznie zmieniać kanały.
Problem wcale nie jest taki wydumany - może się zdarzyć na hali targowej czy magazynie. Najgorzej jeśli są przechowywane elementy silnie pochłaniające fale - np puszki czy papierosy w folii aluminiowej - w danym miejscu możemy mieć wielkie różnice w pokryciu.

Znam przypadek gorszy - hala fabryki butelkującej wodę mineralną. VoWLAN i tam daje radę.
"Rasowy" systemowy DECT - załatwi sprawę bez problemu - oczywiście musi być wyskalowany na najtrudniejsze warunki i poradzi sobie " jak puszek nie będzie w magazynie" :)

Dobrze wyskalowany VoWLAN też sobie poradzi. Co więcej VoWLAN może korzystać z zalet np. technologii MESH i realizować dosył w 5GHz. Zaraz któryś kolega powie że w DECT też można stawiać repeatery tylko że przynajmniej w rozwiązaniach które znam, repeater "zjada" jeden z kanałów stacji bazowej - więc mamy pokryty większy obszar więc teoretycznie więcej użytkowników do obsłużenia a zarazem każdy kolejny repeater w łańcuchu ujmuje nam kanał na stacji.
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: Telefony bezprzewodowe dla 3CXa

Marcin Wysocki:
Panowie, trzeba rozróżnić technologie - DECT oraz IP-DECT.
Rozwiązanie DECT faktycznie w niektórych przypadkach wydaje się być ograniczone (głównie ze względów finansowych). W większości przypadków stacje bazowe są "głupie" i zarządza nimi serwer do którego są podłączone. W zależności od producenta, do serwera (często jest to karta w centrali) można podłączyć pewną ilość stacji bazowych i dołożenie dodatkowych wiąże się z koniecznością zakupu karty/serwera.
W przypadku IP-DECT`a, wpinany stacje bezpośrednio w LAN, nie ma ograniczenia ilości baz które są w systemie i nie ma żadnych serwerów sterujących..

Odróżniam. Stawiałem kiedyś KIRK'a (był to bodajże IP1500) integrowanego z Cisco CUCME. Niestety nie masz racji pisząc o braku ograniczeń ilości baz - a przynajmniej nie w odniesieniu do rozwiązania firmy KIRK. Zaś co do serwerów sterujących - musi istnieć jakiś centralny punkt chociażby celem uwierzytelnienia wszystkich słuchawek - chyba że bawimy się w rejestrowanie wszystkich słuchawek per każda baza aczkolwiek ciężko mi sobie wyobrazić takie rozwiązanie w praktyce.

Następna dyskusja:

telefony bezprzewodowe IP -...




Wyślij zaproszenie do