Grzegorz P.

Grzegorz P. Telekomunikacja
Polska SA

Temat: VoIP - jeżeli regulować, to jak?

VoIP nie jest już raczkującą alternatywą dla telefonii głosowej. Każdy z krajów ma jakieś zakusy regulacyjne - twierdząc, że jest to na tyle dojrzała technologia, że można już zacząć od niej wymagać więcej a nie tylko zachwycać się niskimi cenami.

Jak sądzicie, do jakiego stopnia należy regulować VoIP i czy w ogóle? Regulacja sprowadza się zazwyczaj do :
- połączeń z numerami alarmowymi
- przenośności numerów
- informacji/ochrony użytkowników indywidualnych.

Anglicy początkowo dość powściągliwie traktowali VoIP, ale już w zeszłym roku OFCOM postawił ultimatum, że przenośność numerów ma być a operatorzy mają się dostosować. FCC też w kwestii przenośności było nieubłagane.


Europejska Grupa Regulatorów w zesłym roku opublikowała raport, wskazujący, że w kazdym kraju VoIP traktowany jest dość rozbieżnie. U nas panuje wstrzemiężliwe i łagodne podejście do regulacji VoIPa. A może warto to zmienić?
Może warto wzorem Hiszpanii, przy okazji ciągnącej się nadmiernie nowelizacji prawa telekomunikacyjnego, wyłonic grupę operatorów zapewniających dostęp nomadyczny i dla nich zdefiniować odmienne wymagania?

Jakie jest Wasze zdanie na ten temat?

konto usunięte

Temat: VoIP - jeżeli regulować, to jak?

Witam,

regulacja w tym temacie może być ciekawa. Przenaszalność jak najbardziej. Numery alarmowe, no tutaj jest problem i nie wiem jak to bedzie rozwiązane. Wg mnie powinno to być zrzucone na użytkownika (wpisywanie odpowiedniego LAC gdy zmienia miejsce i żeby można było kierować wywolanie 112 do odpowiedniego numeru).
Profesjonalne rozwiazania IMS posiadaja interfejsy H1, H2, H3, dzieki ktorym sluzby moga sobie nagrywac, podsluchiwac itd. tak wiec tutaj regulacja powinna byc. Wytnie to dość szybko tzw pajęczarzy i badziewiaków, no ale nie mozna przymykac oczu na usluge ktora bedzie znacząca i nie bedzie mozna jej nadzorować.

ale patrząc na to chlodnym okiem, alergia do VoIP w Polsce jest tak duża, że skonczy sie z chwilą gdy jakosc "internetu" bedzie na tyle dobra ze VoIP bedzie czyms naturalnym jak "myszka" do komputera.
pozdr,
T.Tomasz Gontarek edytował(a) ten post dnia 29.07.07 o godzinie 18:54
Radek W.

Radek W. Myśliwy.

Temat: VoIP - jeżeli regulować, to jak?

Tomasz G.:

[...]
to bedzie rozwiązane. Wg mnie powinno to być zrzucone na użytkownika (wpisywanie odpowiedniego LAC gdy zmienia miejsce i żeby można było kierować wywolanie 112 do odpowiedniego numeru).

[...]
godzinie 18:54[/edited]


To nie jest rozwiazanie. Nie mozna dopuscic do sytuacji takiej,
aby uzytkownik, ktory zmienia swoje połozenie (np. uzytkownik
mobilny korzystajacy np z UMA) ganiał do webpanelu wpisywac
gdzie winno byc polaczenie alarmowe skierowane.

Absurd.

Najgorsze jest to, iz nie ma pomyslu w tym temacie rzeczywiscie
w 100% dzialajacego. Sa ale w 99% ;)

pozdr.
R.
Grzegorz P.

Grzegorz P. Telekomunikacja
Polska SA

Temat: VoIP - jeżeli regulować, to jak?

ERG kombinowało nad tym problemem. Efektem jest stwierdzenie, że najważniejsze jest zestawienie połączenia z numerami alarmowymi, a samo podanie lokalizacji jest świadczeniem komplementarnym. Jednym z pomysłów właśnie było skorzystanie z webpanelu. Jeśli nie ma na razie lepszego rozwiazania, a człowiek chce mieć pewność ze w razie niebezpieczeństwa się dodzwoni, to może warto rozważyć. Myślę, że użytkownicy VoIP nie są aż tak bardzo mobilni i większość z nich korzysta z dostępu nomadycznej w jednej i tej samej lokalizacji.
Maciej K.

Maciej K. Solution Manager,
Exatel

Temat: VoIP - jeżeli regulować, to jak?

Witam,
w Polsce całkiem sporo ruchu jest przewalane przez SoftSwitche klasy 4 w oparciu o VoIP i żadne nowe regulacje tu nie są potrzebne.
Inaczej jest z klasą 5 jeżeli VoIP jest na pętli abonenckiej, jest już ustalony zakres numeracji "039" dla VoIPa ale TePsa nie chce go odpalać.
IMS bądź SoftSwitch klasy 5 może realizować wszystkie usługi central TDM łącznie z podsłuchem pakietów - więc w tym zakresie "usługi wymagane prawem" mogą być w pełni realizowane i nie są tu wymagane dodatkowe regulacje.
Pytanie jest zasadnicze czy tego typu usługi mają spełniać wymagania stawiane usługom powszechnym? To chyba nas cofnie we wdrażaniu nowych technologii - ktoś widział IPPhona z 12h podtrzymaniem, niezawodność 5x9 też jest fikcją.
Grzegorz P.

Grzegorz P. Telekomunikacja
Polska SA

Temat: VoIP - jeżeli regulować, to jak?

Chyba nikt nie ma teraz zamiaru traktować usług VoIP na równi z usługą powszechną. Choć mogę sobie wyobrazić, że tzw. usługa powszechna będzie świadczona w oparciu o NGN za jakiś czas. Może nawet nie aż tak odległy. Punktem odniesienia beda raczej doswiadczenia z rozwoju sieci GSM, gdzie obowiazki byly nakladane stopniowo i nie zaszkodzily rozwojowi firm.

Regulacje - lub lepszym określeniem będzie tutaj - pomysły regulacyjne, idą w kierunku uruchomienia przenośności numerów i zapewnienia połączeń z numerami alarmowymi. To dwa kluczowe punkty. Ten pierwszy ma stymulować odchodzenie użytkowników końcowych od PSTNu a z drugiego wynikają obowiązki informacyjne. Klient ma prawo wiedzieć za co płaci a także musi być poinformowany, że z danego aparatu nie połączy się ze 112. Stąd zaproponowane przez OFCOM-UK nalepki na aparaty telefoniczne uwazam za calkiem niegłupi wymysł. Co do podtrzymania napięcia - analogicznie jak w radiodostępie. Bez ortodoksji...
Maciej K.

Maciej K. Solution Manager,
Exatel

Temat: VoIP - jeżeli regulować, to jak?

Odnośnie ortodoksji - proponuję lekturę wymagań na systemy telekomunikacyjne. Może ortodoksja to złe słowo ale archaizm pasuje :). Żeby coś wymagać trzeba określić jak to zrobyć inaczej operatorzy nie mogą uzgodnić sposobu realizacji.
Odnośnie przenośności, trzeba najpierw określić co ma być przenoszone i pomiędzy czym. Jeżeli mówimy o numerze geograficznym to ok. ale bez centralnej bazy numerów i systemów IN daleko nie zajedziemy.
Czy należy przenosić również URI? Jak ma być identyfikowany abonent żeby wszyscy interpretowali to jednoznacznie?
Odnośnie numerów alarmowych wydaje się, że dla usług VoIP w których autoryzacja nie jest powiązana z siecią i terminalem bez interakcji z abonentem nie da się określić lokalizacji w której on się znalał. Chyba, że zostanie wbudowany do terminala GPS ale cena będzie kosmiczna :)
Wojciech Dąbrowski

Wojciech Dąbrowski Kierownik Działu
Projektów IT Media,
Cyfrowy Polsat

Temat: VoIP - jeżeli regulować, to jak?

Maciej K.:
Odnośnie ortodoksji - proponuję lekturę wymagań na systemy telekomunikacyjne.

Ostatnio zasłyszałem ze źródła zbliżonego do dobrze poinformowanego, że prawnicy TP dowiedli, że w wymaganiach na usługę powszechną NIE MA obowiązku zasilania z linii terminala (lub podtrzymania napięcia na nim). Także ten mit - BUSTED.

Kwestia moralna pozostaje niejasna, ale jak chodzi o biznes myśle, że nikt się nie będzie przejmował.
W FT świadczą VoIP jako powszechnął bez podtrzymania zasilania.

pzdr W.



Wyślij zaproszenie do