Michał M.

Michał M. Senior Back-End
Engineer (Ravelin)

Temat: Network Operations Center

Ludzie kochani, wszyscy tu opowiadają o funkcjonalności, o sieciach takich, śmakich... a to wszystko zależy od rodzajów dostarczanej usługi (na przykład *BEATstream* powyżej, to chyba jak ktoś muzykę lubi - uwielbiam KAMów). Generalnie działanie NOCu sprowadza się do dwóch najważniejszych zadań:
- monitorowanie bieżącego stanu sieci,
- jak najszybsza reakcja na anomalie.

I tyle. A szczegóły? Można monitorować co się chce i dzielić sobie NOC jak się komu podoba, wstawiać ekrany bądź też z nich zrezygnować. Najważniejsze są i tak ekrany z monitoringiem tuż obok pracownika, bo te duże przydają się tylko jak zakres awarii jest globalny i widać wielkie czerwone plamy - po dokładne dane i tak sięga się do kompa obok ciebie.
Rafał T.

Rafał T. VFX/CG Generalist

Temat: Network Operations Center

Michał Michalak:
(...)Najważniejsze są i tak ekrany z monitoringiem tuż obok pracownika, bo te duże przydają się tylko jak zakres awarii jest globalny i widać wielkie czerwone plamy - po dokładne dane i tak sięga się do kompa obok ciebie.

Tak na prawde to duze ekrany przydaja sie tylko jak przychodzi wycieczka VIPów. Wygladaja ladnie, profesjonalnie i "potrzebnie".

Michał ma racje, najwazniejsze monitory sa na biurkach osob pracujacych w NOCu.

Pozdrawiam.Rafał

konto usunięte

Temat: Network Operations Center

Skoro już poruszamy temat to się wypowiem.
Ostatnio mieliśmy kilkudniowy pad ekranów i muszę powiedzieć, że ich brak jest uciążliwy. Na żadnym moniotorze komputera nie zmieści się np. 20 okienek tak, żeby można było komfortowo śledzić zmiany unikając przeoczeń. U mnie ekran jest duży i wszystko jest czytelne ze stanowisk, i w takim przypadku używanie dużego ekranu ma sens.

konto usunięte

Temat: Network Operations Center

Piotr Mieczkowski:
Tak zgadza sie z ta era:) przyjaciel pracowal w nmc w erze i tez
mi mowil o zaluzjach jak i ze w salce obok sa spotkania
vipowskie.

Nie tylko VIPowskie - nierzadko tam się spotykają z dziennikarzami, wymiennie z showroomem na parterze.
Piotr Kądziela

Piotr Kądziela Projects and
Business Analysis
Director, Project
Manager,...

Temat: Network Operations Center

Michał Michalak:
Ludzie kochani, wszyscy tu opowiadają o funkcjonalności, o sieciach takich, śmakich... a to wszystko zależy od rodzajów dostarczanej usługi (na przykład *BEATstream* powyżej, to chyba jak ktoś muzykę lubi - uwielbiam KAMów). Generalnie działanie NOCu sprowadza się do dwóch najważniejszych zadań:
- monitorowanie bieżącego stanu sieci,
- jak najszybsza reakcja na anomalie.

I tyle. A szczegóły? Można monitorować co się chce i dzielić sobie NOC jak się komu podoba, wstawiać ekrany bądź też z nich zrezygnować. Najważniejsze są i tak ekrany z monitoringiem tuż obok pracownika, bo te duże przydają się tylko jak zakres awarii jest globalny i widać wielkie czerwone plamy - po dokładne dane i tak sięga się do kompa obok ciebie.

Widzisz gdyby tak bylo, że po dane sięgasz do kompa obok ciebie to wtedy NOC nie musiałby istnieć tylko możnaby pracować zdalnie ze swoim komputerkiem z domu albo z plaży popijająć drinki :-)

Co do zadań jakie opisałeś to dodałbym jeszcze trzecią. Mianowicie usuwanie awarii :-) bo przecież nie wystarczy tylko reagować ale trzeba rozwiązać jak to ująłeś zaistaniałą anomalię :-)
Mateusz G.

Mateusz G. Senior Test
Engineer, Intive

Temat: Network Operations Center

Studiujac w Dani udalo mi sie zalapac na praktyki do dunskiej firmy telekomunikacyjnej. Byl to lokalny operator telekomunikacyjny (ok. 50 zatrudnionych osob). Tam po raz pierwszy widzialem NOC.
Pamietam, ze byl tam projektor, ktory rzucal mape Danii z wezlami i linkami i ze 2 duze monitory pokazujace szczegolowe dane o linkach radiowych. Obslugiwalo to max. 2-3 osoby (zaleznie od pory dnia rano bylo 3 po 15 - 2, w nocy 1). Sledzili na bierzaco status sieci szkieletowej SDH oraz sieci radiowej - wdrazanego WiMAXa.
Zastanawialem sie czy ci operatorzy maja jakies inzynierskie wyksztalcenie i okazalo sie, ze tylko jedna osoba byla inzynierem (na 5 osob, ktore sie tym zajmowaly). Reszta odbyla kursy i szkolenia wewnetrzne. Ale ich wiedza byla naprawde niesamowita i wiedzieli sporo o SDH.
Oprocz samego monitorowania, wykrywania awarii ludzie z NOC czesto uczestniczyli w dyskusjach o planowaniu i modernizacji sieci a przy tym wnosili sporo ciekawych pomyslow, ktore byly wdrazane.
Czy w naszych polskich NOC tez tak jest? Czy wylacznie inzynierowie od sieci narzucaja swoje pomysly?
Paweł G.

Paweł G. Starszy kierownik
projektu

Temat: Network Operations Center

Obslugiwalo to max. 2-3 osoby (zaleznie od pory dnia rano bylo 3 po 15 - 2, w nocy 1)

W zaleznosci od wielkosc sieci i monitorowanych uslug. Zakladajac ze monitorowany jest tylko szkielet o 3 osoby to max ...jak do tego dochodzą np uslugi (VPNy) to zazwyczaj jest to kolejna,kolejne 2 osoby.

Pamietaj że NOC to cały dział a osoby monitorujące sieć to tylko czesc zalogi. Monitorujaca osoba żadko usuwa awarie zazwyczaj konczy sie zgloszeniem do inzynierów dyzurnych lub zleceniem usuniecia awarii do serwisu odpowiedzialnego za dany zakres prac.

konto usunięte

Temat: Network Operations Center

Piotr Mieczkowski:
Tomasz Prasał:Wiem gdzie takie jest ale nie powiem, tajemnica służbowa ;]


Twój post nic nie wniósł (wiem ale nie powiem), lepiej nie udzielaj sie na forum;P

Piotrze a byłeś na Kasprzaka? Obok Skierniewickiej?
Tam chyba jest CZS :-) słabo się rozglądałeś.



Wyślij zaproszenie do