Krzysztof Adam D.

Krzysztof Adam D. Business Solutions
Manager

Temat: MVNO

Ciekaw jestem jakie inwestycje muszą poczynić operatorzy MVNO przed uruchomieniem usługi? Licencja, koszty reklamy, dystrybucji...
Na pewno taki operator musi mieć własny system bilingowy i CRM do obsługi klientów. Czy coś jeszcze od strony technicznej?


Krzysztof Adam Dąbkowski edytował(a) ten post dnia 01.02.07 o godzinie 21:46

konto usunięte

Temat: MVNO

Wcale nie musi mieć własnego systemu billingowego, CRM jak najbardziej, reklama a i owszem, licencja też a dystrybucja zależy od modelu działania - np. mBank robi to za pośrednictwem strony i BOK.

Wszystkie dodatkowe koszty wynikają z modelu działania i strategii. Ile MVNO tyle przypadków :-)
Maciej Korczak

Maciej Korczak Koordynator Projektu

Temat: MVNO

Kwestia kosztów jaką poniesie MVNO, przed startem i w trakcie działalnośći, jest zależna min. od tego jaką działalność prowadzi firma która jest zainteresowana MVNO. Bo inne koszty poniósł myAvon, który jest firmą kosmetyczną i korzysta min. z BOK-U Orange i ich systemu bilingowania, a inne poniesie MNI, która jest firmą telekomunikacyjną posiadającą własne Call Center, własny system bilingowy który może zaimplementować do CRM. Pozatym profil usług, jakie chce oferować MVNO, też nie jest bez znaczenia.

POzdr. Maciek

konto usunięte

Temat: MVNO

Systemy billingowe tez stawiaja, voucher managementy itd.
Funkcjonalnosc oczywiscie znacznie ubozsza.
Sa rozne modele funkcjonowania.
Michał Słociński

Michał Słociński making things happen

Temat: MVNO

przede wszystkim musi mieć dużą bazę użytkowników :-)
Paweł G.

Paweł G. Starszy kierownik
projektu

Temat: MVNO

niekoniecznie, rynek masowy nie jest dla wszytskich chociaz jest kilka firm , ktore majac punkty dystrybucji uslug oraz punkty sprzedazy w calej polsce moga zawojowac rynek np. Ruch i Kolporter
(kioski gdzie dostarczaja prase i etc.( w kazdej wiosce), duza baza klientow-prenumeratorów itp), ale watpie czy o tym mysla. Wystarczy jak beda sprzedawac tylko karty pre-paid. A czego potrzbuja aby to zrealizowac? Niczego tylko umowy.Paweł Gawłowski edytował(a) ten post dnia 17.08.07 o godzinie 19:03

konto usunięte

Temat: MVNO

MVNO - np. Tesco - klientow duzo ale czy mozna to nazwac "baza"?
Nawet jesli maja jakies punkty lojalnosciowe czy cos takiego ;)

konto usunięte

Temat: MVNO

W zasadzie mamy 3 rodzaje MVNO:
- Service Provider
- Enhanced Service Provider
- Full MVNO
Koszty są uzależnione od modelu. Oczywiście w odniesieniu do kosztów należy pamiętać o podziale CAPEX / OPEX. Koszty wdrożenia vs koszty utrzymania są zależne od opcji.
Oddzielnym zagadnieniem jest jaka firma zostaje MVNO. Jeżeli mówimy o operatorze stacjonarnym lub ISP to można sobie wyobrazić, że cześć systemów provi i billingowych + CRM zapewne będzie w posiadaniu firmy. Będą one wymagać pewnych przeróbek. Takie firmy skorzystają zapewne z opcji stania się ESP lub fullem. Drugą stroną medalu są firmy nie posiadające najmniejszego doświadczenia w tym segmencie rynku. Takie firmy zapewne wybiorą opcję SP, co będzie się wiązać z zupełnie innym rozkładem środków, które pochłonie wdrożenie i utrzymanie.
Marek Chojnacki

Marek Chojnacki Kierownik Projektu,
Polkomtel Sp. z o.o.

Temat: MVNO

Jakie koszty musi ponieść zależy od tego co w ramach umowy zaoferuje MNO i od chęci wydawania pieniędzy przez właściciela mvno.
Centertel na ten przykład dostarcza CRM, platformę prepaid - teoretycznie więc nic tylko ruszać z usługami prepaid. Praktyka nie jest już tak różowa. Platforma jest na tyle skomplikowana, że w zasadzie wymaga zewnątrznych urządzeń, jak serwery doładowań, czy promocji. A to kosztuje i to nie mało.

Kolejna sprawa to opłaty wynikające z umowy z mno. Obowiązuje mnie tajemnica, więc powiem tylko, że nie są to małe pieniądze.

Kolejne koszty pojawiają się jeśli mvno chce oferować usługi postpaid i mno nie godzi się na dostarczenie takiej platformy. U nas nowy OSS był potrzebny, by to obsłużyć.

Powyżej to opłaty obowiazkowe, na które zgodnie z komunikatami prasowymi, MNI wydała 10 mln złotych.

Reklama to sprawa indywidualna każdego mvno. Nie widziałem jednak u żadnego z polskich mvno jakichś agresywnych kampanii. Jeśli jednak ktoś wywali na uruchomienie niszowego biznesu tyle kasy, to co tu mówić o kilejnych milionach na reklamę.
Michał Piątkowski

Michał Piątkowski Polska Telefonia
Cyfrowa Sp. z o.o.,
Ekspert ds.
Regulacji

Temat: MVNO

Zgodnie z niektórymi wypowiedziami powyżej kwestia kluczowa to model współpracy.

W modelu SP, MNO jest w stanie zrobic wszystko za SP, oczywiście poza kwestiami marketingu i dystrybucji. Wszystko mozna dogadac w umowie. Oczywście najwazniejsze sa rozliczenia międzyoperatorskie;-) to jest w sumie najciekawcza częśc konkretnej umowy.

Myslę, że MNO sa w stanie wręcz niezwłocznie wprowadzać tych, którzy chca byc SP.

Natomiast Full MVNO to juz bardziej skomplikowana sprawa

konto usunięte

Temat: MVNO

Należy jeszcze wspomnieć o modelu współpracy z MVNO typu branded reseller. W tym modelu MNO jest operatorem telekomunikacyjnym, jednak wykorzystany jest brand i kanał dystrybucji partnera. Poza nakładami marketingowymi (często współdzielonymi z MNO) nie wymaga większych nakładów.
Artur Złotkowski

Artur Złotkowski menedżer bankowości
prywatnej, BZ WBK
S.A.

Temat: MVNO

wszystko ładnie pięknie tylko jedno takie MVNO ruszyć nie może grrr (MNI)
Michał Piątkowski

Michał Piątkowski Polska Telefonia
Cyfrowa Sp. z o.o.,
Ekspert ds.
Regulacji

Temat: MVNO

Artur chyba długo Cie w Polsce nie było;-)

konto usunięte

Temat: MVNO

Iwona Bazan:
Należy jeszcze wspomnieć o modelu współpracy z MVNO typu branded reseller. W tym modelu MNO jest operatorem telekomunikacyjnym, jednak wykorzystany jest brand i kanał dystrybucji partnera. Poza nakładami marketingowymi (często współdzielonymi z MNO) nie wymaga większych nakładów.


no właśnie. w nomenaklaturze coraz bardziej popularnej w Europie pojawia się pojęcie resellera, jako operatora działającego wyłącznie na marży z usług. W nomenklaturze niektórych europejskich NRA stosowane jest w tym przypadku pojęcie Service Providera (ale nie jako modelu MVNO).

moim zdaniem (wg stopnia samodzielności wobec hosta):

1. Reseller
2. SP (chociaż nie potrafię dokładnie zdefiniowac różnicy między SP a reseller'em)
3. Enchased MVNO (zdecydowanie najmniej rozpowszchniony)
4. Full MVNO (zwany często Pure MVNO)
....
5. MVNE - (np. MNI chce odsprzedawać ruch hurtowo z własną marżą)

PS fajnie spotkać znajomych z PTC...:)
Marcin Szwebs

Marcin Szwebs Analityk, Ericpol
Telecom

Temat: MVNO



no właśnie. w nomenaklaturze coraz bardziej popularnej w Europie pojawia się pojęcie resellera, jako operatora działającego wyłącznie na marży z usług. W nomenklaturze niektórych europejskich NRA stosowane jest w tym przypadku pojęcie Service Providera (ale nie jako modelu MVNO).

moim zdaniem (wg stopnia samodzielności wobec hosta):

1. Reseller
2. SP (chociaż nie potrafię dokładnie zdefiniowac różnicy między SP a reseller'em)

No właśnie, może Service Provider dostarcza ... serwis :-), a same usługi podstawowe (usługi przenoszenia/teleservices) są oferowane bezpośrednio przez "infrastrukturalnego operatora" bez żadnego resellera.

Spotkałem się z taką teoretyczną możliwością przy okazji wdrażania/administrowania aplikacją "Virtual Private Networks" (w praktyce operator sam był sobie service providerem). Jest serwis VPN dla abonentów, jest hierarchiczna struktura subskrybcji, a na samej górze są service providerzy właśnie (tyle że w rzeczywistości operatorzy definiowali jednego service providera czyli siebie, niemniej mogli udostępnić innym providerom taką mozliwość - oferowania sewisu VPN swoim klientom).


3. Enchased MVNO (zdecydowanie najmniej rozpowszchniony)
4. Full MVNO (zwany często Pure MVNO)
....
5. MVNE - (np. MNI chce odsprzedawać ruch hurtowo z własną marżą)
>

konto usunięte

Temat: MVNO

Różnica pomiędzy branded resellerem a service providerem jest następująca:
Branded reseller działa na bazie marzy od usług - najlepszym przykładem byłaby Heyah, jako osobna firma sprzedająca subbrand Ery.

Service provider sam i na własny rachunek oferuje SWOIM klientom usługi telekomunikacyjne. Podstawowa różnica to własność bazy abonenckiej.
Bogdan Zytka

Bogdan Zytka menedżer , Accenture

Temat: MVNO

Marek Chojnacki:
Jakie koszty musi ponieść zależy od tego co w ramach umowy zaoferuje MNO i od chęci wydawania pieniędzy przez właściciela mvno.
Centertel na ten przykład dostarcza CRM, platformę prepaid - teoretycznie więc nic tylko ruszać z usługami prepaid. Praktyka nie jest już tak różowa. Platforma jest na tyle skomplikowana, że w zasadzie wymaga zewnątrznych urządzeń, jak serwery doładowań, czy promocji. A to kosztuje i to nie mało.

Lepiej mówić o sobie a nie o konkurencji - informacje będą dokładniejsze. Akapit powyżej to oczywiście bzdura.
Marek Chojnacki

Marek Chojnacki Kierownik Projektu,
Polkomtel Sp. z o.o.

Temat: MVNO

Bogdan Zytka:
Marek Chojnacki:
Jakie koszty musi ponieść zależy od tego co w ramach umowy zaoferuje MNO i od chęci wydawania pieniędzy przez właściciela mvno.
Centertel na ten przykład dostarcza CRM, platformę prepaid - teoretycznie więc nic tylko ruszać z usługami prepaid. Praktyka nie jest już tak różowa. Platforma jest na tyle skomplikowana, że w zasadzie wymaga zewnątrznych urządzeń, jak serwery doładowań, czy promocji. A to kosztuje i to nie mało.

Lepiej mówić o sobie a nie o konkurencji - informacje będą dokładniejsze. Akapit powyżej to oczywiście bzdura.

Kolego, do końca lutego 2008r. byłem szefem produktu w MNI Telecom i twórcą linii produktowej simfonii. Należałem do core teamu w projekcie "mvno" w MNI. "Omnissimo" dla partnerów mvne MNI (np. Crowleya)to też moja robota.
Nie zmienia tego fakt, że teraz pracuję dla Polkomtela.
Co jest bzdurą w mojej wypowiedzi ?
Oba wymienione serwery dostarczyło Accenture, zapytaj może Pawła Szczypka (przepraszam jeśli przypadkowo przekręciłem nazwisko)Marek Chojnacki edytował(a) ten post dnia 29.03.08 o godzinie 21:50
Bogdan Zytka

Bogdan Zytka menedżer , Accenture

Temat: MVNO

Marek Chojnacki:
Bogdan Zytka:
Marek Chojnacki:
Jakie koszty musi ponieść zależy od tego co w ramach umowy zaoferuje MNO i od chęci wydawania pieniędzy przez właściciela mvno.
Centertel na ten przykład dostarcza CRM, platformę prepaid - teoretycznie więc nic tylko ruszać z usługami prepaid. Praktyka nie jest już tak różowa. Platforma jest na tyle skomplikowana, że w zasadzie wymaga zewnątrznych urządzeń, jak serwery doładowań, czy promocji. A to kosztuje i to nie mało.

Co jest bzdurą w mojej wypowiedzi ?

Stwierdzenie 1:
" Platforma jest na tyle skomplikowana, że w zasadzie wymaga zewnątrznych urządzeń jak serwery doładowań, czy promocji"
Nie wymaga; MNI chciało bo miało inne cele biznesowe.

Stwierdzenie 2:
"A to kosztuje i to nie mało." - to też kwestia tego ile to jest "nie mało". Nie chcę na publicznym forum podawać kwot, bo jest to co najmniej nieprofesjonalne. Ale koszt 2 powyższych modułów stanowi ułamek kwot jakie się na rynku płaci za "skomplikowane" elementy sieciowe (a tak przy okazji nie są to urządzenia tylko systemy).

Szkoda że się nie spotkaliśmy gdzieś na projekcie ;)
Marek Chojnacki

Marek Chojnacki Kierownik Projektu,
Polkomtel Sp. z o.o.

Temat: MVNO

Może i szkoda,

1. Sam Paweł mówił o skomplikowaniu przegródek z środkami(było ich tyle, że zapamiętałem tylko General Cash), kaskad, języka API w IN, itd... pokazywał schematy, mam nawet chyba XLS ze strukturami, a nawet z przykłądową promocją pakietową. Tu naprawdę trzeba dobrego informatyka, który nad tym zapanuje, albo serwerów o których piszę. Nawet drobna pomyłka to źle działająca promocja. A na nich wszystko się opierało, bo zmiana taryfy to żądanie zmiany i miesiące jego relizcaji. To co piszesz (brak wymagania na te serwery) jest prawdą w przypadku mvno, które raz zrobi promocję i nie chce jej zmieniać. A jeśli już zechce to zapłaci za to odpowiedniej firmie, prawda ? ;-)

Bez serwerów - to nie rozwiązanie dla operatora, który musi być elastyczny by konkurować na rynku..

2. Ale bez podania choćby rzędu kwot nikt z czytających nie jest w stanie określić czy "to mało czy dużo". Ja znam ten rząd i jak dla mnie dużo, a nawet bardzo dużo. W szczególności jeśli to się porówna z rzędem opłat za np. uruchomienie usługi przez MNO ;-).Marek Chojnacki edytował(a) ten post dnia 01.04.08 o godzinie 14:50

Następna dyskusja:

MVNO - jak oceniacie ofertę?




Wyślij zaproszenie do