Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

Czytam sobie warunki promocji Elastycznej na DSL-e i mam pewną wątpliwość. Najpierw fragment regulaminu :

"W przypadku jednostronnego rozwiązania Umowy przez Abonenta lub przez TP z winy Abonenta, przed upływem terminu, na jaki Umowa została zawarta, Abonent zobowiązany jest do uiszczenia kwoty (brutto) stanowiącej równowartość przyznanych Abonentowi ulg określonej w ust. 11 [b]lub 12 za pozostałe Okresy Rozliczeniowe od dnia rozwiązania Umowy do dnia jej obowiązywania wskazanego przez strony w Umowie lub Aneksie"

Słusznie, ale cały szkopuł w opłacie instalacyjnej. Z jednej strony wielkość tej ulgi jest wyraźnie określona, ale z drugiej strony nie jest ona rozliczana comiesięcznie. Jeśli ktoś podpisuje umowę np. na 24 miesiące i zechce ją zerwać np. dwa miesiące przed terminem, robi wielką różnicę, jak zostanie obciążony, skoro ulga ta wynosi np. 750 zł netto. Jaka będzie ta część kary za odstąpienie od umowy (oczywiście poza karą liczoną od opłat abonamentowych) ? Audiotele :

A/ 750 zł
B/ 2/24 x 750 zł
C/ 22/24 x 750 zł
D/ 0 zł
E/ to zależy od tego, czy klient rozwiązuje umowę i oddaje modem, czy przechodzi z usługą (i modemem) do innego operatora w ramach BSA.

Chodzi mi zarówno o opinię fachowców z TPSA, ale również określenie przez innych uczestników rynku, jak to właściwie POWINNO wyglądać.

W przeciwieństwie do innych Audiotele, złotych gór nie obiecuję, ale piwo mogę postawić :-)

konto usunięte

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

Ustawa nadrzędna, czyli Prawo Telekomunikacyjne stanowi

W przypadku zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych,
w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej, związanego z ulgą przyznaną abonentowi, wysokość roszczenia z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta lub przez dostawcę usług z winy abonenta przed upływem terminu, na jaki umowa została zawarta nie może przekroczyć wartości ulgi przyznanej abonentowi pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania

W umowie powinny być jasno zapisane albo ulgi jakie zostały w niej przyznane, albo świadczenia, których wartość w związku z promocją została obniżona. Wyszedłbym więc od tego co zostało zapisane w umowie. Moim zdaniem wysokość opłaty instalacyjnej również rozlicza się proporcjonalnie.

konto usunięte

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

Jeżeli opłata instalacyjna wynosi np. 750zł, a miesięczna 200zł w standardzie (czyli przy umowie na czas nieokreślony),

a w warunkach umowy określono, że instalacja wynosi 1zł (749zł ulgi instalacyjnej), a miesięczna opłata 50zł (150zł ulgi miesięcznie), to w 22 miesiącu wygląda to następująco:

należy zwrócić operatorowi (tepsie) 749zł ulgi instalacyjnej + 22 x ulga miesięczna (22 x 150zł) - czyli im później chcemy rozwiązać umowę, tym kara jest wyższa;)

Oczywiście w wyjątkowych sytuacjach umowa może zawierać inne zapisy, ale tak jest przeważnie..

Mam nadzieję, że pomogłem:)
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

Marcin Mielziuk:
im później chcemy rozwiązać umowę, tym kara jest wyższa
Właśnie nie... przeczytaj cytowany na wstępie przeze mnie fragment regulaminu... wyraźnie jest "za POZOSTAŁE".
Krzysztof N.

Krzysztof N. eRecruiter.pl

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

Krzysztof Wie.rszelis:
Marcin Mielziuk:
im później chcemy rozwiązać umowę, tym kara jest wyższa
Właśnie nie... przeczytaj cytowany na wstępie przeze mnie fragment regulaminu... wyraźnie jest "za POZOSTAŁE".
Czyli odwrotnie
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

Krzysztof Nowacki:
Krzysztof Wie.rszelis:
Marcin Mielziuk:
im później chcemy rozwiązać umowę, tym kara jest wyższa
Właśnie nie... przeczytaj cytowany na wstępie przeze mnie fragment regulaminu... wyraźnie jest "za POZOSTAŁE".
Czyli odwrotnie

Odwrotnie, czyli prawidłowo, bo jeżeli ktoś przez 22 miesiące korzystał z ulgi, a przez dwa nie, płaci "karę" za te dwa miesiące. W dalszym ciągu jednak nie mamy wyjaśnionej sprawy opłaty instalacyjnej.

Ciekawe jest to, że nie chce się wypowiedzieć żaden przedstawiciel TP... Jeśli to kwestia niechęci do upubliczniania tej informacji, o wiadomość na prv też bym się nie pogniewał.
Paweł G.

Paweł G. Starszy kierownik
projektu

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

na zdrowy rozsądek
ulga w instalacji nie jest ulgą w abonamencie
więc karą za rozwiązanie umowy powinna być różnica cenowa(pomiędzy abonamentem zwyczajnym a promocyjnym) w abonamencie za niewykorzystane miesiące + całość różnicy w opłacie instalacyjnejPaweł Gawłowski edytował(a) ten post dnia 29.08.09 o godzinie 20:21
Maciej B.

Maciej B. PR, media,
telekomunikacja,
kolej. Albo
odwrotnie :-)

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

Paweł Gawłowski:
na zdrowy rozsądek
ulga w instalacji nie jest ulgą w abonamencie

Ustawa mówi dość jasno:

wysokość roszczenia z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta lub przez dostawcę usług z winy abonenta przed upływem terminu, na jaki umowa została zawarta nie może przekroczyć wartości ulgi przyznanej abonentowi pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania

czyli wszystkich ulgMaciej B. edytował(a) ten post dnia 29.08.09 o godzinie 22:26
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

Maciej B.:
Ustawa mówi dość jasno
Polemizowałbym. Po pierwsze, jest tylko określenie, czego nie może przekroczyć, a nie ile ma wynosić, po drugie - pytanie, w którym momencie jest przyznawana ulga w opłacie instalacyjnej ? Jeśli uznać, że przy rozpoczęciu umowy, niby OK - rozumiem, że obstawiasz wariant B. Ale co wtedy, jeśli jest to przedłużenie wcześniej zawartej umowy ? Czyli : przyznano ulgę instalacyjną np. cztery lata temu, później - po przedłużeniu umowy - ta ulga w warunkach promocji dalej funkcjonuje, ale de facto nie jest ponownie udzielana, bo przecież została już udzielona przy poprzednim okresie umownym (przed jego przedłużeniem).
Marek Chojnacki

Marek Chojnacki Kierownik Projektu,
Polkomtel Sp. z o.o.

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

Jeśli umowa dobiega końca po okresie jej obowiązywania - wszelkie roszczenia wynikające z przyznanych ulg - ulegają całkowitemu rozliczeniu. Przedłużasz umowę - otrzymujesz kolejne ulgi i tylko z nich możesz być rozliczany.
Przykłądowo cennikowa opłata instalacyjna to 300 zł, abonament to 100 zł, w ramach promocji otrzymujesz na 24 m-ce instalację za 1 zł, abo za 20 zł. Twoje zobowiązania to 299zł+24*80=2219zł i to jest maksymalna kara jaką możesz zostać obciążony gdy roziążąesz umowę w pierwszym miesiacu.
Co miesiąc odliczane jest od niej 92,46 zł (po pełnym okresie rozliczeniowym). Tak więc rozwiązując umowę ww 22-gim miesiącu masz wypełnione 21 pełnych okresów, zostaje 3, więc kara to 3*92,46=277,38 zł.
Przedłużasz umowę - masz zainstalowaną usługę, więc zobowiązania z tego tytułu już nie masz, tylko 80 zł/mies z tytułu zniżki abonamentu. Chcesz tę umowę rozwiązać w 22 m-cu, bulisz 3*80zł=240 zł..
Typowa praktyka przy tworzeniu promocji
Maciej B.

Maciej B. PR, media,
telekomunikacja,
kolej. Albo
odwrotnie :-)

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

Marek Chojnacki:
Jeśli umowa dobiega końca po okresie jej obowiązywania - wszelkie roszczenia wynikające z przyznanych ulg - ulegają całkowitemu rozliczeniu. Przedłużasz umowę - otrzymujesz kolejne ulgi i tylko z nich możesz być rozliczany.


Całkowicie zgadzam się z powyższą tezą :-)

A co do "nie może przekroczyć...". Konstrukcja tzw. ulg jest w pełni wykorzystywana przez operatorów jako straszak, a nie jako wskazanie rzeczywistych kosztów. Proszę sobie obejrzeć nominalne cenniki neostrady (szczególnie abonamentu), czy tzw. aktywacji u operatorów komórkowych.
Krzysztof W.

Krzysztof W. profesjonalne cięcie
kosztów - zarabiamy
dla Ciebie

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

Marek Chojnacki:

Przedłużasz umowę - masz zainstalowaną usługę, więc zobowiązania z tego tytułu już nie masz
Może w dodatniej firmie tak jest, ale zauważ, że nie ma odrębnych regulaminów promocji np. elastycznej (TP, nie mylić :-)) - przedłużając umowę w nowej promocji podpisujesz taki sam, standardowy regulamin, zawierający ponownie zniżkę z tytułu opłaty instalacyjnej... Owszem, są tez promocje dla lojalnych klientów, uwzględniające wszystko tak, jak piszesz, ale przedstawiciel woli podpisać nową umowę promocyjną - podejrzewam, że z racji prowizji kwalifikującej to jako nową sprzedaż - a i operatorowi się to opłaca, bo związuje klienta na dłużej. Cierpi tylko logika i klient...
Marek Chojnacki

Marek Chojnacki Kierownik Projektu,
Polkomtel Sp. z o.o.

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

Problemem są tu przepisy mówiące, że promocja, którą można więcej niż 2 razy przedłużyć - przy trzecim przedłuzeniu - staje się z automatu ofertą cennikową.
Operatorzy w różny sposób zabezpieczają się przed tym. Jedni dbają by co 2 lata (lub częściej) pojawiały się nowe promocje, zastępujące obecnie obowiązujące, inni uniemożliwoają jej przedłużenie, zmuszając klienta do ponownego płacenia opłat instalacyjnych, itd..
Maciej B.

Maciej B. PR, media,
telekomunikacja,
kolej. Albo
odwrotnie :-)

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

Marek Chojnacki:
Problemem są tu przepisy mówiące, że promocja, którą można więcej niż 2 razy przedłużyć - przy trzecim przedłuzeniu - staje się z automatu ofertą cennikową.

A jaki to przepis? Nie kojarzę...
Marek Chojnacki

Marek Chojnacki Kierownik Projektu,
Polkomtel Sp. z o.o.

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

Nie pamiętam teraz dokładnie - czy to PT, czy inny przepis. Ostatni raz robiłem promocje w MNI Telecom jakieś 2 lata temu.

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

Kolega dowiedział się o promocji w TPSA - DSL za 169 zł netto miesięcznie. Zadzwonił do Telepunktu i uzyskał informację, że cena ta obowiązuje przez całe 12 miesięcy i zamówił przez telefon. Przyjechał monter i zainstalował drugie gniazdko do telefonu. Następnie kolega wybrał się do Telepunktu podpisać umowę i okazało się w Telepunkcie, że promocja nazywa się "od 169 zł netto" i tylko pierwszy miesiąc jest w tej cenie, następne są za 359 zł netto. Nie podpisał tej umowy. Podpisał jedynie wcześniej odbiór gniazdka od montera (tego samego dnia było montowane to gniazdko tylko że wcześniej). Kobieta w oddziale Telepunktu powiedziała, że nie może "odstąpić" od umowy, ponieważ została zawarta 4 października przez telefon i że podpisanie odbioru gniazdka od montera (12 października) jest równoznaczne z zawarciem umowy i że jeżeli chce zerwać umowę to ma zapłacić 180 zł. Napisałam powyżej "odstąpić" w cudzysłowie, ponieważ mój kolega nie miał pojęcia że coś takiego jak "odstąpienie" od umowy istnieje, więc nie mam pewności jak to nazwał, ale chodziło o to że on takich warunków w umowie nie zaakceptuje. Więc on tu nie chce zerwać umowy, bo taka w zasadzie nawet nie została zawarta - tak myślę, czy się mylę? Kiedyś tak było że jak się kupiło jakiś towar poza siedzibą sklepu, to ma się 10 dni na zwrot towaru - czy można tu takie coś zastosować? Znajoma twierdzi, że jeżeli kolega nie został poinformowany o możliwości odstąpienia od umowy to ma nawet 3 miesiące teraz na odstąpienie. Prawda? I jeszcze do tego kolegi dzwoniła kobieta z działu reklamacji TPSA i powiedziała, że pracownica Telepunktu twierdzi, że mój kolega znał warunki, że tylko pierwszy miesiąc jest za 169 zł netto.

P.S. Kolega założył tego drugiego DSL-a na firmę (pierwszego też), więc to chyba rzadzi się innymi prawami (jest podmiotem gospodarczym)

http://www.grupy.egospodarka.pl/TPSA-regulamin-DSL-a-d...

http://www.goldenline.pl/forum/2612545/rozwiazanie-umo...

Gdyby został od początku poinformowany o cenie to by w ogóle nie zakładał tego drugiego DSL, bo co prawda ten drugi jest dwa razy szybszy i "tylko" o 111 zł ostatecznie droższy + koszty zawieszenia numeru (21 zł), ale niepotrzebnie ma teraz 2 DSL i stracił wiele nerwów w wyniku wprowadzenia w błąd jakby nie było.Maria S. edytował(a) ten post dnia 14.10.11 o godzinie 22:51
Roman Janas

Roman Janas Tech. Sup. & Opr.
Supervisor, Amway
Polska Sp. z o.o.

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

Jeżeli umowa była zawierana telefonicznie to proponuję poprosić TP S.A. o nagranie z treścią rozmowy. Jeżeli w treści rozmowy podano inne informacje niż w treści umowy pisemnej to umowa pisemna w zaproponowanej treści nie będzie ważna. Warunki muszą być zgodne z tym co usłyszał w rozmowie telefonicznej.

Co do podpisu na protokole instalacji gniazdka to musiał otrzymać jego kopię przy odbiorze. Wszystko zależy co jest napisane na tym protokole. Wątpię jednak by podpisanie tego protokołu było równoznaczne z zawarciem umowy.

Jest jeszcze jedna kwestia. Nie wszystkie postanowienia reguluje sama umowa. Jezeli nie podpisał żadnego dokumenty, a przedewszystkim oświadczenia, że zapoznał się lub otrzymał regulamin to sama umowa również jest nie ważna.

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

Roman Janas:
Jeżeli umowa była zawierana telefonicznie to proponuję poprosić TP S.A. o nagranie z treścią rozmowy. Jeżeli w treści rozmowy podano inne informacje niż w treści umowy pisemnej to umowa pisemna w zaproponowanej treści nie będzie ważna. Warunki muszą być zgodne z tym co usłyszał w rozmowie telefonicznej.

Ok, tak zrobimy.
Co do podpisu na protokole instalacji gniazdka to musiał otrzymać jego kopię przy odbiorze.

Nie otrzymał.
Jest jeszcze jedna kwestia. Nie wszystkie postanowienia reguluje sama umowa. Jezeli nie podpisał żadnego dokumenty, a przedewszystkim oświadczenia, że zapoznał się lub otrzymał regulamin to sama umowa również jest nie ważna.

Niczego nie podpisywał, czyli nawet nie byłoby potrzeby proszenia TP S.A. o nagranie z treścią rozmowy?
Kolega z TP S.A. ma podpisaną wcześniejszą umowę na inny DSL - ale te dwie umowy nie mają związku?
Roman Janas

Roman Janas Tech. Sup. & Opr.
Supervisor, Amway
Polska Sp. z o.o.

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

Pani Mario,

O to nagranie to bym jednak poprosił i to w formie pisemnej. Zwykle nawet Banki miękną po takim liście.
Ryszard S.

Ryszard S. Wolny strzelec

Temat: jakie są elementy kary rozwiązanie promocyjnej umowy DSL?...

Krzysztof W.:
D/ 0 zł


Tyle mnie kosztowała kilka lat temu rezygnacja z Neostrady w promocji. Jak? Cesja numeru i umowy na telefon na innego abonenta.

Następna dyskusja:

Kary nałożone na zarząd TP




Wyślij zaproszenie do