konto usunięte
Temat: Cechy i funkcje społeczeństwa informacyjnego
Elementarne zasady społeczeństwa informacyjnego:wytwarzanie informacji,
przechowywanie informacji,
przetwarzanie informacji,
przekazywanie informacji,
pobieranie informacji,
wykorzystywanie informacji.
Właściwości społeczeństwa informacyjnego:
wytwarzanie informacji – masowy charakter generowanych informacji , masowe zapotrzebowanie na informację i masowy sposób wykorzystywana informacji,
przechowywanie informacji – techniczne możliwości gromadzenia i nieograniczonego magazynowania informacji,
przetwarzanie informacji – opracowywanie technologii i standardów umożliwiających m.in. ujednolicony opis i wymianę informacji
przekazywanie informacji – przekazywanie informacji bez względu na czas i przestrzeń,
pobieranie informacji – możliwość odbierania informacji przez wszystkich zainteresowanych,
wykorzystywanie informacji – powszechne, otwarte i nielimitowane korzystanie z internetu jako źródła informacji.
Funkcje społeczeństwa informacyjnego:
edukacyjna – upowszechnienie wiedzy naukowej oraz uświadamianie znaczenia podnoszenia kwalifikacji,
komunikacyjna – Społeczeństwo informacyjne ma za zadanie stworzenie możliwości komunikowania się wielu różnorodnych grup w obrębie całości społeczeństwa globalnego,
socjalizacyjna i aktywizująca – mobilizacja osób czasowo lub stale wyłączonych z możliwości swobodnego funkcjonowania społeczeństwa. (Cechuje się także wykonywaniem zawodu bez konieczności wychodzenia z domu i aktywizacją niepełnosprawnych),
partycypacyjna – możliwość prowadzenia debat i głosowania w internecie,
organizatorska – tworzenie warunków konkurencyjności na rynku
ochronna i kontrolna – stworzenie mechanizmów obrony obywateli i instytucji przed wirtualną przestępczością.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego w Europie
Za początek tworzenia społeczeństwa informacyjnego w Europie uznaje się rok 1994. Został wtedy opublikowany Raport Bangemanna (Europa i Społeczeństwo Globalnej Informacji. Zalecenia dla Rady Europy). Raport stał się przyczyną publicznej debaty na temat społeczeństwa informacyjnego. Zaproponowano w nim 10 inicjatyw w celu rozwoju nowoczesnych technik teleinformacyjnych. Obejmuje on obszary:
telepraca,
szkolenia na odległość,
sieci łączące uczelnie i jednostki badawcze,
usługi teleinformatyczne dla małych i średnich przedsiębiorstw,
zarządzanie ruchem drogowym,
kontrolę ruchu powietrznego,
sieci na użytek sektora zdrowia,
komputeryzację sektora zamówień publicznych,
transeuropejską sieć administracji publicznej,
infostradę dla obszarów miejskich.
W lipcu 1996 roku została opublikowana zielona księga "living and working in Information Society. People First.. Mówi on o konsekwencjach wynikających z transformacji oraz o wpływie nowoczesnych technologii (ICT) na ich życie. W projekcie e Europe – An information society for All (1999) określono cel budowy nowego typu społeczeństwa wykorzystującego możliwości tzw. nowej gospodarki. W roku 1999 opublikowano Zieloną Księgę Public Sector Information: a Key Resource for Europe wskazywał na korzyści dla obywateli i całej gospodarki płynące z wykorzystania technologii telekomunikacyjnych i informatycznych. Całościowy plan budowy społeczeństwa informacyjnego został uchwalony na posiedzeniu w Lizbonie 23–24 marca 2000 r. (strategia lizbońska). W 2000 roku na szczycie w Feira przyjęto plan działań eEurope 2002 – An Information Society for All. W Göteborgu został przyjęty plan który uznawał konieczność modernizacji i przyspieszenia reform w krajach kandydujących do Unii Europejskiej. Na szczycie w Sewilli został przyjęty plan eEurope 2005 Information Society for All który zobowiązał kraje członkowskie do:
rozwinięcia usług elektronicznych (e-government, e learning),
wprowadzenia elektronicznej opieki zdrowia (e-health),
zapewnienia powszechnego dostępu do internetu.
W maju 2005 roku na szczycie Rady Europy został przyjęty program European Information Society 2010 według którego technologie informacyjne są motorem trwałego wzrostu i warunkiem budowy społeczeństwa informacyjnego. Europa chce obecnie stworzyć Globalne Społeczeństwo Informacyjne.
źródło: WIKIPEDIA