Piotr Tomasz Piotrowski

Piotr Tomasz Piotrowski Inżynier Testów,
Analityk Danych,
Menedżer, Działacz
społ...

Temat: Zarządzanie relacjami z klientami w testowaniu

Witam,
Co możecie napisać o zarządzaniu relacjami/kontaktami z klientami w testowaniu? Chodzi mi na początek o ogólną teorię. Czy znacie jakieś książki, materiały, szkolenia na ten temat?
Pozdrawiam
Piotrek
Rafał D.

Rafał D. Head of Production,
Locon Sp. z o.o.

Temat: Zarządzanie relacjami z klientami w testowaniu

A co rozumiesz przez "klient" gdy patrzymy od strony testów?
Dariusz P.

Dariusz P. Wdrażanie i
zarządzanie
innowacją w
korporacjach, m.in.
R...

Temat: Zarządzanie relacjami z klientami w testowaniu

Piotr Tomasz Piotrowski:
Witam,
Co możecie napisać o zarządzaniu relacjami/kontaktami z klientami w testowaniu? Chodzi mi na początek o ogólną teorię. Czy znacie jakieś książki, materiały, szkolenia na ten temat?

Na tegorocznym TestWarez była prelekcja na ten temat. Poszukaj materiałów (chociaż ogólnie mówiąc nie są jakieś porywające - ale zawsze to jakiś początek).

Pozdr,
DP.
Piotr Tomasz Piotrowski

Piotr Tomasz Piotrowski Inżynier Testów,
Analityk Danych,
Menedżer, Działacz
społ...

Temat: Zarządzanie relacjami z klientami w testowaniu

Rafał D.:
A co rozumiesz przez "klient" gdy patrzymy od strony testów?
Niech to będzie każdy, kto odbiera wyniki pracy testera.
Rafał D.

Rafał D. Head of Production,
Locon Sp. z o.o.

Temat: Zarządzanie relacjami z klientami w testowaniu

Teraz już rozumiem tylko odpowiedzieć nie umiem ;)

Trzeba by bardziej poznać specyfikę.

Testowanie ma określony cel, to po pierwsze musi być jasne. Tu kontakt z "klientem" czyli powiedzmy PMem, i pośrednio klientem, polega po pierwsze na dobrym zrozumieniu czego ten oczekuje.

Jeżeli oczekuje jedynie znajdowania tyle ile się da błędów przy określonym efforcie to w sumie nie ma problemu.

Jeżeli natomiast jest kilka poziomów testowania i mamy kwestię "puszczania" dalej to mogą pojawić się problemy z presją o dostarczenie mimo problemów z testami (choć tu też wchodzą bardzo szerokie kwestie ogólnie rozumianej kultury czy tam dojrzałości projektu).

Chyba zresztą odbiegam od tematu bo chyba owe "zarządzanie kontaktami" to po pierwsze i najważniejsze dobre rozumienie potrzeb projektu.

Tak że znowu, temat szeroki i za bardzo nie wiadomo na czym dokładnie się skupić. Może dało by się skonkretyzować pytanie?
Piotr Tomasz Piotrowski

Piotr Tomasz Piotrowski Inżynier Testów,
Analityk Danych,
Menedżer, Działacz
społ...

Temat: Zarządzanie relacjami z klientami w testowaniu

Myślę że do dziedziny testowania mozna zaadoptować następującą teorię. Relacje między firmą a klientami przyjmują postać związku:
- podstawowego: sprzedawca sprzedaje produkt, ale nie prowadzi żadnych działań posprzedażowych,
- reaktywnego: sprzedawca sprzedaje produkt i zachęca klienta do skontaktowania się z firmą w przypadku pojawienia się jakichkolwiek pytań i problemów z jego strony,
- odpowiedzialnego: sprzedawca dzwoni do klienta wkrótce po zakupie, aby sprawdzić czy produkt odpowiada jego oczekiwaniom, ponadto stara się uzyskać od klienta sugestie dotyczące ulepszenia produktu bądź informacje o jakichkolwiek przyczynach niezadowolenia z zakupu, a informację te pozwalaja firmie na ciągłe udoskonalanie oferty,
- proaktywnego: sprzedawca lub inni pracownicy przedsiebiorstwa okresowo kontaktują się z klientem przekazując mu sugestie na temat sposobu wykorzystania produktu lub informacje o nowych ofertach,
- partnerskiego: przedsiębuiorstwo w sposób ciągły współpracuje z klientami w celu poszukiwania sposobów dostarczenia im większej wartości.
Piotr Tomasz Piotrowski

Piotr Tomasz Piotrowski Inżynier Testów,
Analityk Danych,
Menedżer, Działacz
społ...

Temat: Zarządzanie relacjami z klientami w testowaniu

W większych firmach informatycznych z racji specyfiki można zalecić do zastosowania marketing partnerski, który wymaga:
- identyfikacji kluczowych klientów,
- przydzielenie każdemu klientowi menedżera-opiekuna,
- opracowania zakresu czynności menedżera-opiekuna,
- sporządzenia rocznych i długotrwałych planow relacji z klientami przez menedżera,
- wyznaczenia generalnego menedżera nadzorującego pracę menedżerów-opiekunów.
Rafał D.

Rafał D. Head of Production,
Locon Sp. z o.o.

Temat: Zarządzanie relacjami z klientami w testowaniu

Pogubiłem się, możesz te teorie zilustrować przykładem "z życia"? Nie potrafię ich spasować z rzeczywistością.Rafał D. edytował(a) ten post dnia 08.12.09 o godzinie 23:29
Piotr Tomasz Piotrowski

Piotr Tomasz Piotrowski Inżynier Testów,
Analityk Danych,
Menedżer, Działacz
społ...

Temat: Zarządzanie relacjami z klientami w testowaniu

Rafał D.:
Pogubiłem się, możesz te teorie zilustrować przykładem "z życia"? Nie potrafię ich spasować z rzeczywistością.Rafał D. edytował(a) ten post dnia 08.12.09 o godzinie 23:29
Na przkład firma Englishtown ma ze mną związek proaktywny, tzn. dzwonią do mnie okresowo, sprawdzają czy mam jakieś pytania, prezentują swoja ofertę zwłaszcza w tym zakresie tego co jest dla mnie do wykorzystania w ramach wykupionego abonamentu.
Jakub Thiele-Wieczorek

Jakub Thiele-Wieczorek Software QA
Specialist/QA
Manager

Temat: Zarządzanie relacjami z klientami w testowaniu

Po Twoim przykładzie nadal nie widzę związku pomiędzy skopiowanymi przez Ciebie z niewiadomych źródeł (google podpowiada sciaga.pl) fragmentami definicji marketingu partnerskiego a relacjami tester-odbiorca testów. Są 2 możliwości - albo ja nie potrafię czytac ze zrozumieniem albo Ty nie rozumiesz tego co wklejasz (a raczej wklejasz bez zastanowienia, jakie tak naprawdę może to miec zastosowanie w procesie testowym ;) ). Patrząc na Twoje pozostałe posty, podejrzewam jednak tę drugą opcję.

Nota bene cytując tekst wypadałoby podac jego źródło/autora.

Pozdrawiam,
Kuba
Jakub Thiele-Wieczorek

Jakub Thiele-Wieczorek Software QA
Specialist/QA
Manager

Temat: Zarządzanie relacjami z klientami w testowaniu

Dodam jeszcze, że chocby przez szacunek do innych użytkowników forum wypadałoby zapoznac się z ich wypowiedziami zamiast prowadzic bezmyślny monolog (w dodatku cross-postowany z profeo.pl).
Piotr Tomasz Piotrowski

Piotr Tomasz Piotrowski Inżynier Testów,
Analityk Danych,
Menedżer, Działacz
społ...

Temat: Zarządzanie relacjami z klientami w testowaniu

Nota bene cytując tekst wypadałoby podac jego źródło/autora.
Oba teksty pochodzą z ksiązki "Marketing" autor Kotler.
Innym przykładem relacji z klientami zbliżonym do testowania jest firma, którą z inna firmą łączy relacja partnerska. Pierwsza firma dostaje od drugiej materiał do testowania plus ewentualnie dokładniejsze wytyczne co przetestować, testuje i dostarcza wyniki testów. W każdym etapie marketingu firmy pozostają ze sobą w stałym kontakcie.
Piotr Tomasz Piotrowski

Piotr Tomasz Piotrowski Inżynier Testów,
Analityk Danych,
Menedżer, Działacz
społ...

Temat: Zarządzanie relacjami z klientami w testowaniu

Jakub Thiele-Wieczorek:
Dodam jeszcze, że chocby przez szacunek do innych użytkowników forum wypadałoby zapoznac się z ich wypowiedziami zamiast prowadzic bezmyślny monolog (w dodatku cross-postowany z profeo.pl).
Zapoznaje się z wypowiedziami innych uzytkowników forum włącznie z innymi wątkami, innymi grupami z wyjątkiem tych do których nie mam dostępu oraz nawet z innymi serwisami zawodowymi.
Gdy nie widzę uwag, to w miarę postępu wiedzy uszczegóławiam zapytanie. Mam również wrażenie że inni nie znają odpowiedzi na postawione pytania, więc je zamieszczam, tak żeby mogli skorzystać z wiedzy. Nie chcę być tylko biorcą.

Temat: Zarządzanie relacjami z klientami w testowaniu

Być może Twoje mniemanie, że inni użytkownicy nie znają odpowiedzi na Twoje pytanie bierze się z tego, że:
1) Twoje pytania są zbyt ogólne
2) Twoje pytanie są niezrozumiałe
3) Twoje pytania nikogo nie interesują (analogiczna odpowiedź również na punkt: "więc je zamieszczam, tak żeby mogli skorzystać z wiedzy")
I co ma marketing Kotlera związanego z testowaniem? Wiadomo, że każdy aspekt szeroko pojętego zarządzania, marketingu i project managementu ma jakikolwiek związek z testowaniem, ale jak założysz na każdy aspekt osobny temat, to ja się chyba załamię.
Czy możemy na tym forum rozmawiać o bardziej konkretnych rzeczach, dotyczących testowania czy też szerzej pojętego Software Quality Assurance?
Rzeczy, o których piszesz (np. ten cytat z Kotlera) są dla wielu ludzi oczywiste i nie ma co na ich temat dyskutować
Rafał D.

Rafał D. Head of Production,
Locon Sp. z o.o.

Temat: Zarządzanie relacjami z klientami w testowaniu

Piotr Tomasz Piotrowski:
Nota bene cytując tekst wypadałoby podac jego źródło/autora.
Oba teksty pochodzą z ksiązki "Marketing" autor Kotler.
Innym przykładem relacji z klientami zbliżonym do testowania jest firma, którą z inna firmą łączy relacja partnerska. Pierwsza firma dostaje od drugiej materiał do testowania plus ewentualnie dokładniejsze wytyczne co przetestować, testuje i dostarcza wyniki testów. W każdym etapie marketingu firmy pozostają ze sobą w stałym kontakcie.

No, zgadza się (z tym że zamiast "marketing" powinno być "komunikacja"). Czy to kończy temat? Pytam bo tak jak poprzednicy też nie rozumiem celu jaki przyświecał pytaniu. Szukasz tylko teorii na temat relacji? Nie jest to nijak osadzone w rzeczywistości? Celem jest tylko podanie jakiejkolwiek odpowiedzi?
Piotr Tomasz Piotrowski

Piotr Tomasz Piotrowski Inżynier Testów,
Analityk Danych,
Menedżer, Działacz
społ...

Temat: Zarządzanie relacjami z klientami w testowaniu

Rafał D.:
Czy to kończy temat?
Z mojej perspektywy można zakończyć temat, ponieważ znalazłem już potrzebne podstawowe informacje, poszerzyłem horyzonty i połączyłem z testowaniem i innymi dziedzinami zarządzania.
Dziękuje za dotychczasowe wypowiedzi.
Jakub Thiele-Wieczorek

Jakub Thiele-Wieczorek Software QA
Specialist/QA
Manager

Temat: Zarządzanie relacjami z klientami w testowaniu

No proszę, "sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem" ("Oda do młodości" Mickewicza - żeby nie wyszło na to, że sam nie podaję źródeł) :)

W takim razie powodzenia w dalszym poszerzaniu horyzontów! ;)

Kuba

Następna dyskusja:

Zarządzanie testami




Wyślij zaproszenie do