Rafał Olejnik

Rafał Olejnik Produkt | Marketing
| Sprzedaż |
Doradztwo -
potrzebujesz...

Temat: Co jest ważne w oprogramowaniu ???

Mam pytanie niestety nie związane tak jak poprzednie tematy z poszukiwaniem specjalistów.

A więc - co ma największy wpływ na dobre, łatwe, bez stresowe i efektywne użytkowanie, oraz wdrażanie systemu.
- rodzaj oprogramowania
- rozpoznanie potrzeb klienta przez firmę sprzedającą system – a może przy sprzedaży oprogramowania nie ma to kompletnie żadnego znaczenia ??
- kompetencje osób wdrażających
- inne elementy – jakie ?

konto usunięte

Temat: Co jest ważne w oprogramowaniu ???

Ostatnio się natknąłem na stone http://www.bedemiecsap.pl/ może coś pomoże firmą które przymierzają się do SAP.


Marek Serek edytował(a) ten post dnia 09.03.07 o godzinie 00:32
Jan Rey

Jan Rey Project & Program
Manager, focused on
the business
readin...

Temat: Co jest ważne w oprogramowaniu ???

Rafał O.:A więc - co ma największy wpływ na dobre, łatwe, bez stresowe i efektywne użytkowanie, oraz wdrażanie systemu.
- rodzaj oprogramowania
- rozpoznanie potrzeb klienta przez firmę sprzedającą system – a może przy sprzedaży oprogramowania nie ma to kompletnie żadnego znaczenia ??
- kompetencje osób wdrażających
- inne elementy – jakie ?

Najważniejsza dla sukcesu wdrożenia jest:
1. publicznie okazywana determinacja prezesa,
2. nominowanie Sponsora projektu z obszaru jego głównych użytkowników,
3. obsadzenie własnych zespołów wdrożeniowych młodymi, bystrymi pracownikami, którzy są w firmie od dwóch lat, znają ją nieźle i mają w sobie potencjał wzrostu
4. zadbanie o poważny fundusz premiowy i ogłoszenie zgrubnej reguły podziałowej na początku wdrożenia (by fundusz motywował, a nie był tylko kosztem)
5. wykorzystywanie standardowych, sprawdzonych procesów SAP tam gdzie trafnie realizują cel, nawet jeśli dawniej robiono to odmiennie.

Powodzenia,
Janek

konto usunięte

Temat: Co jest ważne w oprogramowaniu ???

Najważniejsze dla sukcesu wdrożenia jest:
6. zwolnienie członków zespołów wdrożeniowych z 95% normalnie wykonywanych czynności.
7. przekazanie wiedzy do zespołów wdrożeniowych czym się różni wdrażanie oprogramowania konfigurowalnego (z zaszytymi procesami biznesowymi) od tworzenia systemu w narzędziu developerskim (biała kartka)

konto usunięte

Temat: Co jest ważne w oprogramowaniu ???

uogólniłabym punkt piaty:
5. przygotowanie koncepcji wdrożenia - przeanalizowanie procesów, analiza przepływu danych, zaprojektowanie zmian z uwzględnieniem funkcjonalności systemu

8. szkolenia użytkowników końcowych - im dokładniejsze tym lepiej. Prowadzenie szkolenia w stylu "jak mam poklikać żeby mi wyszło", przygotowanie dobrych manuali, wyraźne wskazanie zalet systemu - w odniesieniu do konretnego działu i całej firmy.
9. Słuchanie uwag użytkowników końcowych - bywają inspiracją do ulepszeń
Rafał R L.

Rafał R L. IT & Telco
Executive, CIO, BPM,
Interim & Innovation
Theo...

Temat: Co jest ważne w oprogramowaniu ???

Witam,
Rafał O.:
Mam pytanie niestety nie związane tak jak poprzednie tematy z poszukiwaniem specjalistów.

A więc - co ma największy wpływ na dobre, łatwe, bez stresowe i efektywne użytkowanie, oraz wdrażanie systemu.

Zadajesz moim zdaniem dwa pytania w jednym.

Zupełnie inne czynniki okreslają zadowolenie z użytkowania (U), a zupełnie inne bezproblemowość wdrożenia (W).
- rodzaj oprogramowania

Ani U ani W. Rodzaj oprogrmowania to tylko wybór technologii
- rozpoznanie potrzeb klienta przez firmę sprzedającą system – a może przy sprzedaży oprogramowania nie ma to kompletnie żadnego znaczenia ??

Trochę W ale nie U. Rozpoznanie potrzeb kliena, daje możiwość dokładnieszego rozplanowania wdrożenia vide większa jego bezproblemowość.
- kompetencje osób wdrażających

W ale nie U
- inne elementy – jakie ?

Jeden jedyny jeżeli chodzi o U - dobre zrozumienie przez Klienta a nie firmę wdrożeniową Jaka Potrzeba Biznesowa jest niezaspokojona. Jezeli klient dokładnie wie PO CO? a nie CO ma wdrożyć to mamy prawie 100% skucesu w U.

Jeden jedyny jezeli chodzi o W - dobre zrozumienie przez Firmę wdrażającą jaką potrzebę biznesową ma Klient. Czy kilent jest świadomy PO CO, a nie CO chce wdrożyć.

Nie zaplanujemy i opiszemy optymalnych dla Klienta procesów biznesowych bez wiedzy PO CO mu one.

I to jest clue programu.

Po długim czasie "dorastania" odkryłem, że problemy z wdrożeniem jak i uzytkowaniem pojawiają się zawsze gdy na początku pozwalamy sobie w dyskusji z nim (użytkownikami - klientami) na postawę - "Zrobię to co chcesz".
Inaczej mówiąc. Jeśli użytkownik czy tez klient przychodzi do mnie i prosi:
- a. Zrób mi taki system który da mi taki raport;
- b. Zainstaluj mi akcess-a.
To "spuszczam go na drzewo" i mówię "Nie... ty tego nie potrzebujesz".
Bo użytkownik/klient nie potrzebuje danego systemu lub rozwiązania.
On potrzebuje rozwiązania jego problemu biznesowego. I tylko tego.
Patrząc na powyższe przykłady:
ad a. Użytkownik nie potrzebuje raportu, tylko potrzebuje móc podjąć jakąś decyzje businessową, której konsekwencja będą jakieś działania. Należy mu więc dostarczyć coś co da mu możliwość podjęcia takiej decyzji. Czy to będzie raport czy interface czy cokolwiek innego, stanowić powinno wynik pracy zespołu projektowego. Ale na pewno nie część specyfikacji wymagań!

Ad b. Użytkownik nie potrzebuje akcess-a. On najprawdopodobniej potrzebuje możliwości obróbki danych po to by cos dalej z nimi zrobić. Czy to będzie akcess, czy interface do systemu konsolidacyjnego, to już efekt a nie wymaganie.

Od momentu, gdy w rozmowie z użytkownikiem/klientem i przy tworzeniu specyfikacji wymagań, próbujemy wspólnie odpowiedzieć i opisać problem od strony "Po co" a nie "Co" sprawy poszły w nieznaną dotąd stronę zadowolenia obu stron :)

Klient NIGDY nie potrzebuje nawet najwspanialej skonfigurowanego systemu!!! System jest tylko realizacją najbardziej optymalnego rozwiązania zmierzajacego do realizacji jakiejś konkretnej potrzeby.

Reszta, wymienianych prze Ciebie, czynników, jest ważna, aczkolwiek wtórna do czynnika pierwotnego - zrozumienia przez klienta "PO CO".

Pozdrawiam,Rafał Robert L. edytował(a) ten post dnia 16.04.07 o godzinie 22:26

konto usunięte

Temat: Co jest ważne w oprogramowaniu ???

Łał naprawde miło czyta się o takim samym podejście do bizenusu którego i ja jestem fanem czyli relacji win win. W polsce takie podjeście jest mało popularne, gdzie bardzo często Zleceniodawca traktuje Wykonawcę jako stronę która na pewno chce go oszukać lub się nie narobić.
A tak naprawde to mają wspólny cel i wystarczy rozmawiać i słuchać co mówi druga strona.
Bardzo często spotykam też kadrę zarządzająca bez elementarnych umiejętności komunikacyjnych, która zakłada że wie, nie pytając o nic (chyba wierzą w umiejętności czytania w myślach)

pozdrówka.Artur Jaworski edytował(a) ten post dnia 15.09.07 o godzinie 15:27

Temat: Co jest ważne w oprogramowaniu ???

Rafał Robert L.:
Witam,
Witam :)
Bardzo ładnie to napisałeś, ja co prawda nie mam wiele wspólnego przy SAP, ale mam styczność przy innych systemach dla biznesu.
Jeden jedyny jeżeli chodzi o U - dobre zrozumienie przez Klienta a nie firmę wdrożeniową Jaka Potrzeba Biznesowa jest niezaspokojona. Jezeli klient dokładnie wie PO CO? a nie CO ma wdrożyć to mamy prawie 100% skucesu w U.

Zgadzam się :)
Nie zaplanujemy i opiszemy optymalnych dla Klienta procesów biznesowych bez wiedzy PO CO mu one.
Oj z tym pozwolę sobie nie zgodzić do końca :) Oczywiście większość "informatyków" jest oderwanych od rzeczywistości i nie za bardzo wiedzą co klient chce osiągnąć, ale czasami, szczególnie menadżerom , trudno jest opisać co chcę osiągnąć. Oni sami wiedzą co, ale o przekaz już trudniej. Właście to jest trudno wyważyć. Z jednej strony dogłębne zrozumienie problemu jest bardzo ważne i przydatne. Ale czasami pytanie użytkownika/klienta "po co Ci to?" na prawdę może być nieistotne. Np. proszę o raport z SAP z takimi i takimi kolumnami aby móc zaimportować go do innego systemu. Czy to coś zmieni jak powiem po co dokładnie mi to jest potrzebne? Że pole np. z numerem asortymentu jest potrzebne do określenia rodzaju transportu, że istotne, żeby to a to pole było w tej i tej pozycji w raporcie? No raczej nie..... ale jeśli chodzi o cały proces, to rzeczywiście przydaje się ogólny (mniej lub bardziej) zarys.
Po długim czasie "dorastania" odkryłem, że problemy z wdrożeniem jak i uzytkowaniem pojawiają się zawsze gdy na początku pozwalamy sobie w dyskusji z nim (użytkownikami - klientami) na postawę - "Zrobię to co chcesz".

Niestety ja nie mam takiego doświadczenia jak Ty, ale mogę coś na ten temat powiedzieć
Wychodzę z takiego założenia... jakoś nie narzekam :) Jak czegoś się nie da zrobić to od razu wiedzą, że się nie da i że nie ściemniam :) Czy Twoim mottem nie jest:
"IT is for People and People are not for it" :)
Inaczej mówiąc. Jeśli użytkownik czy tez klient przychodzi do mnie i prosi:
- a. Zrób mi taki system który da mi taki raport;
- b. Zainstaluj mi akcess-a.
To "spuszczam go na drzewo" i mówię "Nie... ty tego nie potrzebujesz".
Bo użytkownik/klient nie potrzebuje danego systemu lub rozwiązania.

Ale powiedz mi czy na prawdę masz taką szeroką wiedzę, czy użytkownik coś potrzebuje czy nie? Skąd możesz znać wszystkie zależności. Dobre porównanie jest do lasu :)
Ty widzisz pojedyncze drzewa, menadżer (ktoś kto potrzebuje systemu) widzi cały las z pagórka obok... no chyba, że Ty widzisz za pagórka wiele lasów.
On potrzebuje rozwiązania jego problemu biznesowego. I tylko tego.
Patrząc na powyższe przykłady:
ad a. Użytkownik nie potrzebuje raportu, tylko potrzebuje móc podjąć jakąś decyzje businessową, której konsekwencja będą jakieś działania. Należy mu więc dostarczyć coś co da mu możliwość podjęcia takiej decyzji.

Tak, potrzebuje podjąć decyzję, z reguły na podstawie interpretacji cyferek (raportu/statyk)
Czy to będzie raport czy interface czy cokolwiek innego, stanowić powinno wynik pracy zespołu projektowego.

No nie przesadzajmy, że do każdej decyzji potrzebny jest zespół projektowy - zanim się zbierze, to dane i decyzja będą nieaktualne :) Klient czasami potrzebuje podjąć decyzję w kilka godzin (albo "na wczoraj"). Oczywiście jeśli jest to skomplikowany problem/zagadnienie to rzeczywiście potrzebny jest zespół.

We wszystkim potrzebny jest przede wszystkim zdrowy rozsądek i umiar. Dostosować system do wymagań użytkownika - a nie na odwrót. Wg. mnie to największy błąd informatyków projektujących systemy. "Musisz dostosować swoje procesy do naszego systemu" - mi się to nie za bardzo podoba.
Ad b. Użytkownik nie potrzebuje akcess-a. On najprawdopodobniej potrzebuje możliwości obróbki danych po to by cos dalej z nimi zrobić. Czy to będzie akcess, czy interface do systemu konsolidacyjnego, to już efekt a nie wymaganie.

Tak, ale czasami klient potrzebuje obrobić dane np. w excelu - SAP nie ma tak prostej edycji/obróbki/łączenia danych pomiędzy systemami jak excel.
Od momentu, gdy w rozmowie z użytkownikiem/klientem i przy tworzeniu specyfikacji wymagań, próbujemy wspólnie odpowiedzieć i opisać problem od strony "Po co" a nie "Co" sprawy poszły w nieznaną dotąd stronę zadowolenia obu stron :)

No u mnie nie zawsze się to sprawdza.
Klient NIGDY nie potrzebuje nawet najwspanialej skonfigurowanego systemu!!! System jest tylko realizacją najbardziej optymalnego rozwiązania zmierzajacego do realizacji jakiejś konkretnej potrzeby.

Reszta, wymienianych prze Ciebie, czynników, jest ważna, aczkolwiek wtórna do czynnika pierwotnego - zrozumienia przez klienta "PO CO".

Ja wolę jednak "CO?".
Pozdrawiam,Rafał Robert L. edytował(a) ten post dnia 16.04.07 o godzinie 22:26

Ja również pozdrawiam i liczę na rewanż w dyskusji :) Może dojdziemy do czegoś ciekawego :) (już doszliśmy)

Dzięki za ciekawe uwagi :)

Tom.
Rafał R L.

Rafał R L. IT & Telco
Executive, CIO, BPM,
Interim & Innovation
Theo...

Temat: Co jest ważne w oprogramowaniu ???

:)

Długo sie zeszło... ale obowiązki :(

Wracam więc do polemiki (jaki tam rewanż) :)
[author]Tomasz

konto usunięte

Temat: Co jest ważne w oprogramowaniu ???

Witam serdecznie,

z przyjemnością przeczytałem wypowiedzi i Twoje, Rafale i Janka Reya - marzy mi się projekt, w którym Wasze wypowiedzi były by wcielane w życie.

PozdrawiamDaniel Gaweł-Karwatka edytował(a) ten post dnia 20.06.07 o godzinie 16:02
Katarzyna G.

Katarzyna G. Starszy Specjalista
ds. Sprzedaży,
Takeda Polska Sp. z
o.o.

Temat: Co jest ważne w oprogramowaniu ???

Artur J.:
Najważniejsze dla sukcesu wdrożenia jest:
6. zwolnienie członków zespołów wdrożeniowych z 95% normalniewykonywanych czynności.

Niestety z tym jest problem. Kluczowym użytkownikom projektu pozostają - nadgodziny..

Następna dyskusja:

Czy nota OSS jest zaimpleme...




Wyślij zaproszenie do