Adam Walkowski

Adam Walkowski spec. d/s sprzedaży

Temat: Korekta rachunku z jedną pozycją

Witam,

Mam problem z wystawieniem korekty do rachunku.

Rachunek został wystawiony na nieodpowiedniego nabywcę w związku z czym konieczne jest wystawienie korekty do rachunku. Na rachunku jest tylko jedna pozycja:

Materiał: AB-1234 | Ilość docelowa: 1 | War. netto. 30,00 zł

Problem jest następujący - co powinienem zrobić, aby na wydruku korekty rachunku pojawiła się pozycja "PRZED KOREKTĄ" oraz "PO KOREKCIE", a więc:

PRZED KOREKTĄ:
1. AB-1234, SZT. 1, CENA 30,00 zł
PO KOREKCIE:
1. AB-1234, SZT. 0, CENA -30,00 zł
RAZEM: 0,00
(wydruk w takim kształcie życzy sobie księgowość)

Jeśli tworząc korektę wybiorę "Odrzucenie dokumentu", to na wydruku pojawi się wyłącznie pozycja "PRZED KOREKTĄ". Próbowałem też zmienić "ilość docelową" z "1" (sztuki) na "0", ale pojawia się błąd. Różne manipulacje w zakładce "Warunki" (próby zmiany w ZCEN "stawki" lub "J.cen") także nie przyniosły żadnego rezultatu.

Czy ktoś z Was ma jakieś propozycję rozwiązania tego problemu?

Z góry dziękuję za wszelkie sugestie.
Paweł B.

Paweł B. Director, SAP
Business
Development, EY

Temat: Korekta rachunku z jedną pozycją

Adam Walkowski:
Witam,

Mam problem z wystawieniem korekty do rachunku.

Rachunek został wystawiony na nieodpowiedniego nabywcę w związku z czym konieczne jest wystawienie korekty do rachunku. Na rachunku jest tylko jedna pozycja:

Materiał: AB-1234 | Ilość docelowa: 1 | War. netto. 30,00 zł

Problem jest następujący - co powinienem zrobić, aby na wydruku korekty rachunku pojawiła się pozycja "PRZED KOREKTĄ" oraz "PO KOREKCIE", a więc:

PRZED KOREKTĄ:
1. AB-1234, SZT. 1, CENA 30,00 zł
PO KOREKCIE:
1. AB-1234, SZT. 0, CENA -30,00 zł
RAZEM: 0,00
(wydruk w takim kształcie życzy sobie księgowość)


Przede wszystkim każdy system jest inaczej skonfigurowany, więc odpowiedź na to to wróżenie ze szklanej kuli.

Na oko jednak mi wygląda, że skoro sprzedałeś coś złemu nabywcy to powinieneś dokonać całkowitego zwrotu. Twoja propozycja wydruku wydaje się dość dziwna.

Dziwna, gdyż po korekcie powinno być 0 PLN, a razem powinno być 30 PLN do zwrotu.

Tak czy inaczej jeśli sprzedawałeś materiał magazynowy, to robisz zwrot całkowity.
Jeśli to był niemagazynowy (czyli nie ma dostawy) to korektę wartościową. Wygląda, że masz korektę w formacie dwupozycyjnym (RK). Powinieneś wtedy wpisać na drugiej pozycji ilośc 0, wartość 0. Z punktu widzenia księgowego powinno być dobrze (wartość dokumentu będzie 30 PLN, co zaksięguje się jako zmniejszczenie nalezności klienta). Wydruk powinien być ok, ale to zależy jak został zbudowany.

pozdrawiam
pb
Adam Walkowski

Adam Walkowski spec. d/s sprzedaży

Temat: Korekta rachunku z jedną pozycją

Bardzo dziękuję za odpowiedź!

Opiszę to wszystko raz jeszcze dodając zrzuty ekranu.

Korekta dotyczy towaru niemagazynowego.

Opcja pierwsza:
Tworząc korektę jako "Powód odrzucenia" wybieram "Odrzucenie dokumentu" (proszę nie zwracać uwagi na rozwiniętą listę "Powód zlecenia", którą nie ma w tym przypadku istotnego znaczenia).

Obrazek


Na wydruku pojawia się wyłącznie pozycja "PRZED KOREKTĄ"

Obrazek

mimo to wg mnie korekta została wykonana poprawnie (wartość korekty "zmniejszenie")

Opcja druga:
Tworząc korektę nie podaję powodu odrzucenia

Obrazek

jednak nie mogę zmienić "ilości docelowej" na wartość "0",
ani zmienić "stawki" na wartość ujemną.

Obrazek


Wydruk zdaniem księgowości jest OK, ale...

Obrazek

...moim zdaniem korekta została wystawiona błędnie (wartość korekty "zwiększenie"). Biorąc pod uwagę fakt, że pierwotnie rachunek wystawiono złemu nabywcy, korekta ma na celu zmniejszenie (do zera) kwoty pierwotnego rachunku (a nie zwiększenie tej kwoty).

Dodam jeszcze, że jeśli ilość sprzedawanego towaru jest większa, to bez problemu mogę zmienić "ilość docelową" z wartości np. "100" na "50", ale - jak już pisałem - nie mogę zmienić "ilości docelowej" na wartość "0".Adam Walkowski edytował(a) ten post dnia 22.08.10 o godzinie 10:23
Paweł B.

Paweł B. Director, SAP
Business
Development, EY

Temat: Korekta rachunku z jedną pozycją

Adam,
Generalnie moim zdaniem robisz to źle.
Trzeba na to spojrzeć od strony księgowania - jeśli chcesz zmniejszyć należność wobec klienta to wartość żadania korekty (całkowita) musi być równa wartości zmniejszenia.

Twój pierwszy przypadek - nie powinieneś odrzucać żadnej pozycji. Odrzucenie znaczy, że ta pozycja nie jest brana pod uwagę wię liczy się tylko pierwsza. W takim wypadku wartość Twojej korekty to 36,15. I księgowo jest to ok.
Natomiast masz zły wydruk...bo odrzuciłeś drugą pozycję...więc wydruk jej nie pokazuje.

Drugi Twój wydruk nie jest zgodny z tym co chcesz osiągnąć. Masz wartość przed korektą 36,15 i po korekcie 36,15 co znaczy, że nie zrobiłeś korekty, co zresztą widzisz na wydruku - wartość korekty masz zero :) Z punktu widzenia prawa - faktura ok.

Nie wiem, kto sprawdzał to w księgowości, ale wydruk jest zły bo nie jest to korekta z punktu widzenia należności klienta. On dalej jest Wam winien tyle samo!

Z punktu widzenia Twojego procesu - nie zrobiłeś żadnej korekty (a w księgach zaksięgowałeś na koncie klienta raz zmniejszenie należności o 36,15 i jednocześnie zwiększenie o 36,15...więc nie nie zmieniło jeśli chodzi o jego zobowiązania).

Powinieneś w opcji drugiej zrobić dwie rzeczy:
1. zmienić ilość w pozycji 11 na 0.
2. zminić cenę sprzedaży tej pozycji na 0.

Znaczyłoby to, że sprzedałeś 1 szt za 36,15, a powinieneś 0 szt za 0 PLN.

Wtedy wydruk byłby:
Przed korektą:
szt 1 36,15 35,16
Po korekcie:
szt 0 0 0

Razem 36,15

Wartośc korekty: zmniejszenie
Razem korekta: - 36,15

Jeśli system nie pozwala Ci wpisać wartości 0 w ilości, może to znaczyć, że używasz złego typu dokumentu...i tak jak Ci pisałem wcześniej powinieneś użyć zlecenia zwrotnego, żeby dokonać całkowitego zwrotu.

Btw. jeśli zostawisz ilość zero, a zmienisz tylko cenę na 0 to skorygujesz własciwie należności na koncie klienta. Tyle, że na wyrduku będzie wyglądać, że dałeś coś klientowi za darmo...ale to nie o to chodzi.

pozdrawiam
pb

btw. a nie macie wy jakiejś dokumentacji szkoleniowej po wdrożeniu? Proces korekty wartościowej i ilościowej powinien być tam opisany.
Marcin Wąsikowski

Marcin Wąsikowski Trade & Marketing
Development Manager

Temat: Korekta rachunku z jedną pozycją

Nie możliwe jest, abyś robiąc zamówienie zwrotne, nie mógł zmienić linii "po korekcie na 0". To właśnie jest cel tej funkcjonalności.
Po treści z Twojego postu "Tworząc korektę nie podaję powodu odrzucenia" wyraźanie widać, że pole "ilość docelowa" jest edytowalne...

Może wybierasz zły typ zamówienia?
Powód zwrotu, jaki wpisujesz, raczej na to nie wpływa, jedynie wypełnienie tego pola dowolną wartością jest obowiązkowe przy tworzeniu zamóienia zwrotnego.



Wyślij zaproszenie do