konto usunięte

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Witam!

Od pewnego czasu pracuję nad pewnym projektem dotyczącym tematyki sztucznej inteligencji oraz robotyki. Ostatnim czasem na GL próbowałem wykrzesać jakieś pomysły od użytkowników na reklamę - film (animowany, Tomek Bagiński i te sprawy) oraz pomysły na prezentację multimedialną dla inwestora/sponsora na mój projekt. Te dwie rzeczy po części udało mi się zrealizować, a niektóre pomysły wybiłem sobie z głowy.
Do rzeczy... Dziś zobaczyłem temat o reklamach dotyczących kampanii społecznych. Te reklamy wymyśla pewnie wiele głów, ale i tak wydaje mi się, że tematyka na reklamy o prędkości, o wypadkach, o alkoholu, o narkotykach była już przez wiele lat kreowana i miała dużo czasu na rozwinięcie się. Jedynym problemem była bezpośredniość, czyli odpowiedni przekaz.
No i zobaczyłem dziś tą reklamę: http://dailymotion.com/video/x1yhdg_road-safety-au...
Przez prawie 3 sekundy piękna para, z tyłu galopujący konik, wszystko pięknie, a za chwilę tego szczęśliwego chłopaczka rozgniata o murek pędzące auto i przytłacza jego dziewczynę. Z początku jestem szokowany przekazem, mówię: "O Boże", a chwilę potem nasuwa się refleksja, która informuje mnie no jakie te życie jest kruche. I następnym razem NAPEWNO, gdy będę chciał kogoś wyprzedzić to zastanowię się 100 razy...
Ta reklama dała mi też do myślenia nad moim problemem, czyli na skuteczną reklamę dotyczącą mojego projektu. Chodzi mi o taką reklamę, która spowoduje myśl jak ta w mózgu o wyprzedzaniu, która zdejmie mi nogę z gazu, to taka myśl która wyjdzie z mojej reklamy spowoduje myśl o przyszłości, o robotyce, o sztucznej inteligencji itd. itp. Chodzi o refleksję... To też trochę wkraczam na ścieżkę percepcji.
Jednak wszystko się sprowadza do przekazu. O pomysłowym przekazie... Pomóżcie mi i tym razem, jak można zrealizować taką bezpośrednią reklamę z odpowiednim przekazem do mojego projektu? Oczywiście nie chodzi mi o horror, wypadki itp., tylko o skuteczną reklamę... Proszę Was o pomysły i przemyślenia na ten temat...

Pozdrawiam,
PatrykPatryk J. edytował(a) ten post dnia 30.05.09 o godzinie 17:11
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Mechanizmy użyte w opisanej przez Ciebie reklamie (i podobnych) zostały opisane np. w książce "Made to Stick" autorstwa Chipa i Dana Heath (z tego co wiem, nie ukazała się w Polsce).

Idea generalnie sprowadza się do przyciągania uwagi i utrzymania jej (zapamiętania). Nasze mózgi są skonstruowane tak, by korzystać z uproszczeń -- jeśli znamy jakiś temat, to "puszczamy go mimo uszu", bo "i tak to wiemy". Dlatego reklamy te wykorzystują tzw. schematy (coś, co znamy, spodziewamy się, jak się potoczy) a następnie je łamią. Złamanie schematu powoduje ściągnięcie uwagi -- nasz mózg zaczyna pracować nad tym, dlaczego "maszyna przewidująca" zawiodła i co zrobić, żeby ją w przyszłości naprawić. Chłonie zatem odruchowo wszystko to, co wykracza poza schemat.

Oczywiście to "przełamywanie schematów" powinno być tak wymyślone, żeby przekazywać jakiś koncept -- facet siedzący w lodówce i grający na kobzie też przełamuje schemat, ale czy przekazuje coś wartościowego?

konto usunięte

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

dziękuje za wypowiedź... muszę jakoś sobie sprowadzić tą lekturę...

A może ktoś inny mi coś jeszcze podpowie?
Leszek Wolany

Leszek Wolany Digital marketing /
E-commerce Manager

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

nie wiem czy da się to w tak prosty sposób przełozyć na Twoją reklamę. pokazany wypadek silnie wpływa na nasze emocje, i pokazuje nam ze i nasze zycie moze sie w ten sposób zakonczyć. to odwołanie do najbardziej drastycznego scenariusza. nie widze logicznej opcji wywołania sztuczną inteligencją wstrząsu podobnego do wstrzasu spowodowanego kalectwem i smiercią ukochanej osoby w naszych ramionach.
Oczywiście schemat przełamywania schematów opisany powyzej może zadziałać, ale czy można sztuczną inteligencją az tak zagrać na naszych emocjach? cieżko bedzie

konto usunięte

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

no nie chodzi mi o tak silne emocje... Chciałbym tylko stworzyć reklamę która przełamie schematy i jednocześnie będzie sensowna i ciekawa... Macie jakieś pomysły?
Maciej Heba

Maciej Heba Marketing z
ukierunkowaniem na
Internetowy - ze mną
stron...

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

To Cię powinno zainspirować :-)

http://www.youtube.com/watch?v=qDpoAMIEIzA

szczególnie moment w którym wkładane jest serce może być fajną przenośnią dla AI

konto usunięte

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

do kogo chcesz przemówić? Po co? co chcesz wzbudzić, ergu samowzbudny;-)? Jeśliś Trurlowyznawcą - wiedzieć Ci trza, iże bladawce przejęte są i skłonne do elektroekstaz jeno gdy tzw. emocyje wzbudzisz u nich pierwotne, gdy los owych bladawców od kwantów i dżuli zależny zda się im samym pod ich kontrolą, która nagle wymyka się im na skutek sił potężnych acz technologicznie do opanowania łatwych...Wierzą oni w siłę papyru i thollara, których odpowiednie nahromadzeni zda się im tarczą przeciw włóczni złego, Bladawcom z początku wieku... Przeto imaginuj im iże płacąc na Twe konstrukcje, badania, lebo ucząc się robotyki i cybernetyki (o ile bladawcom dostępne nauki te być mogą zwłaszcza pleplepolonijnym) mogą uchrnić jeśli nie się to dziatwę swą uchronić przed n-tropią...
Pokaż jak jadąc polską naszą drogą ojczystą zasypia macierz bladawcza za kierownicą dziatki swe ku masce Tira wiedzie nieuchronnie...i jak dzięki Penestom wiodącym karawany Transformija ich entropija....
Ukaż górnika SzlonskoDonbaszskieho, któren prosto w metan płonący klatką zjeżdża i płonie bez szwanku wyciągając plon ziemi naszej albowiem dzieci bladawczych górników zaprojektowały roboty człekopodobne Schtig-R-R2D2...
Alboli dziecięctwo konstruktorów rzeczy juzernych i friendlnych libo pralka, zmywarka, odkurzacz, którzy odciagnięci od swych konstrukcyj k pracoogłupnym czynnościom jako czytanie Dobraczyńskiego, któren złoczyńskim się okazuje albowiem 100, 200, 300 lat opóźnia pojawienie się Spiderobota antyzawałowego, któren ponad korkami miejskim niczym deus et machina w jednym przywraca bladawcom zbudzenie regulując ich biotransformator...

konto usunięte

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Chcę stworzyć reklamę która będzie miała na celu zainteresowanie przydatnością sztucznej inteligencji oraz pokreślenie jej ważności w społeczności przyszłości...
Agnieszka Augustyn

Agnieszka Augustyn w poszukiwaniu
nowych wyzwań ...

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Paweł Boguszewski:
do kogo chcesz przemówić? Po co? [...]

Wow.
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Wiesz... tak jak sugerowano wyżej - zacząłbym od analizy grupy docelowej, insight'ów itd. itp.

Z tego co widzę to reklamować chcesz blog/wortal o tematyce "nowe technologie" (upraszczam). Siłą rzeczy nie jest to "towar" dla masowego odbiorcy. Rolę rozbijanego samochodu spełnić powinna darta na strzępy (powoli) lemowa "Cyberiada".

Tym przydługim wywodem chciałem jedynie rzec: nie szukaj kreacji na tym etapie, ta się znajdzie sama jak określisz sobie grupę docelową i jej charakterystykę czyli popracuj nad podstawą komunikacji.

p.s. IVO - bardzo fajna firma, trzymam za nich kciuki.
Stanisław Grabowski

Stanisław Grabowski Strategic Planning
Director

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

To co koledzy pzrede mna opisali (lamanie schematu) nazywane jest w psychologii teoria dysonansu poznawczego. To faktycznie ciekawe narzedzie, ale nielatwe do uzycia w komunikacji. Nie jest bowiem sztuka wymyslic jakis "dysonans" (na pohybel dysonansom!), ale jeszcze wykombinowac taki, tkory wspiera mysl ktora chcesz przekazac.
Ale zeby nie przedluzac...

Absolutnie zgadzam sie ze nalezy zaczynac od podstaw. Wiezy nie zbudujesz od iglicy.

Rozpisz sobie jaki jest cel jaki chcesz osiagnac. Dokladnie. Nie wystarczy zdawkowe "zainteresowac ludzi AI". Jakie stoja przed tym celem szanse, a jakie bariery? Jak te bariery mozna pokonac?

Warta takze przemyslenia jest grupa docelowa. Do kogo chcesz mowic? Czy jestes ich w stanie opisac... demograficznie? A moze nie... moze dziela wspolne zainteresowania? Jakie? Opinie?

Padlo w tym forum takze wazne slowo jakim jest Insight.
Warto pomyslec w jakie zeczy twoja grupa docelowa wierzy. Z czym sie identyfikuje. Z czym sie zgadza. Doby Insight to np takie zdanie po powiedzeniu ktorego osoby z grupy docelowej powiedza "kurcze, no faktycznie tak jest". :)
Z Insightami ciezka sprawa... bo czesto sa dobrze ukryte i nie ujawniaja sie w badaniach na poziomie swiadomym.

Zauwaz jak wiele reklam opartych jest na (jakims) insighcie.
Kosmetyki czesto opieraja sie na Insighcie "chce byc atrakcyjny".
Proszki do prania... "chce zeby moja rodzina byla ze mnie zadowolona". Ciuchy... "chce sie jakos wyroznic z tlumu". To luzne przyklady - niekoniecznie super dokladne, ale ilustruja temat :)

Kiedy bedziesz mial te trzy elementy (szanse/zagrozenia, grupa, insighty) mozna przystapic do tworzenia kampanii.
Prawie :)

Powodzenia!

konto usunięte

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Grzegorz Wszelaczyński:
Wiesz... tak jak sugerowano wyżej - zacząłbym od analizy grupy docelowej, insight'ów itd. itp.

Z tego co widzę to reklamować chcesz blog/wortal o tematyce "nowe technologie" (upraszczam). Siłą rzeczy nie jest to "towar" dla masowego odbiorcy. Rolę rozbijanego samochodu spełnić powinna darta na strzępy (powoli) lemowa "Cyberiada".

Tym przydługim wywodem chciałem jedynie rzec: nie szukaj kreacji na tym etapie, ta się znajdzie sama jak określisz sobie grupę docelową i jej charakterystykę czyli popracuj nad podstawą komunikacji.

p.s. IVO - bardzo fajna firma, trzymam za nich kciuki.


no nie vortal ani blog, tylko moją grupę i moją działalność oraz idee naszej grupy. ;)
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Nie obraź się ale wsio ryba ;)

Budowa komunikacji jedno ma imię i jej podstay są wspólne dla wszelkich "towarów".

Poza tym nie do końca się zgodzę "moja grupa, idee i działalność" to byt wielce nieokreślony, a wydaje się, że namacalną emanacją tego bytu jest właśnie blog - czy nie? Jeżeli tak to moim zdaniem idee,działalność itd. promujesz na blogu, a reklamować chcesz blog, tak by zwiekszyć jego zasięg. Działać więc będziesz dwutorowo - praowac nad jasnością i przystepnościa przekazu na blogu i promocją samego bloga.

A niezaleznie od tego czy mam w powyższym rację czy nie - własnie na takie pytania powinieneś sobie odpowiedzieć zanim zaczniesz szukac kreacji.

Powodzenia

konto usunięte

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Dziękuje bardzo za przemyślane komentarze. ;)

OK, prosto z mostu. Przyjmijmy, że zapomnicie o wszystkim co wcześniej powiedziałem.
Zadam Wam teraz pytanie: Czy macie pomysł na reklamę telewizyjną, której tematem ma być promocja grupy zajmującej się sztuczną inteligencją do szeroko pojętej grupy odbiorców mającej na celu reklamy adresu internetowego http://penesta.com i nazwy Penesta Technologies?
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

;)

prosto z mostu:

jaka jest grupa docelowa? jakie są benefity? jaka jest osobowość marki? czy istnieje wyróżnik? Jaki jest cel (wymierny) reklamy?

Nie zatrudniłbym agencji, która nie zadałaby mi powyższych pytań.

To chyba niepopularny w Polsce pogląd, ale marketing to w głównej mierze badania i liczby, kreacja to tylko ostateczny wykwit długiej, mrówczej pracy analitycznej.Grzegorz Wszelaczyński edytował(a) ten post dnia 28.11.07 o godzinie 20:49

konto usunięte

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

a jakbym powiedział : Teaser, czyli reklama wstępna, nie
zawierająca szczegółów, mająca wzbudzić zainteresowanie
konsumenta

Wiek od 17 lat wzwyż. Ta reklama ma zainteresować młodych ludzi oraz jednocześnie potencjalnych sponsorów działalnością mojej grupy.Patryk Jamróz edytował(a) ten post dnia 01.12.07 o godzinie 14:22
Stanisław Grabowski

Stanisław Grabowski Strategic Planning
Director

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Patryk Jamróz:
Czy macie pomysł na reklamę telewizyjną, której tematem ma być promocja grupy zajmującej się sztuczną inteligencją do szeroko pojętej grupy odbiorców mającej na celu reklamy adresu internetowego http://penesta.com i
nazwy Penesta Technologies?

Wybacz ale nie zrozumialem tego zdania.
Czy mozesz ujac to prosciej? Albo w zdaniu ktore nie bedzie 5-krotnie zlozone i bez przecinkow? :)

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Nie potrzebnie zawikłałem się na temat tego efektu... ale dobra... :)

Chcę pomysł na reklmę (teaser) na temat sztucznej inteligenjcjiPatryk J. edytował(a) ten post dnia 30.05.09 o godzinie 17:12
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Patryku - wiesz, klientwi nalegającemu wciska się jakiś chłam. W tym przypadku - puszczając wodze fantazji mógłbym polecić np. jakiś temat SF z niedomknietą figurą (czyli zabiegem majacym wywołac w ogladajacym cheć dopowiedzenia "reszty"). Np. taki Matrix kończacy sie sceną "red pill or a blue pill?" i tu cięcie i adres www.

To, z dobrą kreacją zrobi Tobie teaser, a w razie fiaska klient sie nie przyczepi, bo:
- utożsamienie targetu z targetem filmów SF samo sie narzuca przy sztucznej inteligencji,
- kreacja super,
- wejść na strone nastuka,
- zręcznie pomijamy temat benefitów i takich tam, przerzucając to zdanie na sama stronę.

A, że 99% wejść to bedą puste klikniecia... cóż... my swoją robotę zrobilismy dobrze.

Ale czy naprawde takiego własnie podejścia chcesz? Takich agencji jest u nas faktycznie - na pęczki.
Stanisław Grabowski

Stanisław Grabowski Strategic Planning
Director

Temat: Trudny temat (na reklamę) = skuteczna reklama - czy to...

Oj zgadzam sie z Grzesiem...

Partyku - nie zrozum mnie zle, bo uszczypliwosc moim celem nie bedzie... ale bladzisz.

Mam wrazenie ze albo nie udalo Ci sie nam przekazac co tak naprawde chcesz osiagnac, albo podchodzisz do tematu nieco... "od dupy strony" (wybacz :) ).

Nie do konca np rozumiem dlaczego wogole reklama TV?
I dlaczego teaser?

Czy moglibysmy zaczac od rozpisania tego, co chcesz zrobic na 2 poziomy:
1) Cel biznesowy (przyklad - zwieszenie sprzedazy koziego mleka ;) )
2) Cel komunikacyjny (np poinformowanie o kozysciach picia koziego mleka)

Potem mozemy sie wspolnie zastanowic nad grupa docelowa i wreszcie nad tym jak jej zakomunikowac to, co chcesz.

Pozdrawiam!

Następna dyskusja:

"Reklama zapachowa" - czy n...




Wyślij zaproszenie do