Przemysław Rataj

Przemysław Rataj art director /
designer

Temat: Komunikat prasowy czy reklama?

Witam wszystkich,

Chciałem zapytać czy ktoś wie cokolwiek na temat różnic prawnych pomiędzy wykorzystaniem materiałów graficznych w reklamie i komunikacie prasowym. Chodzi głównie o rozróżnienie: kiedy coś jest komunikatem prasowym, a kiedy reklamą i czy są jakieś ścisłe reguły, które to ustalają?

W tym konkretnym przypadku chodzi o mały konflikt dotyczący podobno komunikatu prasowego, ale okraszonego stopką z produktem i logiem sporej firmy z branży graficznej. Tłumaczenie wydawcy jest takie, że dopóki nie ma żadnych danych teleadresowych to jest to komunikat prasowy, ale coś mi tu nie gra, więc wolę zapytać ;)
Rafał Sylwester Świątek

Rafał Sylwester Świątek Pomożecie? Pomożemy!

Temat: Komunikat prasowy czy reklama?

Nie jest komunikatem prasowym coś, za co zapłacono. Zawsze jest to reklama, nawet jeśli ją nazwać artykułem sponsorowanym czy innym eufemizmem.

R.S.
Przemysław Rataj

Przemysław Rataj art director /
designer

Temat: Komunikat prasowy czy reklama?

Ok, dzięki, to już jakiś punkt zaczepienia.

Problem polega niestety dodatkowo na tym, że wydawca w odpowiedzi na maila z pytaniem o co właściwie chodzi, stwierdza najpierw, że nie rozumie zarzutów, bo "właściwie to chciał zareklamować autora poprzez tą stopkę, a nie odwrotnie" (czyli przyznaje, że to rodzaj reklamy), a potem w ogóle twierdzi, że stopka i ilustracja z copy to dwie zupełnie odrębne całości (czyli wycofuje się z tego co wcześniej).

Natomiast raz, że nie ma zupełnie rozróżnienia na te dwie części, a dwa, że ilustracja to digital painting, a stopka należy do, powiedzmy, jednego z głównych producentów tabletów graficznych, więc chcąc nie chcąc czyta się to jako reklamę produktu, który przecież do tego typu twórczości służy najcześciej. W dodatku na ilustracji widnieje copy "Uwolnij swoją kreatywność tak jak to robi (tu nazwisko)" - trudno nie połączyć tego w logiczną całość.

Finalnie wydawca może się tłumaczyć w ten sposób, że stopka jest komercyjna i reklamowa (i za nią ktoś zapłacił), a ilustracja z copy to tylko komunikat prasowy. Tylko, że tak czy siak jest to wykorzystanie ilustracji bez zgody (bo zgoda była, ale na użycie ich w artykule na temat samej autorki, nic poza tym), no i dochodzi zbieżność produktu i ilustracji. Poza tym jakoś ciężko mi uwierzyć, że wielka ilustracja i pasek na dole to nie całoformatowa reklama tylko dwie oddzielne rzeczy ;)
Paweł Kupper

Paweł Kupper Właściciel,
eithel.pl

Temat: Komunikat prasowy czy reklama?

Tak naprawdę sprawa raczej nie do rozstrzygnięcia bez sądu.

Rafał słusznie to opisał, ale wydawca nie da Ci zajrzeć w jego księgi podatkowe abyś sobie zobaczył czy zaksięgował kasę za to jako za reklamę, czy nie - patrz: był to komunikat prasowy.

Dlatego IMO np. sprzedając zdjęcie określić jasno pola eksploatacji: prasa - X zł. Wówczas czy będzie to reklama, czy komunikat - Ciebie to nie interesuje. Ktoś dla kogo to wykonałeś dał to wydawcy do publikacji w gazecie - jest winien tyle i tyle.

Następna dyskusja:

8 sek. plansza - Czy to je...




Wyślij zaproszenie do