Temat: Polska ma wciąż słaby wizerunek na świecie
ZARZĄDZENIE Nr 34 PREZESA RADY MINISTRÓW z dnia 30 marca 2004 r. w sprawie utworzenia Zespołu do Spraw Promocji Rzeczypospolitej Polskiej Na podstawie § 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 i Nr 80, poz. 717) zarządza się, co następuje: § 1.1. Tworzy się Zespół do Spraw Promocji Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej "Radą Promocji Polski". 2. Rada Promocji Polski jest organem opiniodawczo-doradczym Rady Ministrów. § 2. W skład Rady Promocji Polski wchodzą: 1) przewodniczący - minister właściwy do spraw zagranicznych; 2) wiceprzewodniczący - podsekretarz stanu wyznaczony przez ministra właściwego do spraw gospodarki; 3) członkowie - podsekretarze stanu wskazani przez: a) ministrów właściwych do: - kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, - nauki, - informatyzacji, - szkolnictwa wyższego, - oświaty i wychowania, - finansów publicznych, - turystyki, - rozwoju regionalnego, b) Ministra Obrony Narodowej, c) Sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej. § 3. Do zadań Rady Promocji Polski należy: 1) opracowanie projektów wytycznych oraz średnio i długofalowych strategii promocji Rzeczypospolitej Polskiej; 2) proponowanie mechanizmów współpracy organów administracji rządowej z organizacjami pozarządowymi, przedsiębiorcami, środowiskami twórczymi, środowiskami polonijnymi, kościołami i związkami wyznaniowymi na rzecz promocji Rzeczypospolitej Polskiej; 3) opiniowanie na wniosek Prezesa Rady Ministrów lub właściwego ministra projektów aktów prawnych lub innych dokumentów rządowych, których przedmiotem jest promocja Rzeczypospolitej Polskiej lub które mogą wywołać skutki w dziedzinie promocji Rzeczypospolitej Polskiej. § 4.1. Przewodniczący: 1) kieruje pracami Rady Promocji Polski i reprezentuje ją na zewnątrz; 2) zwołuje posiedzenia Rady Promocji Polski; 3) przewodniczy posiedzeniom Rady Promocji Polski; 4) powołuje i odwołuje sekretarza spośród urzędników służby zagranicznej będących urzędnikami służby cywilnej. 2. Przewodniczący składa Prezesowi Rady Ministrów roczne sprawozdanie z działalności Rady Promocji Polski, w terminie do dnia 31 marca roku następnego. § 5.1. Wiceprzewodniczący zastępuje przewodniczącego w razie jego nieobecności lub na jego polecenie, w przewodniczeniu posiedzeniom Rady Promocji Polski. 2. Sekretarz: 1) sporządza protokoły z posiedzeń Rady Promocji Polski; 2) przygotowuje sprawozdania, o których mowa w § 4 ust.2; 3) prowadzi bieżącą korespondencję dotyczącą prac Rady Promocji Polski. § 6.1. Do podjęcia przez Radę Promocji Polski uchwał wymagana jest zwykła większość głosów przy obecności co najmniej 2/3 członków Rady Promocji Polski. 2. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego. § 7.1. W celu realizacji zadań rady Promocji Polski przewodniczący może tworzyć grupy robocze. 2. Pracami grupy roboczej kieruje przewodniczący grupy roboczej wybierany na pierwszym posiedzeniu grupy roboczej spośród jej członków. 3. W pracach Rady Promocji Polski i grup roboczych, o których mowa w ust. 1, mogą brać udział zaproszeni przez przewodniczącego przedstawiciele innych organów administracji rządowej, instytucji i organizacji, a także specjaliści, których wiedza i doświadczenie będzie wykorzystane przy pracach związanych z realizacją zadań, o których mowa w § 3. § 8. Organy administracji rządowej udzielają pomocy Radzie Promocji Polski w realizacji jej zadań. § 9. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Monika Hajdas:
Wizerunek każdego kraju, także Polski tworzy się poprzez kilka obszarów:
- politykę krajową i zagraniczną,
- turystykę,
- produkty i marki eksportowe,
- inwestycje i imigrację,
- kulturę i dziedzictwo narodowe,
- edukację i sport (w tym kreowanie gwiazd narodowych),
- zachowania ludzi - nie tylko gwiazd i polityków, ale każdego z nas.
Te obszary zależą od wielu instytucji i osób. Musi być jedna wizja marki Polska, następnie spójne z nią strategie działania w poszczególnych obszarach. Próby określenia tej wizji już są - kilka lat temu Wally Olins i jego ludzie opracowali koncepcję "twórcze napięcie". Pytanie co dalej z tym się dzieje. Bo nie słyszałam, żeby to było rozwijane czy wdrażane.