Janek Dobrowolski

Janek Dobrowolski Student, PWSZ Nysa

Temat: Jak nauczyć się myśleć abstrakcyjnie, widzieć przykłady?

Kiedy widzę jakiś tekst to jedyna rzecz która do mnie dociera to jego treść.
Natomiast inne osoby potrafią wyciągnąć z tej treści więcej, dostrzec odniesienia do siebie, stworzyć na tej podstawie wiele ciekawych przykładów i przekazać tą wiedzę w lepszy, bardziej przystępny sposób, potrafią także wysnuć nowe ciekawe wnioski na podstawie danej treści.
Prze to umieją zrobić że coś nudnego staje się o wiele bardziej ciekawsze.
Jak się tego nauczyć?
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Jak nauczyć się myśleć abstrakcyjnie, widzieć przykłady?

Zaproponowałbym Panu ćwiczenia, które rozwijają zdolności twórcze i kreatywnego myślenia. metoda nazywa się synektyka. Sporo o niej jest w Internecie. Synektyka ułatwia zmianę perspektywy (optyki) postrzegania przedmiotów i spraw, wyrażać je w inny sposób, odszukiwać znaczenia i treści, które nie są oczywiste.

Pozdrawiam
Janek Dobrowolski

Janek Dobrowolski Student, PWSZ Nysa

Temat: Jak nauczyć się myśleć abstrakcyjnie, widzieć przykłady?

Dziękuję, sprawdzę to.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Jak nauczyć się myśleć abstrakcyjnie, widzieć przykłady?

Janek D.:
Kiedy widzę jakiś tekst to jedyna rzecz która do mnie dociera to jego treść.
Natomiast inne osoby potrafią wyciągnąć z tej treści więcej, dostrzec odniesienia do siebie, stworzyć na tej podstawie wiele ciekawych przykładów i przekazać tą wiedzę w lepszy, bardziej przystępny sposób, potrafią także wysnuć nowe ciekawe wnioski na podstawie danej treści.
Prze to umieją zrobić że coś nudnego staje się o wiele bardziej ciekawsze.
Jak się tego nauczyć?

np. zacznij rysować to co widzisz, będziesz musiał upraszczać (szczególnie jeżeli nie jesteś absolwentem PWST ;)). To co narysujesz pokazuj znajomym i pytaj co widzą, myślenie abstrakcyjne wymaga ćwiczenia (no i chyba jednak pewnych predyspozycji, co miałeś z matematyki???:), abstrahowanie a rozwiązywanie problemów to nie to samo... ale pomaga :)

Temat: Jak nauczyć się myśleć abstrakcyjnie, widzieć przykłady?

Henryk M.:
Zaproponowałbym Panu ćwiczenia, które rozwijają zdolności twórcze i kreatywnego myślenia. metoda nazywa się synektyka. Sporo o niej jest w Internecie. Synektyka ułatwia zmianę perspektywy (optyki) postrzegania przedmiotów i spraw, wyrażać je w inny sposób, odszukiwać znaczenia i treści, które nie są oczywiste.

Pozdrawiam
Tak ale to będzie trwało. Licz w latach i znajdź środowisko (ludzi) w którym można trenować. Ale warto, bo życie jest ciekawsze. :)
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Jak nauczyć się myśleć abstrakcyjnie, widzieć przykłady?

Piotr B.:
Henryk M.:
Zaproponowałbym Panu ćwiczenia, które rozwijają zdolności twórcze i kreatywnego myślenia. metoda nazywa się synektyka. Sporo o niej jest w Internecie. Synektyka ułatwia zmianę perspektywy (optyki) postrzegania przedmiotów i spraw, wyrażać je w inny sposób, odszukiwać znaczenia i treści, które nie są oczywiste.

Pozdrawiam
Tak ale to będzie trwało. Licz w latach i znajdź środowisko (ludzi) w którym można trenować. Ale warto, bo życie jest ciekawsze. :)

:o))) Moim skromnym zdaniem nie ma skutecznych i efektywnych metod typu "schudnij 12kg w 10 dni". Może kiedyś tak będzie: zażyję odpowiednią tabletkę i po pół godzinie będę biegle władał np. językiem koreańskim.
Z tymi latami to jednak przesada. Są odpowiednie kursy (nie trwają latami), a poza tym nie mówimy tu o działaniach terapeutycznych, tylko rozwojowych.

Pozdrawiam
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Jak nauczyć się myśleć abstrakcyjnie, widzieć przykłady?

ja jednak uważam, że - wbrew temu co twierdza niektórzy "coach" - do pewnych rzeczy się ma albo się nie ma predyspozycji .... ja zapewne nigdy nie będę rysował jak mój brat a on nigdy nie zagra tak jak ja na flecie i nie ma to raczej nic wspólnego tym co i jak często ćwiczymy....
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Jak nauczyć się myśleć abstrakcyjnie, widzieć przykłady?

Jarosław Ż.:
ja jednak uważam, że - wbrew temu co twierdza niektórzy "coach" - do pewnych rzeczy się ma albo się nie ma predyspozycji .... ja zapewne nigdy nie będę rysował jak mój brat a on nigdy nie zagra tak jak ja na flecie i nie ma to raczej nic wspólnego tym co i jak często ćwiczymy....

Masz rację, ale do określania predyspozycji w określonym obszarze służą różnego rodzaju AC i DC. Myślenie kreatywne można rozwijać zawsze i u każdego. W jakim stopniu zostanie ono poprawione, to już inna sprawa.

Pozdrawiam
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Jak nauczyć się myśleć abstrakcyjnie, widzieć przykłady?

Henryk M.:
Jarosław Ż.:
ja jednak uważam, że - wbrew temu co twierdza niektórzy "coach" - do pewnych rzeczy się ma albo się nie ma predyspozycji .... ja zapewne nigdy nie będę rysował jak mój brat a on nigdy nie zagra tak jak ja na flecie i nie ma to raczej nic wspólnego tym co i jak często ćwiczymy....

Masz rację, ale do określania predyspozycji w określonym obszarze służą różnego rodzaju AC i DC. Myślenie kreatywne można rozwijać zawsze i u każdego. W jakim stopniu zostanie ono poprawione, to już inna sprawa.

owszem, ćwiczyć na pianinie każdy może do końca życia :)
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Jak nauczyć się myśleć abstrakcyjnie, widzieć przykłady?

Jarosław Ż.:
Henryk M.:
Jarosław Ż.:
ja jednak uważam, że - wbrew temu co twierdza niektórzy "coach" - do pewnych rzeczy się ma albo się nie ma predyspozycji .... ja zapewne nigdy nie będę rysował jak mój brat a on nigdy nie zagra tak jak ja na flecie i nie ma to raczej nic wspólnego tym co i jak często ćwiczymy....

Masz rację, ale do określania predyspozycji w określonym obszarze służą różnego rodzaju AC i DC. Myślenie kreatywne można rozwijać zawsze i u każdego. W jakim stopniu zostanie ono poprawione, to już inna sprawa.

owszem, ćwiczyć na pianinie każdy może do końca życia :)

Dokładnie tak. I nie musi zostać wirtuozem. Jeżeli komuś ćwiczenie na pianinie sprawia radość i daje satysfakcję, to właśnie o taki rozwój chodzi. To jest konkretna wartość dla danej osoby.

Ja na przykład biegam, (prawie) codziennie 10-15 kilometrów, na koniec tygodnia - bieg na 30 kilometrów i sukcesywnie wydłużam dystans> Po co to robię? Przecież po przekroczeniu 50-siątki nie mam szans na osiągnięcie znakomitych wyników. Zresztą z premedytacja unikam startów w biegach zorganizowanych. Wyznaczam sobie cele i doskonalę się by je osiągać. osiągam je i to sprawia mi radość i satysfakcję. Rywalizacja podczas zawodów, np. w kategorii "50+", tylko popsułaby mi poczucie "fajności".

Podsumowując: każdy może przekraczać granice (ograniczenia) po swojemu i czerpać z tego korzyści (wartość) nie wygrywając żadnych zawodów, ani nie bijąc rekordów, jak Justyna Kowalczyk, Kamil Stoch, czy Zbigniew Bródka. Myślenie abstrakcyjne da się kształtować i doskonalić, tak jak grę na flecie, na pianinie, czy bieganie na długich dystansach.

Pozdrawiam
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Jak nauczyć się myśleć abstrakcyjnie, widzieć przykłady?

Henryk M.:
Jarosław Ż.:
Henryk M.:
Jarosław Ż.:
ja jednak uważam, że - wbrew temu co twierdza niektórzy "coach" - do pewnych rzeczy się ma albo się nie ma predyspozycji .... ja zapewne nigdy nie będę rysował jak mój brat a on nigdy nie zagra tak jak ja na flecie i nie ma to raczej nic wspólnego tym co i jak często ćwiczymy....

Masz rację, ale do określania predyspozycji w określonym obszarze służą różnego rodzaju AC i DC. Myślenie kreatywne można rozwijać zawsze i u każdego. W jakim stopniu zostanie ono poprawione, to już inna sprawa.

owszem, ćwiczyć na pianinie każdy może do końca życia :)

Dokładnie tak. I nie musi zostać wirtuozem. Jeżeli komuś ćwiczenie na pianinie sprawia radość i daje satysfakcję, to właśnie o taki rozwój chodzi. To jest konkretna wartość dla danej osoby.

byle go po znajomości nie pakowali na scenę do filharmonii :)
Podsumowując: każdy może przekraczać granice (ograniczenia) po swojemu i czerpać z tego korzyści (wartość) nie wygrywając żadnych zawodów, ani nie bijąc rekordów, jak Justyna Kowalczyk, Kamil Stoch, czy Zbigniew Bródka. Myślenie abstrakcyjne da się kształtować i doskonalić, tak jak grę na flecie, na pianinie, czy bieganie na długich dystansach.

oczywiście, o ile, że - zacytuje kolegę muzyka - trzeba mieć własny wstyd przed publicznym występem ;), nie mam nic przeciwko temu, że ktoś uczy się całe życie np. malowania ścian, byle tego nie robił na moim pokoju gościnnym :) jako "fachowiec"...
Henryk M.

Henryk M. Project Management /
Lean Management /
Systems Engineering

Temat: Jak nauczyć się myśleć abstrakcyjnie, widzieć przykłady?

Jarku,
Trochę ironizuję, ale z Twoich wypowiedzi wynika, że jak ktoś nie jest wirtuozem, albo mistrzem, nie powinien się pchać na afisz. gdyby tak było, to na przykład w zawodach sportowych powinni startować tylko ci, którzy zmieszczą się na podium. Reszta to patałachy.
Po co w maratonach staruje 10, 15, 50 tysięcy ludzi? Ten z numerem startowym (zakładając kolejność według umiejętności) 37621 lub ten z 43287 powinien zostać w domu, jak i reszta, poza pierwszą trójką. Mniejsze problemy organizacyjne i logistyczne, ułatwione śledzenie rywalizacji - same zalety. No i oglądalibyśmy najlepszych, a nie jakiś tłumek truchtających w tłoku, 5 kilometrów za czołówką.

Odbiegamy od tematu wątku. Myślę, że jego Autor nie zamierza urządzać show w TVN ze sobą w roli głównej, tylko szuka sposobów na samodoskonalenie.

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Jak nauczyć się myśleć abstrakcyjnie, widzieć przykłady?

Janek D.:
Kiedy widzę jakiś tekst to jedyna rzecz która do mnie dociera to jego treść.
Natomiast inne osoby potrafią wyciągnąć z tej treści więcej, dostrzec odniesienia do siebie,

jakiego typu teksty masz na myśli ?
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Jak nauczyć się myśleć abstrakcyjnie, widzieć przykłady?

Henryk M.:
Jarku,
Trochę ironizuję, ale z Twoich wypowiedzi wynika, że jak ktoś nie jest wirtuozem, albo mistrzem, nie powinien się pchać na afisz. gdyby tak było, to na przykład w zawodach sportowych powinni startować tylko ci, którzy zmieszczą się na podium. Reszta to patałachy.

ma na myśli tylko to, że kompletując drużynę do walki z trudnym przeciwnikiem, patałachów nie bierzemy i jest to rola selekcjonera, takim selekcjonerem są headhunterzy, PM'owie itp. zapytaj ich dlaczego na np. do konkursu Chopinowskiego są eliminacje? Zastanów się co myśleć o pianiście, który nigdy nie zakwalifikował się na żaden festiwal czy nawet średnio prestiżowy koncert, to kandydat na granie do kotleta w knajpach ... z całym szacunkiem, selekcja ma miejsce stale, w szkole jako dzieci dostajemy oceny, dlaczego?????

Po co w maratonach staruje 10, 15, 50 tysięcy ludzi? Ten z numerem startowym (zakładając kolejność według umiejętności) 37621 lub ten z 43287 powinien zostać w domu, jak i reszta, poza pierwszą trójką. Mniejsze problemy organizacyjne i logistyczne, ułatwione śledzenie rywalizacji - same zalety. No i oglądalibyśmy najlepszych, a nie jakiś tłumek truchtających w tłoku, 5 kilometrów za czołówką.

w maratonie startuje kto chce bo tam oceniany jest każdy biegacz jako on sam, gdybyś np. Polska kompletowała zespół maratończyków do konkursu poziędzy państwami zapewniam Cie, że będzie selekcja.
Odbiegamy od tematu wątku. Myślę, że jego Autor nie zamierza urządzać show w TVN ze sobą w roli głównej, tylko szuka sposobów na samodoskonalenie.

nie odbiegamy, po prostu bądźmy szczerzy, dzielmy się swoją wiedzą i nie róbmy ludziom zbędnych nadziei ... ja zawsze mówię klientom, studentom na korepetycjach itp.: "zanim zadasz mi pytanie, bądź pewny(a), że chcesz poznać odpowiedź".

Jak chcesz zobaczyć ludzi, którzy robią to co chcą i się starają, idź do instytucji, w których awans należy się za wysługę ...

Temat: Jak nauczyć się myśleć abstrakcyjnie, widzieć przykłady?

Janek D.:
Kiedy widzę jakiś tekst to jedyna rzecz która do mnie dociera to jego treść.
Natomiast inne osoby potrafią wyciągnąć z tej treści więcej, dostrzec odniesienia do siebie, stworzyć na tej podstawie wiele ciekawych przykładów i przekazać tą wiedzę w lepszy, bardziej przystępny sposób, potrafią także wysnuć nowe ciekawe wnioski na podstawie danej treści.
Prze to umieją zrobić że coś nudnego staje się o wiele bardziej ciekawsze.
Jak się tego nauczyć?

Z tego, co mowisz - to ja widze dwie sprawy
1. Wizualizacja obrazami dzwieku - i w nastepnym etapie usytuowanie go w szerszym kontekscie
2. Przekazywanie informacji
Jezeli chodzi o wizualizacje dzwiekow, mozna cwiczyc poczawszy od jakiegokolwiek slownika. na wyzszym etapie mozesz sobie tworzyc koncept jakiegos dzwieku - dla zartu, lub dla wprawy. Kazdy ma taka umiejetnosc, wiec i Ty ja masz (gdy zamkniesz oczy - masz mozliwosc widziec kwadrat, sinusojde, glob ziemski, przyslowiowego rozowego slonia itd itd itd). Z pewnoscia nie potrzebowales dotad tej swojej umiejetnosci udoskonalac. Niepotrzebnie sie porownujesz z innymi, bo rozumiem, ze jestes pod wrazeniem innych osob, ktore umiejetnosci wizualizacji wedlug Twojej oceny maja bardzo rozwiniete.
W dziedzinie rozwiazywania problemow nie chodzi o kolorowe efekty i fajerwerki, ale o roznorodnosc. Niepotrzebnie stawiasz sie na marginesie. Sam fakt porownywania sie do innych, nie jest zbyt wiarygodny, gdyz w tym procesie jestes jednostronny -) Dobrze jest sie porownac ze soba - z przeszlosci.
Jezeli moge poradzic - to zainteresowanie sie fizyka eksperymentalna - daje duzo materialu do cwiczen -), ale cwiczenia kreatywnosci, jakie znajdziesz w internecie, lub - kurs kreatywnosci, jaki mozesz przejsc - z pewnoscia takze Ci pomoze.
Tak na marginesie - przebywanie posrod ludzi bardziej rozwinietych w dziedzinie, w ktorej chcielibysmy byc lepsi - jest sytuacja bardzo komfortowa - masz mozliwosc szybszego rozwoju. -)

Przekazanie informacji - jest dwojakiego rodzaju i chyba nie pytasz o przekazanie informacji - jako kompendium wiedzy, ale przekazanie informacji o swoich przemysleniach. Tutaj sie klania komuniakcja werbalna i takze w internecie mozesz o tym poczytac, aby sie udoskonalic.

Powodzenia -)Ten post został edytowany przez Autora dnia 10.04.14 o godzinie 20:49

konto usunięte

Temat: Jak nauczyć się myśleć abstrakcyjnie, widzieć przykłady?

.Ten post został edytowany przez Autora dnia 21.08.15 o godzinie 10:27

Sławek D.

Wypowiedzi autora zostały ukryte. Pokaż autora
Peter Calka (Lion)

Peter Calka (Lion) Visionary
entrepreneur will
double your money
every 6 mon...

Temat: Jak nauczyć się myśleć abstrakcyjnie, widzieć przykłady?

Do mnie najbardziej przemawia technika oparta na ogladaniu swiata oczami malego dziecka.
Dziecko nie poddaje sie kiedy czegos pragnie.
Owszem z czasem nauczy sie od swiata, ze , nie.....
Kiedy nadejdzie okreslony czas, dziecko zaczyna raczkowac, potem chodzic itd. Nie ma takiej sily w naturze ktora je od tego powstrzyma.
To jest tak proste i tak trudne.

Cokolwiek wydarzy sie w twoim zyciu jest zawsze poczatkiem sukcesu.
Kazde nawet najbardziej nieoczekiwane zdarzenie to rezultat wielu niezalerznych od siebie mysli, czynow, itd.
Mariusz Kalowski

Mariusz Kalowski specjalista ds.
promocji, OW Las

Temat: Jak nauczyć się myśleć abstrakcyjnie, widzieć przykłady?

A co myślicie o testach na myślenie kreatywne u dzieci typu http://genialnydzieciak.pl/tworzeiszukam. Czy rzeczywiście mogą dać sensowne wskazowki?

konto usunięte

Temat: Jak nauczyć się myśleć abstrakcyjnie, widzieć przykłady?

.Ten post został edytowany przez Autora dnia 21.08.15 o godzinie 09:46

Następna dyskusja:

WIZYTOWNIK - przestawcie si...




Wyślij zaproszenie do