Dominik
Chrzanowski
Project & portfolio
management
Temat: Analiza Funkcjonalna – Kryteria akceptacji
Czasami zdarza się, że trzeba obarczyć produkty analizy funkcjonalnej dokładnymi kryteriami akceptacji (np. klient tego wymaga). Zastanawiam się czy Wy definiujecie takie kryteria i w jaki sposób. Dla ścisłości, chodzi o wymagania funkcjonalne i dokumentację funkcjonalną. Ja zazwyczaj korzystam z poniższego zbioru kryteriów – oczywiście „przebieram” w nich w zależności od potrzeby.Dla wymagań funkcjonalnych:
- kompletność (klient określa czy zebrany zbiór wymagań jest kompletny często podpisując się pod nim)
- zgodność wymagań z celami projektu
- występowanie sprzeczności wśród wymagań
- poprawne priorytety wymagań
- poprawny podział na „must be”, „should be”, „nice to have”
- jednoznaczność wymagań (czasami jest problem z tym jak oceniać)
- zrozumiałość wymagań (bardzo subiektywne kryterium)
- zgodność z szablonem dokumentu (jeśli klient tego wymaga)
Dla dokumentacji funkcjonalnej:
- realizacja wymagań (kompletność dokumentacji funkcjonalnej)
- zgodność z celami projektowymi
- występowanie sprzeczności pomiędzy funkcjonalnościami
- możliwość weryfikacji funkcjonalności w testach funkcjonalnych
- jednoznaczność funkcjonalności (czasami jest problem z tym jak oceniać)
- zrozumiałość funkcjonalności (bardzo subiektywne kryterium)
- zgodność z szablonem dokumentu (jeśli klient tego wymaga)
Zawsze mam problem aby zdefiniować kryteria jakościowe dla analizy funkcjonalnej – przyznacie że nie jest to trywialne zadanie. Jakie są wasze przepisy na to?