Temat: Szkolenie z pozycjonowania ??
sensowność szkoleń z seo jest podobna do sensowności szkoleń z AdWords. Zawsze znajdą się malkontenci, którzy mówią, że nie warto wydać tysiaka na szkolenie, skoro wszystko można znaleźć w internecie, ebookach, na własnym doświadczeniu.
Znalazłam już wiele wątków na temat tego typu szkoleń, czasem mocno krytykując ideę (w tym wypadku szkoleń z AdWords). Czy nie jest jednak tak, że krytykują szkolenia ci, którzy ich nie potrzebują? czy to nie jest tak, że obawiamy się, że szkolenia psują rynek? Troszkę cykor oblatuje myśląc, że magiczne "umieszczę Państwa na samej górze" przestaje być magiczne, co?
Po 1, bo szkolą się ludzie, którzy mogliby pozycjonować dla firmy "na etat", więc strata potencjalnego klienta,
po 2, bo wyedukowanemu Klientowi (jeśli uzna, że jednak jego wiedza/zasoby są za małe) nie można wciskać kitów, że to bardzo trudne :-) (i nie zaprzeczajcie, bo znam sprawę dwustronnie - podchodzę do tego raczej pół żartem, pół serio, bo dostaję często od różnych firm magiczne oferty na pozycjonowanie - z zupełnie irracjonalną wyceną, ale sugestiami słów kluczowych, które niby firmy pozycjonerskie lepiej-wiedzą, że się zwrócą. Oferty na pozycjonowanie dostaję nawet, gdy szukam firmy, która potnie mi projekt nowej strony. Ba! Nawet Zumi czy Panorama Firm wabią klientów, że jak zapłacę to moja firma będzie na pierwszych wynikach google'a (przepraszam - nie moja strona, tylko Wasza i wśród tysiąca innych firm na Waszej stronie - owszem, będzie również moja) Nawet portale kuszą artykułami z "linkami do sklepu", które "znacznie zwiększą page rank"
No ale wiadomo, różne poziomy profesjonalizmu firm i trzeba się do tego przyzwyczaić).
Więc i ja krytykowałam mocno ideę szkoleń - bo tracą na aktualności, bo tę samą wiedzę można mieć za darmo, bo sama wiedza nie wystarczy itp....Jednak każdy człowiek zmienia zdanie.
Prawda jest taka - jak powiedzą Wam nawet najstarsi Indianie - podaż wynika z popytu ;)
Są chętni na szkolenia z pozycjonowania czy z AdWordsów - nie dziwne, że tworzą się firmy, które je oferują.
Dla tych, którzy potrafili na ten pomysł wpaść na tyle szybko, że się przebranżowili i już w szkoleniach dobrze rozwinęli - gratulacje, bo innych zostawili z tyłu. Inni, trochę z zazdrością wolą krytykować.
Rzeczywiście należy podejść podejrzliwie do magicznych szkoleń - my uczymy się swojego fachu od wielu lat i nadal czujemy oddech "nowości i zmian" na plecach, a tutaj, nie wiadomo kto, chce wyszkolić osobę często kompletnie nie mającą o tym pojęcia. NIBY JAK?
Ano - oferując tej osobie wiedzę, jakiej oczekuje.
Czy wybiorę się na szkolenie z pozycjonowania? Tak, mamy takie plany. Współpracuję z Bartkiem już na tyle długo, dostając w międzyczasie kilkadziesiąt ofert rocznie na pozycjonowanie, że wiem, że nie będzie to stracony czas.
Niejedna inna firma odmówiła nam pozycjonowania słowa "sex shop", bo to ciężkie. Inne podają ceny nawet 10 razy większe! :)
Za pozycje 1-10 (a nie 1-2 lub 1-3) lub za same chęci (!), stawka naliczana na podstawie średniej pozycji miesięcznej sprawdzanej przez pracownika nie-wiadomo-kiedy. My mamy stawkę dzienną. Nie ma danego dnia słowa na tych pozycjach - to nie płacimy.
Po co mi szkolenie z pozycjonowania, skoro mam dobrego pozycjonera, który daje racjonalny cennik? :)
Nie mam ani czasu na pozycjonowanie, ani mocy przerobowych by zgłębiać kolejne tajniki wiedzy gdzieś-w-internecie albo w książce za 39zł - wystarczy mi, że zajmuję się linkami sponsorowanymi i tysiącem innych rzeczy.... To jest główny powód, dla którego ludzie czasem chodzą na szkolenia - zamiast tracić czas (który również kosztuje, zazwyczaj dużo więcej) mogą zdobyć OGÓLNĄ wiedzę, którą mogą dalej rozwijać w zależności od własnych potrzeb.
Mnie - osobiście - takie szkolenie przyda się, bo projektuję strony - koordynuję pracę grafików i webdeveloperów czy admina. Potrzebuję wiedzieć jak pogodzić usability, reklamę/promocję i SEO. Przy okazji wiele kwestii z optymalizacji przekłada się na adwordsy. Wiele się już nauczyłam z samych "mini-audytów" potrzebnych do rozpoczęcia pozycjonowania nowej strony, czy nowych słów kluczowych - ale wszyscy wiemy, że współpraca będzie przebiegać sprawniej, gdy będę wiedzieć jak bardzo te zmiany są istotne.
Nie brońcie ludziom korzystać ze szkoleń - skoro pytają o tego typu szkolenia, to najpewniej oczekują ofert tego typu szkoleń i ewentualnych "wrażeń" ich uczestników. Nie palcie na stosie firm takich jak Eurobrand czy MaxRoy za to, że odpowiedziały zgodnie z tematem. :)
I tyle off topic z mojej strony.