Temat: konstytucyjność regulacji rozporządzenia wykonawczego VAT

217 konstytucji a rozporządzenie wykonawcze, ostatnio zresztą znowelizowane. Na jakiej zaadzie ustawodawca upoważnia w ustawie RM do ustalania w rozporządzeniu kategorii podmiotów zwolnionych z podatku?

konto usunięte

Temat: konstytucyjność regulacji rozporządzenia wykonawczego VAT

Hmm...
Rozumie, iż chodzi o to czy wobec brzmienia art. 217 konstytucji zwolnienie z podatku może mieć formę rozporządzenia? Jeżeli tak to parę słów na ten temat.
Po pierwsze – ustawodawce nie upoważnia RM tylko ministra właściwego ds. finansów publicznych, czyli po prostu Ministra Finansów (art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 ) - zresztą nieważne.
Po drugie, i ważniejsze art. 217 Konstytucji brzmi:
„Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy.
Celowo podkreśliłem tu sformułowanie „kategoria podmiotów zwolnionych od podatków”, gdyż tylko o tę kategorie zwolnień tu chodzi. Zwolnienia z podatku mogą mieć dwojaki a właściwie trojaki charakter:
- zwolnienia podmiotowe – gdzie zwalnia się określoną grupę podmiotów,
- zwolnienia przedmiotowe – gdzie zwalnia się z opodatkowani pewną grupę towarów, usług, dóbr stanowiących przedmiot opodatkowania,
- zwolnienia podmiotowo – przedmiotowe – stanowiące kompilacje dwóch powyższych.

I teraz uwaga – w rozporządzeniach o których piszesz mamy do czynienia jedynie ze zwolnieniami przedmiotowymi, nie dochodzi więc do określenia kategorii podmiotów zwolnionych od podatków, a jedynie określa się przedmiot opodatkowania, dla przykładu: dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze albo usługi turnusów rehabilitacyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407, z późn. zm.)

Zwolnienia podmiotowe lub podmiotowo – przedmiotowe są tylko w ustawie, bo w tych przypadkach określamy kategorię podmiotów zwolnionych np. art. 43 ust. 1 pkt.3 zwalnia się dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego albo art. 113 Zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł.
Mam nadzieję, że teraz jest już wszystko jasne.

PS> Oczywiście są pewne niedociągnięcia których można się czepić z punktu widzenia konstytucyjności.

Temat: konstytucyjność regulacji rozporządzenia wykonawczego VAT

To ja dla zamknięcia wątku dorzucę jeszcze jedno ważne (odpowiadając sobie i Tobie):

W tym miejscu przywołać wypada wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 01 września 1998 r. sygn. U 1/98, w którym stwierdzono, iż rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 1998 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 2, poz. 3; zm.: Nr 80, poz. 519), w zakresie w jakim obniża stawki podatku akcyzowego dla paliw do silników w stosunku do wartości określonych ustawowo, jest zgodne z art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W uzasadnieniu wyroku Trybunał Konstytucyjny wskazał, iż "art. 217 Konstytucji RP wyraża zasadę wyłączności ustawy w sferze prawa daninowego. Jego celem jest stworzenie odpowiednich gwarancji praw podatnika wobec organów władzy publicznej. W myśl wymienionego przepisu wszystkie istotne elementy stosunku daninowego powinny zostać uregulowane bezpośrednio w ustawie. Do uregulowania w drodze rozporządzenia mogą zostać przekazane wyłącznie sprawy nie mające istotnego znaczenia dla konstrukcji danego podatku. Ustawa może upoważnić organy wykonawcze m.in. do szczegółowego określania ulg i umorzeń oraz podmiotów zwolnionych od podatków, pod warunkiem, że ustawa określa ogólne zasady w tym zakresie i udziela wystarczająco precyzyjnych wskazówek co do sposobu ich uregulowania w akcie wykonawczym. Do zakresu wyłączności ustawy należy także określenie stawek podatkowych. Ustawa o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym określiła wysokość stawek podatkowych, a art. 37 ustawy zezwala jedynie na obniżenie tych stawek zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy. Wydane rozporządzenie jest zgodne z zasadami wyrażonymi w art. 92 konstytucji. Zostało wydane w celu wykonania ustawy i normuje materie określone w upoważnieniu zgodnie z przepisami ustawy. Rozporządzenie Ministra Finansów nie narusza art. 217 konstytucji również w tym zakresie. Nie wkracza ono w sferę istotnych elementów stosunku podatkowego ustalonych w ustawie o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym."

Następna dyskusja:

Podatek VAT.




Wyślij zaproszenie do