Maciej Rychlik

Maciej Rychlik IT Project &
Programme Manager -
Digital Channels /
Softw...

Temat: jednolita czerń w images - jak uzyskać

częsty problem. dobrze wiadomo, ze w fotografiach, retuszach czy kompozytach graficznych to, co wydaje się jednolitą czarnią na ekranie w druku wyłazi czernią 'kolorową''. próbowałem wielu technik, zeby sobie z tym poradzić. jest wiele szkół. nadal nie mam w miarę wszechstronnej techniki, która byłaby skuteczna a zarazem w miarę szybka.

ostatnio ktos wymyslil cos takiego:
1. konwersja do cmyk
2. zduplikowac czarny kanal i levelami dostosowac jego zasięg (ewentualnie brushem na overlay, potem soft light - zwlaszcza jak mamy cos takiego jak wlosy...)

3. zaznaczyc czarne piksele
4. w 'layers' stworzyc nową warstwę i wypełnić rich blackiem (o roznych komponentach, w zaleznosci od obrazka).
5. dodac tej wiarstwie nieco gaussian blur, ewentualnie feather jeszcze przed wypełnieniem czernią. ktos inny dopisal, zeby zrobic subtelny outer glow z tej samej czerni, zeby sie upewnic, ze nie bedzie zadnych smieci na granicy czerni.
6. warstwa na 100% normal i mamy jednolitą czerń.

jeszcze tak nie drukowalem, wiec nie wiem ile to warte, ale co o tym myslicie? jakie macie inne metody na kontrolowanie czerni?
Marek Mareksy Szewczyk

Marek Mareksy Szewczyk creative & art
direction, branding,
advertising, graphic
...

Temat: jednolita czerń w images - jak uzyskać

A po co Ci te włosy jednolicie czarne, czyli znając specyfikę farb CMYK - szarobure? Pierwsze słyszę, by w fotografiach walczyć z podbarwieniem, no chyba, że chodzi o uszlachetnianie druku, ale to napisałbyś, prawda?
Czy Ty aby nie walczysz z nafarbieniem?
Maciej Rychlik

Maciej Rychlik IT Project &
Programme Manager -
Digital Channels /
Softw...

Temat: jednolita czerń w images - jak uzyskać

nie nie, chodzi o to ze przy wieloelementowych kompozytach, z mnowstwem efektow, korekcji etc, czesto klikajac w roznych miesjcach teoretycznie czarnych wyskakują ci rozne wartosci (np. 60,34,78,100, potem znow 30, 20,20,100) etc. W druku powoduje to jakby różne odcienie czerni (tzn, czern jest czernią, ale raz jest 'chłodniejsza' raz 'cieplejsza' itd.). z reszta w kanałach wtedy widac, ze w czarnych fragmentach sa rozne domieszki innych tuszy.

raczej chodzi mi o uszlachetnianie druku (nie mniej, widzę zastosowanie tego typu technik przy walce z na- i podfarbieniem, chociaz nie w przypadku, o ktorym mysle...). jak - na przyklad - przygotowujesz kompozycje (z wielu fotografii plus - dajmy na to - rendery) do jakiegos high-endowego katalogu. dobrze by bylo, zeby czern byla pod kontrolą (zwlaszcza kiedy, dajmy na to, na tym samym spreadzie masz po drugiej stronie czarna aple. dobrze by bylo miec te samą czern...).Maciej Rychlik edytował(a) ten post dnia 01.06.09 o godzinie 16:47
Marek Mareksy Szewczyk

Marek Mareksy Szewczyk creative & art
direction, branding,
advertising, graphic
...

Temat: jednolita czerń w images - jak uzyskać

zadzwoń to się umówimy i pogadamy, bo jest Dzień Dziecka i trza się upić :), więc ja idę :)

Temat: jednolita czerń w images - jak uzyskać

Maciej Rychlik:
(...)

To może zastosuj jeśli już CMYK
C: 50
M: 30
Y: 30
K: 100

Wyjdzie ładna intensywna czerń.
Alicja Migda

Alicja Migda Art Director

Temat: jednolita czerń w images - jak uzyskać

z tym czarnym to są zawsze jaja i jeśli mam być szczera to prawda jest taka że bardzo często czarny wychodzi czarny bądź nie w zależności od składowych i faktu na czym jest drukowany np. jedna drukarnia wielkoformatowa z ktora wpsolrpacuje zyczy sobie carny w C60 M50 Y50 K100 w innym układzie ich czarny jest zielony, natomiast cyfrówki zawsze czarny chcą 100%, no a offset to juz w ogóle co drukarnia to inaczej.

uważam że niestety nie ma jakiegoś magicznego przepisu by czarny zawsze był czarny
Albert W.

Albert W. creative director

Temat: jednolita czerń w images - jak uzyskać

Maciej Rychlik:
nie nie, chodzi o to ze przy wieloelementowych kompozytach, z mnowstwem efektow, korekcji etc, czesto klikajac w roznych miesjcach teoretycznie czarnych wyskakują ci rozne wartosci (np. 60,34,78,100, potem znow 30, 20,20,100) etc. W druku powoduje to jakby różne odcienie czerni (tzn, czern jest czernią, ale raz jest 'chłodniejsza' raz 'cieplejsza' itd.). z reszta w kanałach wtedy widac, ze w czarnych fragmentach sa rozne domieszki innych tuszy.

raczej chodzi mi o uszlachetnianie druku (nie mniej, widzę zastosowanie tego typu technik przy walce z na- i podfarbieniem, chociaz nie w przypadku, o ktorym mysle...). jak - na przyklad - przygotowujesz kompozycje (z wielu fotografii plus - dajmy na to - rendery) do jakiegos high-endowego katalogu. dobrze by bylo, zeby czern byla pod kontrolą (zwlaszcza kiedy, dajmy na to, na tym samym spreadzie masz po drugiej stronie czarna aple. dobrze by bylo miec te samą czern...).Maciej Rychlik edytował(a) ten post dnia 01.06.09 o godzinie 16:47

Przypomina to trochę walkę z wiatrakami... Ujednolicenie czerni zdecydowanie spłaszczy obraz. Nie da się uniknąć mieszania czarnego z innymi barwami, a efekt metameryzmu - czyli wpadania czerni i szarości w jakąś tonację barwną, a właściwie jego natężenie zależy od drukarni, kalibracji twojego sprzętu itp. Najlepiej by było, gdybyś utworzył określony profil ICC pod swój sprzęt (oczywiście przy pomocy kalibratora :), następnie wykonał analogowy Cromalin z twojego profilu i ten Cromalin wraz z profilem dostarczył do drukarni... :) A żeby w uzyskać jak najpełniejsze czernie w projekcie, najlepiej wynająć profesjonalnego DTPowca, który to zrobi.
Jeżeli chciałbyś mimo wszystko ustawić te czernie sam, to po skończeniu projektu, spłaszczasz obrazek i używając narzędzi selective colors, color range i match color doprowadzić do równomiernych wartości czarnego.

Następna dyskusja:

Jak uzyskać ten efekt ??




Wyślij zaproszenie do