Maciej G.

Maciej G. Specjalista ds.
projektowania
interfejsów
użyteczności

Temat: youtube.com - przykłada wagę w polepszanie interfejsu...

Każdy z Was na pewno zna stronę największej biblioteki video jaką jest niewątpliwie serwis youtube.com

Nie sposób nie zauważyć drobnych co prawda, ale za to istotnych zmian jakie mają miejsce średnio co kilka tygodni.

To co zwróciło moją uwagę :
- na zakładce "videos" dodali przełączanie wyników sortowania (lista lub galeria) bez potrzeby przeładowania strony
- Recent Ratings czyli ostanie oceny (moim zdaniem zbędne - chyba że chcą zachęcić do wystawiania ocen)
- Also Watching Now czyli obecnie również oglądają

Jakie zmiany wpływają na polepszenie funkcjonalności działania serwisu a jakie są fajnym ale zbędnym bajerem?

Zapraszam do dyskusji
Mikołaj Nowak

Mikołaj Nowak Partner w Iskrzenie
Studio, projektant
komunikacji,
strat...

Temat: youtube.com - przykłada wagę w polepszanie interfejsu...

Gruntowne zmiany mogą być dwojako odebrane przez Użytkownika - pozytywnie lub negatywnie. Rzadko obserwowany jest neutralny stosunek do zmian interfejsu serwisu, z którego korzysta się często (w przypadku Usera poświęcającemu dużo czasu danemu serwisowi).

Taktyka stopniowego wprowadzania zmian jest bardzo praktyczna.
Sami nie wiemy, kiedy operator przyzwyczaja nas do zmian, a po dłuższym czasie nagle zdajemy sobie sprawę, że serwis kompletnie się zmienił.
Użytkownikom to pasuje, ponieważ z dnia na dzień nie zostali zmuszeni do korzystania z nowego interfejsu, tylko mieli czas aby stopniowo przyzwyczajać się do zmian.

Zmiany na lepsze - kosztowne
Zadowolony User - bezcenne :)
Maciej G.

Maciej G. Specjalista ds.
projektowania
interfejsów
użyteczności

Temat: youtube.com - przykłada wagę w polepszanie interfejsu...

Mikołaj Nowak:
Gruntowne zmiany mogą być dwojako odebrane przez Użytkownika - pozytywnie lub negatywnie.

Jestem zwolennikiem wprowadzania małych zmian i faktycznie masz rację gruntowne zmiany mogą być negatywne.
Rzadko obserwowany jest neutralny stosunek do zmian interfejsu serwisu, z którego korzysta się często (w przypadku Usera poświęcającemu dużo czasu danemu serwisowi).

Taktyka stopniowego wprowadzania zmian jest bardzo praktyczna.

Wydaje mi się że chłopcy z Youtube.com robią to jeszcze inaczej.
Przed wprowadzeniem zmiany zachęcają do testowania użytkowników przeglądających ich strony.

Umieszczają widoczny link - "Zobacz nową wersje tej strony". Dają więc możliwość poznania i sprawdzenia dostępną dla wszystkich, nie tylko dla wybranych - jak w przypadku testów. Na własną "odpowiedzialność" można wtedy poznać działanie nowego interfejsu.

Takie rozwiązanie jest o bardzo dobre z kilku powodów:
- umożliwia sprawdzenie działania testowanego interfejsu za pomocą dodatkowych metod ilościowych (za pomocą np. clicktrackingu)
- odbywa się bez żadnego ryzyka i obawy o niezadowolenie czy utratę użytkowników,
- pozwala poznać komentarze użytkowników porównujących równolegle działanie nowego i istniejącego interfejsu.
Sami nie wiemy, kiedy operator przyzwyczaja nas do zmian, a po dłuższym czasie nagle zdajemy sobie sprawę, że serwis kompletnie się zmienił.

Poniekąd tak. Widać, to po gigantach jak np. Onet.pl. Ociąga się z wprowadzaniem większych zmian na swoich serwisach tematycznych w zasadzie nie zauważyłem nic co zasługuje na pochwałę.

Ale poczekamy, zobaczymy coś może ruszy. Bo od kogo jak nie od lidera można oczekiwać czegoś więcej :)?
Użytkownikom to pasuje, ponieważ z dnia na dzień nie zostali zmuszeni do korzystania z nowego interfejsu, tylko mieli czas aby
stopniowo przyzwyczajać się do zmian.

Jak oceniać w takim razie działania jakie poczynił ostatnio Amazon?
Odświeżyli całkiem serwis - czy można mówić "małych zmianach"?

Zmiany na lepsze - kosztowne
Zadowolony User - bezcenne :)

--

"80% błędów popełnianych w trakcie tworzenia struktury informacyjnej strony WWW można wyeliminować, kiedy zaangażujemy na początku tworzenia projektu specjalistę od funkcjonalności.

Jeżeli będzie to grupa specjalistów, wówczas zyskamy kolejne 10%. Reszta błędów może zostać usunięta jedynie poprzez zaangażowanie w projekt prawdziwych ekspertów, czyli docelowych odbiorców."

Roger Black, doradca d/s kreatywności, 2000Maciej Zając edytował(a) ten post dnia 09.02.08 o godzinie 13:01

Następna dyskusja:

www.igorfalecki.com.pl




Wyślij zaproszenie do