Maciej G.

Maciej G. Specjalista ds.
projektowania
interfejsów
użyteczności

Temat: Kolory Linków - oznaczać innym kolorem czy nie?

Coraz więcej serwisów stosuje te same kolory dla linków zwykłych i już odwiedzonych.

Czy to świadoma rezygnacja z użyteczności dla celów artystycznych czy też nowy trend ?

Przy realizacji serwisów internetowych doradzam aby system nawigacyjny stosował konwencję kolorystyczną oznaczania linków zwykłych innym kolorem niż linki odwiedzone.

Przykład oznaczania na mapie serwisu



Obrazek

Ciekawi mnie czy stosujecie się do tych zasady przy realizacji swoich serwisów ?

Jeśli nie to dlaczego?
Andrzej Sienkiewicz

Andrzej Sienkiewicz Art Director and
Head Product
Designer, Eurozet

Temat: Kolory Linków - oznaczać innym kolorem czy nie?

Nie jest to dla mnie ważne.

To dość ezoteryczna funkcjonalność, która jest nieznana dla współczesnych masowych użytkowników.

Generalnie działa słabo - oto przyczyny:
1. Nie jest powszechną konwencją - więc masowy użytkownik natyka się na tą funkcję rzadko - więc nie utrwala nawyku.
2. W większości przypadków jest zbędna - sytuacje, gdy użytkownik styka się z długą listą słabo rozróżnialnych linków nie są tak częste, a jeśli już są, to oznaczają nieczytelną architekturę informacji - czyli znacznie poważniejszy problem usability.
3. Zmiana koloru linków jest myląca - gdy nie wiem co to znaczy.
4. Dobrze zaprojektowane witryny prowadzą nawigację przez treść - a to oznacza, że użytkownik dobrze rozumie i łatwo zapamiętuje (na chwilę) w co kliknął.

Są sytuacje, gdy poprzednie zaznaczenie jest bardzo ważne - wtedy zwykle jest do tego specjalny projekt, grafika, wskaźnik.

Są też sytuacje, gdy stara konwencja nie szkodzi - jak w przykładzie drzewa strony, gdzie będzie czytelna. Czyli, gdzie nie przeszkadza, można używać.
Również w funkcjach używanych przez doświadczonych użytkowników, jak mapa :).

PS
Wyżej wspomniana mapa serwisu jest narzędziem anachronicznym - jeżeli użytkownik do niej dociera, to oznacza, że serwis jest źle zaprojektowany. No i oznacza, że zbudowaliśmy serwis o strukturze drzewiastej - znowu zabytkowa architektura informacji. Większość procesów nawigacji dziś odbywa się w sieci relacyjnej - a to oznacza, że mapa serwisu nie odpowiada doświadczeniu, które miał użytkownik, zanim do niej dotarł. Czyli mapa serwisu nie jest przedstawieniem postrzeganej struktury serwisu, a jedynie co najwyżej kolejną okazją, by użytkownik natknął się na słowa kluczowe.
Maciej G.

Maciej G. Specjalista ds.
projektowania
interfejsów
użyteczności

Temat: Kolory Linków - oznaczać innym kolorem czy nie?

Andrzej Sienkiewicz:
Nie jest to dla mnie ważne.

To dość ezoteryczna funkcjonalność, która jest nieznana dla współczesnych masowych użytkowników.

Mówmy tylko samym oznaczaniu linków a nie o mapie - mapa miała służyć przykładem, ale odnoszę wrażenie że masz na myśli oznaczanie linków na mapie.
Generalnie działa słabo - oto przyczyny:
1. Nie jest powszechną konwencją - więc masowy użytkownik natyka się na tą funkcję rzadko - więc nie utrwala nawyku.

?
2. W większości przypadków jest zbędna - sytuacje, gdy użytkownik styka się z długą listą słabo rozróżnialnych linków nie są tak częste, a jeśli już są, to oznaczają nieczytelną architekturę informacji - czyli znacznie poważniejszy problem usability.

Bardziej widzę problem w takiej sytuacji kiedy user na odwiedzonej już wcześniej podstronie nie wiedział, że już na niej był.

Przed kliknięciem nie może przecież pamiętać adresu linku a
anchor txt może się przecież zmieniać, a adres strony pozostaje taki sam.

Jeśli już tu był to zapewne daje wstecz ...
Pytanie więc na ile to utrudnia nawigację a może ułatwia nawigację?

Nawet jeśli na stronie jest umieszczony widoczny przycisk "Powrót" to mnie to nie przekonuje.

Wolałbym wiedzieć że mogę sobie pominąć i czytać dalej.
3. Zmiana koloru linków jest myląca - gdy nie wiem co to znaczy.

W przypadku kiedy oznaczymy całość strony na niebiesko link, nagłówki, komentarze itd. to owszem.

Na takiej stronie każda osoba będzie chciała klikać we wszystko nawet w zwykłe niepodlinkowane teksty.

Czy web2.0 dał początek końca standardów a może wyznacza nowe standardy w nawigacji?
4. Dobrze zaprojektowane witryny prowadzą nawigację przez treść - a to oznacza, że użytkownik dobrze rozumie i łatwo zapamiętuje (na chwilę) w co kliknął.

Tak, ale treść chyba nie wyklucza zastosowania innych kolorów do odwiedzonych linków?
Są sytuacje, gdy poprzednie zaznaczenie jest bardzo ważne - wtedy zwykle jest do tego specjalny projekt, grafika, wskaźnik.

Na pewno dobrym przykładem jest koszyk. Wiem gdzie jestem w danej chwili i jakie kroki już mam za sobą. Ale w przypadku linków nie znam, jeśli można proszę o przykład ;)
Są też sytuacje, gdy stara konwencja nie szkodzi - jak w przykładzie drzewa strony, gdzie będzie czytelna. Czyli, gdzie nie przeszkadza, można używać.
Również w funkcjach używanych przez doświadczonych użytkowników, jak mapa :).
:)
PS
Wyżej wspomniana mapa serwisu jest narzędziem anachronicznym - jeżeli użytkownik do niej dociera, to oznacza, że serwis jest źle zaprojektowany. No i oznacza, że zbudowaliśmy serwis o strukturze drzewiastej - znowu zabytkowa architektura informacji.

ps. nie twierdzę że jest nowatorska ale w pewnych przypadkach "Mapa serwisu" może być alternatywnym drogowskazem w przypadku "stron z błędem 404" na których nie ma wyszukiwarki.
Większość procesów nawigacji dziś odbywa się w sieci relacyjnej - a to oznacza, że mapa serwisu nie odpowiada doświadczeniu, które miał użytkownik, zanim do niej dotarł. Czyli mapa serwisu nie jest przedstawieniem postrzeganej struktury serwisu, a jedynie co najwyżej kolejną okazją, by użytkownik natknął się na słowa kluczowe.

w badaniach użyteczności jakie prowadzę poprzez śledzenie kliknięć współczynnik kliknięć w link "Mapa serwisu" to niej niż 1% ze wszystkich kliknięć.

ps. oznaczanie linków w serwisie del.icio.us - modne ale czy użyteczne?


Obrazek

Następna dyskusja:

www.addcar.pl - Czy serwis ...




Wyślij zaproszenie do