Michał Kotliński

Michał Kotliński używany sprzęt
budowlany i
samochody, tłumacz
języka angi...

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Witam, chciałbym ożywić wątek.
Otóż teraz mamy już chyba ogląd całościowy rozpoczętego tematu włącznie ze sprawdzeniem zastosowania Frontera w programie "Komputer dla ucznia". Właśnie ukończyłem ten kurs i muszę przyznać, niestety, że nie jestem zadowolony z tego w czym uczestniczyłem.
Najpierw nieco o samej budowie i treściach tam zawartych.
1. Kurs składał się z 8 modułów, z których 5 było poświęconych ćwiczeniu obsługi Frontera (wyłącznie) a właściwie tego wdrożenia. Pytanie: czy uczestniczyliśmy w szkoleniu promocyjnym firmy wprowadzającej te platformę na rynek? Pozostałe trzy moduły składały się z treści SCORM przedstawiających historię, definicje i, marginalnie, możliwości zastosowania elearningu.
2. Tak chwalona tutaj w kilku wypowiedziach współpraca Frontera ze SCORM, również nie wypadła najlepiej, okazuje się, że Fronter obsługuje ten format jedynie we wiodących przeglądarkach: IE od wersji 6 wzyż i Firefox, całkowicie ignorując Operę i Google Chrome. Nawet jednak korzystanie z kursu w IE i FF niestety przerosło chyba administratorów programu, ponieważ nie było wolne od "przejściowych trudności" z dostępem do treści.
3. Interfejs to oczywiście rzecz gustu, ale dla mnie, posiadającego pewne doświadczenie z różnymi platformami (Moodle, Olat, Dokeos, Smart School), stanowił niezłą zagadkę, utrudniając nawigację i skutecznie zniechęcając. Jednak zrozumiałe w tym kontekście wydaje się poświęcenie az 5 z 8 modułów uczeniu obsługi tej "prostej" platformy.
4. Błędy, błędy, trudności z dostępem, niewłaściwe i nieczytelne prezentowanie postępu studenta. Przeszedłem wszystkie moduły, rozwiązałem wszystkie testy a w "Moim portfolio" - miejscu, gdzie znajdować sie winien postęp mojej pracy miałem ciągle informację, że nie uaktywniono dla mnie 4 modułów, a 2 nie ukończyłem. Mimo to otrzymałem certyfikat.

Wniosek nasuwa mi się jeden. Nie wiem czy to wina wybranego rozwiązania w postaci Frontera, który wogóle nie przypadł mi do gustu, czy tez administratorów, ale "miało być dobrze, a wyszło jak zwykle". Pytanie tylko dlaczego nasze ministerstwo edukacji marnuje środki, czas i energię na coś co wydaje się być jedynie pomysłem na sprzedanie swojego produktu kilku komercyjnych firm.
Wydaje mi się, że mimo wszystko właściwszym rozwiązaniem byłoby tu skorzystanie jednak z rozwiązań OpenSource, które jak dla mnie, skromnego praktyka, wydają się przyjaźniejsze i skuteczniejsze niż ciężka, nieczytelna, zawierająca błędy implementacja komercyjnego produktu.

konto usunięte

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Czy Moodle nie wystarczy do zastosowań szkolnych, a nawet akademickich? Po co szukać czegoś innego? Czy nie lepiej popracować nad metodyczną stroną kursów?
Roman L.

Roman L. trener, edukator

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Jasne, że Moodle wystraczy. No i znany jest w środowisku, sporo nauczycieli na nim pracuje. Ale no cóż.... jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze.
Za Frontera trzeba płacić..... i wszystko jasne!
Michał Kotliński

Michał Kotliński używany sprzęt
budowlany i
samochody, tłumacz
języka angi...

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Zbigniew O.:
Czy Moodle nie wystarczy do zastosowań szkolnych, a nawet akademickich? Po co szukać czegoś innego? Czy nie lepiej popracować nad metodyczną stroną kursów?

Jak dla mnie wystarczy w zupełności. Jednak nie zgadzam się, że nie trzeba szukać. Trzeba, tylko może nie w kieszeniach podatników...
Moodle nie jest doskonały i jeśli tylko istniałoby coś, co swoją funkcjonalnością i filozofią byłoby lepsze bardzo chętnie się przesiądę, jednak na razie nic takiego nie odnalazłem.

konto usunięte

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Michale, miałem przyjemność uczestniczyć pośrednio w niektórych etapach projektu, o którym tu mowa i cóż narzędzie będzie takie jakie ktoś odpowiedzialny wybierze, ale jedna myśl nie daje mi spokoju.

Dlaczego jakakolwiek władza ma wymuszać używanie konkretnego oprogramowania, powinno się ustalić obowiązujące standardy i określić wytyczne. Takie powinny być założenia tego programu, a nie dysputa na temat tego czy moodle, czy Fronter, czy Saba, czy 1000 innych dostępnych rozwiązań.
Roman L.

Roman L. trener, edukator

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Oj Piotrze! Bo jak ustali, to okaże się, że nie ma potrzeby komuś za nie płacić! I kłopot jak nic! ;-)

konto usunięte

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Roman Lorens:
Oj Piotrze! Bo jak ustali, to okaże się, że nie ma potrzeby komuś za nie płacić! I kłopot jak nic! ;-)

ja to jeszcze młody i naiwny jestem
Michał Kotliński

Michał Kotliński używany sprzęt
budowlany i
samochody, tłumacz
języka angi...

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Roman Lorens:
Oj Piotrze! Bo jak ustali, to okaże się, że nie ma potrzeby komuś za nie płacić! I kłopot jak nic! ;-)

Trochę niechętnie muszę zgodzić się z Romanem. Niestety ciągle jestem zniesmaczony przeczuciem, że właśnie Roman ma rację i chodziło tu o pieniądze, a nie dobro nas - nauczycieli i uczniów.
Co do poruszanej przez Ciebie Piotrze kwestii odpowiedzialności to wydaje mi się, że u nas w edukacji jej chyba nie ma, przynajmniej na górze, za to my musimy jej uczyć i przymykać oko na nieodpowiedzialność góry.
Krew mnie zalewa, jak pomyślę ile pieniędzy ten projekt kosztował i jak niewielki z niego pożytek. A ja w sali nie mam nawet białej tablicy i kreda sypie sie na mój biedny, bardzo dzielny laptop, podczas kiedy dłubię te kursiki i prace domowe i zaliczenia i powtórzenia dla uczniów...
Ah, ile byłoby białych tablic i słowników do pracowni...
Roman L.

Roman L. trener, edukator

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Michale!
Wiem co mówię....siedzę w oświacie po uszy! Na platformie też! Zresztą przegadałem ten temat z Piotrem wiele już razy.
Niestety, boleję nad tym, ale mam rację. Zresztą przypomnij sobie chociażby niekończące sie przetargi na dostawy pracowni do szkół....
Tak jakoś powiało smutkiem....
Janusz P.

Janusz P. nauczyciel
praktycznej nauki
zawodu - elektryk

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Dla odmiany polecam (ale nie jako powód do kpin) http://www.moodleszkolne.codn.edu.pl/
Tam "profesor Maciej Sysło rozpoczął debatę o learningu szkolnym !" na moodle.
Więc co jest grane?
Roman L.

Roman L. trener, edukator

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Daj spokój! Jaką debatę? Ten projekt jest martwy...od pewnego czasu obserwuję jak nic się nie dzieje... Napisałem nawet maila z propozycją współpracy i ...zero odpowiedzi!
Jarosław Majski

Jarosław Majski konsultant,
Dolnośląskie Centrum
Doskonalenia
Nauczycieli...

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

No tak. Dyskusja już prawie nieżywa. Ale sprawa wciąż jest. Przetarg na platformę dla Dolnego śląska wciąż nie rozstrzygnięty. Według decydentów Moodle jest nieskalowalny - czyli nie sprawdza się w przypadku dużej liczby użytkowników. jak wobec tego wytłumaczyć fakt, że chiński uniwersytet ma 60 tysięcy użytkowników na Moodle i ponad 17000 kursów?

Top 10 sites by courses
Site Users Courses
VDU Moodle 3,566 59,920
Minha UFMG 54,371 45,921
Academy School District 20 2,616 31,977
UNCC Moodle 60,319 26,112
Universidade Presbiteriana Mackenzie 54,978 23,813
ATENEA - Campus Virtual de la UPC 70,474 21,948
Concordia Course Web Sites 95,219 17,999
Ming Chuan University portal 61,372 17,307
Idaho State University - Moodle ISU 24,786 15,942
UNCC Moodle 58,033 14,32

I nie jest to najlepszy wynik. nie wiem czego zatem oczekują nasi decydenci? No i jak Moodle może przystąpić do przetargu?
I tak będzie Fronter - to są za duże pieniądze. I tylko Fronter jest po polsku. I jest firma Vulcan - przedstawiciel - dla której to po prostu dobry interes.

konto usunięte

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Moodle nie może przystąpić do przetargu, nie ma osobowości finansowo-prawnej w Polsce, a poza tym jako organizacja chyba nie takiego celu działania.

Przetarg wygra "najlepszy" - najtańszy, jak to przeważnie bywa, a potem projekt umrze śmiercią naturalną.
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Piotr Peszko:
Moodle nie może przystąpić do przetargu, nie ma osobowości finansowo-prawnej w Polsce, a poza tym jako organizacja chyba nie takiego celu działania.

Przetarg wygra "najlepszy" - najtańszy, jak to przeważnie bywa, a potem projekt umrze śmiercią naturalną.

ja się zastanawiam dlaczego nie zatrudnić ludzi lub ich wyszkolić samemu nie wdrożyć Moodla w tej czy innej instytucji, znam takie przypadki realizacji projektów i wiem, że można tzreba tylko wziąć (dana instytucja) na siebie odpowiedzialność zamiast wycierać się firmą która wygra taki przetarg.
Wojciech M.

Wojciech M. Analityk biznesowy

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

ja się zastanawiam dlaczego nie zatrudnić ludzi lub ich wyszkolić samemu nie wdrożyć Moodla w tej czy innej instytucji, znam takie przypadki realizacji projektów i wiem, że można tzreba tylko wziąć (dana instytucja) na siebie odpowiedzialność zamiast wycierać się firmą która wygra taki przetarg.

Ponieważ ktoś musiałby wziąć odpowiedzialność.
Kiedyś podczas współpracy z bankami miałem taki przykład:
Super produkt, bank był zainteresowany - nie doszło do transakcji ...ponieważ bank potrzebował rekomendacji produktu przez dużych audytorów - wtedy było ich 4 (m.in. PWC, ArturA , D)
Na pytanie jaki jest cel wydania tyle kasy za nic.
Dostałem odpowiedź - bo mam super pracę, zarabiam dużo jak coś się skaszani to będę mógł powiedzieć, że to nie moja wina - wszak audytor rekomendował - a gdy tego nie będę miał - to odpowiedzialnosć jest po mojej stronie.

Tak jest w takich projektach - Ci co decydują - mają kasę nie chcą podpaść
Wojtek
Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński Analityk i
Projektant Systemów

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Wojciech Mazurec:

Tak jest w takich projektach - Ci co decydują - mają kasę nie chcą podpaść

wnioskiem jest to, że administracja nie ma widoków na dobre rozwiązania tylko na te spełniające warunki UPZP i bezpieczne dla decydentów bo obywatel stanowi tu tylko szkodliwe ogniwo..Jarek Żeliński edytował(a) ten post dnia 22.04.10 o godzinie 13:00
Agnieszka H.

Agnieszka H. specjalista ds.
e-learningu

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Stało się ...
http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,10851054,Rewo...

Następna dyskusja:

Moodle w Second Life




Wyślij zaproszenie do