konto usunięte

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

... a poza tym wszyscy chcemy zarabiac.

EOT

konto usunięte

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

no i jeszcze na koniec oficjalna odpowiedz z Moodle.org nt. opłat itd. itp.

Hi Piotr,

Moodle will always be free to download and use, according to the licence http://docs.moodle.org/en/License however if people create content in Moodle they can sell it if they wish and that's all .

Helen Foster
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Na koniec jak na koniec - pytanie założyciela watku nie znalazło odpowiedzi. A raczej poważnej kontry moodlowców na odpowiedź.

konto usunięte

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Grzegorz Wszelaczyński:
Na koniec jak na koniec - pytanie założyciela watku nie znalazło odpowiedzi. A raczej poważnej kontry moodlowców na odpowiedź.


Przepraszam, zaproponowalem stworzenie porownania, to odpowiedziales
po co wyważac otwarte drzwi?

wiec ?

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

O Boże, dyskusja nie doprowadziła do żadnych konkretnych wniosków.

Przeczytałem jeszcze raz wspomniany wywiad i mówiąc szczerze ... na pewno wymaga wygenerowania ogromnej ilości SCO i według mnie ważniejsza jest charakterystyka dystrybucji/licencjowania tych SCO a dopiero pozniej charakterystyka stosowanej platformy.

Moodle w obecnej fazie niestety słabo wspiera scorm, także na pewno wymagałby dopracowania tegoż. Idealnym rozwiązaniem byłaby możliwość tworzenia sco z wykorzystaniem platformy przez prowadzących (np. wykorzystanie platformy z mozliwoscia okreslenia konkretnego bloku kursu do eksportu na sco).

Kwestia rozszerzenia Moodle o konkretne pluginy itd itp
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Piotr Peszko:
Grzegorz Wszelaczyński:
Na koniec jak na koniec - pytanie założyciela watku nie znalazło odpowiedzi. A raczej poważnej kontry moodlowców na odpowiedź.


Przepraszam, zaproponowalem stworzenie porownania, to odpowiedziales
po co wyważac otwarte drzwi?

wiec ?


Porównania istnieją i można do nich sięgnąć, nie odniosłes się jednak do podniesionej przeze mnie wady Moodla leżacej poza jego funkcjonalnościami/technologią. Jak wyobrazasz sobie ogólnokrajowe wdrożenie systemu siłami kilku konsultantów?
Grzegorz Jasiński

Grzegorz Jasiński doktorant,
informatyk,
właściciel firmy
informatyczno-szk...

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Piotr Peszko:
no i jeszcze na koniec oficjalna odpowiedz z Moodle.org nt. opłat itd. itp.

Hi Piotr,

Moodle will always be free to download and use, according to the licence http://docs.moodle.org/en/License however if people create content in Moodle they can sell it if they wish and that's all .

Helen Foster

Cieszy mnie ta wypowiedź, bo to znaczy że nie zrozumiałem poprawnie wypowiedzi twórcy Moodle'a. Mimo wszystko coś mi się w tym nie podoba. Podobnie było z innymi systemami i kończyło się na tym, że tworzyły się dwa: rozwijany na licencji GPL oraz płatny. Czas pokaże jak będzie tutaj.

konto usunięte

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Zapraszam do zapoznania się z tym:
http://docs.moodle.org/en/Top_10_Moodle_Myths#Once_Moo...

wypowiedzią twórcy Moodle tutaj: {gdzieś tak w połowie}

http://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=41253

konto usunięte

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Grzegorz Jasiński:
Piotr Peszko:
no i jeszcze na koniec oficjalna odpowiedz z Moodle.org nt. opłat itd. itp.

Hi Piotr,

Moodle will always be free to download and use, according to the licence http://docs.moodle.org/en/License however if people create content in Moodle they can sell it if they wish and that's all .

Helen Foster

Cieszy mnie ta wypowiedź, bo to znaczy że nie zrozumiałem poprawnie wypowiedzi twórcy Moodle'a. Mimo wszystko coś mi się w tym nie podoba. Podobnie było z innymi systemami i kończyło się na tym, że tworzyły się dwa: rozwijany na licencji GPL oraz płatny. Czas pokaże jak będzie tutaj.


Polecam zapoznać się z : http://blog.cel.agh.edu.pl/?p=136
Marcin Stanowski

Marcin Stanowski nauczyciel j. ang./
psycholog/ trener
umiejętności
miękkich

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Przeczytałem Państwa dyskusję i... łał. Nie sądziłem, że e-learning może stymulować, aż takie flame'y.

Miałem do czynienia z docebo, moodle i fronterem. Na codzień pracuję z moodle. Dla mnie sprawa jest jasna - wybór platformy to rzecz gustu i przyzwyczajenia w dużej mierze.

Jestem szczerze oddany idei open source i jest dla mnie oczywiste, że bezpłatne i rozwijane przez społeczności programy i platformy są dla mnie lepsze. Co więcej, są lepsze dla moich studentów. Bo:
- są darmowe lub tanie
- łatwe w obsłudze
- przy odrobinie zdolności administrator jest w stanie zabezpieczyć platformę i zapewnić stabilność - jeden warunek - music chcieć i być na bieżąco (oczywiście przypadki zdarzają się najlepszym)
- są popularniejsze - gdziekolwiek mój uczeń pójdzie - z dużym prawdopodobieństwem trafi na moodle lub inny open source - dość podobny

Co do wdrażania krajowego to jakiś bezsens. Po co takie ograniczenia? Tylko poszczególne lobby mogą na tym zyskać - nie uczniowie.

Co do opłat - to wie każdy, kto zna środowisko i umie czytać:
- moodle jest bezpłatny.
- ale można zarabiać na tworzeniu kursów lub organizowaniu wdrożeń
- każda fundacja (także fundacja wspierająca open sourcy) musi się jakoś utrzymywać, żeby nadzorować projekt, vide ostatnia sprawa z WIKI. To normalne, że fundacja czy jej założyciel zachęca do dzielenia się z innymi, lub z fundacją tym co dany użytkownik zdobył, zbudował, rozwinął; czy to w postaci pieniędzy, czy modułów, pluginów etc...

Co do definicji e-learningu, nauczania zdalnego, vle, lms, cms, platform, programów nie sądzę, żebyśmy mogli stanowczo wypowiadać się na temat jakiejkolwiek jednej definicji tego, o czym tu mówimy. Jest ich tak wiele. No, ale jak ktoś musi mieć definicję... no to ma problem.

Jeszcze jedna sprawa - szkoda, że tylko moodle jest tak popularny. To może być już niedługo niebezpieczne - może zablokować rozwój w pewnym sensie. Chyba sprawdzę jeszcze inne systemy.

Podsumowując, niezmiernie mnie cieszy, że miałem okazję poznać takie ciekawe pomysły na e-learning. Nie spodziewałem się, że chęć działania w dobrym celu edukacji - młodzieży i ludzi dorosłych, dzielenia się wiedzą powoduje, aż tak podniosłe dyskusje. Mam nadzieję, że każdy z uczestników debaty z równym zapałem wciela w życie szczytne idee E-edukacji, a może jeszcze przy okazji zarabia?
No, to rzeczywiście byłoby niesamowite.

Pozdrawiam
Marcin Stanowski
(no nie mogłem sobie darować, mój pierwszy taki post na goldenline, a jestem już tu jakiś czas:-) - dziękuję za bodziec)Marcin Stanowski edytował(a) ten post dnia 21.01.09 o godzinie 12:42
Grzegorz Wszelaczyński

Grzegorz Wszelaczyński Interim Product /
Project / Marketing
Manager

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Marcin Stanowski:
Co do wdrażania krajowego to jakiś bezsens. Po co takie ograniczenia? Tylko poszczególne lobby mogą na tym zyskać - nie uczniowie.


Zdecydowanie tak, jednak z uwagi na zcentralizowany syestem podejmowania decyzji na polskim rynku edukacyjnym ten cytat (wygrubienie moje):
o projekcie 'Laptopa dla każdego gimnazjalisty' wspominając o tym, że prawdopodobnie jako główna platforma wybrany zostanie Fronter.

oznacza nie mniej, nie więcej tylko wystandaryzowanie i jednolite wdrożenie "głównej" platformy. Bo do zdecentralizowanego modelu brytyjskiego najzwyczajniej w świecie nie mamy podstaw iinstytucjonalnych (o mentalnych nie wspominając).
Marcin Stanowski

Marcin Stanowski nauczyciel j. ang./
psycholog/ trener
umiejętności
miękkich

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Ja jestem prosty człowiek. Proszę mi tu szybko odpowiedzieć :-) dlaczego z punktu widzenia centralnego zarządzania szkolnictwem ważne jest, aby platforma VLE, z ktorej korzystają szkoły była jednolita? Wystarczy określić co taka platforma powinna robić, standardy znaczy się. Powołuje się w miarę bezstronną komisję, która przygotowuje listę opcji. Każda szkoła niezależnie wybiera ofertę spełniającą standardy. MEN przesyła kasę na hardware i jakiś procent kasy na software. Jak sobie dana szkoła poradzi, zależy od mądrych ludzi na miejscu, doradców metodycznych, samorządowych ośrodków doskonalenia nauczyieli. Powiat lub gmina dołożą się ile mogą i już mamy laptopa z softwarem. No chyba, że to nie jest takie proste...
jeśli nie jest ? powiedzcie mi co?

konto usunięte

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

No i tutaj właśnie Marcinie wykazałeś się logicznym myśleniem i właściwym podejściem do sprawy, które powinno posiadać Ministerstwo.

Dla prostych ludzi, do których jak najbardziej się zaliczam ważne jest myślenie i znajdowanie prostych skutecznych rozwiązań. W takim przypadku najrozsądniejszym jest stworzenie standardu komunikacji, wystawienie jakiegoś API systemu centralnego (uruchomionego na czym tam Ministerstwo chce) i wymuszenie tym samym przestrzegania reguł.

Ale cóż... sprawy takie jak otwarte standardy, konkurencyjność to przyjdą z kolejnymi rządami (i to nie koniecznie kolejnymi w sensie kolejnych 10).

Pozdrawiam

Piotr
Jarosław Majski

Jarosław Majski konsultant,
Dolnośląskie Centrum
Doskonalenia
Nauczycieli...

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Witam
Było co poczytać. Podobnie jak koledzy używam Moodle już pięć lat. Nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że nie można wykorzystać tej platformy do e-learningu. Dziwny wydaje mi się fakt wycieku danych. Opowieść z cyklu - słyszałem, że podobno... Mój administrator chyba by się ze wstydu spalił, gdyby coś takiego mu się przydarzyło. czytam forum Modle już od dawna, ale o takim przypadku nie słyszałem.
Olbrzymia zaletą Moodle jest to, że sam mogę sobie dokonać wielu zmian. Nie sądzę, aby w oprogramowaniu Frontera można było grzebać. Proszę zobaczyć ile jest dodatków do Moodle.
Co do testów. Prawdopodobnie Pan, który twierdził że są ubogie nie potrafił lub nie chciał dodać innych typów pytań. A jest naprawdę w czym wybrać.
Poza tym, gdybym używał Frontera pięć lat, to wydałbym na tę przyjemność ok 7500 zł. Moodle mam za darmo. Pomnóżmy to przez liczbę szkół i przełóżmy na tablice interaktywne, wizualizery, projektory itp. (http://www.vulcan.edu.pl/cennik/fronter.html). Może nie ma w tej platformie wodotrysków, ozdobników, ale jak dla mnie, ma wszystkie potrzebne w mojej pracy funkcjonalności.
Nie neguję Frontera, nie znam tej platformy. W najbliższym czasie będę szkolony z obsługi tego oprogramowania. Będę więc miał okazję skonfrontowania opinii wyrażonych na tym forum. Jak na razie jedynym bardzo istotnym minusem jest cena!
I jeszcze jedno. Też nie lubię być zmuszanym do wyboru jedynie słusznego rozwiązania. Zawsze chcę mieć wybór. A nasi decydenci niestety nie zawsze mają rację...
Pozdrawiam
Janusz P.

Janusz P. nauczyciel
praktycznej nauki
zawodu - elektryk

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Witam.
Jestem zażenowany poziomem tej dyskusji. Kiedyś na jakimś forum włączyłem się w dyskusję linuks czy windows. Szybko z niej zrezygnowałem - każdy wie swoje i koniec. Podobnie tutaj.
Zgodzę się z twierdzeniem, że oprogramowanie komercyjne jest lepiej dopracowane (ale nie wolne od wad) niż oprogramowanie darmowe.
Ale to dzięki programom darmowym (tym niedopracowanym) spadły ceny (kosmiczne) programów komercyjnych. Czy ktoś jeszcze pamięta ile niedawno kosztowały windowsu czy MSOffice albo corel. A teraz mimo że stać mnie na legalne oprogramowanie chętnie korzystam z programów darmowych. W czyim interesie jest gnojenie darmowych narzędzi - na pewno nie użytkownika.
Jeżeli ktoś ma awersje do moodle to może wypróbować inne narzędzia oferujące podobne(?) możliwości. Polecam adres http://os-cms.pl pod którym można spróbować sił na różnych platformach.
A co do wypowiedzi jednego profesora. Myślę, że to jego prywatne zdanie. A może o moodle wcześniej nie słyszał albo słyszał, że używa go jego przeciwnik. Profesorowie bywają przewrotni.
A nawet jeżeli by tak było, że odgórnie ktoś zaproponuje jakąś platformę (nawet komercyjną) to co się stanie. Czy raptem przejdziemy z moodle na coś innego? A swoją droga niedawno ponad 1200 nauczycieli ukończyło studia podyplomowe "przygotowanie kadry do prowadzenia kształcenia ustawicznego na odległość" i było to na moodle i o moodle i oczywiście finansowane z UE przez MEN.
Czy teraz MEN zmieniło zdanie i przygotuje podobny projekt na inną platformę? Wątpię.
Ponadto z wdrożeniem (odgórnym) elearningu do polskich szkół średnich czy gimnazjów to nic pewnego. Raczej bardziej pewne jest to, że jeżeli oddolnie zapaleńcy tego nie zrobią za darmo to odgórnie nikt tego nie uczyni. Nawet profesor S.
pozdrawiam.
Roman L.

Roman L. trener, edukator

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Uwaga: Rządowy program "Komputer dla ucznia", dzięki któremu każdy polski gimnazjalista miał dostać laptopa, został wstrzymany. Tyle faktów...mam jednak przeczucie, że to nie koniec dyskusji ;-)
Janusz P.

Janusz P. nauczyciel
praktycznej nauki
zawodu - elektryk

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Przejrzałem kilka informacji o platformie fronter i nie wygląda to najlepiej dla moodla.
Fronter jest reklamowany na stronach firmy vulcan a ta instytucja jest w oświacie mocna i nie jedną firmę już połknęła. Jak ONI się uprą to wszystko możliwe i nie dlatego, że moodle czegoś nie oferuje czy w czymś jest słabszy (na pewno szata graficzna frontera jest lepiej dopracowana i ma kilka narzędzi, które w moodle można dodać np. wideokonferencje, lub przydałyby się jak np. tablica do wspólnego rysowania którą należny dopiero dorobić).
Ale moodle jest darmowy a za frontera trzeba płacić - może jak na szkołę to nie dużo - do 5.5 tys zł rocznie ale po pomnożeniu przez liczbę potencjalnych klientów ... Osoby tym zainteresowane (w lub przy MEN) mogą dużo w tym kierunku namieszać. Nawet jeżeli jakiś program padł to będzie inny.
Szansą są publikacje nauczycielskie, innowacje związane z moodlem, konferencje tak aby było nas widać i aby o moodle pozytywnie wypowiadano się na radach pedagogicznych.
Mocną stroną frontera są też zintegrowane z nim narzędzia vulcana ( plan lekcji Optivum, Zastępstwa Optivum, dzienniczek ucznia) - to nie przelewki. Programy te już w wielu szkołach są więc wdrożenie do takich szkół frontera to niejako naturalna kolej rzeczy.
Jest jednak i pewien pozytyw - szkolenia i to drogie, a nauczyciele wcale nie tak chętni do nowego. A nauczyciele moodlerzy to zapaleńcy i nam się chce.Janusz Przybył edytował(a) ten post dnia 10.02.09 o godzinie 20:37

konto usunięte

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Ale moodle jest darmowy a za frontera trzeba płacić - może jak na szkołę to nie dużo - do 5.5 tys zł rocznie...

5.5tys zł to niestety dla niektórych szkół spory wydatek - jak osoba odpowiedzialna za sferę związaną z informatyką w szkole wolałbym te pieniądze przeznaczyć na zakup sprzętu...
Alina Godny

Alina Godny Coach, trener
biznesu.

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Witam wszystkich serdecznie, a w szczególności Panów, Janusza (Łódź) i Piotra (Kraków)

Miło mi tu widzieć entuzjastów Moodle'a.

Podczas e-studiów (UJ & AGH) pracowałam na ww. platformie - (ukłony dla prowadzących m.in.- p. dra Urbańca i prof.Zielińskiego; p. Hyli i mojego promotora - p. Andrzeja Jaszczuka!!!).

Byłam również trenerem w ministerialnym projekcie "Komputer dla ucznia" - gdzie propagowałam Moodle'a (przeprowadzając serię szkoleń dla nauczycieli w gimnazjach małopolskich).

Z doświadczenia więc wiem, że nie chodzi o rodzaj wybranej platformy (choć jestem zwolenniczką Moodle'a) a ważne są przede wszystkim przekazywane TREŚCI - ale można to robić tanio, profesjonalnie i "z głową".

A że trzeba COŚ udoskonalić..., no cóż, zacznijmy czasami od siebie, potem zajadle krytykujmy. Bądźmy jednak otwarci na zmiany... zmiany... zmiany.

Pozdrawiam ciepło tych "ZA" i tych "PRZECIW"
Janusz P.

Janusz P. nauczyciel
praktycznej nauki
zawodu - elektryk

Temat: Moodle jako platforma w projekcie 'Laptopa dla każdego...

Czasami nic innego jak zajadłe krytykowanie nam nie pozostaje - to rodzaj manifestowania własnej bezsilności. Ale w tej dyskusji czegoś podobnego nie widzę.
W dość nielicznym gronie zastanawiamy się dlaczego ktoś TAM u góry wybiera takie a nie inne rozwiązanie. Zgadzam się, że wybór platformy jest rzeczą mniejszej wagi niż dobór przekazywanych treści. Jak będzie trzeba to swoje kursy przerzucę na frontera - nie ma sprawy, pomysły mam w głowie a materiały na swoim komputerze - tylko obawiam się, że trzeba będzie jeszcze zakupić, poza licencją, materiały dydaktyczne jedynie słusznego wydawcy i realizować jedynie słuszny program zatwierdzony przez MEN.
Dlatego właśnie obawiam się takiego odgórnie narzuconego monopolu. Dlaczego nie pozostawić tej decyzji samym szkołom i nauczycielom?
Za kilka milionów zł przeszkolono około 1200 nauczycieli w prowadzeniu kształcenia ustawicznego na odległość z wykorzystaniem moodle (choć o samym moodle mówiono niewiele i mało konkretnie), za 300 000 000 zł przeszkolono znaczną grupę nauczycieli w ramach programu laptop dla gimnazjalisty, podobno przygotowano już kilkadziesiąt kursów internetowych dla szkół zawodowych (też za dużą forsę) a efekty takie jak zawsze - to mnie wkurza i tym się denerwuję, że te pieniądze wyrzucono. A przecież nie wyrzucono w błoto tylko ktoś je skonsumował.
Co zrobić aby kilku ważniaków w jedną noc nie ustalało zasad finansowania jakiegoś projektu, ale tak aby ONI mieli najwięcej?

Następna dyskusja:

Moodle w Second Life




Wyślij zaproszenie do