Marcin
Dembowski
Business Develpoment
Manager
Temat: Podejmowanie decyzji i ich wprowadzanie w życie
Kod PAEI jest bardzo użyteczny w procesie podejmowania decyzji zarówno na poziomie indywidualnym, jak i organizacji. W procesie tym należy zadać kilka bardzo istotnych pytań:Kim są moi klienci? – pierwsza część roli „I”
Następnie musimy zidentyfikować potrzeby tych klientów – „E”?
Kolejnym etapem jest odpowiedzenie na pytania:
„Co konkretnie ja/firma/organizacja powinna zrobić, aby zaspokoić te potrzeby – „P” - i w jaki sposób mam/ma zamiar te potrzeby zaspokoić”? – „A”
Niestety znajomość odpowiedzi na powyższe pytania oraz podjęcie dobrej decyzji jest tylko połową sukcesu, gdyż decyzja powinna zostać wprowadzona w życie.
Ludzie bardzo często wierzą, że podjęli decyzję! Niestety w rzeczywistości podjęli decyzję na temat tego „co zrobić”, czy też „co zmienić”, bez wytycznych „jak to zmienić” lub „jak to zrobić”! Ponadto
w praktyce okazuje się, że sposób, w jaki decyzja jest wprowadzana w życie podważa sens samej decyzji.
Badania przeprowadzone przez Instytut Adizesa wykazały, że bardzo dużo podjętych decyzji nigdy nie zostaje wprowadzone w życie z powodu braku wytyczenia osoby odpowiedzialnej za ten proces.
„KTO POWINIEN TO ZROBIĆ?” – Kogo potrzebuję, aby zaspokoić potrzeby klientów? – jest to druga część roli „I”.
Dobra decyzja to taka, która wyraźnie komunikuje odpowiedzi na wyżej wymienione pytania: co, jak, kiedy i KTO?
Potrzebne jest również odpowiednie zaangażowanie kadry kierowniczej i osób zajmujących się procesem zmiany - osiągnięcie CAPI – o tym jednak będę pisał w kolejnych wątkach. Ten post został edytowany przez Autora dnia 14.08.15 o godzinie 20:56