Mariusz Woźnicki

Mariusz Woźnicki Dyrektor
zarządzający, Harder
& Harder

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

W skrócie marketing szeptany określany jest jako działanie na odpowiedniej grupie ludzi - influencerach, liderach opinii, czy jak ich tam nazwiecie.

Ale czy takie działania opłacają się dużym, silnym markom o wysokim poziomie znajomości wspomaganej?
Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

Właśnie dużym graczom, o wysokiej świadomości marki powinno najbardziej zależeć na WOMowaniu.

Sam swego czasu byłem współorganizatorem WOMowania dla marek w górnej półki ich świadomości i wyceny rynkowej.

No ale o tym cicho-sza :)
Maciej Wojewódka

Maciej Wojewódka analityk, manager,
badacz, organizator,
uhonorowany za kr...

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

Chętnie bym się czegoś więcej na ten temat dowiedział.
Mariusz Woźnicki

Mariusz Woźnicki Dyrektor
zarządzający, Harder
& Harder

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

Dużym markom powinno zależeć na WoM-owaniu ze względu na podnoszenie dzięki temu zaufania do ich marki.
Ponadto działania szeptane przybliżają wielki, odczłowieczony koncern Klientowi ze względu na specyfikę kontaktu z odbiorcą WoM - to jest bezpośrednie, często interaktywne podejście do konsumenta.
Po latach bezdusznych wreszcie zaczęliśmy wsłuchiwać się w to co konsument ma do powiedzenia, zamiast wykrzykiwać do niego hasła reklamowe.
Marcin Z.

Marcin Z. Życie to codzienie
nowe wyzwania

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

co mozecie zaproponować liderowi w swojej branży, marka ogólnie znana i rozpoznawalna. Zwykła reklama juz nie przynosi takiego skutku jak kiedyś
Jacek Jankowski

Jacek Jankowski social media &
social games

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

potrzebna tutaj jest mocniejsza analiza sytuacji

możliwości jest wiele :)
Mariusz Woźnicki

Mariusz Woźnicki Dyrektor
zarządzający, Harder
& Harder

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

Każda kampania jest oczywiście szyta na miarę po szczegółowej analizie potrzeb możliwości.

Standardowe narzędzia to program Ambasadorów Marki, Agenci, ale również wszelkie działania streetowo-ambientowe.
Marcin Z.

Marcin Z. Życie to codzienie
nowe wyzwania

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

firma ma własnego ambasadora marki. Jest to osoba bardzo znana, jesli macie jakies ciekawe rozwiazania dla firmy z branży sportowej to zapraszam na priv, chetnie przejrzę każdą ofertę.

pozdrawiam
Mariusz Woźnicki

Mariusz Woźnicki Dyrektor
zarządzający, Harder
& Harder

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

Marcinie, piszesz o Ambasadorach "celebrities" wykorzystywanych raczej w PR, natomiast WoM wyszukuje Ambasadorów wśród konsumentów bądź potencjalnych konsumentów marki.
W klasycznym rozkładzie Rogera - Ambasadorzy cellebrities to innovators, zaś Ambasadorzy WoM to early adopters.

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

Wydaje mi się, że wykorzystanie WoM opłaca się dużym markom.
I jest dla nich łatwiejsze, niż dla tych którzy mają mniejsze zaplecze (na polu finansowym i w podjeściu do takiej "eksperymentalnej" formy reklamy).
Takie działania mogą być skuteczniejsze przy rozszerzaniu linii marki - niż tworzeniu zupełnie nowych produktów.

Ciekawi mnie jednak samo pozyskiwanie agentów i problemy jakie mogą sie pojawic na w tym obszarze. Bądź co bądź - filarem tajnej reklamy jest jakaś tam "konfidencja".
I tak na dobrą sprawę działania prowadzone na dużej grupie zwerbowanych osób mogą się zakończyć przeciekiem informacji (pomijam kwestię moralną agentów), który przy zwiększonym nagłośnieniu (nowinki w jakims serwisie info w branży, lub nie daj boże - w medium o większym, zasięgu --> odpowiednio zmodyfikowane przez opisującego je dziennikarza) mogą obrócić się przeciwko marce.
Np.( teoretycznie) wyobraźmy sobie , że na jaw wychodzi , iż firma NIKE próbuje werbować agentów wśród młodzieży....
w grupach targetowych (zwłaszcza wśród młodych) taka "zdrada" zioma może się spotkać z różnymi opiniami... a sama marka stracić na swoim wizerunku...
Czy macie jakieś info odnośnie zabezpiczeń przed tego rodzaju wpadkami?

pzdr.
Mariusz Woźnicki

Mariusz Woźnicki Dyrektor
zarządzający, Harder
& Harder

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

Nie ma problemu z zaufaniem, filtr społeczny jest na tyle silny, że ludzie wierzą, iż znajomy powie im prawdę jeżeli produkt będzie słaby. Dowodzą tego badania.

Jak mówią jednak "gdzie drwa się rąbie, tam wióry lecą", ale inne badania mówią, że WoM pozytywny jest jednak ok. 5 razy silniejszy niż negatywny.

Ponadto nigdy nie przyjmuję zleceń od Klientów, którzy mają słaby produkt, ponieważ WoM może im rzeczywiście przynieść więcej szkód niż pożytku.

Ale przecież da się wady przek(ł)uć na zalety. Pamiętacie reklamę Heinza sprzed 20 lat? "Najwolniejszy ketchup świata"

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

Rozumiem że sam produkt może być OK. Niech chodzi o to zeby sprzedac cokolwiek komukolwiek. ale...

...Zastanawiałem się raczej nad samą kwestią konspiry i "przeciekiem" (nawet jesli osobie polecającej wydaje sie ze promuje produkt dobrej jakosci).

Po prostu w pewnych kregach info "bratanie" sie z jakąś firmą moze byc odbierane zbyt lobbistycznie.
Rafał S.

Rafał S.
http://www.little.co
m.pl

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

Oktawiusz D.:
Ciekawi mnie jednak samo pozyskiwanie agentów i problemy jakie mogą sie pojawic na w tym obszarze. Bądź co bądź - filarem tajnej reklamy jest jakaś tam "konfidencja"...



Hmmm... Nie.
Z mojej wiedzy i praktyki wynika, ze ambasadorzy NIE sa oplacani.
Co wiecej, nie maja zakazu informowania o tym, dla kogo i w jaki sposob prowadza badania marki i jej propagacje.
Czesto (przyklady zagraniczne) sa proszeni o podpisywanie, informowanie ze dostali produkt X do testow od firmy Y.

Full oficial.

Gdyby tak nie bylo... Bloby wesolo ;)
Mariusz Woźnicki

Mariusz Woźnicki Dyrektor
zarządzający, Harder
& Harder

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

Jest dokładnie tak jak napisał Oktawiusz

Aby dowiedzieć się więcej zapraszam do przestudiowania WOMMA Ethics Code na http://womma.com

Moja firma podobnie jak wiele światowych agencji WoM "mniej więcej" trzyma się tego, inaczej rzeczywiście "byłoby wesoło", choć uczestnictwo w WOMMA nie obliguje nas do przestrzegania tych wymogów.

Jest też oczywiście sprawa nie-opłaconych Agentów, ale o tym może w następnym odcinku :-)
Paulina Górska

Paulina Górska Product Manager

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

Mariuszu, co to znaczy, że byłoby "niewesoło", gdybyście nie trzymali się kodeksu WOMMA? Co by się mogło stać?
wydaje mi się, że niewiele. We wspomnianej w którymś z innych wątków konferencji Streetcomu kilka dni temu zostało własnie zadane pytane o etykę. Standardy sa bardzo różne w róznych krajach, ale ogólnie rzecz ujmując - Europa bardzo pod tym względem różni się od USA. Gość z Holandii powiedział jasno - my wzięlismy do kampanii setki dziesięcioletnich dziewczynek i nikt nam tego nie zabronił. W Stanach to byłoby nie do pomyślenia,. jak zresztą wspomniał David Balter.
Myślę, że o marketingu szeptanym nie znamy całej prawdy i pewnie jej nie poznamy. To daje duże pole do popisu dla nieetycznych działań, bo po prostu jest to sfera niekontrolowana.
Paulina Górska

Paulina Górska Product Manager

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

Oktawiusz D.:Rozumiem że sam produkt może być OK. Niech chodzi o to zeby sprzedac cokolwiek komukolwiek. ale...

...Zastanawiałem się raczej nad samą kwestią konspiry i "przeciekiem" (nawet jesli osobie polecającej wydaje sie ze promuje produkt dobrej jakosci).

Po prostu w pewnych kregach info "bratanie" sie z jakąś firmą moze byc odbierane zbyt lobbistycznie.


Pewnie masz rację. W USA przeprowadzono ciekawe badania. Walter J. Carl, socjolog wraz z agencją BZZAGENT badał zachowanie się konsumentów, którzy dowiadują sie, że osoba, która z nimi rozmawiałą była "agentem". Okazało się, że tylko 5 proc. było negatywnie nastawionych i w "szoku" po informacji, że osoba, z która rozmawiała pracuje dla agencji. Pozostali nie zmienili stosunku, bo wierzyli w to, że opinie "agentów" były SZCZERE. Ta więc ujawnienie się nie wyrządza wielkich szkód, choc pamiętajmy o tym, że to USA i nie mozna tak na 100 proc. mówić tego samego o Polsce.

A w jakich kręgach Twoim zdaniem "bratanie" się z firmą może byc odbierane negatywnie?
Dzisiaj tak nie do końca wydaje mi się to być aktualne. Może jeśli chodzi np. o artystów. Choć nie jestem tego pewna. Agencje współracuja z coolhunterami/trendsetterami z tak róznych środowisk, również offowych, alternatywnych, które z założenia powinny sie "wypiąć" na marki, gadżety i współracę z agencjami, a jednak tego nie robią.
Mariusz Woźnicki

Mariusz Woźnicki Dyrektor
zarządzający, Harder
& Harder

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

Tak, znam to badanie, 95% wierzy w rekomendacje znajomych w ogóle, a 76% wierzy w rekomendacje nawet, jeśli wiedzą, że znajomy jest agentem marki.

Filtr społeczny "znajomy by mnie nie oszukał" jest bardzo silny.

Środowiska niezależne dają się kupować markom z dwóch prostych powodów: jeden to oczywiście kasa, a drugi to poczucie, że swoją pomocą będą mogli rzeczywiście wnieść coś swojego do świata marki(którą często używają i lubią), zmienić na lepsze, bardziej modne i "ich".

Jest to oczywiście mocno złudne, ponieważ marka rzeczywiście absorbuje te rzeczy, ale w sposób taki, że stają się one masowe, a więc nieinteresujące i odrzucane przez środowiska niezależne.

Wtedy niezależni szukają innej niszy, niezbrukanej jeszcze przez koncerny, a wtedy koncerny...

I tak w kółko :-)
Paulina Górska

Paulina Górska Product Manager

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

Dokładnie!

Mnie jeszcze jedna rzecz zaciekawiła na konferencji.
Streetcom powiedział, że otwierają się na osoby w wieku nawet 40 lat. Wprawdzie były to chyba na ten temat dwa zdania, ale to chyba nowość w polskim marketingu szeptanym?
Wiem, że wiele agencji zagranicznych, jak m.in. BzzAgent współpracuje z ludźmi w różnym wieku i wykonującymi różne zawody, a w Polsce dotychczas skupialiśmy się na młodzieży. No, chyba że czegoś nie wiem...
Ciekawe, jak ma wyglądać ta współpraca i rekrutacja...
Mariusz Woźnicki

Mariusz Woźnicki Dyrektor
zarządzający, Harder
& Harder

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

To nie do końca tak.
Młodzież wcale nie jest najlepszym obiektem WoM. Przecież da się znaleźć liderów opinii również wśród użytkowników środków do czyszczenia protez. I jeżeli właściwie dobierzemy grupę, to kampania wcale nie będzie mniej skuteczna niż np. prowadzona dla marki gum do żucia wśród młodzieży.

Tak w ogóle, to najlepsze są matki, dla nich każdy produkt który używają dla swoich dzieci jest naprawdę ważny. Chętnie dzielą się opiniami i uwagami z innymi matkami aby im pomóc.

Przeprowadziłem dotychczas szereg akcji na grupach starszych niż młodzież i zapewniam, że WoM działa tam równie dobrze.

„there's no such thing as a low-interest category, only low-interest brands”
Paulina Górska

Paulina Górska Product Manager

Temat: Czy WoM (Word-of-Mouth) można reklamować Coca-Colę?

Ok. Nie słyszałam po prostu o akcjach w Polsce na grupach innych, niz młodzi.
A jeśli chodzi o matki, to jak najbardziej słyszałam, tyle że nie w Polsce. Chyba Tremor P&G takową prowadził.
No, a jak przeprowadzaliście rekrutację predstawicieli innych grup społecznych, niz młodzi. Bo chyba nie przez stronę internetową? ;)

Następna dyskusja:

FOREX !!! (marketing szepta...


«

WoM 2.0

|

WoM w B2B

»


Wyślij zaproszenie do