Ada K.

Ada K. Student, UG

Temat: skrót (lp. - lm.)

Jeśli rozwinięcie skrótu jest w l.p., np. GP - grupa przedszkolna, a w tekście będzie mowa o grupach przedszkolnych, to skrótu już nie można stosować? Zrobi się wtedy trochę masło maślane, raz skrót, a raz rozwinięcie...
Małgorzata Denys

Małgorzata Denys korektor, redaktor,
mistrz polskiej
ortografii –
Ogólnopo...

Temat: skrót (lp. - lm.)

A może rozwinąć skrót tak:
GP - grupa przedszkolna, grupy przedszkolne.
Ada K.

Ada K. Student, UG

Temat: skrót (lp. - lm.)

W tym wypadku to by się sprawdziło. Ale co ze skrótami, które są już utrwalone lub np. przejęte z j. ang.?
Małgorzata Denys

Małgorzata Denys korektor, redaktor,
mistrz polskiej
ortografii –
Ogólnopo...

Temat: skrót (lp. - lm.)

Ada K.:
W tym wypadku to by się sprawdziło. Ale co ze skrótami, które są już utrwalone lub np. przejęte z j. ang.?

A możesz podać przykłady?
Ada K.

Ada K. Student, UG

Temat: skrót (lp. - lm.)

np. jest skrót element zadaniowy (ang. Task Element, TE), a zaraz dalej w tekście będzie mowa o elementach zadaniowych...
Małgorzata Denys

Małgorzata Denys korektor, redaktor,
mistrz polskiej
ortografii –
Ogólnopo...

Temat: skrót (lp. - lm.)

W takim wypadku chyba jednak trzeba rozwijać, bo tekst może być niezrozumiały.
Ada K.

Ada K. Student, UG

Temat: skrót (lp. - lm.)

Mam więc nie stosować skrótu czy stosować go do lp., a w lm. już rozwijać?
Michał G.

Michał G. redaktor, mistrz
polskiej ortografii
2016

Temat: skrót (lp. - lm.)

Stosować, stosować. A w lm ewentualnie poprzedzić słówkiem "wszystkie", "te", "różne" - chyba że kontekst klarowny. WSPP: "Nasz klub złożył zamówienie na sześć kbks (czyt. karabinków sportowych a. [ka-be-ka-e-sów]".
Ada K.

Ada K. Student, UG

Temat: skrót (lp. - lm.)

dziękuję!

Temat: skrót (lp. - lm.)

Tu chyba parę spraw zostało pokręconych. Mowa jest o skrótowcach, które rządzą się innymi prawami niż zwykłe skróty. Na dodatek „element zadaniowy” to nie polski skrótowiec EZ, tylko angielski akronim TE, co już jest bardzo dziwne, ale powiedzmy, że taką ktoś miał fantazję. A więc konsekwentnie w liczbie mnogiej też powinno być po angielsku, czyli TEs.
Michał G.

Michał G. redaktor, mistrz
polskiej ortografii
2016

Temat: skrót (lp. - lm.)

W polskim tekście "wszystkie UFO", "wszystkie CD" - nie: UFOs, CDs.

Temat: skrót (lp. - lm.)

I SMS-y, a nie SMSs, tylko że to nie na temat. Na temat by było, gdyby np. „szkołę podstawową” w tekście polskim nazywać ES.
Michał G.

Michał G. redaktor, mistrz
polskiej ortografii
2016

Temat: skrót (lp. - lm.)

Na temat jest, bo w tekstach polskich "niezidentyfikowany obiekt latający", czyli NOL, nazwano UFO.

Temat: skrót (lp. - lm.)

A mnie chodzi o to, że skoro jest bez sensu w liczbie pojedynczej, to dlaczego ma być z sensem w liczbie mnogiej.
Wszystkie te Twoje przykłady są zakorzenionymi w języku polskim słowami.
Michał G.

Michał G. redaktor, mistrz
polskiej ortografii
2016

Temat: skrót (lp. - lm.)

Nie wnikam, czy ten "element zadaniowy" jako TE to coś doraźnego ("ktoś miał fantazję"), czy z branżowego uzusu. Chodziło o zapis w lm. A wątpię, czy w polskich tekstach pisał ktoś UFOs, CDs czy DVDs - czy to po ich zakorzenieniu, czy przed.

Temat: skrót (lp. - lm.)

Ale przecież że rozmawiamy o liczbie mnogiej, to czysty przypadek.
Zamiast tak:
np. jest skrót element zadaniowy (ang. Task Element, TE)

mogło być tak:
np. jest skrót elementy zadaniowe (ang. Task Elements, TEs).

I tu nagle mielibyśmy robić wyjątek i stosować zapis nieangielski?
Michał G.

Michał G. redaktor, mistrz
polskiej ortografii
2016

Temat: skrót (lp. - lm.)

Nie jest żadnym przypadkiem, że nowe nazwy wprowadza się w formie najprostszej, podstawowej: w mianowniku, w liczbie pojedynczej. A jeśli to nazwa wyłącznie w liczbie mnogiej, to i tak skrótem np. Alcoholics Anonymous jest AA, nie AAs.

Temat: skrót (lp. - lm.)

Ty o sprawach ogólnych, gdzie nie ma sporu, ja o konkretnej sytuacji, która budzi kilka wątpliwości.
Dlaczego są nie skróty, tylko skrótowce, GP – grupa przedszkolna, więc pewnie grupa szkolna to GS, wtedy liczba mnoga to GS-y, ale jeśli ktoś skrótowce nazywa skrótami, to pewnie z zasady ich nie odmienia, czyli powraca pytanie: w jakim celu są skrótowce? Liczba mnoga w skrótach to skróty podwojone (prof. prof. to profesorowie, ss. to strony itp.). Jeszcze bardziej niejasna sprawa z akronimami angielskimi, co nie ma nic wspólnego, wbrew temu, co piszesz, z utartymi słowami typu UFO. Jeśli podawane są angielskie odpowiedniki, to naturalne i logiczne, że mogą też wystąpić w liczbie mnogiej. Oczywiście, że mój przykład był ironiczny, ale był on w celu pokazania bezsensowności całej koncepcji.
Być może to kamuflaż i o całkiem inne przykłady chodzi. Nie zmienia to faktu, że pytania i odpowiedzi wskazują na bardzo złe opracowanie tego czegoś, z mnóstwem błędów redakcyjnych.

Następna dyskusja:

skrót od pociąg




Wyślij zaproszenie do