konto usunięte

Temat: Jak sformułować pytanie do zadania

Zadanie dla trzecioklasistów brzmi:
"Przejdź przez labirynt, idąc po polach z liczbami, które są wynikami dodawania liczby 3".

Chodzi po prostu o wielokrotności liczby 3. Ale tak nie mogę napisać, bo programowy trzecioklasista takim pojęciem się nie posługuje.

No to się zawiesiłam i nie wiem, jak to zmienić.

Pomożecie?

Przy okazji:
Obliczaj jak w przykładzie wyżej - bez przecinka, prawda?Ida K. edytował(a) ten post dnia 11.11.10 o godzinie 20:54

konto usunięte

Temat: Jak sformułować pytanie do zadania

...których suma wynika z dodawania liczby 3? Pojęcie "suma" chyba już było ;)

konto usunięte

Temat: Jak sformułować pytanie do zadania

Anna Monika Kłopotek:
...których suma wynika z dodawania liczby 3? Pojęcie "suma" chyba już było ;)

Kurde, nie było, była mowa tylko o "dodawaniu".

Poza tym jak się zastanowić, to Twoja wersja wprowadza jeszcze większe zagmatwanie:
Przejdź przez labirynt, idąc po polach z liczbami, których suma wynika z dodawania liczby 3.

To te liczby wynikają z wielokrotnego dodawania liczby 3 do liczby 3, a nie jakieś ich sumy.

Prześpię się z tym...Ida K. edytował(a) ten post dnia 11.11.10 o godzinie 21:39

Temat: Jak sformułować pytanie do zadania

A po tym labiryncie chodzi się po kolei? Czyli 3, 6, 9, 12 itd.?

Temat: Jak sformułować pytanie do zadania

Moim zdaniem to za trudne zadanie do wytłumaczenia bez pojęć, których nie wolno użyć. Trzeba by je rozpisać, a im więcej słów, tym trudniej rozwiązać zadanie w klasie trzeciej. Może tak (ale mam sam zastrzeżenia do tej wersji.):

Przejdź przez labirynt. W tym celu idź/przesuwaj się/ po polach z wynikami dodawania liczby 3.

Jeśli jedno z tych pól zawiera liczbę 3 (czyli wynik dodawania 3+0),
zapomnij o zadaniu. Jest niewyjaśnialne bez pojęcia "wielokrotność", a proponowane polecenie staje się nieprecyzyjne.

Aha, skąd dziecko będzie wiedzieć, że już przeszło przez labirynt? Czy wejście do labiryntu jest jakoś oznaczone? Czy przejście przez labirynt oznacza dojście do jakiegoś pola z napisem "koniec", "wyjście"?
Może trzeba rozwinąć "Przejdź przez labirynt, zaczynając [od punktu A], a kończąc [w punckie B]" - czy coś w tym stylu?
I rozumiem, że wędrowanie po polach z liczbami niespełniającymi warunku wiedzie na manowce i uniemożliwia wyjście z labiryntu.
Ewelina R.

Ewelina R. opis się
konkretyzuje...

Temat: Jak sformułować pytanie do zadania

Również uważam, że jeśli chodzi o to, by poruszać się po tych polach, na których są liczby będące wielokrotnością liczby 3, to wytłumaczenie tego - bez odpowiednich terminów - nie będzie proste.
Owszem, od biedy można się domyśleć, o co chodzi.
Może jednak warto zaprezentować w poleceniu przykład? Na przykład: zacznij od pola nr 1, następnie dodaj "3" i przejdź do pola z wynikiem dodawania - czyli 4. I tak dalej.
Tu jednak widać, jak ważne jest pole, od którego się zaczyna - bo jeśli się zacznie od zera, to będzie się szło po wielokrotnościach trójki, ale jeśli od innej cyfry - to jej suma z trójką nie zawsze będzie tą wielokrotnością...
Trudno to wytłumaczyć :)

konto usunięte

Temat: Jak sformułować pytanie do zadania

Julia K.:
A po tym labiryncie chodzi się po kolei? Czyli 3, 6, 9, 12 itd.?

Nie chodzi się po kolei.

Chodzi się po liczbach podzielnych przez 3, więc to, co pisała Ewelina, też nie wchodzi w grę.

Łukasz w zasadzie nie zmienił oryginalnego polecenia, a mnie się tam te "wyniki dodawania liczby 3" nie podobają, bo mi się od razu nasuwa pytanie "dodawanie do czego?".

O ja biedna :D

Labirynt ma dwa wejścia/wyjścia, obydwa oznaczone liczbą "3". Trzeba przejść od jednego do drugiego (nieważne, które będzie pierwsze), przechodząc po liczbach 27, 9, 18, 21, 12, 24, 3, 6, 27 i tak dalej. Czyli po wielokrotnościach trójki, albo jeszcze lepiej - po liczbach podzielnych przez "3".

Nie muszę chyba dodawać, że o "podzielności" to już w ogóle nie mam tu co pisać.

Obawiam się, że da się to zrobić tylko z włączeniem do polecenia przykładu.

Np. Przejdź przez labirynt. Możesz iść tylko po polach z liczbami, które są wynikiem dodawania liczby 3 do siebie, np. 3+3, 3+3+3, 3+3+3+3 itd.

Dodatkowo zmieniam trójki w labiryncie na np. szóstki (myślę, że mam taką "władzę", ale jeszcze się upewnię).

Temat: Jak sformułować pytanie do zadania

Ida K.:

Labirynt ma dwa wejścia/wyjścia, obydwa oznaczone liczbą "3". Trzeba przejść od jednego do drugiego (nieważne, które będzie pierwsze), przechodząc po liczbach 27, 9, 18, 21, 12, 24, 3, 6, 27 i tak dalej. Czyli po wielokrotnościach trójki, albo jeszcze lepiej - po liczbach podzielnych przez "3".

Nie muszę chyba dodawać, że o "podzielności" to już w ogóle nie mam tu co pisać.

Obawiam się, że da się to zrobić tylko z włączeniem do polecenia przykładu.

Np. Przejdź przez labirynt. Możesz iść tylko po polach z liczbami, które są wynikiem dodawania liczby 3 do siebie, np. 3+3, 3+3+3, 3+3+3+3 itd.

Dodatkowo zmieniam trójki w labiryncie na np. szóstki (myślę, że mam taką "władzę", ale jeszcze się upewnię).

To z przykładem jest chyba najlepsze. Tylko jak dodać do siebie 3, żeby wynik brzmiał 3?
Zadanie wprowadzono, moim zdaniem, przedwcześnie.
Miłosz M.

Miłosz M. PAD, nadejdzie dzień
sznura

Temat: Jak sformułować pytanie do zadania

Łukasz B.:

Tylko jak dodać do siebie 3, żeby wynik brzmiał 3?
-3 +2x3 =3 ;)).
Ale na poważnie: jeśli uczy się na zadaniach, które wymagają do wyjaśnienia nieznanych (teoretycznie) pojęć, to układający zadania powinien się stuknąć tuwdzie i ówdzie.Miłosz M. edytował(a) ten post dnia 12.11.10 o godzinie 14:30
Malgorzata D.

Malgorzata D. tłumacz przysięgły
języka
holenderskiego
POLNET, taal, ad...

Temat: Jak sformułować pytanie do zadania

Ida K.:

Labirynt ma dwa wejścia/wyjścia, obydwa oznaczone liczbą "3". Trzeba przejść od jednego do drugiego (nieważne, które będzie pierwsze), przechodząc po liczbach 27, 9, 18, 21, 12, 24, 3, 6, 27 i tak dalej. Czyli po wielokrotnościach trójki, albo jeszcze lepiej - po liczbach podzielnych przez "3".
A czy dziecko może poruszać się po tym labiryncie rozpoczynając od liczby 3, kolejny ruch na pole oznakowane liczbą 6, dalej 9 itp?
Magdalena Domaradzka

Magdalena Domaradzka tłumaczka i lektorka
czeskiego i
słowackiego

Temat: Jak sformułować pytanie do zadania

Nie rozumiem ani słowa z całego wątku :(

konto usunięte

Temat: Jak sformułować pytanie do zadania

Malgorzata D.:
lbo jeszcze lepiej - po liczbach podzielnych przez "3".
A czy dziecko może poruszać się po tym labiryncie rozpoczynając od liczby 3, kolejny ruch na pole oznakowane liczbą 6, dalej 9 itp?
Odpowiedziałam już na to pytanie. Julii.
Malgorzata D.

Malgorzata D. tłumacz przysięgły
języka
holenderskiego
POLNET, taal, ad...

Temat: Jak sformułować pytanie do zadania

Ida K.:
Malgorzata D.:
lbo jeszcze lepiej - po liczbach podzielnych przez "3".
A czy dziecko może poruszać się po tym labiryncie rozpoczynając od liczby 3, kolejny ruch na pole oznakowane liczbą 6, dalej 9 itp?
Odpowiedziałam już na to pytanie. Julii.


Przepraszam. Masz rację.

Zadanie wydaje się karkołomne! A może coś w stylu: Znajdż liczbę 3, a potem znajdż liczbę, która jest wynikiem dodawania tylko samych 3 + za tym podany przykład.

konto usunięte

Temat: Jak sformułować pytanie do zadania

Zauważyłam, że trójki są w labiryncie tylko na wejściu, wyjściu i jedna w środku. Postanowiłam zamienić środkową trójkę na dziewiątkę, tak żeby w środku labiryntu w ogóle nie było trójek, a polecenie jest takie:

Przejdź przez labirynt, zaczynając od liczby "3" i kończąc na drugiej "3". Możesz iść tylko po polach z liczbami, które są wynikiem dodawania liczby "3" do siebie, np. 3+3, 3+3+3 itd.

Może być?
Malgorzata D.

Malgorzata D. tłumacz przysięgły
języka
holenderskiego
POLNET, taal, ad...

Temat: Jak sformułować pytanie do zadania

Ida K.:
Zauważyłam, że trójki są w labiryncie tylko na wejściu, wyjściu i jedna w środku. Postanowiłam zamienić środkową trójkę na dziewiątkę, tak żeby w środku labiryntu w ogóle nie było trójek, a polecenie jest takie:

Przejdź przez labirynt, zaczynając od liczby "3" i kończąc na drugiej "3". Możesz iść tylko po polach z liczbami, które są wynikiem dodawania liczby "3" do siebie, np. 3+3, 3+3+3 itd.

Może być?


Nie ma za bardzo pojęcia o programie nauczania w polskich szkołach :(

Wydaje mi się, że dla dziecka może być trochę niezrozumiała instrukcja: zaczynając od liczby "3" i kończąc na drugiej "3"
Czy koniec musi być liczbą '3'? Jeżeli tak, to czy istnieje szansa wprowadzenia np. czerownej '3' na początku i zółtej na końcu?

I druga sprawa. są wynikiem doddawnia... do siebie . Jeżeli dzieci miały do tej pory tylko dodawanie, to nie wpadną na to, że można odejmować, mnożyć, dzielić. Być może wtedy ten dodatek 'do siebie' nie jest potrzebny?

konto usunięte

Temat: Jak sformułować pytanie do zadania

Malgorzata D.:


Nie ma za bardzo pojęcia o programie nauczania w polskich szkołach :(

Wydaje mi się, że dla dziecka może być trochę niezrozumiała instrukcja: zaczynając od liczby "3" i kończąc na drugiej "3"
Czy koniec musi być liczbą '3'? Jeżeli tak, to czy istnieje szansa wprowadzenia np. czerownej '3' na początku i zółtej na końcu?
Na wejściu i wyjściu labiryntu są "3". Są widoczne.
I druga sprawa. są wynikiem doddawnia... do siebie . Jeżeli dzieci miały do tej pory tylko dodawanie, to nie wpadną na to, że można odejmować, mnożyć, dzielić. Być może wtedy ten dodatek 'do siebie' nie jest potrzebny?
Odejmowanie też mieli, ale to akurat nieistotne. Zastanowię się nad tym, bo też mi zgrzyta. No ale jeśli nie "do siebie", to dziecko może pomyśleć, że do jakiejś dowolnej innej liczby, a tu chodzi o 3.
Malgorzata D.

Malgorzata D. tłumacz przysięgły
języka
holenderskiego
POLNET, taal, ad...

Temat: Jak sformułować pytanie do zadania

Ida K.:
Malgorzata D.:

>> Na wejściu i wyjściu labiryntu są "3". Są widoczne.

To powinno więc być jasne.

Odejmowanie też mieli, ale to akurat nieistotne. Zastanowię się nad tym, bo też mi zgrzyta. No ale jeśli nie "do siebie", to dziecko może pomyśleć, że do jakiejś dowolnej innej liczby, a tu chodzi o 3.

A może: Możesz iść tylko po polach z liczbami, które są wynikiem dodania kolejnej liczby '3'?

Jeśli mieli słowo suma ( a chyba musieli :), to może coś takiego:
Możesz do siebie dodawać tylko liczbę '3'. Na które trafisz pole, gdy dodasz 3+3+3+3? Jeśli oczywiście kolejne pole to cyfra 12.
Przy każdym kolejnym ruchu zaczynaj od 3+3, aż wyjdzie suma, którą jako kolejną znajdziesz na planszy.

To brzmi strasznie koślawo, ale na pewno rozumiesz myśl za tym się kryjącą.

konto usunięte

Temat: Jak sformułować pytanie do zadania

Malgorzata D.:

Jeśli mieli słowo suma ( a chyba musieli :)
Nie musieli i nie mieli
>, to może coś
takiego:
Możesz do siebie dodawać tylko liczbę '3'. Na które trafisz pole, gdy dodasz 3+3+3+3? Jeśli oczywiście kolejne pole to cyfra 12.
Przy każdym kolejnym ruchu zaczynaj od 3+3, aż wyjdzie suma, którą jako kolejną znajdziesz na planszy.

To brzmi strasznie koślawo, ale na pewno rozumiesz myśl za tym się kryjącą.

Myśl rozumiem, ale rozwiązania nie kupuję :]
Malgorzata D.

Malgorzata D. tłumacz przysięgły
języka
holenderskiego
POLNET, taal, ad...

Temat: Jak sformułować pytanie do zadania

Ida K.:
Malgorzata D.:


Myśl rozumiem, ale rozwiązania nie kupuję :]

Prawo 'nabywcy' :))



Wyślij zaproszenie do