Rafał Sterna

Rafał Sterna Otwarty na ludzi,
lubie się angażować.

Temat: Wizualizacja 3D w serwisie WWW?

Czy znacie kogoś kto bawił sie w modelowanie 3D na potrzeby serwisu www? Chodzi mi o stworzenie planu zagospodarowania przestrzeni na siatce a następnie wizualizacja 3D(wszystko online-bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania). Co rokuje lepiej flash czy może java...?

konto usunięte

Temat: Wizualizacja 3D w serwisie WWW?

Jeśli to ma być 3D, to może Shockwave zamiast Flasha - łatwiej robi się w nim wizualizacje trójwymiarowe. Minus - wymaga plugina (choć w zasadzie to samo można powiedzieć o Flashu). Myślałeś może o zastosowaniu VRML?

konto usunięte

Temat: Wizualizacja 3D w serwisie WWW?

Bez wtyczki się raczej nie obejdzie. Moim zdaniem Java ma największe możliwości i jest najlepiej przetestowanym sposobem na osadzanie grafiki 3D na stronie www. Poza tym biblioteki potrzebne do obsługi grafiki 3D w Javie są darmowe i obsługują wiele znanych formatów takich jak 3ds, Collada, LWO, lub OBJ.

Pojawiają się od czasu do czasu biblioteki do Flasha, które pozwalają na rysowanie obiektów 3D, ale z tego co wiem, Flash nie wykorzystuje akceleracji sprzętowej. Jeśli tak faktycznie jest, to nie ma szans na uzyskanie poziomu grafiki porównywalnego z aplikacjami tworzonymi w Javie.

Nie wiem jak wygląda kwestia grafiki 3D w Silverlight - może być to ciekawa opcja.

Mogę się podjąć stworzenia wizualizacji 3D na potrzeby serwisu www. Przyda mi się taki projekt w portfolio ;-). Zapraszam na priv.

Pozdrawiam,
GrzegorzGrzegorz Hołdys edytował(a) ten post dnia 27.06.09 o godzinie 19:56

konto usunięte

Temat: Wizualizacja 3D w serwisie WWW?

Jeśli chodzi o Javę, wizualizacja 3D bez dodatkowego oprogramowania jest bardzo trudna do zrobienia - konkretne, trzeba by samemu w Javie2D napisać odpowiednie API. Robota długa, trudna, żmudna i... Bezsensowna. Chyba, że np. wystarczy Ci rzut izometryczny. Wówczas da się to dość łatwo zrobić...

Istnieje coś takiego jak Java 3D, która wykorzystuje (w przeciwieństwie do flasha) akcelerację sprzętową i w sumie jest dosyć ładnym API. Wymaga jednak zainstalowania dodatkowych bibliotek do JRE.
Sławomir Ossowski

Sławomir Ossowski Think01, head of
strategy

Temat: Wizualizacja 3D w serwisie WWW?

Krzysztof Kondrak:
Minus - wymaga plugina (choć w zasadzie to samo można powiedzieć o Flashu).

true, jednak jest chyba kolosalna różnica w propagacji tych pluginów... jak w drugim wątku:

java - zdecydowanie większe możliwości jesli chodzi o jakość renderingu i złożoność modeli

flash - zdecydowanie niższy koszt i krótszy czas realizacji

propagacja imo podobna

autoreklama - mogę to wykonać w każdej z tych technologii ;)Sławomir Ossowski edytował(a) ten post dnia 27.06.09 o godzinie 23:53
Paweł Cichoń

Paweł Cichoń Współwłaściciel,
GenB, Inc.

Temat: Wizualizacja 3D w serwisie WWW?

Tak, jak napisał Darek, jest Java3D

https://java3d.dev.java.net/

wsperia OpenGL i DirectX, akceleracje sprzetowa, kreacja sceny 3D jest czasochłonna (nie jest trudna, ale dużo kodu trzeba napsiać, aby wszystko odpowiednio skonfigurować (scene,tekstury, grupy transformacji, transformacje, swiatla, itd...)) ... przykład jakis jest tu, co mniej wiecej mozna osiagnac: https://lg3d-wonderland.dev.java.net/. J3D dosyc dobrze wspiera obj'oty, Lightwave...

co do flash, istenieja tylko rozwiazania stricte programowe (nie wspierajace całościowo akceleracji, tylko proste przeksztalcenia geometryczne i teksturowanie) ... biorac pod uwage to, co chcesz zrobic, robiac to we flash, bedziesz nieustanie walczyl z wydajnoscia, przez co tez scena bedzie ubozsza ... choc takie przyklady jak
http://tankionline.com/index.html
oparte na http://alternativaplatform.com/en/

pokazuja, ze mozna troche z Flash Playera wyciagnac ... troche fakeami, ale zawsze.

Nie zgodze się, że flash to zdecydowanie krótszy czas realizacji ... optymalizacja zajmuje za zwyczaj o wiele wiecej pracy niz w Java3D, ciezko tez o dobra obsluge formatow 3D (eksport z Max'a, czy Lightwave) - prawie zawsze wyskakuja jakies niezgodnosci przy teksturowaniu itd... tu sciany mrugaja, bo implementacja z-buffora jest zabugowana przykladowo w Papervision3D i trzeba z masa takich spraw walczyc ...

ale faktycznie, jeżeli już miałbym wybierać, to też brałbym pod uwagę Shockwave (Director - http://www.adobe.com/products/director/), jak wspomniał Kszysiek - nie ma appletow, ktore przynajmniej mnie od jakiegoś czasu zaczeły mocno drażnić, a jest akceleracja - przykład: http://www.adobe.com/products/shockwaveplayer/mountain... (sa tez bugi, ale można sobie z nimi poradzić), to może okazać się dobrym kompromisem - zależy jakie środowisko programistyczne się zna i w jakim stopniu.Pawel Cichon edytował(a) ten post dnia 28.06.09 o godzinie 00:41

konto usunięte

Temat: Wizualizacja 3D w serwisie WWW?

No i jeszcze oczywiście brat Javy3D, JOGL. Istnieją gotowe udostępniane przez Suna podpisane cyfrowo paczki JOGLa z bibliotekami dla wszystkich sensownych systemów i architektur - dzięki temu możemy korzystać z .dll'ek dających dostęp do OpenGL bez konieczności cyfrowego podpisywania naszego własnego apletu.
Dodatkowy kod pojawia się dopiero w momencie, kiedy chcemy zrobić coś nie-z-palca, np. załadować obiekty z 3DS. Ale to będą już .jary i .javy, nic więcej natywnego poza samym JOGLem nie potrzeba - a sprzętowe wsparcie jest (z dośw: "jest" w tym zdaniu nie dotyczy Windows 7 z domyślnymi sterownikami dla kart ATI - pieprzone Aero śmigało płynnie, a OpenGL już mi się w dużej mierze software'owo próbował wykonywać)
Marcin Z.

Marcin Z. Senior IT Architect

Temat: Wizualizacja 3D w serwisie WWW?

Hej
Przeanalizuj jeszcze możliwości Flex 3 [1] oraz wspomnianego przez Grześka Silverlight'a [2]. Jeśli chodzi o mapy i zobrazowanie czy to wyznaczania fragmentów przestrzeni itd to polecam Ci mapy ArcGIS'a, obie technologie Flex i Silverlight posiadają specjalne API do tych map, kolejno [3] i [4].

pozdrawiam

[1] http://www.adobe.com/products/flex/
[2] http://silverlight.net/default.aspx
[3] http://resources.esri.com/help/9.3/arcgisserver/apis/f...
[4] http://resources.esri.com/help/9.3/arcgisserver/apis/s...
Łukasz Ważny

Łukasz Ważny winning doesn't
really matter as
long as you win

Temat: Wizualizacja 3D w serwisie WWW?

O ile dobrze pamiętam Java3d została zawieszona w 2003 roku, więc raczej nie ma co brać tej opcji pod uwagę.
Paweł Cichoń

Paweł Cichoń Współwłaściciel,
GenB, Inc.

Temat: Wizualizacja 3D w serwisie WWW?

@Łukasz

Nie została. O planach odnośnie Java3D można poczytać tu:
https://java3d.dev.java.net/servlets/NewsItemView?newsI...

Jak widać wydaje się, że sama J3D zostanie "włączona/wykorzystana" pod JavaFX - https://openjfx.dev.java.net/, choć JavaFX zbyt olśniewającej kariery teraz nie robi ...

konto usunięte

Temat: Wizualizacja 3D w serwisie WWW?

Używałem kiedyś do obiektów statycznych formatu JT - przestrzeń 3D + możliwość pomiarów elementów + mark-upy. Nie wiem jakie jest wsparcie w JT dla dynamicznego generowania widoków.

konto usunięte

Temat: Wizualizacja 3D w serwisie WWW?

Wsparcie dla 3d powstaje też w Javie FX. Warto się z tym zapoznać, chociaż technologia jest jeszcze dosyć młoda:
http://www.interactivemesh.org/testspace/j3dmeetsjfx.html

Cheers.
Marcin K.

Marcin K. Centrium CRM

Temat: Wizualizacja 3D w serwisie WWW?

Wybór technologii powinien też zależeć od tego dla kogo adresowana jest strona - waga wszystkich pluginów i czas, jaki user musi poświęcić na zainstalowanie tego.

Może to nie musi być 3d? A wystarczy foto galeria z panoramą 360, taką jaką ostatnio zafundował sobie nasz prezydent? (http://beta.prezydent.pl/wycieczka/index.htm)

Jeżeli ma być 3d to pewnie shockwave dla flash (tu doświadczenia nie mam) lub OpenGL dla Javy, co polecam, pod warunkiem, że użyjesz frameworka jakiegoś, bo jeżeli masz najpierw pisać engine - trochę to zajmie czasu.

W przypadku Javy - odradzam Java3d, nie jest to super szybkie, jakość pozostawia wiele do życzenia, a koszt produkcji taki sam jak w przypadku Java + OpenGL + Framework. (Na podstawie doświadczeń własnych sprzed kilku lat, może coś się zmieniło?)

Mi osobiście znane są 2 sposoby użycia OpenGL w javie - JOGL lub LWJGL, z tym że LWJGL dodatkowo zawiera w sobie kilka pomocnych biblioteczek i budzi (moją) znacznie większą sympatię.

Dodatkowo znalazło się trochę miłych ludzi, którzy zbudowali na tym wszystkim engine 3d, który nawet był pokazywany na JavaOne 2007. Jeżeli już miałbyś robić coś w javie - to w tym. Masz popisane większość narzędzi, ładowanie modeli, scene graph, kamery. Polecam.

http://www.lwjgl.org/
https://jogl.dev.java.net/

http://www.jmonkeyengine.com/

i kilka możliwości JME:
http://www.youtube.com/watch?v=YNRkf124UoM&feature=Pla...

http://www.youtube.com/watch?v=ho_b18HRmGA&feature=Pla...
Rafał Sterna

Rafał Sterna Otwarty na ludzi,
lubie się angażować.

Temat: Wizualizacja 3D w serwisie WWW?

Rafał S.:
Czy znacie kogoś kto bawił sie w modelowanie 3D na potrzeby serwisu www? Chodzi mi o stworzenie planu zagospodarowania przestrzeni na siatce a następnie wizualizacja 3D(wszystko online-bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania). Co rokuje lepiej flash czy może java...?

Witam ponownie :)
Minął już prawie rok od mojego posta.

Dziękuję osobom które zabrały głos w tej sprawie.
Przyznam że dyskusja była mocna i kazda z opcji miała swoje argumenty.

Nadszedł moment realizacji projektu...
Microsoft zapowiedział koniec wspierania flasha wiec moze jednak warto zastanowić sie nad zastosowaniem JAVY...

Dziś chciałbym prosić o kontakt ludzi z pasja którzy chcieli by wziąć udział w tym (nie ukrywam dość innowacyjnym) projekcie.
Nie szukam firm bo nie stać mnie na wyłożenie kilkuset tysięcy by powołać taka stronę do życia.
Oferuję ciężką pracę za małe pieniądze i sporo (mam nadzieję) dobrej zabawy.
Projekt jest bardzo ambitny i nowatorski, będzie z całą pewnością wyzwaniem dla człowieka z pasją :)
Osoby zainteresowane proszę o kontakt: biuro@worknet.pl
Pozdrawiam
Rafał

konto usunięte

Temat: Wizualizacja 3D w serwisie WWW?

Po roku sytuacja się trochę zmieniła :) Java jest zbyt kobylasta, żeby używać jej w przeglądarce. Jeżeli zależy ci na kompatybilności, to celował bym w HTML5. Chrome, Firefox, Opera i Safari już go obsługują, a M$ zarzeka się, że IE9 będzie obsługiwać.

Jeżeli zależy ci na prawdziwym akcelerowanym 3D, to najlepszy będzie WebGL. Ostatnio grałem w Quake 2 w przeglądarce i byłem pozytywnie zaskoczony :)

http://www.youtube.com/watch?v=XhMN0wlITLk

Mógłbym wziąć udział w takim projekcie Open Source :)Maciej Chałapuk edytował(a) ten post dnia 15.06.10 o godzinie 14:14

Następna dyskusja:

KOORDYNATOR PRAC NAD PORTAL...




Wyślij zaproszenie do