Maciej
N.
Prezes Zarządu,
Grupa Doradztwa
Kreatywnego PRONOST
Sp. z...
Temat: Praktyczne aspekty wdrożenia systemu ISO/TS czyli...
Motoryzacja – lokomotywa zmianProcesowe zarządzanie przynosi konkretne, mierzalne skutki zwiększające efektywność funkcjonowania przedsiębiorstwa, co w miarę coraz większej „wielkoseryjności” przekłada się na konkretne efekty ekonomiczne.
Wytyczne dotyczące systemów zarządzania dostawców „Automotive” i szczegółowe wytyczne dotyczące jego elementów zawarte w podręcznikach referencyjnych lokalnych zrzeszeń motoryzacyjnych jak AIAG czy VDA od początku istnienia opierały się na modelu proponowanym przez ISO w serii 9000.
Jednakże z racji swojego zaawansowania branża ta zawsze wyprzedzała działania ISO wprowadzając dodatkowe wytyczne dotyczące tychże systemów.
Takimi przykładami są wytyczne IATF i takich narodowych zrzeszeń przemysłu motoryzacyjnego jak niemieckie VDA – podręcznik „VDA 12”, czy amerykańskie AIAG – podręcznik „ISO/TS 16949:2002 Implementation Guide” bogato opisujących jak przedsiębiorstwo będące dostawcą dla przemysłu motoryzacyjnego powinno wdrożyć system zarządzania oparty na podejściu procesowym. Zakładając stosowanie modelu „ośmiornicy” do opisu procesowej struktury firmy i jej powiązań ze światem zewnętrznym oraz modelu „żółwia” do opisu pojedynczego procesu. Według proponowanych modeli, przyjąć należy że dwa podstawowe dokumenty organizacji to: mapa procesów, obejmująca wszystkie procesy i powiązania pomiędzy nimi oraz indywidualne opisy procesów, nazywane często kartami procesu.
Większość organizacji rozpoczyna wdrożenie podejścia procesowego na bazie istniejących wcześniej systemów zarządzania. Znaczy to, że najczęściej akceptują istniejącą strukturę dokumentacji, której podstawowym poziomem są ciągle procedury, a nie opisy procesów. Procedury często mylnie nazywa się procesami i nie widzi się różnic pomiędzy nimi.
A co wy o tym myślicie?