Jacek Nartonowicz

Jacek Nartonowicz Mł przedstawiciel
medyczny , Sandoz
Polska

Temat: Prośba o wskazówki

Witam,
Reprezentuję firmę Institute for International Research Sp. z o.o. organizującą konferencje i seminaria biznesowe dla kadry zarządzającej we wszystkich sektorach gospodarczych. IIR na świecie działa od ponad 30 lat a w Polsce od 1997 roku. Każdego roku organizujemy ponad 250 spotkań biznesowych: konferencji i seminariów służących edukacji biznesowej menedżerów, przedstawicieli różnych sektorów gospodarczych obecnych w Polsce. W zorganizowanych dotychczas przez IIR konferencjach i seminariach wzięło udział ponad 25.000 polskich menedżerów. Wszystkie budowane przez nas programy przygotowywane są w oparciu o szczegółowe badania rynku i analizowane są pod kątem ich praktycznej przydatności w biznesie. Prelegenci, których zapraszamy wywodzą się przede wszystkim ze środowisk biznesowych, nie brakuje wśród nich również prawników, autorytetów naukowych jak i przedstawicieli administracji publicznej.

Zajmuje się obecnie tematem Renegocjacji umów it w związku z tym mam kilka pytań czy temat budzi zainteresowanie branży IT. Czy budując szkolenie powinienem skupić na umiejętnościach negocjacyjnych czy na podejściu prawnym do tego zagadnienia.
Byłbym zobowiązany za każdą cenną wskazówkę.

Z poważaniem,
Jacek Nartonowicz
Marcin Kaniewski

Marcin Kaniewski ITSM, ITIL, PM, IT
Manager

Temat: Prośba o wskazówki

Witam i tak z ciekawości pytam czy szkolenia się odbywają i jeśli tak to na co postawiliście?

Ze swojej strony uważam, że w IT są różne umowy i może stąd stosunkowo niewielki odzew na GL. Z jednej strony mamy do czynienia z umowami bardzo materialnymi gdzie np. zamawiamy sprzęt. I tu zamówienie sprzętu IT niczym specjalnym nie różni się od zamówienia dowolnych innych maszyn lub urządzeń.

Z drugiej strony mogą być umowy dotyczące wszelkiej maści usług. Tu wrzuciłbym wszelkie umowy wdrożeniowe, outsourcing oraz kontakty związane ze wsparciem i umowy SLA/OLA.

Dlaczego wszystko to zebrałem razem? Przecież wdraża się systemy i funkcjonalności. Otóż nie - wdraża się rozwiązania ale ich celem jest dostarczanie takich lub innych usług. Można tu zastosować znaną parafrazę z wiertarką - kupujący wiertarki nie chcą mieć wiertarek tylko dziury. I tak samo kupujący rozwiązania IT nie chcą mieć sprzętu i oprogramowania tylko odpowiednie usługi np. usługę realizacji procesu billingowego.

Oczywiście aby zapewnić odpowiednią usługę (czyli funkcjonalności + parametry/gwarancje) trzeba mieć sprzęt, oprogramowanie, wsparcie itp. ale to już jest "kuchnia IT". Idąc do restauracji wybieram z menu (katalog usług IT) interesujące danie, a kupuje oddzielnie ziemniaków, soli, mięsa itp.

I teraz może być kilka ciekawych tematów np. z zakresu jak negocjować umowy wsparcia i jak je renegocjować po pewnym okresie - gdy można już dostrzec pewne wady (tu kluczowy wydaje się wybór optymalnego sposobu opomiarowania i płatności za usługę) lub z negocjowania umów IT z biznesem czyli SLA (tu kluczowe wydaje się optymalizowanie kosztowe oraz bezpieczny margines pojemności czy dostępności. Inny ciekawy przypadek to umowy outsourcingowe - jak wiadomo biznes się zmienia i usługi (szczególnie IT) muszą nadążać za biznesem (lub nawet go wyprzedzać) w związku z tym idea zmiany musi być zaszyta w samym kontrakcie outsourcingowym - być może na zasadzie buduj i utrzymuj. Pytanie jak wymiarować to co ma być zbudowane - czy np. poprzez limity punktów funkcyjnych?

Generalnie temat bardzo ciekawy i szeroki. Wszystko zależy jednak od dojrzałości biznesu, bowiem IT dostarczy usługi optymalnie gdy odbiorca jest dojrzały organizacyjnie i umie przyjąć wartość płynąca od IT. Z drugiej strony umowy dają IT zaplecze do świadczenia usług i muszą żyć wraz z usługami i mieć możliwość zmiany zaszytą w sobie.

Pozdrawiam, Marcin
Grzegorz Albinowski

Grzegorz Albinowski Senior Business
Consulant,
Transition Project
Manager

Temat: Prośba o wskazówki

Jacek Nartonowicz:
Zajmuje się obecnie tematem Renegocjacji umów it w związku z tym mam kilka pytań czy temat budzi zainteresowanie branży IT. Czy budując szkolenie powinienem skupić na umiejętnościach negocjacyjnych czy na podejściu prawnym do tego zagadnienia.
Byłbym zobowiązany za każdą cenną wskazówkę.

Bardzo ciekawy i szeroki temat, szkolenie należy dostosować do wymagań słuchaczy, mnie osobiście by interesowały następujące zagadnienia:

Zakres umowy IT:
- co umowa obejmuje (wliczone w cenę)
- co umowa obejmuje jako opcje (trzeba dodatkowo zapłacić)
- czego umowa nie obejmuje (nie będziemy tego robić)
- czego umowa nie obejmuje, ale zakładamy istnienie usługi w innej umowie, lub od innego dostawcy

Język umowy:
- ITIL zaleca pisanie prostych umów z języku zrozumiałym dla biznesu
- unikamy slangu informatyczno-technologicznego
- unikamy slangu prawniczego
- Departament IT jest zainteresowany w prezycyjnych, realnych i mierzalnych
zapisach
- Prawnicy są zainteresowani w precyjnych prawniczo klauzulach (zwłaszcza jeśli dotyczą finansów)
- Odbiorca usługi jest zainteresowany z sancjach za obniżony poziom usługi

Jak będzimy mierzyć poziom usług:
- co chcemy, a co potrafimy mierzyć
- co będzie mierzone narzędzami (ile to kosztuje, licencje+wsparcie)
- co będzie mierzone ręcznie (ile etatów na to potrzeba)
- co tak naprawdę trzeba mierzyć do utrzymania usługi
- wyeliminujmy 'nice-to-have' - fajnie by było mieć, ale nie ma istotnego wpływu na poziom usług

Wymagania szkoleniowe:
- jakich umiejętności oczekujemy od Biznesu (Business Owner, Business Representative, etc.)
- jakich umiejętności oczekujemy od dostawcy (Service Owner, Service Provider, IT Service Manager)
- jakich umiejętności oczekujemy od negocjatora (Customer Service Manager, Service Delivery Manager, Service Level Manager, etc)
(niektóre role mogą być wspólne albo inaczej się nazywać)Grzegorz Albinowski edytował(a) ten post dnia 19.11.10 o godzinie 10:54
Grzegorz Albinowski

Grzegorz Albinowski Senior Business
Consulant,
Transition Project
Manager

Temat: Prośba o wskazówki

Wracając to tematu renegocjacji umów znalazłem ciekawe podejście:
- czego klient chce
- czego klient naprawdę potrzebuje
- za co klient jest skłonny zapłacić



Wyślij zaproszenie do