Tomasz Górecki

Tomasz Górecki Project Management,
IT Interim
Management, Coaching

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

Czy większy wpływ na postrzeganie działu ma IT Manager czy serwisant lub helpdesk ?

Co oznacza dobry wizerunek działu IT?

Zapraszam do dyskusji
Ireneusz Jaworski

Ireneusz Jaworski Pełnomocnik Zarządu
ds. Systemu Jakości,
UPOS System sp. ...

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

Postrzeganie przez kogo?
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

Tomasz Górecki:
Zapraszam do dyskusji

W dyskusji "Informatycy to zamknięci i niekomunikatywni ludzie...." pojawiło się coś ala "scenka z życia firmy" która myślę dobrze obrazuje relacje - IT a reszta świata. Poziom relacji będzie zależał wyłącznie od stopnia świadomości pracowników "reszty świata" że dział IT zachowuje się jak zachowuje - powiedzmy asertywnie - bo nie wynika to ze złośliwości czy chęci utrudniania komuś życia (a często słyszę takie komentarze - wiem Pan jacy źli Ci nasi informatycy, każą nam raz na miesiąc hasło w Płatniku zmieniać) tylko z powodów przyjętej polityki bezpieczeństwa, zasad ładu korporacyjnego czy uwarunkować od nich nie zależnych (bo wie Pan, Ci nasi informatycy to jacyś tacy złośliwi, w starym programie handlowym drukowało się przez F12 a teraz każą wciskać jakąś ikonę albo klawisze Ctrl+P). Albo inaczej, poziom tych relacji będzie zależał od poziomu świadomości technicznej "reszty świata" - im ona lepsza tym oceniam że relacje będą lepsze i strony będą traktowały się partnersko. Natomiast najgorsze są "panie księgowe minionej epoki" które nie rozumieją i zrozumieć nie chcą a wszystko sprowadzają do wspólnego mianownika "bo Ci z IT to ch......" a zarząd im sprzyja bo chcą nas wygryźć z pracy.

Krzysztof

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

Tomasz Górecki:
Czy większy wpływ na postrzeganie działu ma IT Manager czy serwisant lub helpdesk ?

Co oznacza dobry wizerunek działu IT?

Zapraszam do dyskusji

Niestety jesli mamy wrednego serwisanta i leniwy helpdesk, to nawet swietny IT Manager tu nie pomoze. Wizerunek tworzy sie w/g mnie na najnizszych szczeblach pomiedzy szeregowymi pracownikami i przechodzi na wyzsze szczeble. To zwykli pracownicy mowia swoim szefom, ze helpdesk ich przyslowiowo "spuscil na drzewo", a serwisant nic nie zrobil, czesto niestety wyolbrzymiajac skale swojego problemu do rangi krytycznego severity porownywalnego z zawalem globalnego systemu sprzedazy...
Anita K.

Anita K. Psychoterapeuta,
Psycholog,
Nauczyciel
Mindfulness.

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

Moim zdaniem wizerunek Działu IT zależy od Managera IT.
Bo :
1. On zatrudnia pracowników i ich zwalnia :)))
2. On powinien ustalać standardy kontaktów swojego działu z klientami i egzekwować je od swoich pracowników, ma do tego narzędzia nacisku.
3. On może i powinien budzić świadomość u swoich pracowników, utrzymywać ich motywację na wysokim poziomie oraz własnym przykładem modelować właściwy stosunek do klienta, tak wewnętrznego jak i zewnętrznego.
4. On może i powinien reagować na skargi od użytkowników (dotyczące niewłaściwej obsługi) oraz ewentualnie być mediatorem w sporach, starając się pamiętać o interesach swojego Działu ale także i o interesach swoich klientów ( czyli tych których Dział IT obsługuje- to są klienci Działu IT).

A więc Dział IT jest taki dobry jak dobry jest jego Manager. :)
A wizerunek Działu IT jest taki na jaki zezwala jego manager.
Ireneusz Jaworski

Ireneusz Jaworski Pełnomocnik Zarządu
ds. Systemu Jakości,
UPOS System sp. ...

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

Moi ludzie świadczą o mnie :)

konto usunięte

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

Wizerunek dzialu IT tworza wszyscy, a przede wszystki tworzy go zaangazowanie i zrozumienie, dla kogo oni dzialaja.

Dopoki mottem pracownikow IT bedzie "Zycie byloby piekne gdyby nie uzytkownicy" dopoty nawet najwspanialszy Manager nic nie poradzi.
Anita K.

Anita K. Psychoterapeuta,
Psycholog,
Nauczyciel
Mindfulness.

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

Marcin S.:
Wizerunek dzialu IT tworza wszyscy, a przede wszystki tworzy go zaangazowanie i zrozumienie, dla kogo oni dzialaja.

Dopoki mottem pracownikow IT bedzie "Zycie byloby piekne gdyby nie uzytkownicy" dopoty nawet najwspanialszy Manager nic nie poradzi.

Manager może takich ludzi wymienić na takich, których mottem będzie "użytkownik daje mi codzienny chleb, więc szanujmy użytkowników" :-)

konto usunięte

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

Za dużo uogólnień i generalizacji.

Przecież, każdy z Was może od Dziś lub od Jutra zacząć postępować inaczej i lepiej. Świat może będzie lepszy chociaż w tych kręgach.
Aleksandra Młyńczyk

Aleksandra Młyńczyk Czy chciałbyś być
swoim Klientem?
Pomoc w definicji
wymag...

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

Wizerunek tworzą ludzie, którzy mają kontakt z end-userami (czyli właśnie serwisanci i w zależności od specyfiki firmy help-desk, service-desk).
Natomiast przełożeni mogą wpłynąć na to jaki on będzie. Można organizować szkolenia miękkie, zatrudniać osoby mające doświadczenie w kontaktach z klientami (wydaje mi się, że czasem zwykła praca np. w charakterze barmana latem zmienia sposób bycia w relacjach usługodawca-usługobiorca).

konto usunięte

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

Anita Komorzycka:
Marcin S.:
Wizerunek dzialu IT tworza wszyscy, a przede wszystki tworzy go zaangazowanie i zrozumienie, dla kogo oni dzialaja.

Dopoki mottem pracownikow IT bedzie "Zycie byloby piekne gdyby nie uzytkownicy" dopoty nawet najwspanialszy Manager nic nie poradzi.

Manager może takich ludzi wymienić na takich, których mottem będzie "użytkownik daje mi codzienny chleb, więc szanujmy użytkowników" :-)

Naturalnie, przy zalozeniu odpowiedniej podazy pracownikow i pomijalnych kosztow rekrutacji. Niestety rzadko oplaca sie wymieniac ludzi. Latwiej i taniej jest podjac proby reformacji. Czesto okazuje sie, ze IT staff po prostu potrzebuje troche milosci i szlifu :) I nagle okazuje sie, ze to co mielismy to najwspanialszy zespol na swiecie.
Wizerunek tworzą ludzie, którzy mają kontakt z end-userami
(czyli właśnie serwisanci i w zależności od specyfiki firmy help-desk, service-desk).
Natomiast przełożeni mogą wpłynąć na to jaki on będzie. Można
organizować szkolenia miękkie, zatrudniać osoby mające
doświadczenie w kontaktach z klientami

O to to. Choc co do barmanow, to bylbym ostrozny :) Moga miec nawyki :) :)

W sumie doswiadczenie u mnie gra drugie skrzypce, bo wole ludzi kreatywnych, ktorzy maja dosc wiedzy by realizowac procedury i braki wlasne nadrabiac. Co do miekkich stron, to mi wystarczy jak na rozmowie kandydat pokaze, ze sie mnie nie boi - jesli nie boi sie rozmawiac ze mna, to z klientem tez da rade.

konto usunięte

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

Wizerunek IT w firmie zależy od:
- Managera IT - powody były wspomniane wyżej w postach
- postawy pracowników IT - jw
- postawy klientów wewnętrznych oraz ich przełożonych.
wg mnie najlepszy wizerunek będzie miał dział IT, który odpowiednio dostosuje się do kultury organizacyjnej firmy, z jej wadami i zaletami oraz minimum średniego poziomu wydajności. Dlaczego? Jeśli IT jest gorsze od reszty działów łatwo jest na nią narzekać. Jeśli jest sprawniejsze to szuka się powodów aby osłabić jej pozycję. Oczywiście piszę tutaj o firmach gdzie nowoczesne metody zarządzania są nawet nie teorią, ale nawet mrzonką naukowców. Im bliżej firmom zarządzanym nowocześnie tym bardziej warto się starać aby się wysforować w sprawności do przodu. Profesjonalizm jest wtedy ważnym składnikiem wizerunku i jest oceniany na podstawie wskaźników, a nie plotek.
Anita K.

Anita K. Psychoterapeuta,
Psycholog,
Nauczyciel
Mindfulness.

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

Latwiej i taniej jest podjac proby reformacji.
Czesto okazuje sie, ze IT staff po prostu potrzebuje troche milosci i szlifu :) I nagle okazuje sie, ze to co mielismy to najwspanialszy zespol na swiecie.

Zgadzam się całkowicie. :))

Miłości, akceptacji, zrozumienia i szlifu, łagodnej perswazji i przede wszystkim trochę pracy nad nimi i z nimi :)
Wymienić można wtedy kiedy wszystkie inne środki zawiodą. Ale zawsze mamy taką możliwość. Dążyć do doskonałości :)
Wojciech Żygas

Wojciech Żygas Problem Manager

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

Wizerunek IT w wielkim stopniu tworzy Service Desk. To właśnie SD jest pierwszą linią na którą trafia użytkownik. A wiadomo, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze :)
Mateusz Jasny

Mateusz Jasny starszy konsultant w
Biurze Nadzoru
Sektora, PMP, ITIL

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

Mimo, że bezpośrednio wizerunek IT jest kreowany przez IT Mangera, Service Desk i ludzi tam pracujących, to i tak wiele zależy od Zarządu organizacji. To Zarząd ustala granice w jakich mogą się poruszać się mangerowie odpowiedzialni za IT. Nawet najlepszy Manager IT nie będzie mógł zdziałać wiele z wizerunkiem swojego działu bez odpowiedniego "wsparcia" ze strony Zarządu.
Miłosław O.

Miłosław O. życie to nie bajka,
to bitwa

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

Moim zadaniem wizerunek IT w firmie zależy od najsłabszego i najmocniejszego ogniwa w tym dziale. Jeśli to drugie potrafi załatać to co rozwali to pierwsze to "odbiór" działu jest pozytywny w przeciwnym przypadku jest on niestety negatywny.
Tak czy inaczej i tak jest to zawsze zasługa menedżera mimo (przynajmniej tak to jest obierane), ze jego udział w całym zajściu jest naprawdę niewielki i ogranicza się do tego że to on obydwa ogniwa zatrudnił.
Tak więc wg mnie odpowiedzią na postawione pytanie jest "osoba organizująca pracę działu" mimo, że bezpośredniego wpływu na ten wizerunek nie wywiera.
Dariusz C.

Dariusz C. CISA, CISM, ISO
22301 LA

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

Im bardziej świadomi użytkownicy, tym lepsze postrzeganie IT wewnątrz organizacji. Często napięcia powstają na skutek frustracji personelu IT. Najlepiej zobrazuje to filmik z linku:

http://pl.youtube.com/watch?v=8UXAF-CUmIA

Jak widać problemy niedoświadczonego użytkownika mogą być zupełnie niezrozumiałe (i irytujące) z perspektywy personelu IT. Rozwiązaniem jest organizacja wewnętrznych szkoleń dla użytkowników końcowych. IT ma wtedy szansę na wypracowanie "wspólnego języka" z "userami".Dariusz C. edytował(a) ten post dnia 30.11.08 o godzinie 21:44
Maciej Hedrych-Ozimina

Maciej Hedrych-Ozimina IT - problem ? jaki
problem ? nowe
wyzwanie
+48_503_970_286

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

niestety, ale wizerunek IT tworza ci co korzystaja z ich uslug,,,czyli userzy..

a niestety prawie zawsze narzekaja, na to ze,,,system wolno sie laduje, ze drukarka sie skasowala w systemie, ze trza zmieniac haslo, ze czasem poczta sie wywali albo ktos zrobil reset a potem profil zgubil dane itp...

a potem mowia, ze informatycy to jakies wyalienowani osobnicy...

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

Ale najgorsze jest w tym wszystkim jest to że użyszkodnikowi wszystko się dzieje samo a głupi "informatyk" nie potrafi zmusić komputera żeby słuchał użyszkodnika a przecież mu za to płacą!!!

konto usunięte

Temat: Kto tworzy wizerunek IT w firmie?

Znam jedną firmę, w której administratorzy są fantastyczni, helpdesk jest do tego stopnia cudotwórcą, że naprawia pracownikom telefony i odtwarzacze DVD. Regularnie lutuje urwane kabelki od słuchawek, wymienia wiatraczki w laptopach, a ostatnio wymienił komuś uszkodzoną taśmę LCD w ramce cyfrowej.
Ludzie mający styczność z IT bardzo sobie cenią tę znajomość.
Osoby niestykające się uważają jednak, że IT nic nie robi, że tylko siedzą i gapią się w swoje monitorki. Mimo że ludzie ci pracują czasem dwanaście godzin na dobę, zajmują się rzeczami, które moim zdaniem dalece wykraczają poza zakres obowiązków administratora sieci. Brakuje informacji dla pracowników od kierownika działu, że sto dwadzieścia trzy razy zaktualizowano Bugzillę, czterdzieści trzy razy odzyskano utracone dane z archiwów, siedemset razy zaktualizowano oprogramowanie księgowe, sto razy załatano w trybie pilnym jakieś dziury bezpieczeństwa, dwieście razy asystowano przy ustaleniu nowego hasła, dodano dwustu użytkowników, uruchomiono czterdzieści nowych serwerów itd.
Przerysowane, ale brakuje takiej informacji dla ludzi, że tam, w IT, też wre praca i ktoś się czymś zajmuje.
Manager nie tylko wybiera ludzi, motywuje ich i ukierunkowuje, ale ma, moim skromnym zdaniem, obowiązek aktywnie uczestniczyć w kształtowaniu wizerunku działu.

Następna dyskusja:

szukam info nt wykorzystani...




Wyślij zaproszenie do