Łukasz Błachowicz

Łukasz Błachowicz codziennie wymiatam
i odkurzam

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Piotr Krzyszkowski:
A jeśli czegoś nie się będzie dało zrobić przy użyciu HTML5 można zrobić hybrydę korzystając np. z PhoneGap'a
Phonegap to idiotyzm, kwintesencja tego co probuje przekazać ( i należy do Adobe ) jquery w js/html/css/osadzone w webview w aplikacji natywnej, sprobowałem sie z nim ( nie mam zwyczaju wypowiadać się o technologiach których nie sprobowałem :P ) i działa to tragicznie. Sama idea jest poroniona zresztą. I teraz mam do wyboru dajmy na to to, albo AIR/feathers UI http://feathersui.com/ i komponenty wyświetlane z użyciem gpu.
Znowu się nie zgodzę. W Java Script'ie można tworzyć duże aplikacje.
Moge w vb i excellu napisac grę gdzie komórki robią za piksele, bedzie 3d, shadery i cała reszta, tylko po co? Z js jest to samo. Jasne ze się da, ale jest to niepraktyczne. Są technologie dzięki którym to samo mogę zrobić taniej, szybciej i wynik będzie lepszy.
Dodatkowo zaczęli robić programy to tworzenia stron z HTML5 -> Adobe Edge
Edge jest/był ( teraz to osobne narzędzie ) konwerterem animacji flashowych do html5, wynikiem są pliki ważące jakies 1-2MB z prostej animacji, która we flashu waży 35kb. Oczywiście całkiem godna perspektywa, ale to wciąż regres, no i raczej argument za własnościowymi rozwiązaniami. Zła firma z której usług korzystam, oferuje płynne przejście z jednej technologii w drugą, bez zmiany narzędzi, lub przy użyciu ich odpowiedników. Brrr.Łukasz Błachowicz edytował(a) ten post dnia 21.11.12 o godzinie 15:29

konto usunięte

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Zdajesz sobie sprawę, że Action script wszystkie właściwości js miał lata temu ( i wciąż oczywiście ma ) ale poszedł do przodu, realizując specyfikację ECMA script? Zwyczajny postęp.
Programowałem w ActionScript2, ale nie podobał mi się flash i dlatego przestałem :)
JavaScript=EcmaScript miał wszystkie swoje właściwości od początku, teraz też idzie do przodu realizując nowe specyfikacje EcmaScript.
W językach funkcyjnych tworzy się kod o wiele szybciej niż w obiektowych, bo jest mniej tego kodu, a robi to samo.
Przecież nie o to chodzi w dobrym, wydajnym programowaniu. Kod ma być czytelny, skalowalny, łatwy do testowania i elastyczny, a nie napisany szybko. Kiedy programujesz sam, jasne, to jest zaleta, ale wtedy jest to domena tylko małych projektów.
Kod funkcyjny jest równie czytelny co obiektowy dla kogoś kto rozumie programowanie funkcyjne.
Problem w tym że słabi programiści zupełnie nie rozumieją rachunku lambda i innych ideii stojących za tym bo są wykształceni w kierunku myślenia o programach w sposób sekwencyjny. W czasach lispa większość firm zrezygnowała z programowania funkcyjnego właśnie z tego powodu że woleli zatrudnić 10 miernych i wymienialnych programistów zamiast 2-3 czarodziei.
Kod funkcyjny zazwyczaj jest też bardziej skalowalny i elastyczny od obiektowego.
Zazwyczaj pracuje sam, albo w małych zespołach i dlatego dla mnie programowanie funkcyjno-obiektowe sprawdza się o wiele lepiej niż zwykłe obiektowe.
No i javascript jest funkcyjno-obiektowy, tak więc można programować funkcyjnie używając obiektów :) Najbardziej lubię robić programy metodą łączenia ich z wcześniej napisanych i reusowalnych części :)

Wracając do tematu: flasz ssie bo nie ma openGLa, a Java i C++ mają openGLa, co to za pisanie gier bez opengla? Ja jak pisze gry to używam openGLa, dlatego Javascript jest zajebisty bo ma OpenGLa a flasz ssie.
Jakby Javascript nie miał openGLa to nie używał bym flasha tylko Scali albo C++. I tak samo myśli wielu programistów gier wychowanych na openGLu.
Łukasz Błachowicz

Łukasz Błachowicz codziennie wymiatam
i odkurzam

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Michał Łaszczewski:

JavaScript=EcmaScript miał wszystkie swoje właściwości od początku, teraz też idzie do przodu realizując nowe specyfikacje EcmaScript.
Tyle ze bardzo opornie i wolno. Wizualizując, js bedzie za kilka+ lat w miejscu gdzie as jest teraz ( i to już od jakiegos czasu )
Kod funkcyjny jest równie czytelny co obiektowy dla kogoś kto rozumie programowanie funkcyjne.
Problem w tym że słabi programiści zupełnie nie rozumieją rachunku lambda i innych ideii stojących za tym bo są wykształceni w kierunku myślenia o programach w sposób
Delikatna sugestia i wieczne przekonanie że programisci as są kiepscy? Zrozumiec idęe i zasady oop, mozna tylko i wyłącznie rozumiejąc doskonale programowanie funkcyjne. To o czym mówisz, to minimum, podstawy podstaw.
W czasach lispa większość firm zrezygnowała z programowania funkcyjnego właśnie z tego powodu że woleli zatrudnić 10 miernych i wymienialnych programistów zamiast 2-3 czarodziei.
Mając firmę liczysz na to że twój magik nie kopnie cię w dupę w połowie projektu? Jest zasada prowadzenia projektu, tzw bus factor który świetnie opisuje to zagadnienie. Radzę się zapoznać.
Kod funkcyjny zazwyczaj jest też bardziej skalowalny i elastyczny od obiektowego.
Przykład?
Zazwyczaj pracuje sam, albo w małych zespołach i dlatego dla mnie programowanie funkcyjno-obiektowe sprawdza się o wiele lepiej niż zwykłe obiektowe.
No i javascript jest funkcyjno-obiektowy, tak więc można programować funkcyjnie używając obiektów :) Najbardziej lubię robić programy metodą łączenia ich z wcześniej napisanych i reusowalnych części :)
Wciąż mam wrażenie że ja o suficie ty o podłodze. OOP to właściwie kwintesencja twojego ostatniego zdania. Udokumentowana, ustandaryzowana, przenośna między technologiami wersja.

Wracając do tematu: flasz ssie bo nie ma openGLa, a Java i C++ mają openGLa, co to za pisanie gier bez opengla? Ja jak pisze gry to używam openGLa, dlatego Javascript jest zajebisty bo ma OpenGLa a flasz ssie.
Jakby Javascript nie miał openGLa to nie używał bym flasha tylko Scali albo C++. I tak samo myśli wielu programistów gier wychowanych na openGLu.
Reasumują flash ssie bo flash ssie. JS ma ogl. Oczywiscie poza IE. Flash nie ma ogl, flash ma stage3D, działający na ie/ff/chrome/ios/android. Żeby zabolało bardziej - działający bez przeróbek.

Ja to widze tak:
"-Panie prezesie, nasza zajebista pisana przez miesiące gra juz działa
- Nie działa mi.
- Panie prezesie, Pan prezes ma zła przegladarke. Moment zainstaluje cos porządnego. I 60% naszych klientów też. Pan prezes da jakiś budzet, bo to wieksza rzecz, ale mowie panu, warto."

To są moje realia dnia codziennego, a nie bajka opowiadana w ciemnej piwnicy przy linuxie.
Piotr Krzyszkowski

Piotr Krzyszkowski Specjalista IT,
ALIOR BANK S.A.

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Łukasz Błachowicz:
Piotr Krzyszkowski:
A jeśli czegoś nie się będzie dało zrobić przy użyciu HTML5 można zrobić hybrydę korzystając np. z PhoneGap'a
Phonegap to idiotyzm, kwintesencja tego co probuje przekazać ( i należy do Adobe ) jquery w js/html/css/osadzone w webview w aplikacji natywnej, sprobowałem sie z nim ( nie mam zwyczaju wypowiadać się o technologiach których nie sprobowałem :P ) i działa to tragicznie. Sama idea jest poroniona zresztą. I teraz mam do wyboru dajmy na to to, albo AIR/feathers UI http://feathersui.com/ i komponenty wyświetlane z użyciem gpu.

PhoneGap to biblioteka(framework), który udostępnia jeden wspólny interfejs java scriptowy do zasobów natywnych urządzenia mobilnego(smartfon, tablet) takich jak: kamera, kompas, notyfikacje, pliki, baza danych itp..
dla różnych platform: iOS, Android, Window Phone itp.
Jedna aplikacja - wiele platform.

Wcale nie potrzebowałeś PhoneGap'a, żeby odpalić swoją stronę jako aplikację natywną. Tak jak pisałeś wystarczy użyć komponent WebView (czyli Safari na iOS, Android Browser na Android, IE na Windows Phone)
Jeśli Twoja aplikacja, działała słabo tzn. że pod Safari też słabo działa - PhoneGap nie ma tutaj nic do rzeczy.

Cieszę się, że Adobe finansuje PhoneGap :)
ps.
Sam silnik to Apache Cordova - darmowe i otwarte.
Znowu się nie zgodzę. W Java Script'ie można tworzyć duże aplikacje.
Moge w vb i excellu napisac grę gdzie komórki robią za piksele, bedzie 3d, shadery i cała reszta, tylko po co? Z js jest to samo. Jasne ze się da, ale jest to niepraktyczne. Są technologie dzięki którym to samo mogę zrobić taniej, szybciej i wynik będzie lepszy.

Gdybanie, dopóki nie wiesz co masz zrobić to sobie można wróżyć. Poza tym wybór technologi nie sprowadza się tylko do wyboru najlepszej technologi według kogoś tam.

ps.
Nie mam nic do do Flasha, niech sobie działa, najlepiej na wszystkich platformach ale to i tak nic nie zmieni mojego zdania, że kierunek jest na HTML5.

Smartfony, tablety będą przejmować rynek. Już w niektórych krajach ruch facebooka z urządzeń mobilnych jest większy niż z desktopów.
A trzeba pamiętać, że telefony wymienia się średnio co 2-3 lata nie tak ja PC-y co 5-6 lat.
Przy tak częstym zmianie urządzenia problem przeglądarek zniknie.

Same też urządzenia mobilne rozwijają się w błyskawicznym czasie. Co roku mocno zwiększając swoja moc.

Cieszy też fakt, że IE10 dorównał do stawki i zapewnia bardzo dobre wsparcie dla HTML5, CSS3.
Piotr Krzyszkowski

Piotr Krzyszkowski Specjalista IT,
ALIOR BANK S.A.

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Łukasz Błachowicz:
Ja to widze tak:
"-Panie prezesie, nasza zajebista pisana przez miesiące gra juz działa
- Nie działa mi.
- Panie prezesie, Pan prezes ma zła przegladarke. Moment zainstaluje cos porządnego. I 60% naszych klientów też. Pan prezes da jakiś budzet, bo to wieksza rzecz, ale mowie panu, warto."

To są moje realia dnia codziennego, a nie bajka opowiadana w ciemnej piwnicy przy linuxie.

Zgadzam się w 100%.
Dlatego wyobraź sobie klienta, który chce grę/app na iOS'a, Androida i WP8.
Wszystkie platformy dobrze wspierają HTML5 bez żadnych pluginów.

konto usunięte

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Łukasz Błachowicz:
Delikatna sugestia i wieczne przekonanie że programisci as są kiepscy? Zrozumiec idęe i zasady oop, mozna tylko i wyłącznie rozumiejąc doskonale programowanie funkcyjne. To o czym mówisz, to minimum, podstawy podstaw.
Nie, nie żadna sugestia, poza tym nie pisałem o programistach AS czy JS tylko ogólnie. Poza tym AS też pozwala na programowanie funkcyjno obiektowe.
Poza tym odnoszę wrażenie że nie rozumiesz znaczenia słów "Programowanie Funkcyjne", tak więc odnośnik do wikipedii:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Programowanie_funkcyjne
Radzę przeczytać i nie nazywać więcej programowania z funkcjami programowaniem funkcyjnym, bo naprawdę zacznę myśleć że programiści AS są kiepscy.(tak już myślę o programistach PHP)
Mając firmę liczysz na to że twój magik nie kopnie cię w dupę w połowie projektu? Jest zasada prowadzenia projektu, tzw bus factor który świetnie opisuje to zagadnienie. Radzę się zapoznać.
Właśnie to jest ten problem o którym napisałem, tyle że ja sam jestem magikiem i prezesem, jak zacznę zatrudniać ludzi do dużych projektów to może zmienię zdanie :D
Kod funkcyjny zazwyczaj jest też bardziej skalowalny i elastyczny od obiektowego.
Przykład?
Haskell który sam rozprasza obliczenia na dowolną liczbę rdzeni. Lisp w emacsie. Erlang w zastosowaniach komunikacyjnych.
Wciąż mam wrażenie że ja o suficie ty o podłodze. OOP to właściwie kwintesencja twojego ostatniego zdania. Udokumentowana, ustandaryzowana, przenośna między technologiami wersja.
Nie, jest wiele innych metod tworzenia oprogramowania. Dokumentowanie i standaryzacja nie ma nic wspólnego z tym jakiego paradygmatu programowania użyjesz.
Reasumują flash ssie bo flash ssie.
TAK, dokładnie, ZGADŁEŚ! :D

Przypominam temat jest o szansach i przyszłości gier HTML5 :)
Łukasz Błachowicz

Łukasz Błachowicz codziennie wymiatam
i odkurzam

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Dlatego wyobraź sobie klienta, który chce grę/app na iOS'a, Androida i WP8.
Wszystkie platformy dobrze wspierają HTML5 bez żadnych pluginów
Czy sztandarowym przykładem ( zresztą jednym z niewielu ) sa Angry Birds w których dźwięk obsługuje flash ( oczywiście jako fallback ) ? Poza tym jak juz wspomniałem, AIR robi dokładnie to samo, a charakteryzuje się większą chociażby wydajnością.
Poza tym odnoszę wrażenie że nie rozumiesz znaczenia słów "Programowanie Funkcyjne",
Wbrew pozorom, ogarniam, choć fakt mam dość mgliste pojecie, i jest to dla mnie po prostu kolejne mało praktyczne podejście. Ciężko jest za to nakreślić kompetencje kogoś kto stawia js nad lub na poziomie javy.
Nie, jest wiele innych metod tworzenia oprogramowania
Nigdzie nie napisałem, ze jest jedna. Tyle że tak sympatyczna możliwość podziały kodu na elementy z możliwością wykorzystania dalej, to podstawa i domena oop.
TAK, dokładnie, ZGADŁEŚ! :D
I to jest jedyny problem tak naprawdę.

Jeśli chodzi o podsumowanie faktu że temat jest o przyszłości html5 w temacie gier - własnie dostałem info że przeszedł budżet na kolejną komercyjną grę, którą wszyscy spodziewają się zobaczyć we flashu ;) więc z przykrością was opuszczę, bo robota wzywa.

Panie Michale, nie bedę próbował odmówić wiedzy, czy przekonać, ale doradzam mniejszą bezwładność przy wyborze technologii. W prowadzeniu biznesu liczą się pieniądze, a nie ideologia. 2013 nie bedzie rokiem linuxa, open office nie przebije ms office, a html po raz piąty zostanie zlepką mało stabilnie połączonych elementów, które community oczywiście zaszpachluje lepiej lub gorzej na przełomie miesięcy lub lat.Łukasz Błachowicz edytował(a) ten post dnia 21.11.12 o godzinie 18:41

konto usunięte

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Łukasz Błachowicz:
Dobrze, że o tym nie wiedziałem 6 lat temu przy tworzeniu Margonem (...)
przy godzinie grania 360 bardzo zbędnych zapytań. Wspominałem że flash od grubo ponad 6sciu lat obsługuje sockety? Flash 1x1px 6 lat temu ograniczyłby ci koszty obsługi serwera o ładny kawałek procenta. Co tam, przecież jest zły, własnościowy i nie zamierzasz płacić nikomu.
Ależ bajeczki opowiadasz. Każde zapytanie, czy na sockecie czy bez, wymaga obsługi ze strony servera. Jakoś tak się składa, że wydajność naszego silnika gry jest tak duża, że de facto moglibyśmy zmniejszyć ilość sprzętu o połowę, gdyby nie fakt, że nikomu nie chce się tego robić. Dopełniamy więc te servery przy zmianie sprzętu lub otwieraniu nowych światów. Flash byłby czystą stratą kasy.
Prosto z twojej gry, wybitnie czytelny, prosty w przekazie kod. Jesli jest zobfuscowany, to przepraszam. Kolega wspominał wcześniej coś o złych programistach?
Kod mojej gry nie ma być czytelny dla Ciebie. Dla Ciebie ma działać. A jeśli nie wiesz jak rozpoznać obfuscatora, to po co poruszasz temat?
Łukasz Błachowicz

Łukasz Błachowicz codziennie wymiatam
i odkurzam

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Sławomir K.:
Ależ bajeczki opowiadasz. Każde zapytanie, czy na sockecie czy bez, wymaga obsługi ze strony servera.
Znaczy pisujesz gry, i nie bardzo wiesz czym się różni pooling od stałego połaczenia na sockecie? o.0
Kod mojej gry nie ma być czytelny dla Ciebie. Dla Ciebie ma działać.
Taaa ... To raczej podsumowuje poziom zaawansowania programowania js ( przynajmniej Twój ).Łukasz Błachowicz edytował(a) ten post dnia 23.11.12 o godzinie 16:16

konto usunięte

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Sławomir K.:
Piotr Danielewicz:
>>> Margonem działało 6 lat temu
...ile takich gier w htmlu powstało do tej pory? pewnie nie z milion, czyli tyle ile we flashu w tym samym czasie ;)
Wynika to z tego co napisałem - czyli w JS trzeba programować, we Flashu wystarczy klikać myszką, aby stworzyć tandetę
A co sądzisz o tej grze na facebooku:
https://apps.facebook.com/warcommander/
też wektorowa tandeta? (wektorów to ja nawet tam nie widzę...) widzę grę z grafiką a la to, co się pojawiało circa roku 2000 na desktopie.
LOL. Flash zawsze był dla tych, którzy nie radzili sobie z HTMLem i JSem, a woleli myszką klikać.
z twoich wypowiedzi odnoszę wrażenie, że mylisz/nie odróżniasz programu Flash od platformy Flash i nie masz świadomości istnienia języka programowania ActionScript 3.0. Stąd opinie, że we Flashu się "myszką klika".
tego też powodu jakoś Flashowych produkcji jest niższa, bo biorą się za to nie-programiści
A czy w HTML robi się inaczej? Przecież praktycznie osoba nieumiejąca programować może "stworzyć gierkę" czy stronkę na zasadzie doklejania kolejnych gotowych skryptów.Łukasz Lityński edytował(a) ten post dnia 24.11.12 o godzinie 12:55

konto usunięte

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Łukasz Lityński:
A co sądzisz o tej grze na facebooku:
https://apps.facebook.com/warcommander/
też wektorowa tandeta? (wektorów to ja nawet tam nie widzę...) widzę grę z grafiką a la to, co się pojawiało circa roku 2000 na desktopie.
Widzę, że naprawdę Flash jest daleko w tyle. Drakensang robi duże wrażenie, w zasadzie prawie jak gra współczesna. To wygląda faktycznie, jak 10lat wstecz i do tego zużywa 100% 2rdzeniowego procka :O Wybacz, ale przesuwanie mapy + kilka ruchomych obiektów to w HTMLu procka nie rusza.

Wiem też co to AS. A co dzięki temu można zrobić pokazałeś wyżej - gierki w stylu 10 lat temu na PC.
Łukasz Błachowicz

Łukasz Błachowicz codziennie wymiatam
i odkurzam

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Sławomir K.:
Łukasz Lityński:
A co sądzisz o tej grze na facebooku:
https://apps.facebook.com/warcommander/
też wektorowa tandeta? (wektorów to ja nawet tam nie widzę...) widzę grę z grafiką a la to, co się pojawiało circa roku 2000 na desktopie.
Widzę, że naprawdę Flash jest daleko w tyle. Drakensang robi duże wrażenie, w zasadzie prawie jak gra współczesna.
Drakensang to Java, co to ma do html5? I jaki to argument PRZECIWKO pluginom w przeglądarce? Coś współczesnego mówisz:
http://www.youtube.com/watch?v=Lrna0Wz7qu4&hd=1
Wybacz, ale przesuwanie mapy + kilka ruchomych obiektów to w HTMLu procka nie rusza.
Nie? Twoj 6letni gifowo/divowy twór w oknie 500x500 płynnością nie grzeszy przy przesuwaniu mapy. Canvas daje rade co prawda, ale dupy nie urywa.

To sa naprawdę wybrane przykłady i można ich dać dziesiątki ( dajmy na to polska Neuroshima ). Html ciągle dumnie wypina pierś mając Angry birds i Cut the rope. Bez openGL gry htmlowe to hobby.
Piotr Danielewicz

Piotr Danielewicz front-end developer,
Media 4 U

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Poziom ignorancji kolegi Sławka ociera się już o farsę ;)
Serio, jego wypowiedzi zaczynają mnie już śmieszyć, bo jak mogę reagować na teksty kogoś kto wypowiada się jako ekspert nie znając podstaw, przy tym cały czas hejtując argumenty flasha tandetnymi tekstami nie podając ani jednego swojego ;)

konto usunięte

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Sławomir K.:
Wiem też co to AS. A co dzięki temu można zrobić pokazałeś wyżej - gierki w stylu 10 lat temu na PC.
Jestem realistą i nie oczekuję, że gra odpalana w jednej w 33 równocześnie otwartych zakładek w Chrome (bo tyle akurat mam otwartych teraz) będzie tak wypasiona i na takim samym poziomie graficznym i technologicznym jak gra, którą odpalam w postaci pliku *.exe i która jest odpalana w trybie pełnoekranowym jako jedyna aplikacja, z której w danej chwili korzystam (bo jak już włączam "grę" to raczej wyłączam wszelkie przeglądarki i inne programy).

Jeśli chodzi o pecety to odpowiedź jest prosta - C/C++ bije na głowę wszystko co jest odpalane w przeglądarce pod kątem technologicznym. I chyba tak już chyba ma być. Nie lubię zbyt wypasionych gierek przeglądarkowych, czy to flashowych, czy htmlowych, które
- wczytują się kilka minut
- ruszają z prędkością może z 10 FPS, bo są tak wypasione, że aż strach.
to psuje moim zdaniem całą ideę casual games.

tym niemniej, gry w przeglądarce też mogą i powinny być ładne. Po prostu nie można moim zdaniem stawiać im tak wielkich wymagań jak aplikacjom odpalanym w exe.

ps
i mówię cały czas o desktopach, o mobile się nie wypowiadam. żeby nie było ;)Łukasz Lityński edytował(a) ten post dnia 24.11.12 o godzinie 17:19

konto usunięte

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Łukasz Lityński:
Wszystko co piszesz jest okej. Gry w przeglądarce zawsze będą w tyle za C++. Ale przewaga Flasha przy Canvasie drastycznie maleje (a ten już jest powszechny), a jak tylko WebGL zdobędzie większe pokrycie rynku, Flash straci ostatnie argumenty w "platformie dla gier".
Co do przykładu Drakensanga - chciałem tylko pokazać, że na dziś dzień Flash już nie jest najlepszą platformą do gier. Co najwyżej Shockwave jeszcze może się bronić, ale ten jakoś się nie przyjął, z tego co czytałem jest trudny do ogarnięcia.
Łukasz Błachowicz:
Jak wyżej napisałem - po prostu dla prostszych gier HTML5, dla lepszych - inne technologie. Flash traci sens istnienia, bo z dołu go podgryza HTML5, a z góry są lepsze technologie i myślę bardzo to boli Flash-developerów. Ale tak jak dominacja IE, tak i dominacja Flasha się kończy.
Łukasz Błachowicz

Łukasz Błachowicz codziennie wymiatam
i odkurzam

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Ale przewaga Flasha przy Canvasie drastycznie maleje (a ten już jest powszechny), a jak tylko WebGL zdobędzie większe pokrycie rynku, Flash straci ostatnie argumenty w "platformie dla gier".
Tyle ze jesli webGL nie bedzie dostepny w IE ( a znająć politykę MS i fakt ze nie jest czescia specyfikacji, są bardzo małe szanse na to ), nikt normalny nie zdecyduje się na projekty pisane w webGL.
Co do przykładu Drakensanga - chciałem tylko pokazać, że na dziś dzień Flash już nie jest najlepszą platformą do gier.
Jasne ze nie, lepszą jest przecież np Unity. Tyle ze jest najpowszechniejszy. No i Unity ... również eksportuje do flasha ( http://unity3d.com/contest/flash-in-a-flash/ ). Jest też taki malutki, mało znany silnik Unreal engine i tak, też obsługuje flasha. http://www.unrealengine.com/flash/ Jak wygląda w tej perspektywie html i jego umiejętności przesuwania mapy/diva bez zacinania?
Co najwyżej Shockwave jeszcze może się bronić, ale ten jakoś się nie przyjął, z tego co czytałem jest trudny do ogarnięcia.
Emmm, shockwave jest martwy od lat...
Łukasz Błachowicz:
Jak wyżej napisałem - po prostu dla prostszych gier HTML5, dla lepszych - inne technologie. Flash traci sens istnienia, bo z dołu go podgryza HTML5, a z góry są lepsze technologie i myślę bardzo to boli Flash-developerów. Ale tak jak dominacja IE, tak i dominacja Flasha się kończy.
Flash na hypie html5 tylko i wyłącznie ... zyskał. I to bardzo. Html5 zawiódł na całej linii, po rozbuchanych wymaganiach, okazał się niewystarczający do zastosowań w których flash był wykorzystywany, jest wciąż zbyt kiepski dla tak prostej apki jak Facebook, zbyt mało stabilny i wydajny dla gier.
http://www.informationweek.com/development/web/social-...

Ludzie którzy w firmach liczą pieniądze dwa razy sie zastanowią przed wejściem w projekty htmlowe. Aktualnie sytuacja wygląda tak, że nikt przy zdrowych zmysłach nie pisze gier z górnej półki w jednej technologii dla wszystkich platform. Jeśli gra ma być desktopowa - jest flash. Jeśli mobile - są apki natywne ( lub przy skromnych budzetach - air ). Skandując że html jest dobry do tego lub tamtego warto najpierw zrobić rozeznanie lub faktycznie znać rynek.

Takie jedno spostrzeżenie na koniec, kiedy już html bedzie miał możliwości do uruchamiani gier, jak myślisz kto będzie te wszystkie gry pisał? Jsowcy którzy przez ostatnie 10 wciąż czekali na taką możliwości pisząc gry oparte na divach i gifach, czy flashowcy którzy przez ostatnie 10 lat pisali średnio jedną grę na miesiąc, w małym palcu mają 2-3 silniki fizyki (nape, box2d), optymalizację grafiki 3d, pisywali algorytmy filtrów (http://www.adobe.com/devnet/pixelbender.html), bez problemu ogarniają komunikację p2p http://labs.adobe.com/technologies/cirrus/, czy np prace na niskim poziomie, jak kodowanie obrazu do video http://www.zeropointnine.com/blog/flv-encoder-with-audio/

Dlatego nie, nic ich nie boli, za to jsowców powinno.Łukasz Błachowicz edytował(a) ten post dnia 25.11.12 o godzinie 17:38
Piotr Danielewicz

Piotr Danielewicz front-end developer,
Media 4 U

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Shockwave był jeszcze popularny w czasach Directora 9.5 albo MX, czyli ostatni release jakoś 7 lat temu. Pewnie w czasach konferencji flash, na której był kolega Sławek ;)

Jak dla mnie Łukaszu przedstawiłeś miażdżące argumenty za technologią Flash.
Ale spoko, nie przejmuj się jak znów usłyszysz, że flash jest zły bo jest zły, albo że zwyczajnie ssie ;)

Flash zawsze był złem dla osób, które nie znały możliwości tej technologii
. Wszędzie gdzie pracowałem flash to był głównie YT i banerki na pudelkach i pomponikach. Na tej podstawie ludzie oceniali technologię potrafiącą więcej niż oni sami zdolni byli sobie wyobrazić.Piotr Danielewicz edytował(a) ten post dnia 26.11.12 o godzinie 16:36
Maciej Sikora

Maciej Sikora Programista
aplikacji
internetowych

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Widzę zamiast faktów jakaś mała wojenka. Ja osobiście we flashu nic konkretnego nie napisałem, więc ciężko mi powiedzieć coś o tej technologii, ale widząc obecne gry flash mogę powiedzieć że html5 nie zagraża pozycji Flash w tym segmencie. Myślę, że pozycja html5 będzie rosła, ale flash będzie bardziej precyzował swoje zastosowanie pod gry, natomiast html5 jest technologią ogólnego zastosowania. O WebGl można zapomnieć, bo tak jak wspomnieliście MS raczej nie zamierza jej wspierać, a jej obecne zastosowanie to głównie eksperymenty programistów.
@Sławomir Koczy - troszkę widzę że masz przesłonione oczy, ja podobnie jak Ty myślałem rok temu, ale nie można mówić "Flash zginie", "HTML5 jest najlepszy" bez żadnych faktów, jesteś pasjonatem Javascript i całkowicie to rozumiem, ale jednak nie można iść w zaparte. PS. Gratuluje projektu Margonem :)

HTML5 może pokazać nowe możliwosci stron, spowodować że będą interaktywne i mogą mieć w sobie elementy gier co jest ogromną siłą której we flashu nie osiągniemy. Mimo wszystko myślę że HTML5 i Flash nie zabiją się nawzajem i jedno i drugie znajdzie swoje zastosowanie w produkcji gier. Zresztą im więcej możliwości tym lepiej!Maciej Sikora edytował(a) ten post dnia 01.12.12 o godzinie 18:46

konto usunięte

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Aj ludzie...

HTML5 to młoda technologia, flash to stara i mająca wielki support. Ja ani jednego ani drugiego nie dotknąłem mocno z punktu widzenia programisty, ale z punktu widzenia użytkownika to... naprawdę mi niczego flashowego nie potrzeba. Flash = youtube i klony megavideo, cała reszta to bannery. Jasne, jak przedmówca napisał, flash to bardzo duże i najczęściej niewykorzystywane możliwości - tylko no właśnie - niewykorzystywane. Z *mojego* (podkreślam - użytkownika popularnych portali, a nie programisty) punktu widzenia, do życia na portalach na których żyję, flash jest po prostu zbędny. Za kilka lat HTML5 będzie dojrzałym formatem. Za kilka lat powszechne będą również inne rozszerzenia, takie jak Media Source Extensions czy Encrypted Media Extensions - a wtedy 90% zastosowań flasha czy silverlighta będzie po prostu miała alternatywę. Czy w połączeniu z taniejącym internetem przez komórkę vod.onet.pl będzie nadal używał silverlighta, albo youtube flasha? Czy raczej będą hostować swoje filmy jako HTML5, być może z drmem (który i tak będzie wspierany przez wszystkie przeglądarki)?

Ja, kiedy (rzadko bo rzadko, ale jednak) trafiam na stronę, która każe mi zainstalować jakiś egzotyczny nsplugin, to opuszam ją. Kiedy można będzie pograć w netowe gierki i obejrzeć film bez wtyczek, flash stanie się takim egzotycznym pluginem.

konto usunięte

Temat: Realne szanse i przyszłość gier html5

Pozwolę odświeżyć sobie temat, z przypadku :) Wiem, że Flash is dead. Ale dla działu IT, którzy ukierunkowani są tylko i wyłącznie na matrixowy kod, to konsument wyznacza trend w biznesie. To konsument (zaznaczam) utwierdza że Flash ma się bardzo dobrze. Piotr Danielewicz ma tutaj dużą wiedzę i rację bo zna w jakimś stopniu branżę gamedevu. Pozostałe osoby (nie wszyscy bo nie czytałem wszystkiego) z całym szacunkiem ale pogrążeni są autoryteten Steva Jobsa. Na potwierdzenie tego iż Flash jest, i jeszcze przez kilka lat będzie, są firmy które robią na tym bardzo dużą kasę! Skrótowo podam przykłady i radzę pozostałym przyjrzeć się bezpodstawnemu opluwaniu tej technologii: Zynga (Poker), Ganymade (Poker), Goodgame studios (Farmy, Strategie itp.), Innogames (Strategie), wszelkie social games na FB i mmo przeglądarkowe nie dorównują innym aktualnym technologią.

Po za tym nie wiele osób zdaje sobie sprawę, że przeskok technologiczny z Flasha do HTML5 wiąże się ze zmianą kwalifikacji pracowników, zmniejszeniem lub zwiększeniem miejsc pracy, i wiele, wiele innych inwestycyjnych zagadnień. To tyle w temacie na 2015 rok gdzie Flash jeszcze wisi w powietrzu miliardowych
graczy :]
PozdrawiamTen post został edytowany przez Autora dnia 24.09.15 o godzinie 17:55

Następna dyskusja:

Programista gier html5 oraz...




Wyślij zaproszenie do