Tomasz Bar

Tomasz Bar finanseosobiste.pl

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

Witam wszystkich.

Czytam od wczoraj informacje o tegorocznych maturach i nachodzą mnie mieszane uczucia. Co się dzieje w polskich szkołach. Wyniki matur są złe jak nigdy.

Jakie są tego przyczyny?
Czy ktoś podłączy się do dyskusji?

Moim zdaniem przyczyny są co najmniej dwie:
- coraz więcej osób chce zdawać matury a co za tym idzie coraz gorzej przygotowani uczniowie do niej przystępują. Jeszcze 10 lat temu studiowało 3 razy mniej osób niż dziś. O tym, że między dużymi miastami a wsiami jest przepaść w poziomie nauczania każdy wie.
W połączeniu z pędem do studiów efekty są takie a nie inne.

Drugi powód to kierunek nauczania. Polskie szkolnictwo uważane za bardzo dobre wobec krajów zachodnich nijak ma się do rzeczywistości. Po co wbijać do głowy naszym uczniom rzeczy, którym praktycznie się nie używa na co dzień. W USA wyśmiewanej przez wielu polskich nauczycieli jest niższy poziom matematyki czy fizyki ale jak oni funkcjonują gospodarcza a jak my. Mają 5% bezrobocia i nikt nie wymaga od nikogo obliczania macierzy czy pola powierzchni rury. Jak ktoś tego potrzebuje to zawsze znajdzie kogoś dobrego ale żeby zmuszać wszystkich. Polski system szkolnictwa jest zacofany i nijak przystosowany do obecnych warunków rynkowych. Najważniejsza jest znajomość dat kiedy była zawarta Unia brzeska albo tym podobne. Potem oblewa maturę, ma zamknięta drogę do studiów przynajmniej na czas kilku miesięcy. Dokąd zmierzamy?

Tomek


Tomasz Bar edytował(a) ten post dnia 12.07.06 o godzinie 11:09
Joanna Hassa

Joanna Hassa Rzeczniczka prasowa,
Członkini Zarządu
TSKN

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

Witam.
W nowym roku szkolnym zaczynam ostatni rok edukacji w LO, a w maju czeka mnie matura.
To prawda coraz więcej osób chce zdawać maturę,ale lepiej zapytajmy się jakie są ku temu powody.
Po pierwsze rodzice.Oni nam mówią,że bez matury niczego nie osiągniemy,bez matury nie ma dalszego życia,dalszego planowania itp. Chcą żebyśmy umieli zapewnic sobie dobrobyt. Ale nie wszyscy chcą tak na prawdę zdawać maturę,bo myślą że sobie poradzą bez niej.Ale rodzice popychają nas do pisania matury,a my nie chcemy zrobić im przykrości i piszemy.Obojętnie z jakim wynikiem byle zdamy.
Po drugie:"wyścig szczurów".Teraz każdy chce być najlepszy,mieć najlepszą pracę,wysokie zarobki,szybkie samochody, willę, powodzenie etc. Mało kto chce pracować jako kominiarz, hydraulik, czy stolarz. I oczywiście najlepsi dostają to czego chcą, ci gorsi muszą się zadowolić czymś innym,więc sobie pomyślą zdam maturę-dostanę sie na obojętnie jakie studia-bedę miał większe możliwości.
Gdy przyjdę do pana bez wykształcenia sredniego i matury,Pan mnie przyjmnie na jakiekolwiek stanowisko?-nie.Taka jest prawda.Żaden pracodawca nie przyjmie pracownika bez conjamniej wykształcenia średniego i zdanej matury.
Jeśli chodzi o kierunek nauczania.Nie wydaje mi się żeby cokolwiek z tego czego ja się uczę było zbędne.Nie lubie rozwiązywać zadań z fizyki,ale interesują mnie rózne zjawiska,dajmy na to pioruny pólkuliste. Ucząc się wszystkiego poszerzam swoje horyzonty. Przyjeżdżając potem do Ameryki wiem więcej niż niejeden Amerykanin.


Asia Hassa edytował(a) ten post dnia 12.07.06 o godzinie 11:29



Asia Hassa edytował(a) ten post dnia 12.07.06 o godzinie 11:34

konto usunięte

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

Witam serdecynie!
Moim zdaniem nasza nowa matura wcale nie oddaje realiów wiedzy polskiej młodzierzy.
A złe wyniki w maturze są spowodowane złym programem nauczania, które są niezmienione od XX-lecia międzywojennego.
Jak najbardziej zgadzam się z opinią Asii, że bez matury człowiek nie mam największych szans na lepsze życie. Stąd wciąż rośnie ilość osób chętnych na studia.
Dlatego aby być w piewszej czołówce "wyścigów szczurów" trzeba się uczyć przez całe życie, bo nauka to jedyny klucz do skucesu.
Pozdrawiam, wszystkich członków społeczności GoldenLine!
Łukasz
Tomasz Bar

Tomasz Bar finanseosobiste.pl

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

Witam Łukaszu,

dziękuję za odp. Tobie temat jest szczególnie bliski. W pełni się zgadzam, ze program nauczania jest archaiczny a i naczyciele za głodowe pensje nie mają motywacji do tego aby się przykładać do pracy. Czy dziś pracodawca oczekuje od pracownika wiedzy kiedy pisał Żeromski czy kim był Makbet a w którym roku była bitwa taka czy inna. Nie. Pracodawca chce wiedzy praktycznej, która przełoży się na wyniki jego firmy. Wczoraj czytałem komentarz z którego wynikało, że przy obecnym poziomie szkolnictwa i tak dobrze, że zdało 79% uczniów.

Pozdrawiam
Tomek

konto usunięte

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

hey,
Odniose sie do kilku spraw z tego wątku.
1. kierunek w którym zmierza program nauczania - głównym problemem jest zmniejszenie liczby zadań wymagających rozwiązywania problemów. To dzięki nim zdobywamy wiedze.
2. pamięciówka nie jest zła kiedy pamięta sie o celu. Celem szkoły ma być dostarczenie pewnych narzędzi. Jeśli nie nauczysz sie strategii pamięciowych to w przyszłości nie będziesz w stanie zapamiętać większej ilości materiału. Ważne, żeby oprócz tego dawać też narzędzia związane z *myśleniem* i rozwiązywaniem problemów.
3. Nieporównywalność wyników matur. Wystarczy, że rok przed maturą masz totalnie skopany różnymi problemami i masz przerąbaną całą reszte życia. Niewielkie są możliwości poprawy matury jeśli ją już zdasz a wyniki decydują o tym na jakie studia sie dostaniesz.
4. kadra w szkołach - jedyna droga żeby to zmienić to zatrudnić sie w szkole.
5. Pracodawcy - szkoła ma uczyć i rozwijać zainteresowania uczniów a nie dostarczać im gotowej wiedzy i rozwiązań. Jak ktoś ma głowe to sam gdzieś zdobędzie wiedze praktyczną. Jeśli mu sie ją podaje na tacy - pozbawia sie go możliwości samodzielnego dojścia do rozwiązania.

Katarzyna Liszka (Rafalska)

Katarzyna Liszka
(Rafalska)
Recruitment Business
Partner

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

Zgadzam się z Wojtkiem.
Miejmy nadzieję że zmiany w polskich szkolach jednak będą szly w dobrym kierunku i że nigdy nie zabraknie ludzi którzy chcą się rozwijać i tych którzy będą im w tym pomagać.
Tomasz Bar

Tomasz Bar finanseosobiste.pl

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

Witam,

zgadzam sie co pkt
3. Nieporównywalność wyników matur.

to prawda można miec gorszy dzien i się wyłożyć a póżniej problemy same. Przydałaby sie mozliwosci przelozenia matury w szczególnych przypadkach,
4. kadra w szkołach - jedyna droga żeby to zmienić to zatrudnić sie w szkole.

fakt, powinno byc znacznie wiecej praktyków a nie teoretyków, którzy swoja wiedze opieraja na wyświetlaniu slajdów.

5 szkoła ma uczyć i rozwijać zainteresowania uczniów a nie dostarczać im gotowej wiedzy i rozwiązań.

dokladnie tak. I pomagac w rozwijaniu zainteresowac aby pomoc w wyborze studiów a nie uczyć w ten sposób każdego i póżniej młodzież nie za bardzo wie w jakim kierunku chce sie kształcić.

Pozdrawiam
Tomek

konto usunięte

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

Ja powiem jedno zdawalem mature w tym roku i zdalem uwazam ze z dobrymi wynikami i jesli chodzi o to ze duzo osob nie zdalo to w wiekszosci jedynie ich wina bo porywaja sie z przyslowiowa motyka na slonce uwazajac ze nowa matura jest prosta i nie trzeba sie uczyc . Po czesci sie z tym zgadzam ze nowa matura jest prosta ale i do prostej matury trzeba poswiecic pare dobrych godzin na nauce zeby sie przygotowac lub miec farta i isc na zywiol. Wiec jeszcze raz powiem kiespie wyniki to wina uczniow ktorzy sie nie przygotowali do matury i tyle samemu mozna sie wiele nauczyc, a kazdy nauczyciel w szkole jest zdolny chodz troche pomoc osobie ktora sie czegos nowego dowiedziec wiec dodatkowo przy dzisiejszym dostepie do ksiazek i internetu nauka i zdobywanie informacji jest banalne zostaje jeszcze tylko chec zajrzenia do tych informacji i chec do nauki. No nie bede juz was zanudzal wiec koncze

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

A ja się cieszę, że nie muszę już zdawać matury - szczególnie w tym systemie. Nie można manipulować młodzieżą, a tym bardziej w tak obcesowy sposób: najpierw usunąć nieletnich uczniów siłą sprzed MEN, a potem wprowadzić "amnestię" dla maturzystów.
Egzamin maturalny, to podobno egzamin dojrzałości - niestety, dzisiaj ona nie dotyczy ani maturzystów, którzy mają zostać objęci "łaską" MEN, ani samego Ministra Edukacji.
Uważam, tak jak Ireneusz, że maturę - jeśli ktoś się przygotowuje, można bez trudu zdać. I można się obyć bez "amnestii" i błogosławieństwa z MEN-u.
Powodzenia dla wszystkich przyszłych maturzystów. :)

Pozdrawiam...


Kaja C. edytował(a) ten post dnia 19.07.06 o godzinie 08:41

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

Zacznijmy od tego, że szkoła nie ma OBOWIĄZKU nauczyć nikogo, niczego. Mówię tu o szkołach ponadpodstawowych, z naciskiem na uczelnie wyższe.

Dlatego śmieszy mnie, gdy ktoś przychodzi na rekrutację do mnie i mówi, że on to liczy na jakieś 5tys na rękę, bo skończył najlepszą uczelnię w Polsce. Uczelnia może pewne rzeczy ułatwić, dać dostęp do materiałów, ale to od każdego z nas zależy ile z tego wyciągnie.

W UK mój ówczesny pracodawca a później przyjaciel zaprosił mnie do siebie, na wstępie podarł cefałkę i list motywacyjny twierdząc, że podesłał mu to dział HR z dobrymi referencjami, ale jego to nie interesuje, bo w cefałce można napisać wszystko. Liczy się to, co faktycznie umiesz i w jakim kierunku zmierzasz.

Po drugie wszelkie testy zabijają moim zdaniem to, co matura powinna sprawdzać - dorosłość, dojrzałość, umiejętność abstrakcyjnego myślenia. Osobiście jestem praktykiem a nie teoretykiem. Przez wiele lat nie uczyłem się np twierdzeń z matematyki i fizyki tylko wzorów i przekształceń i praktycznego ich zastosowania. Bo co mi z tego, że zapcham sobie głowę definicjami, które mogę zawsze sprawdzić w książce, kiedy nie potrafię ich zastosować w praktyce? Kiedyś polska inżynierami stała, teraz po politechnice wychodzą ludzie, którzy nie mają żadnej wiedzy praktycznej. W latach 30-40tych niemieccy absolwenci architektury jako prace zaliczeniowe przygotowywali projekty, z których najlepsze były przekazywane od razu do realizacji (np niektóre mosty w Poznaniu). I to było najlepsze świadectwo tego, że się nadajesz.

Chłopaki z Farb rausch potrafią zrobić Unreal 2 w 96kb ( albo demo w 64kb, z czego 12kb to tekst z gatunku: zrobiliśmy demo z kategorii 64kb ale zostało nam 12kb wolnego miejsca, więc piszemy ten tekst. A programista wychowany na MS Visual Studio nie potrafi wygenerować fraktala w 128kb.

Chodzi o umiejętność radzenia sobie w rzeczywistości, łączenia pozornie oderwanych aspektów życia w całość. I powinna sprawdzać właśnie umiejętność abstrakcyjnego myślenia, nawet kombinowania, bo możesz mieć gorszy dzień i nie pamiętać jakiegoś tam szczegółu ale dasz sobie radę bo albo polejesz wodę i przedłużysz czas odpowiedzi (aż w końcu sobie przypomnisz ten szczegół) albo dojdziesz do rozwiązania okrężną drogą. Dlatego mam ubaw gdy ktoś mi pisze, że mając średnią w okolicach 5 nie zdał matury. No nic dziwnego, skoro przez wszystkie lata szedł na statystykę a nie na praktyczne wykorzystanie swojej wiedzy.

Jeśli zaś chodzi o program.. cóż, przez to co napisałem powyżej - praktykę ponad teorię, mam np 4 z matury z angielskiego. I co z tego, że przez prawie 1.5 roku angielski był moim pierwszym językiem, że teraz posługuję się biegle 2ma językami, 2 są w drodze a rozumiem jakieś 7-8 języków? W szkole to się nie liczyło. To akurat mogłoby się zmienić, ale jest to raczej nierealne przy coraz liczniejszych klasach. Zresztą, obecna linia polityczna raczej tępi indywidualizm. Indywidualizm jest wszak niebezpieczny, bo nieprzewidywalny.

A jeśli się nie uda? Trudno. Świat się nie zawali - spróbujesz jeszcze raz. To nie gra komputerowa, że jak uwalisz to wczytasz wcześniejszy "sejw" albo wpiszesz kod włączający god mode.

Dla zainteresowanych, Unreal w 96kb:

http://www.theprodukkt.com/kkrieger

Uwaga, wymagana bardzo silna maszyna.


Tomasz Staniak edytował(a) ten post dnia 20.07.06 o godzinie 00:10
Ireneusz Kryczka

Ireneusz Kryczka z zawodu geodeta, z
zamilowania kajakarz

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

Witajcie!
Wszyscy macie racje :)
Wiele mamy do zrobienia w naszym szkolnictwie, ale te zmiany wymagają czasu kilku pokoleń, do tego minister Giertych...
Wielkim problemem naszego szkolnictwa jest fakt, iż jest coraz mniej pracodawców na rynku tzn: w 95% szkolimy pracowników, a tylko w 5% pracodawców.
Jeżeli chcemy aby bezrobocie w Polsce osiągnęło 5%, a przez to płace poszły w górę to musimy skupić się na nauce przedsiębiorczości, biznesu, inteligencji finansowej i wielu innych.

Uważam, iż nie ma co zaniżać poziomu nauczania, wprowadziłbym jednak możliwość wyboru pomiędzy niektórymi przedmiotami, tak aby uczeń mógł poszerzać swe zainteresowania.

Pozdrawiam!

Ireneusz Kryczka

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

Witam;)
1.z pewnością zauważyliscie,że obecnie jest niewiele szkół zawodowych.Powstały licea profilowane,które przyjmowały trochę słabszych uczniów(oczywiście to nie jest regułą)
2. liczne klasy
3.duża ilość na rynku szkół zaocznych.Uczniowie uczą się w systemie zaocznym,a potem zdają maturę taką samą jak uczniowie ze szkoły dziennej.Wynik matury jest jednoznaczny:słaby(maturzyści liceum zaocznego obniżają poziom)
4.są szkoły średnie,które mają 100% zdawalność,ale są i takie które mają nawet 30% ....
5.niektórzy moi uczniowie nie widzą dla siebie perspektyw w Polsce....wolą wyjechać do Irlandii niż studiować na kiepskiej uczelni
6.na rynku pojawiło się wiele szkół wyższych,które nastawione są na zysk a nie kształcenie
7.przeładowane programy nauczania...w dzisiejszych czasach człowiek powinien wiedzieć:gdzie ma szukać informacji i mieć świadomośc co z nimi może zrobić.
8.niestety,nauczyciel próbujący nauczać trochę inaczej(czyt.ciekawiej) natychmiast zepchnięty jest do szarej rzeczywistości
9.zbyt mało zajęć praktycznych,zmuszających do kreatywnośi(takie zajęcia można przecież realizować na każdej lekcji,począwszy na historii a kończąc na fizyce)a zbyt dużo teorii
10.Polsce nie potrzebne są bezduszne cyborgi,ale MYŚLĄCY LUDZIE;)

Powodzenia dla wszystkich maturzystów,studentów..

konto usunięte

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

.Beata B. edytował(a) ten post dnia 09.12.09 o godzinie 15:39
Krzysztof Kroczyński

Krzysztof Kroczyński prezes Zarządu,
Orion Instruments
Polska

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

Łukasz Krzysztof W.:Witam serdecynie!
Moim zdaniem nasza nowa matura wcale nie oddaje realiów wiedzy polskiej młodzierzy.
A złe wyniki w maturze są spowodowane złym programem nauczania, które są niezmienione od XX-lecia międzywojennego.
Jak najbardziej zgadzam się z opinią Asii, że bez matury człowiek nie mam największych szans na lepsze życie. Stąd wciąż rośnie ilość osób chętnych na studia.
Dlatego aby być w piewszej czołówce "wyścigów szczurów" trzeba się uczyć przez całe życie, bo nauka to jedyny klucz do skucesu.
Pozdrawiam, wszystkich członków społeczności GoldenLine!
Łukasz


Naszczęście wyrzsze óczelnie wyszedły napszeciw postólatom licznyh gróp młodzierzy i doztosowały poziom naóczania do poziomó óczniuf, toznaczy stódentuf.


Krzysztof Kroczyński edytował(a) ten post dnia 24.02.07 o godzinie 21:18
Krzysztof Kroczyński

Krzysztof Kroczyński prezes Zarządu,
Orion Instruments
Polska

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

Tomasz B.:Witam Łukaszu,

dziękuję za odp. Tobie temat jest szczególnie bliski. W pełni się zgadzam, ze program nauczania jest archaiczny a i naczyciele za głodowe pensje nie mają motywacji do tego aby się przykładać do pracy. Czy dziś pracodawca oczekuje od pracownika wiedzy kiedy pisał Żeromski czy kim był Makbet a w którym roku była bitwa taka czy inna. Nie. Pracodawca chce wiedzy praktycznej, która przełoży się na wyniki jego firmy. Wczoraj czytałem komentarz z którego wynikało, że przy obecnym poziomie szkolnictwa i tak dobrze, że zdało 79% uczniów.

Pozdrawiam
Tomek


Zważywszy na poziom obciążeń, nauczyciele zarabiaja zdecydowanie za dużo.

konto usunięte

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

Krzysztof K.:
Łukasz Krzysztof Wicha:(...)
Dlatego aby być w piewszej czołówce "wyścigów szczurów" trzeba się uczyć przez całe życie, bo nauka to jedyny klucz do skucesu.

Łukasz


Naszczęście wyrzsze óczelnie wyszły napszeciw postólatom licznyh gróp młodzierzy i doztosowały poziom naóczania do poziomó óczniuf, toznaczy stódentuf.


Krzysztof Kroczyński edytował(a) ten post dnia 24.02.07 o godzinie 21:15


litości Panie Krzysztofie...
Pisał to uczeń - "ofiara" polskiej szkoły.
_________________________
ale znalazłem ciekawe określenie w Jego wypowiedzi:
"pierwsza czołówka" - to chyba inaczej Grupa Trzymająca Władzę albo prymusi...
Dorota Magdalena S.

Dorota Magdalena S. psycholog, filolog
rosyjski

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

Kaja C.:A ja się cieszę, że nie muszę już zdawać matury - szczególnie w tym systemie. Nie można manipulować młodzieżą, a tym bardziej w tak obcesowy sposób: najpierw usunąć nieletnich uczniów siłą sprzed MEN, a potem wprowadzić "amnestię" dla maturzystów.
Egzamin maturalny, to podobno egzamin dojrzałości - niestety, dzisiaj ona nie dotyczy ani maturzystów, którzy mają zostać objęci "łaską" MEN, ani samego Ministra Edukacji.
Uważam, tak jak Ireneusz, że maturę - jeśli ktoś się przygotowuje, można bez trudu zdać. I można się obyć bez "amnestii" i błogosławieństwa z MEN-u.
Powodzenia dla wszystkich przyszłych maturzystów. :)

Pozdrawiam...


Kaja C. edytował(a) ten post dnia 19.07.06 o godzinie 08:41


Masz świętą rację- to przecież egzamin dojrzałości. Niestety nie dla Ministra Giertycha.
Krzysztof Kroczyński

Krzysztof Kroczyński prezes Zarządu,
Orion Instruments
Polska

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

[author]Stanisław

konto usunięte

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

hehehe.
Jako syn nauczycielki i wnuk trzech nauczycieli, muszę powiedzieć że sam Pan jesteś pastuch :) Tak naprawdę najgorsi nauczyciele jakich znałem byli pod 30 lat. Za wyjątkiem takiego jednego anglisty. Chociaż muszę przyznać że spotkałem nauczycieli których swobodnie mógłby uczyć przeciętny licealista.
pzdr


Patryk Tyburkiewicz edytował(a) ten post dnia 24.02.07 o godzinie 21:45

konto usunięte

Temat: Co się dzieje z polską szkoła?

Panie Krzysztofie, wie Pan naturalnie, że wymagania wobec nauczycieli uległy zmianie? I, owszem, zgadzam się z faktem, że nie każdy ma predyspozycje, i że w wielu wypadkach jest to ostateczność ,co prowadzi do flustracji i niechęci do nauczania i uczniów,ale niech Pan, proszę, nie generalizuje.



Wyślij zaproszenie do