Sebastian Gidziela

Sebastian Gidziela Dyrektor ds Handlu,
Specjalista GIS

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

Jestem ciekaw Waszych różnorodnych doświadczeń w zastosowaniu systemów informacji geograficznej do prowadzenia analiz wspomagających decyzje w marketingu, sprzedaży oraz obsłudze klienta.

Moja praca magisterska dotyczyła zagadnień geomarketingowych, w której badałem przestrzenne rozmieszczenia klientów pewnego hipermarketu w Krakowie na podstawie bazy kodów pocztowych tegoż hipermarketu oraz warstwy granic regionów kodowych województwa.

Analizowałem również aspekt ciągów komunikacyjnych (w tym transport miejski i prywatne linie autobusowe), oraz konkurencje innych hipermarketów warunkujących rozmieszczenie klientów hipermarketu.

Temat wydał mi się warty założenia nie tylko ze względu, iż poświęciłem mu prawie dwa lata podczas studiów, ale przede wszystkim, iż wydaje się być na czasie. W warunkach dominującej konkurencji wśród podmiotów gospodarczych i wzrostu cen reklam, znalezienie odpowiedzi na pytanie „gdzie są klienci ?”, wydaje się koniecznością niezbędną do odniesienia sukcesu finansowego. Zastosowanie systemów wspomagania decyzji może dać działaniom handlowym większą efektywność i uczynić je tańszymi.

Zachęcam do wpisów, pzdrSebastian Gidziela edytował(a) ten post dnia 03.06.08 o godzinie 10:16
Dominik Mikiewicz

Dominik Mikiewicz maps made easy,
www.cartomatic.pl ||
cartoninjas.net

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

Temat jest interesujący w rzeczy samej, ale pewnie sporo szerszy niż tylko celowana reklama, bo to da się zrobić bez gisu, przez np. programy lojalnościowe.
Ale wracając do tematu, to kiedyś czytałem fajny art o wybieraniu najlepszej lokalizacji dla marketu (chodziło o tesco tak btw... :-), a do analiz brano pod uwagę rownież mnóstwo innych wskaźników, m.in. wykształcenie, srednie zarobki, ceny nieruchomości, przestępczość i takie tam. A miało to na celu nie tylko wyznaczenie miejsca i formy sklepu (tesco express / średni market / duży market) ale wręcz dobór asortymentu :-) Pomijam już aspekt zaopatrzenia, bo nad tym pewnie też siedzą tęgie glowy na poziomie sieci i kombinują co, skąd, gdzie i jak dostarczyć, żeby było taniej.

Inna rzecz to 'targetowana' reklama, bazująca na analizach demograficznych. Gdzieś mi się obiło o uszy, że są już u nas firmy oferujące rekalmy wielkoformatowe z 'gwarantowanym' odbiorcą.

Ciekawa sprawa, fakt :-)
Sebastian Gidziela

Sebastian Gidziela Dyrektor ds Handlu,
Specjalista GIS

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

Ze strony firmy Imagis - bez reklamy, serio :)

http://www.imagis.pl/mapycyfrowe/Address_Points/ap_adr...

Świetnie to wygląda.
Dominik Mikiewicz

Dominik Mikiewicz maps made easy,
www.cartomatic.pl ||
cartoninjas.net

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

He, he, którą pigukę wybierasz - niebieską czy czerwoną?
Janusz Krupiński

Janusz Krupiński GEO- & E-marketing,
Pro-advert.pl

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

Witam,

Bardzo ciekawy temat - dla mnie szczególnie z racji obecnie wykonywanej pracy. Wspomnieliście o wykorzystaniu analizy przestrzennej do wyboru lokalizacji marketów. Moim zdaniem analogicznie sytuacja wygląda z wyborem lokalizacji nowych osiedli mieszkaniowych, chociaż tutaj bardziej pod uwagę bierze się również inne czynniki (m.in. estymowany poziom hałasu, wysokość okolicznej zabudowy itd.).
Co do targetowanej reklamy otudoorowej to tutaj temat jest bardziej skomplikowany, bo to, że billboard stoi w okolicy osiedla, na którym średni dochód na mieszkańca wynosi 10.000 zł miesięcznie, to nie oznacza, że grupa odbiorców tego billboardu to jest właśnie X osób o takich dochodach (bo niektórzy z nich mogą go nie widzieć, ale zobaczą go osoby z innego osiedla). Oczywiście firmy billboardowe będą się starały tak to sprzedawać, bo reklamodawcy coraz częściej porzucają outdoor na rzecz internetu, który niestety (dla outdooru) można zmierzyć dużo precyzyjniej pod względem demograficznym niż widownię ulicznych billboardów.
Sebastian: czy próbowałeś zainteresować swoją ideą jakąś sieć handlową?? Jestem strasznie ciekaw ich podejścia do tematu, z moich doświadczeń wynika, że są dość... konserwatywni ;)

Pozdr
JK
Sebastian Gidziela

Sebastian Gidziela Dyrektor ds Handlu,
Specjalista GIS

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

Co do konserwatyzmu w działaniu sieci handlowych w kwestii zastosowania geomarketingu (bądź e-marketingu), to mogę się tylko domyślać. Nie mam wiedzy w tym temacie.

Brak tej wiedzy wynika niestety z nieufności oraz całkowicie tajnych działach wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (tj. ludzi nimi zarządzających). Wiem tyle, że niektóre sieci posiadają własny sztab ludzi oraz programy analizujące sprzedaż, itp. Oczywiście "takich wiadomości nie udzielamy". Mam takie przeświadczenie, że ta nieufność jest celowa - trudne do zlokalizowania biuro, tylko oficjalny mail itd.

Z własnego doświadczenia:
- podczas badania krakowskiego rynku hipermarketów potrzebowałem danych dotyczących sprzedaży. Wszystkie hipermarketu w Krakowie, poza jednym, odmawiały udostępnienia zbieranych przez nie danych, tłumacząc się najwyższą ich poufnością. We wszystkich takich przypadkach odpowiedzią na prośbę o udostępnienie nawet nie pełnych danych, odwołujących się do informacji adresowych (jedynie kod pocztowy) klientów, było pismo odmawiające przekazanie do prac studenckich tego typu danych. Kilka hipermarketów twierdziło nawet, iż nie prowadzą takich wewnętrznych baz danych o swoich klientach, chociaż zbierają informacje o kodzie pocztowym przy kasach. Widać, że tego typu dane mają dla nich ogromne znaczenie i po prostu boją się je udostępniać osobom postronnym.

Po obronieniu swojej pracy miałem nadzieję, że któryś z hipermarketów będzie zainteresowany spojrzeniem na wyniki badań (szczególnie ten który był przedmiotem analizy). Niestety moje nadzieje były płonne i nie dostałem odpowiedzi na wysłane maile i listy. Za to pani w dziale personalnym oferowała mi pracę w sektorze sprzedaży RTV i AGD. Musiałem odmówić - inne zainteresowania. :)

Może kiedyś, pozdrawiam przyszłego dobrze wynagradzającego pracodawce z sektora sieci handlowych

pzdr Seba
Maciej Bagiński

Maciej Bagiński GIS Specialist

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

Tak na wstępie, to spoko temat pracy sobie wybrałeś.. Taki dość życiowy.. No ale chciałem kilka słów komentarza:

"Wszystkie hipermarketu w Krakowie, poza jednym, odmawiały udostępnienia zbieranych przez nie danych, tłumacząc się najwyższą ich poufnością."
stary, nie wierzyłeś chyba, że ktoś ci udostępni takie dane?! One SĄ poufne i bardzo często mocno wpływają na strategie marketingowe marketów (patrz wyprzedzenie, przechytrzenie konkurencji). Jeśli markety dałyby tobie te dane, to byłby dla mnie szok! A właśnie, który ci udostępnił?

"udostępnienie nawet nie pełnych danych, odwołujących się do informacji adresowych (jedynie kod pocztowy) klientów (..) - odmówienie przekazania (..) tego typu danych."
badania cashdeskowe w marketach polegają głównie na powiązaniu wysokości rachunków (średniej wartości rachunku)do obszaru przypisanego do ludzi, najczęściej (nie zawsze) do kodu pocztowego. Po tym dochodzą do interesujących ich wyników! Nie dziwne że nie udostępnili Ci tych danych!!

"..nie prowadzą takich wewnętrznych baz danych o swoich klientach, chociaż zbierają informacje o kodzie pocztowym przy kasach"
Oj uwierz mi, to akurat nie musiała być ściema

"Mam takie przeświadczenie, że ta nieufność jest celowa - trudne do zlokalizowania biuro, tylko oficjalny mail itd."
hm.. ten cały geomarketing brzmi jak jakaś tajna działalność... może po prostu poszukać trzeba podwykonawców. Można spytać z którymi sieciami masz takie złe doświadczenia? Tak na marginesie: markety z reguły nie mają jednej osoby zajmującej się geomarketingiem, tylko wynajmują do tego firmy zajmujące się reklamą...

Geomarketing to ciekawa sprawa, ale jak chcesz swoje doświadczenia gdzieś wykorzystać, to ja bym radził uderzać raczej do firm zajmujących się marketingiem (często wynajmowanych przez sieci handlowe)...

pozdr
Sebastian Gidziela

Sebastian Gidziela Dyrektor ds Handlu,
Specjalista GIS

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

Dzięki.

" stary, nie wierzyłeś chyba, że ktoś ci udostępni takie dane"
- szczerze? to wierzyłem, no i moje oczekiwania się spełniły. Głownie prosiłem o udostępnienie danych archiwalnych, dane mogły być niepełne - zdawałem sobie sprawę z ich wagi. Sugerowałem również że dane mogą być np. pomnożone przez jakiś wskaźnik liczbowy - że niby nie prezentują rzeczywistych wartości.

" Jeśli markety dałyby tobie te dane, to byłby dla mnie szok!"
- powinieneś właśnie teraz być w szoku. :)

" A właśnie, który ci udostępnił?"
- może zachowam to w tajemnicy, jeśli miałby ten hipermarket mieć przez to kłopoty :)

" badania cashdeskowe w marketach polegają głównie na powiązaniu wysokości rachunków (średniej wartości rachunku)do obszaru przypisanego do ludzi, najczęściej (nie zawsze) do kodu pocztowego. Po tym dochodzą do interesujących ich wyników! Nie dziwne że nie udostępnili Ci tych danych!!"
- nie badałem wielkości koszyka zakupu lecz ilość klientów przypisanych do regionu kodowego, wiedziałem że z wysokością rachunku nie będzie szans.

Jeśli chodzi o podwykonawstwo to się z Tobą zgadzam.

ps."Można spytać z którymi sieciami masz takie złe doświadczenia?"
- wychodzi na to, iż ze wszystkimi ;), zdaję sobie sprawę, że inaczej rozmawia się z "biednym studentem" (jak było w moim przypadku) niż interesującą firmą doradczą, marketingową.

pzdr SebaSebastian Gidziela edytował(a) ten post dnia 01.07.08 o godzinie 20:45
Janusz Krupiński

Janusz Krupiński GEO- & E-marketing,
Pro-advert.pl

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

Maciej Bagiński:
hm.. ten cały geomarketing brzmi jak jakaś tajna działalność... może po prostu poszukać trzeba podwykonawców. Można spytać z którymi sieciami masz takie złe doświadczenia? Tak na marginesie: markety z reguły nie mają jednej osoby zajmującej się geomarketingiem, tylko wynajmują do tego firmy zajmujące się reklamą...

Geomarketing to ciekawa sprawa, ale jak chcesz swoje doświadczenia gdzieś wykorzystać, to ja bym radził uderzać raczej do firm zajmujących się marketingiem (często wynajmowanych przez sieci handlowe)...

Bardzo jestem ciekaw jakie to firmy wykonują takie usługi dla marketów - znasz może jakiś przykład? Bo jestem na 99% pewien, że agencje reklamowe, które obsługują budżety reklamowe marketów takimi rzeczami się nie zajmują. Ten 1% zostawiam na jakąś małą wyspecjalizowaną agencję, która może gdzieś tam w Polsce dostrzegła niszę i jakimś dziwnym trafem udało jej się do tego "rewolucyjnego" pomysłu przekonać szefa marketu.
Moje przekonanie jest takie, że na dzień dzisiejszy dla większości zarządzających marketami temat jest czarną magią. Przekonanie wynika z osobistych doświadczeń.

Pozdr
JK
Dominik Mikiewicz

Dominik Mikiewicz maps made easy,
www.cartomatic.pl ||
cartoninjas.net

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

Szybkie googlowanie:

datawise (sponsorowany)
emapa.pl
gfk geomarketing (mają też oddział w pl)
mapinfo.pl

I to tylko początek listy, więc zdecydowanie rynek przestaje być aż tak anonimowy. Bo że wciąż niszowy, to fakt
Sebastian Gidziela

Sebastian Gidziela Dyrektor ds Handlu,
Specjalista GIS

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

Emapa.pl dostarcza tylko oprogramowania analitycznego w postaci aplikacji Emapa Geomarketing.

Akurat miałem do czynienia z tym oprogramowaniem. Na potrzeby mojej pracy udało się uzyskać pełną darmową wersję programu E-mapa Geomarketing firmy E-mapa z Łodzi, do którego dołączono warstwę regionów kodowych województwa małopolskiego i miasta Krakowa.

pzdr Seba

konto usunięte

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

A tak z innej beczki, zamiast geomarketingu, czy ktoś może słyszał o jakimś stworzonym SIPie dla zoo? Gdziekolwiek na świecie?
Izabela Górecka

Izabela Górecka fotogrametria,
teledetekcja,
kartografia

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

GIS-y są nieograniczone. A Polska dopiero raczkuje.
Wojciech Kłujszo

Wojciech Kłujszo Poszukuję ambitnych
i ciekawych zadań :)

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

Karolina K.:
A tak z innej beczki, zamiast geomarketingu, czy ktoś może słyszał o jakimś stworzonym SIPie dla zoo? Gdziekolwiek na świecie?

Oczywiście, że tak :) wystarczy tylko zmienić nazwy z np. budynek mieszkalny na budynek dla gadów itd. wszelkiego rodzaju zestawienia można robić na różnych danych i nie ważne czy jest to liczebność ludzi czy zwierząt czy jest to średnie spożycie alkoholu w Polsce czy średnia ilość siana, którą zjadają zwierzaki :) wszystko da się przedstawić trzeba tylko mieć pomysł jak to zaplanować :)
Dominik Mikiewicz

Dominik Mikiewicz maps made easy,
www.cartomatic.pl ||
cartoninjas.net

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

GIS dla instytucji zoo w rozumieniu polskim, to byłaby raczej sztuka dla sztuki... :-)
Ale badania prowadzone w ramach wszelakich conservation programes (często przez jednostki różnych zoo, etc) to już inna sprawa.
Zresztą na dobry poczatek rzuć okiem np. tutaj:
http://nationalzoo.si.edu/ConservationAndScience/Conse...
, albo tutaj:
http://nationalzoo.si.edu/ConservationAndScience/Conse...

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

Ostatnio rzuciło mi się w oczy podczas porannej pracy, że w Tychach stworzono jakiś prosty geoportal dla cmentarza miejskiego ;-)
Izabela Górecka

Izabela Górecka fotogrametria,
teledetekcja,
kartografia

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

A chciałam napisac wcześniej,że w Stanach na pewno mają :)))
Poczekajmy jeszcze parę lat, a ludzie nie będą się mogli obejśc bez "gisów" i u nas. Bo prawda jest taka,że "gisy" mogą polepszyc pracę w wielu dziedzinach i miejscach, i nie muszą zaraz obejmowac spektakularnie całej Polski.

konto usunięte

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

Odgrzeje temat. Geomarketingu nie ZOO :)
Generalnie trochę tego się naoglądałem i to jest tak, że każdy z was ma trochę racji :)

Z założenia sieci handlowe są costkillerami i każdą złotówkę oglądają 15 razy. Póki co w Polsce nie ma takiej konkurencji między nimi jak na zachodzie więc nie widzą potrzeby wydawania pieniędzy na badania. Tzn robią je ale nie wszystkie a te co robią to jakoś tak bez przekonania.
Generalnie dyrektor marketu ma inne zmartwienia na głowie niż jakiś tam model Huffa czy coś. Robienie badań jest zazwyczaj w gestii centrali danego marketu, dyrektor takiego marketu odpowiada tylko za przekazanie odpowiednich danych.
Nie wszystkie sieci zbierają dane z systemu kasowego (zdziwiłem się ostatnio).
Z tego co przez trzy lata mojej pracy przy tym zobaczyłem to wychodzi że robią to jakieś firemki zewnętrzne, ewentualnie pracownicy marketingu w wolnej chwili. Oczywiście rzutuje to na jakość takich opracowań.
Niestety przekleństwo GISu w PL polega na tym, że ludzie uważają że jak się nauczą obsługi programu gisowego to już wystarczy. Potem człowiek widzi efekt analizy i nie wie czy się śmiać czy płakać :) bo taka mapa zamiast rozjaśniać dany aspekt zaciemnia go totalnie.
Z tego co mi się jeszcze obiło o oczy to to, że niektóre sieci mają jakieś importowane rozwiązania służące do analiz, niektóre mają np MapInfo i wywrotkę danych (akurat nie było nikogo kto potrafiłby korzystać z tego programu :))). Różnie to wygląda.

Sądzę, że ludzie z Acxiomu, GFK czy Imagisu mogliby się wypowiedzieć jak to wygląda z ich punktu widzenia. Niestety nie wiem czy robią jakieś badania dla marketów czy tylko są dostawcami danych. Nie spotkałem się nigdy z efektami ich prac.

Chyba tyle. Jak ktoś ma jeszce jakieś pytania w temacie to zapraszam.

PS. Nie jestem odpowiedzialny za to co wisi na stronie firmowej :)
Krzysztof Chaładyn

Krzysztof Chaładyn Key Account Manager

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

Jestem z firmy Emapa z Łodzi - producenta oprogramowania GIS (np. Emapa GeoMarketing). Jak ktoś ma jakieś pytania chętnie odpowiem.

Temat: Geomarketing - zastosowania GIS

czy macie w swoim oprogramowaniu model Huffa i inne podobne modele, czy można tworzyć własne "bariery" w gotowym rozkładzie przestrzennym prawdopodobieństwa lub punkty wzmacniające lub osłabiające (zwiększające lub zmniejszające) wielkość prawdopodobieństwa?

Następna dyskusja:

GIS w internecie.




Wyślij zaproszenie do